Android 12 kan lanseras 4 oktober

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför det kom en diskussion om iOS när nyheten handlar om Android?

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Skrivet av voffen1:

Jag förstår inte varför det kom en diskussion om iOS när nyheten handlar om Android?

Jag sa att android var dåligt. Därifrån är det ganska nära till hands att diskussionen glider in på iOS.

Men jag antar att din fråga var retorisk. För läser man svaren i tråden så framgår det.
-

Permalänk
Skrivet av voffen1:

Jag förstår inte varför det kom en diskussion om iOS när nyheten handlar om Android?

En som började med ett kort inlägg. Diskussionen är rätt, men det förstör framtidiga diskussion om vad nyheterna är. Imorgon kommer väl iPhone 13 släppas. Och man kan börja med att skriva att ett inlägg att iOS suger, sedan en lång debatt om bara detta och alla nyheter av nu iPhone 13 får försvinner.

Så jag håller med om att en ren Android 12 nyhet tråd hade ej varit fel. Fast jag tror denna tråd fort hade dött ut, då det inte finns så mycket att diskutera för den stora skaran som inte gräver sig ner i detaljer.

För mig så är hårdvaran på mobilen det intressanta och jag tror det gäller de flesta. Mjukvaran under som operativsystem, ja den ska vara fungera. Android 12 kommer säkert med något roligt, ja får se det när det kommer.

Ser jag på min egen mobil så är det mycket jag klagar på.
1: För slö, jag måste byta närsomhelst. Och nej jag har ingen av de bättre androidcpuerna.
2: Ej vikbar. Jag vet ej hur jag står ut av att arbeta på en pytteliten 6,7" mobil längre.
3: kass batteri. Måste ha en extern usb powerpack hela tiden.
4: kass kamera. Måste ha med en separat kamera hela tiden. Runt 50X zoom vill jag ha, det dröjer nog ett tag inna mobiler får detta.
5: kamera ön. Det är så sjukt störande att ha ett hål för en frontkamera som jag aldrig aldrig använder.

Android operativsystemet jag det kommer långt ner i listan. Då det bara fungerar.

Permalänk
Medlem

Tycker det har blivit snyggt med "Work apps" att det är egen kategori när man trycker appar men Intune. Hoppas på mer nyheter på det området.

Permalänk
Medlem

Använder både Android och iOS via Samsung S21 och iPhone 11 (mina senaste iPhones var fyran och sedermera sexan), kommer aldrig igen ta i en iPhone. Värdelöst skräp skulle jag säga. Tycker kanske inte Android är jättemycket bättre för den delen heller men av de två så kommer nästa telefoner bli uteslutande Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Antar att min Huawei p30 pro inte kommer supporta Android 12 eftersom jag fortfarande är kvar på Android 10 ):

Min Mate 20 Pro fick Android 11 och får fortfarande uppdateringar.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Ios är som den kinesiska staten och android som eu typ.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

Android är skräp tycker jag. Vad tycker ni?

EDIT:
Lite onyanserat, klipper in det jag skrev längre ner:

En mobil behöver välfungerande appar. Operativsystemet är bara en färdsträcka till den app du vill använda. Att instagram, snapchat med många flera fortfarande är usla på android tycker jag är under all kritik. Och det förvånar mig att folk frivilligt väljer en Androidtelefon 2021. Har en Samsung Galaxy S21 via jobbet och jag ogillar den lika skarpt som jag gjorde när jag för första gången testade android för typ tio år sedan.

-

I stort sett alla appar som använder sig av kameran blir av någon anledning skit på samtliga androider jag testat. Utöver det är många appar instabila. Slumpmässiga kraschar och är allmänt dåligt optimerade med varierad upplösning m.m.

Känns för mig konstigt att folk är fine med det när man lägger nära tiotusen på en mobiltelefon.

Andorid är skit, men så länge Iphone inte har en 120hz skärm så blir det ett stark nej ifrån mig. Jag har en ipad pro med 120hz och det känns gudomligt.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av eriknorrareal:

I stort sett alla appar som använder sig av kameran blir av någon anledning skit på samtliga androider jag testat. Utöver det är många appar instabila. Slumpmässiga kraschar och rent allmänt dåligt optimerade med varierad upplösning m.m.

Känns för mig konstigt att folk är fine med det när man lägger nära tiotusen på en mobiltelefon.

Vet inte riktigt vad för Wish-kopior av telefoner du använt med har aldrig haft sådana problem på typ 10 år

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Skrivet av Jinxswe:

Vet inte riktigt vad för Wish-kopior av telefoner du använt med har aldrig haft sådana problem på typ 10 år

https://youtu.be/165bpjQ2ZNs?t=48

Se länktips. Han sammanfattar problematiken bra.

Permalänk
Medlem

Ah, där kom Youtube-argumentet.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av eriknorrareal:

https://youtu.be/165bpjQ2ZNs?t=48

Se länktips. Han sammanfattar problematiken bra.

Verkligen inte ett jätte starkt android vs ios argument xD Mer Samsung vs ios. Skulle aldrig skaffa Samsung.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

Vad menar du?

Alltid när någon verkligen bestämt sig för en sak - om det så är om att jorden är platt eller att iPhone är bäst så slutar det alltid med en länk till youtube som argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Antar att min Huawei p30 pro inte kommer supporta Android 12 eftersom jag fortfarande är kvar på Android 10 ):

Ytters tveksam, trodde vi skulle få Android 11. Men nu har det snart gått ett helt år sedan nyheterna kom om vi kanske skulle få Android 11 till Huawei P30. Tror Huawei valt att överge P30 och Android, istället satsa på deras egna HarmonyOS

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

Android är skräp tycker jag. Vad tycker ni?

EDIT:
Lite onyanserat, klipper in det jag skrev längre ner:

En mobil behöver välfungerande appar. Operativsystemet är bara en färdsträcka till den app du vill använda. Att instagram, snapchat med många flera fortfarande är usla på android tycker jag är under all kritik. Och det förvånar mig att folk frivilligt väljer en Androidtelefon 2021. Har en Samsung Galaxy S21 via jobbet och jag ogillar den lika skarpt som jag gjorde när jag för första gången testade android för typ tio år sedan.

-

I stort sett alla appar som använder sig av kameran blir av någon anledning skit på samtliga androider jag testat. Utöver det är många appar instabila. Slumpmässiga kraschar och är allmänt dåligt optimerade med varierad upplösning m.m.

https://youtu.be/165bpjQ2ZNs?t=48

Känns för mig konstigt att folk är fine med det när man lägger nära tiotusen på en mobiltelefon.
-

EDIT#2: Helt ärligt så förstår jag vid närmare eftertanke att detta inlägg sticker folk i ögonen. Men sådan är min åsikt och jag har alltid varit nyfiken på varför många androidandvändare är okej med dessa (enligt mig) tillkortakommanden.

Nåväl, det är en uråldrig diskussion och det kanske var fel av mig att trampa folk på tårna i er artikel. Men jag har inte sett några sakliga argument i denna tråd som fått mig att tänka om.

Simma lugnt cowboys!

Jag personligen använder nästan aldrig kameran, särskilt inte i en annan app. Således är detta inget problem för mig.

Men sen så är det väl så att många använder kameraappen och sedan bara laddar upp den bilden på exempelvis FB, Instagram osv.

Jag läste någon artikel för ett eller två år sedan då Snapchat lovade att lösa problemet, men det har man alltså ännu inte gjort?

Edit 1, här exempelvis. https://www.google.com/amp/s/www.businessinsider.com/snapchat...

Edit 2, provade att ta kort från den vanliga kameraappen och Snapchat-appen och kan inte notera några skillnader? Jag har en gammal Galaxy S8.

Kameraappen

Snapchat

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jinxswe:

Verkligen inte ett jätte starkt android vs ios argument xD Mer Samsung vs ios. Skulle aldrig skaffa Samsung.

Jag tycker det gäller typ alla utom google telefoner.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

Android är skräp tycker jag. Vad tycker ni?

EDIT:
Lite onyanserat, klipper in det jag skrev längre ner:

En mobil behöver välfungerande appar. Operativsystemet är bara en färdsträcka till den app du vill använda. Att instagram, snapchat med många flera fortfarande är usla på android tycker jag är under all kritik. Och det förvånar mig att folk frivilligt väljer en Androidtelefon 2021. Har en Samsung Galaxy S21 via jobbet och jag ogillar den lika skarpt som jag gjorde när jag för första gången testade android för typ tio år sedan.

-

I stort sett alla appar som använder sig av kameran blir av någon anledning skit på samtliga androider jag testat. Utöver det är många appar instabila. Slumpmässiga kraschar och är allmänt dåligt optimerade med varierad upplösning m.m.

https://youtu.be/165bpjQ2ZNs?t=48

Känns för mig konstigt att folk är fine med det när man lägger nära tiotusen på en mobiltelefon.
-

EDIT#2: Helt ärligt så förstår jag vid närmare eftertanke att detta inlägg sticker folk i ögonen. Men sådan är min åsikt och jag har alltid varit nyfiken på varför många androidandvändare är okej med dessa (enligt mig) tillkortakommanden.

Nåväl, det är en uråldrig diskussion och det kanske var fel av mig att trampa folk på tårna i er artikel. Men jag har inte sett några sakliga argument i denna tråd som fått mig att tänka om.

Simma lugnt cowboys!

Skrivet av eriknorrareal:

Jag sa att android var dåligt. Därifrån är det ganska nära till hands att diskussionen glider in på iOS.

Men jag antar att din fråga var retorisk. För läser man svaren i tråden så framgår det.
-
Helt ärligt så förstår jag vid närmare eftertanke att det sticker i ögonen med mitt första inlägg. Men sådan är min åsikt och jag har alltid varit nyfiken på varför många androidandvändare är okej med dessa (enligt mig) tillkortakommanden.

Nåväl, det är en uråldrig diskussion och det kanske var fel av mig att trampa folk på tårna i er artikel. Men jag har inte sett några sakliga argument i denna tråd som fått mig att tänka om.

Simma lugnt cowboys!

Och du tyckte din åsikt var så viktig att du var tvungen att skriva den i 2 i princip identiska inlägg?

Skrivet av eriknorrareal:

Helt ärligt så förstår jag vid närmare eftertanke att det sticker i ögonen med mitt första inlägg. Men sådan är min åsikt och jag har alltid varit nyfiken på varför många androidandvändare är okej med dessa (enligt mig) tillkortakommanden.

Nåväl, det är en uråldrig diskussion och det kanske var fel av mig att trampa folk på tårna i er artikel. Men jag har inte sett några sakliga argument i denna tråd som fått mig att tänka om.

Simma lugnt cowboys!

My bad...3st..

Permalänk
Skrivet av keyser:

Alltid när någon verkligen bestämt sig för en sak - om det så är om att jorden är platt eller att iPhone är bäst så slutar det alltid med en länk till youtube som argument.

Stark halmgubbe där. Inte särskilt elegant. Vad har "jorden är platt" med iPhone att göra? Vad det gäller youtube så förstår jag inte vad plattformen skulle ha för relevans på argumenten som läggs fram. Hade du föredragit fax eller vad menar du ens?

Kameran är dålig i de flesta androidappar och det har med optimeringen att göra.

Skrivet av Xeonist:

Och du tyckte din åsikt var så viktig att du var tvungen att skriva den i 2 i princip identiska inlägg?

My bad...3st..

De flesta citerar det första inlägget de läser. Blir lätt missförstånd när man inte får en helhet. Det var mest praktiskt att redigera mitt ursprungsinlägg eftersom det var detta som folk valde att läsa och citera.

Jag tycker inte ditt inlägg tillförde särskilt mycket heller. En debatt om debatten så att säga. Men det är väl den övervägningen var och en får göra själv innan de trycker "skicka meddelande". Eller hur?

Annars kan ju du och jag dela konto om mina inlägg måste få OK av dig innan de publiceras

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om att Android är skräp, i vissa telefoner, har alltid älskat Android på min Oneplus dock, helt avskalat från allt krimskrams som bla Samsung osv trycker in i sina telefoner.

Jag har både Ios (via jobbet iphone 12 pro) och en Oneplus 7T pro privat. Androiden känns mycket trevligare överlag.

jag har dock provat förr med Sony Experia Samsung och inte fått alls samma känsla som med Oneplus telefonen.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Min Mate 20 Pro fick Android 11 och får fortfarande uppdateringar.

När fick du android 11 ? men har fått emui 11 med är fortfarnade kvar på android version 10

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

Stark halmgubbe där. Inte särskilt elegant. Vad har "jorden är platt" med iPhone att göra? Vad det gäller youtube så förstår jag inte vad plattformen skulle ha för relevans på argumenten som läggs fram. Hade du föredragit fax eller vad menar du ens?

Kameran är dålig i de flesta androidappar och det har med optimeringen att göra.

De två sakerna har absolut inget med varandra att göra. Reflekterar bara över att personer som är oerhört starkt övertygade om en sak till sist brukar ta till Youtube som ett argument för sin sak.

Nåja, känns som om tråden borde återvända till topic egentligen, för inget av det här har ett dyft att göra med releasedatumet för Android 12. Intressant med ny mjukvara oavsett tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

Varför tycker du det? Det hade varit kul att testa något nytt, men går liksom inte att byta från iOS när alternativet är så dåligt.

Om vi pratar ios vs android så är det väl i stort sett bara en vanesak. Jag gillar att android går att låsa upp lite mer på vissa telefoner, samt att jag verkligen ogillar Apple.

Skulle vara intressant med ett fungerande OS som gick att installera på de flesta telefoner, tyvärr så är ju många telefoner inte öppna för sånt samt att utvecklingen av OS till flera telefontyper är lite jobbig.

Permalänk
Skrivet av keyser:

Nåja, känns som om tråden borde återvända till topic egentligen, för inget av det här har ett dyft att göra med releasedatumet för Android 12. Intressant med ny mjukvara oavsett tillverkare.

Enig! 🤠👉👉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Om vi pratar ios vs android så är det väl i stort sett bara en vanesak. Jag gillar att android går att låsa upp lite mer på vissa telefoner, samt att jag verkligen ogillar Apple.

Skulle vara intressant med ett fungerande OS som gick att installera på de flesta telefoner, tyvärr så är ju många telefoner inte öppna för sånt samt att utvecklingen av OS till flera telefontyper är lite jobbig.

Jag hatar också Apple, men iOS kan du försöka dra ur mina kalla döda händer.

Googles tjänster som behövs för Play Store är moderna världens största spionprogram, troligen vet de mer om hela världens befolkning än CIA...

Där är det som håller mig kvar. AOSP är som att köra linux på desktop, gratis och öppet men suger och fungerar dåligt vid vanlig användning. Så det hade varit bra om det bara var trevligt att använda

Permalänk
Samsung Sverige

Men jaa, vad fint med lite ny mjukvara till favoritnallen. Jag tycker alltid det är kul att få lära om sig lite med en ny version av en mysig mjukvara. Det är lite som att åka till en ny stad då och då. Man får utforska lite och upptäcka saker på nytt. Man är som Lara Croft i Tomb Raider fast åt det nördigare hållet

Som Barney Stinson sa i HIMYM; New is ALWAYS better

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag hatar också Apple, men iOS kan du försöka dra ur mina kalla döda händer.

Googles tjänster som behövs för Play Store är moderna världens största spionprogram, troligen vet de mer om hela världens befolkning än CIA...

Där är det som håller mig kvar. AOSP är som att köra linux på desktop, gratis och öppet men suger och fungerar dåligt vid vanlig användning. Så det hade varit bra om det bara var trevligt att använda

Har för mig apple inte skiljer sig särskilt mycket med vad som behövs för att använda deras mobiler, minns jag fel? Apples ekosystem är ju rätt nedlåst vilket jag inte gillar. Sen är det ju en del kända skådespelerskor som är lite irriterande över hur säkerheten fungerar i Apples ekosystem.

Ser inga problem med att köra linux på desktop, vad ät det som fungerar så dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknorrareal:

I stort sett alla appar som använder sig av kameran blir av någon anledning skit på samtliga androider jag testat. Utöver det är många appar instabila. Slumpmässiga kraschar och rent allmänt dåligt optimerade med varierad upplösning m.m.

Känns för mig konstigt att folk är fine med det när man lägger nära tiotusen på en mobiltelefon.

Detta är måste vara baserat på dina egna upplevelser, för enl. studier jag läst så karshar appar oftare på iOS.

här är en studie från 2017 som visar lite olika statistik mellan android & ios.

"Apps crash almost three times more on iPhones than on Android devices. Apps crashed almost three times more on iPhones (50 percent) than they did on Android devices (18 percent)."

Kanske är annorlunda nu iofs, den är ju några år gammal .

I övrigt så skiter jag fullständigt i vad andra väljer att köra för telefoner.
Har en iPhone på jobbet och en Pixel 5 privat, är väl kul att det kommer nytt android oavsett vad du väljer att använda.

Permalänk
Medlem

Förr i tiden var det stor skillnad mellan varje lansering, men nu kan jag inte peka ut en enda skillnad mellan 10 och 11. Ännu mindre om Android 12. De stora skillnaderna blir istället det telefontillverkare lägger över. Samsungs OneUI t ex. Vid varje större lansering så är det massa nya features.

Permalänk

Jag kör betan på min telefon och jag tycker den här uppdateringen kändes rolig då visuella saker updaterades en hel del.
Känns lite som när ..var det när Ice Cream Sandwich kom och den fick ett nytt blå/svart tema?
Har stött på lite buggar med UI men annars verkar det smooth, gillar det hittils!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Har för mig apple inte skiljer sig särskilt mycket med vad som behövs för att använda deras mobiler, minns jag fel? Apples ekosystem är ju rätt nedlåst vilket jag inte gillar. Sen är det ju en del kända skådespelerskor som är lite irriterande över hur säkerheten fungerar i Apples ekosystem.

Ser inga problem med att köra linux på desktop, vad ät det som fungerar så dåligt?

Inget alls som är dåligt med linux på desktop, men det blir alltid pillande och lekande istället för att göra det man är där för egentligen. It just works är inte något jag skulle kalla det för. Definitivt inte på mobilen eftersom viktiga appar som BankID kräver google play eller Huaweis motsvarighet

Inte alls en katastrof, men tillräckligt för att inte locka mig