Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Det är inte minern du tänker på då?
Eller menar du att hiveos tar 1% utöver den % den miner du använder tar?

Hmm det kan vara det. Det står iaf när man startar om riggen men det är sant... det kan vara T-rex eller teamredminer som har det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darun79:

Så här står det från hive 2020:
12 jan. 2020 — Hiveon ETH, ETC mining pool with 0% Pool Fee ⛏ ... and mine Ethereum on Hiveon Pool - Hive OS is free and 0% dev fee on Hiveon Pool.

Men det är inte vad jag ser på uppstarten

Det är devfee till minern du använder inte hiveon, du får samma fee oavsett vilken pool du kör så länge du använder samma miner

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Det är devfee till minern du använder inte hiveon, du får samma fee oavsett vilken pool du kör så länge du använder samma miner

Ja jag kan ha haft fel där faktiskt. Ska kolla det nästa gång jag startar om en av riggarna. Ber om ursäkt för att jag inte tänkte till ordentligt innan jag skrev

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darun79:

Ja jag kan ha haft fel där faktiskt. Ska kolla det nästa gång jag startar om en av riggarna. Ber om ursäkt för att jag inte tänkte till ordentligt innan jag skrev

Ingen fara 😄

Permalänk
Medlem

Börjat fundera på att glasa in balkongen och slänga ut mining riggarna dit, tror ni det kan bli problem vid kyla?.

Tänkte kondens, kan ju bli förbannat kallt här under vintern, -30°c är inte speciellt ovanligt i december/januari.
Kanske man får en uppvärmd balkong samtidigt.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av baner85:

Börjat fundera på att glasa in balkongen och slänga ut mining riggarna dit, tror ni det kan bli problem vid kyla?.

Tänkte kondens, kan ju bli förbannat kallt här under vintern, -30°c är inte speciellt ovanligt i december/januari.
Kanske man får en uppvärmd balkong samtidigt.

LOL det borde funka, du kan nog maxxa minnena när det e -30c Tror inte det e mkt fukt i luften uppe i norr när det e så kallt. Har bott på ett sånt ställe själv några år o luften e alltid snustorr på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Börjat fundera på att glasa in balkongen och slänga ut mining riggarna dit, tror ni det kan bli problem vid kyla?.

Tänkte kondens, kan ju bli förbannat kallt här under vintern, -30°c är inte speciellt ovanligt i december/januari.
Kanske man får en uppvärmd balkong samtidigt.

Angående kondens så bör det inte vara ett problem så länge mining riggen är igång och håller sig varm. Kondens tenderar ju att samlas på ytor som är kallare en omgivande luft.
Om riggen skulle gå off-line av någon anledning och bli kall så bör du ta in den och låta den bli varm igen och så att eventuell fukt som kan ha samlats på metall ytor hinner avdunsta.

Angående kylan så är jag mer osäker, -30° känns rätt extremt.
Elektronik mår ju inte alltid så bra av extrem kyla, det är en inte helt trivial sak för folk i polarregioner från vad jag förstår. Även om det kanske är mera för batterier och lcd skärmar.
Men återigen så tror jag det borde vara ok så länge riggen är online och alstrar värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Börjat fundera på att glasa in balkongen och slänga ut mining riggarna dit, tror ni det kan bli problem vid kyla?.

Tänkte kondens, kan ju bli förbannat kallt här under vintern, -30°c är inte speciellt ovanligt i december/januari.
Kanske man får en uppvärmd balkong samtidigt.

Jag har min lilla rigg i ett kallgarage och det funkar finfint. I garaget var det som kallast 2 grader och korten låg runt 20-30 grader.. sånt gillar man att se

Permalänk
Medlem

Har en liten fundering på temperaturen. I min "miner" (gminer och trex) står det att minnestemperaturen är på 88-96c. I EVGA Precision står det att minnestemperaturen är på 61c.

För övrigt står det också att FAN speed är på 70% vs 57%.

Vem har rätt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Har en liten fundering på temperaturen. I min "miner" (gminer och trex) står det att minnestemperaturen är på 88-96c. I EVGA Precision står det att minnestemperaturen är på 61c.

För övrigt står det också att FAN speed är på 70% vs 57%.

Vem har rätt?

Jag gissar på minern, 3080/3090 med 60c mem under mining har jag extremt svårt o tro.

Fixa HWinfo o se va den säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Börjat fundera på att glasa in balkongen och slänga ut mining riggarna dit, tror ni det kan bli problem vid kyla?.

Tänkte kondens, kan ju bli förbannat kallt här under vintern, -30°c är inte speciellt ovanligt i december/januari.
Kanske man får en uppvärmd balkong samtidigt.

Kan nog funka bara du inte stänger av riggen. Har en dator i friggeboden för att hjälpa till hålla fukten borta, uptime nu 1036 dagar. Nu blir det ju inte riktigt så kallt här i Stockholmsområdet som -30. Kan tänka mig att lager i fläktar o ev snurrdisk blir tröga då oljan stelnar när det blir så pass kallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har en liten fundering på temperaturen. I min "miner" (gminer och trex) står det att minnestemperaturen är på 88-96c. I EVGA Precision står det att minnestemperaturen är på 61c.

För övrigt står det också att FAN speed är på 70% vs 57%.

Vem har rätt?

Båda, det är olika sensorer, i trex visar den memory junction temp, det är sensorer som finns inuti alla gddr6x minnen och visar den högsta hotspotten för tillfället i minnena,

evga's icx sensorer sitter utanpå dem och mäter. Dra igång hwinfo eller gpuz, så ser du att du har mem1 mem2 och mem3 för minnena, 3 olika sensorer på 3 olika platser. Kan också få en bild av vart på kortet dom sitter i precision x om du byter till ICX fliken.

Permalänk

Ni som fortfarande köper kort, räknar ni med en försening av eth pos eller att profitabilityn fortfarande håller sig relativt hög efter pos?
Eller något helt annat?

Permalänk
Skrivet av DavidGustafssonnn:

Ni som fortfarande köper kort, räknar ni med en försening av eth pos eller att profitabilityn fortfarande håller sig relativt hög efter pos?
Eller något helt annat?

Yes försening + om du kollar tbx i historien så är mining fortfarande lönt ett bra tag efter bubbel toppen. En del som jag ser väl mining som en long game. Är det dåliga tider så bara hodla coins. Sen kommer nog några alts o ta över eth plats för miners, gpu mining kommer aldrig o dö ut.

Att fomo köpa o betala Tradera/blocket priser nu är inte smart dock. Hade varit okej om det va för 6mån sen.

Permalänk
Skrivet av Dorkchicken:

Yes försening + om du kollar tbx i historien så är mining fortfarande lönt ett bra tag efter bubbel toppen. En del som jag ser väl mining som en long game. Är det dåliga tider så bara hodla coins. Sen kommer nog några alts o ta över eth plats för miners, gpu mining kommer aldrig o dö ut.

Att fomo köpa o betala Tradera/blocket priser nu är inte smart dock. Hade varit okej om det va för 6mån sen.

Absolut, men skillnaden jag ser här är att tidigare mining toppar har brutits ner av att kryptovärdet går ner, detta måste väl ändå räknas som en helt annan grej då den överlägset största valutan knips av, eller?

Själv så nöjer jag mig med vad jag har, mest för att jag inte vill investera mer i denna investering

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidGustafssonnn:

Ni som fortfarande köper kort, räknar ni med en försening av eth pos eller att profitabilityn fortfarande håller sig relativt hög efter pos?
Eller något helt annat?

Räknar med att det kommer att försenas ganska rejält, dock minar jag inte enbart ETH utan växlar en rigg mellan olika mynt.

Tex slängde jag en rig(med LHR kort) Ravencoin lite i en vecka, tror inte det kommer att hända något med den men man vet aldrig.

Sen Rvn, Flux, Ergo mm bara för att se vad som händer längre fram.

Kommer att fortsätta mina även efter pos, korten lär ha tjänat igen sig tills dess.

Och lär ju vara någon annan valuta som tar över förr eller senare, och är ju dumt om man har sålt bort korten när det händer. Dock är jag ganska restriktiv med vad jag köper för något nu, ska vara till rätt pris.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidGustafssonnn:

Absolut, men skillnaden jag ser här är att tidigare mining toppar har brutits ner av att kryptovärdet går ner, detta måste väl ändå räknas som en helt annan grej då den överlägset största valutan knips av, eller?

Ja du har rätt, men många miners har en felaktiv uppfattning av hur marknaden ser ut(om alla miners som idag minear ETH går över till andra coins så går lönsamheten till nästan 0), eller hoppas på att ETH 2.0 försenas rejält.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk

Rätt pris absolut pris/mhs o antal dagar för ROI samt hur prestera kortet på andra algos än ETH för framtiden osv....sen tror jag inte ens toppen av denna run är ens nära, 100k+ USD per BTC kommer nog ske om inte 2021 så första halvan 2022 o då kommer resten av shitcoins o följa Har själv inte sålt av nånting från miningen i år ännu.

Permalänk

BTW när eth 2.0 kommer så är det vattenfall för eth pris....alla eth som är stakade nu blir upplåsta o folk kommer dumpa. Bra många miners kommer nog lägga ner helt total hash power droppar som en sten, massor med billiga kort till salu och det kommer bli några månaders kaos inom mining då folk som e kvar försöker hitta nåt som funkar, men det lär ordna upp sig sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

BTW när eth 2.0 kommer så är det vattenfall för eth pris....alla eth som är stakade nu blir upplåsta o folk kommer dumpa. Bra många miners kommer nog lägga ner helt total hash power droppar som en sten, massor med billiga kort till salu och det kommer bli några månaders kaos inom mining då folk som e kvar försöker hitta nåt som funkar, men det lär ordna upp sig sen.

Ser själv nästan fram emot kaoset, om det nu blir något.

Kommer att vara lite spännande att hoppa mellan valutor, försöka vara först på nya som kommer osv.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av baner85:

Räknar med att det kommer att försenas ganska rejält, dock minar jag inte enbart ETH utan växlar en rigg mellan olika mynt.

Tex slängde jag en rig(med LHR kort) Ravencoin lite i en vecka, tror inte det kommer att hända något med den men man vet aldrig.

Sen Rvn, Flux, Ergo mm bara för att se vad som händer längre fram.

Kommer att fortsätta mina även efter pos, korten lär ha tjänat igen sig tills dess.

Och lär ju vara någon annan valuta som tar över förr eller senare, och är ju dumt om man har sålt bort korten när det händer. Dock är jag ganska restriktiv med vad jag köper för något nu, ska vara till rätt pris.

Jo, men hur lönsamma är dessa coins efter pos? Just nu ligger ca 90% av revenuen i just eth, sen vet man ju inte heller vilken % av hashrate ssome är asics

Permalänk
Skrivet av baner85:

Ser själv nästan fram emot kaoset, om det nu blir något.

Kommer att vara lite spännande att hoppa mellan valutor, försöka vara först på nya som kommer osv.

Går mest troligt till nicehash, låta dem växla mina rigs mellan de mest profitablle valutorna, i början iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidGustafssonnn:

Går mest troligt till nicehash, låta dem växla mina rigs mellan de mest profitablle valutorna, i början iaf

Det hade också kunnat vara en ide.

Kommer kanske att göra detsamma med min vanliga riggar och sen låta prospect riggen(bara LHR kort) mina sådant som kan slå(med mycket tur), mest bara för skoj skull.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av baner85:

Ser själv nästan fram emot kaoset, om det nu blir något.

Kommer att vara lite spännande att hoppa mellan valutor, försöka vara först på nya som kommer osv.

Mmm blir en spännande tid....Mina på coin/projekt som man ser en framtid på o holda tills nästa run o hoppas man satsat rätt, en si så där 50x+ e inte omöjligt

Permalänk

Solomining på tidiga eller coins med låg hashrate kan oxå va nåt.

Permalänk
Skrivet av DavidGustafssonnn:

Jo, men hur lönsamma är dessa coins efter pos? Just nu ligger ca 90% av revenuen i just eth, sen vet man ju inte heller vilken % av hashrate ssome är asics

Ingen vet vad som sker efter PoS, men nån som nickar "Alchemy" har försökt att räkna på det. Jag citerar inlägget i sin helhet nedan (kan ej länka eftersom det kommer via discord).

Citat:

What will happen to mining post ETH Merge currently planned for Q1 2022

Short answer: no one knows

Alchemys opinion:

Disclaimer- Everything below is estimations for illustration purposes

Ethereum nethash snapshot 689.56 TH/s for Sep 05 2021 (7.77 USD per 100MH/s)
Ravencoin nethash snapshot 7.62 TH/s for Sep 05 2021 (14.30 USD per 100MH/s)
Ergo nethash snapshot 30.42 TH/s for Sep 05 2021 (2.9110 USD per 100MH/s)

Lets use top tier cards for examples:
3080: ETH 100MH/s, RVN, 46 MH/s/s, Ergo 190 MH/s/s
6800: ETH 63MH/s, RVN, 29 MH/s/s, Ergo 115 MH/s/s
3070ti: ETH 40MH/s, RVN, 32 MH/s/s, Ergo 151 MH/s/s

Now we assume 30-40% of Ethereum is asics so lets remove that from the equation. 689.56 TH/s x 0.60 = 413.736 TH/s

For simplicity lets take that number and say its all 3080s. 413.736 TH/s = 413736000 MH/s / 100 MH/s = 4,137,360 RTX 3080s worth.

Now lets take that amount of 3080s and add it to the other networks.

RVN takes them all:
4,137,360 x 46 MH/s = 190,318,560 = 190.318TH/s
7.62 TH/s + 190.318TH/s = 197.938TH/s an increase of 2497.61%

RVN profits per 100MH/s
14.30 x 0.04%= 0.572 = 57.2c USD per 100MH/s
3080: RVN, 46MH/s/s = 26.3c USD per card (279w @ 10c per KWH- 67c per card) total = (negative)-40.7c USD per card
6800: RVN, 29MH/s/s = 16.58c USD per card (203w @ 10c per KWH- 49c per card) total = (negative)-32.42c USD per card
3070ti: RVN, 32MH/s/s = 18.3c USD per card (216w @ 10c per KWH-52c per card) total = (negative)-33.7c USD per card

Ergo takes them all:
4,137,360 x 190 MH/s = 786,098,400 = 786.098TH/s
30.42TH/s + 786.098TH/s = 816.518TH/s an increase of 2484.15%

Ergo profits per 100MH/s
2.9110 x 0.04%= 0.116 = 11.6c USD per 100MH/s
3080: Ergo, 190MH/s/s = 22c USD per card (220w @ 10c per KWH- 53c per card) total =(negative) -31c USD per card
6800: Ergo, 115MH/s/s = 13.34c USD per card (134w @ 10c per KWH- 32c per card) total =(negative)-18.66c USD per card
3070ti: Ergo, 151MH/s/s = 17.5c USD per card (204w @ 10c per KWH-49c per card) total = (negative)-31.5c USD per card

Likely Scenario RVN and Ergo Split the hash:

RVN
4,137,360/2 x 46 = 95,159,280 = 95.159 TH/s
7.62 TH/s + 95.159TH/s = 102.779TH/s an increase of 1148.806%

RVN profits per 100MH/s
14.30 x 0.074%= 1.0582 = 1.058 USD per 100MH/s

3080: RVN, 46MH/s/s = 48.7.3c USD per card (279w @ 10c per KWH- 67c per card) total = (negative)-18.3c USD per card
6800: RVN, 29MH/s/s = 30.6c USD per card (203w @ 10c per KWH- 49c per card) total = (negative)-18.4c USD per card
3070ti: RVN, 32MH/s/s = 33.8c USD per card (216w @ 10c per KWH-52c per card) total = (negative)-18.2c USD per card

Ergo
4,137,360/2 x 190 MH/s = 393,049,200 = 393.049TH/s
30.42TH/s + 393.059TH/s = 423.479TH/s an increase of 1292.107%

Ergo profits per 100MH/s
2.9110 x 0.077%= 0.116 = 22.4c USD per 100MH/s

3080: Ergo, 190MH/s/s = 42.56c USD per card (220w @ 10c per KWH- 53c per card) total = (negative)-10.44c USD per card
6800: Ergo, 115MH/s/s = 25.76c USD per card (134w @ 10c per KWH- 32c per card) total = (negative)-6.24c USD per card
3070ti: Ergo, 151MH/s/s = 26.425c USD per card (204w @ 10c per KWH-49c per card) total = (negative)-22.575c USD per card

I realize this does not take into account the other GPU coins, but their emissions are minimal.
Again this is for illustration purposes do not get caught up in the math, this is only to help prevent FOMO.

TLDR : Without a major market shift, mining profitability for many will be low, cents per card, lowest power costs will survive.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Ingen vet vad som sker efter PoS, men nån som nickar "Alchemy" har försökt att räkna på det. Jag citerar inlägget i sin helhet nedan (kan ej länka eftersom det kommer via discord).

Förstår inte riktigt. Skulle det vara mer lönsamt att minea RVN istället för ETH med ett 3080?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Förstår inte riktigt. Skulle det vara mer lönsamt att minea RVN istället för ETH med ett 3080?

Detta är hypotetiska siffror om hur läget kan komma att se ut när det inte längre går att bryta eth.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Skrivet av Role_Model:

Ingen vet vad som sker efter PoS, men nån som nickar "Alchemy" har försökt att räkna på det. Jag citerar inlägget i sin helhet nedan (kan ej länka eftersom det kommer via discord).

Precis, jag försökte mig på någont liknande och fick resultat som pekade åt samma håll. Självklart sså missar man ju en massa faktorer som eventuella värdeökningar på dessa coins, men det ser inte ljust ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Detta är hypotetiska siffror om hur läget kan komma att se ut när det inte längre går att bryta eth.

Hur kan man fortfarande få 7.77 USD vid 100 mh/s ETH mining efter att det inte längre går att bryta ETH?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500