Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Ja precis, med hiveon behöver du inte betala gas-avgiften. Med flexpool så brukar det inte vara värt att ta ut under 0.2 pga gas-avgiften, körde flexpool tidigare ^^

Det hade jag ingen aning om. Betalar de alltid ut även om gaspriset är högt? Eller vart ligger gränsen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det hade jag ingen aning om. Betalar de alltid ut även om gaspriset är högt? Eller vart ligger gränsen?

Japp, så länge du har 0.1 eller mer klockan 09.33 vilken dag som helst så får du det under dagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Japp, så länge du har 0.1 eller mer klockan 09.33 vilken dag som helst så får du det under dagen

Vad är nackdelen med poolen? Några andra avgifter måste väl finnas om de täcker hela gasavgiften oavsett hur hög den är?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad är nackdelen med poolen? Några andra avgifter måste väl finnas om de täcker hela gasavgiften oavsett hur hög den är?

Det är inga nackdelar med den, skulle tro att det är för att de har en annan affärsmodell än övriga. Deras främsta inkomst är från Hiveos och miningpoolen är främst till för att supporta den produkten. För småskaliga miners som bara har någon enstaka rigg så blir det väldigt förmånligt

Permalänk
Medlem

Jag har fått tag i ett 5700xt och är lite kluven kring hur jag ska göra. Mining eller sälja? Hur ser ni på det? Det blir ju en chansning att köra mining, när väl 2.0 släpps lär ju värdet på dessa kort sjunka extremt fort, eller? I dagsläget genererar jag bara 75 MH/s utan detta kort.

Permalänk
Skrivet av Mr_Flash:

Jag har fått tag i ett 5700xt och är lite kluven kring hur jag ska göra. Mining eller sälja? Hur ser ni på det? Det blir ju en chansning att köra mining, när väl 2.0 släpps lär ju värdet på dessa kort sjunka extremt fort, eller? I dagsläget genererar jag bara 75 MH/s utan detta kort.

Behöver du pengarna? Mining är ju inget bli rik snabbt grej. Behöver du pengar in fort så sälj den, annars låt det mina i några månader o se hur priser på GPU utvecklas. ETH 2.0 är tidigast Q1 2022 om det ens blir då. Inget datum är fastspikad ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Behöver du pengarna? Mining är ju inget bli rik snabbt grej. Behöver du pengar in fort så sälj den, annars låt det mina i några månader o se hur priser på GPU utvecklas. ETH 2.0 är tidigast Q1 2022 om det ens blir då. Inget datum är fastspikad ännu.

Bra poäng! Nej pengarna behöver jag inte. Och mining var ju ganska beroendeframkallande

Permalänk
Skrivet av Mr_Flash:

Bra poäng! Nej pengarna behöver jag inte. Och mining var ju ganska beroendeframkallande

Jo tror dom flesta hemma hobby miners e väl som jag gillar hårdvara o pilla med komponenter, det är som o ha en trädgård man tar hand om, dammar av osv. Avslappnande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Jag har fått tag i ett 5700xt och är lite kluven kring hur jag ska göra. Mining eller sälja? Hur ser ni på det? Det blir ju en chansning att köra mining, när väl 2.0 släpps lär ju värdet på dessa kort sjunka extremt fort, eller? I dagsläget genererar jag bara 75 MH/s utan detta kort.

Beror lite, minar man för att det är skoj så hade jag satt det i arbete.

Vill man investera så hade jag sålt det och köpt Eth och ADA.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Behöver du pengarna? Mining är ju inget bli rik snabbt grej. Behöver du pengar in fort så sälj den, annars låt det mina i några månader o se hur priser på GPU utvecklas. ETH 2.0 är tidigast Q1 2022 om det ens blir då. Inget datum är fastspikad ännu.

Jag tror också att om 2.0 skulle komma Q1 2022 borde vi redan ha hört ett bekräftat datum tid det här lagret.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Det var väl inte så lång "heads up" inför eip1559? Absolut att pos är en mycket större grej men det känns inte som att dem gillar att spika datum

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om dagens läge? Priset på kryptovaluta (inkl. Eth) rasar och gaspriserna skjuter upp i höjden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad säger ni om dagens läge? Priset på kryptovaluta (inkl. Eth) rasar och gaspriserna skjuter upp i höjden.

Troligen marknadspåverkan, storägare som dumpar BTC så hänger all annat efter.

Lär svinga tillbaka snabbt.

Roliga var att jag sålde bort allt förutom RVN från min wallet igår.
Tänkte investera i bättre kort och till skatter osv.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Vad säger ni om dagens läge? Priset på kryptovaluta (inkl. Eth) rasar och gaspriserna skjuter upp i höjden.

Folk säljer av vid värdeminskning och då ökar priset på gas, varför värdet minskar går bara att spekulera i. Men för miners är det bara positivt att anskaffningsvärdet är lågt.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk

weee berg o dalbana.... säg va man vill men tråkig e inte crypto iafl

Permalänk
Medlem

Lite flockbeteende.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Gällande PoS på ETH... "optimistisk" som jag är tror jag nu faktiskt inte förrän mitten av 2023. Händer det tidigare, tja, bara att anpassa sig men om inte... finns alltid andra coins att mina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Folk säljer av vid värdeminskning och då ökar priset på gas, varför värdet minskar går bara att spekulera i. Men för miners är det bara positivt att anskaffningsvärdet är lågt.

Varför är det bra för miners att anskaffningsvärdet är lågt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Varför är det bra för miners att anskaffningsvärdet är lågt?

För att då får dom in massa valuta som dom sedan hoppas på gå upp i värde så dom kan sälja det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

För att då får dom in massa valuta som dom sedan hoppas på gå upp i värde så dom kan sälja det.

Varför får man mer krypto bara för att valutan är låg? Är det inte gas-priserna som avgör hur mycket miners får? (Åtminstone för eth då)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Varför får man mer krypto bara för att valutan är låg? Är det inte gas-priserna som avgör hur mycket miners får? (Åtminstone för eth då)

Rent skattemässigt är det bättre, lägre skatt på värdeökningen än vad det är på värdet vid tilldelning

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Varför får man mer krypto bara för att valutan är låg? Är det inte gas-priserna som avgör hur mycket miners får? (Åtminstone för eth då)

Vad man får är inte direkt relaterat till priset, men såna här snabba crashes driver upp avgifterna och den "tip" folk ger för transaktioner, så det lägre priset är inte vad som påverkar utan det är det ökade trycket på blockkedjan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Varför får man mer krypto bara för att valutan är låg? Är det inte gas-priserna som avgör hur mycket miners får? (Åtminstone för eth då)

Gas priserna är bara intressant om du säljer vid fel tidpunkt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidGustafssonnn:

Vad man får är inte direkt relaterat till priset, men såna här snabba crashes driver upp avgifterna och den "tip" folk ger för transaktioner, så det lägre priset är inte vad som påverkar utan det är det ökade trycket på blockkedjan

Som jag har fattat det så är värdet av varje block kopplat till gasavgifterna. Ju högre gasavgifter ju större chans att blocken innehåller mer etherium. När folk får panik och vill sälja etherium pga ras så skjuter gaspriset i höjden.

Så det är väl inte så att själva värdet på etheriumet (mot t.ex dollarn) har någon påverkan på mängden etherium vi får när vi minar?

I så fall måste det bästa scenariot för oss miners vara att både kryptovalutan och gaspriset är på en så hög nivå som möjligt?

Skrivet av vinylens:

Gas priserna är bara intressant om du säljer vid fel tidpunkt.

Hur menar du? Att gaspriset inte har någon betydelse alls för oss miners?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Som jag har fattat det så är värdet av varje block kopplat till gasavgifterna. Ju högre gasavgifter ju större chans att blocken innehåller mer etherium. När folk får panik och vill sälja etherium pga ras så skjuter gaspriset i höjden.

Så det är väl inte så att själva värdet på etheriumet (mot t.ex dollarn) har någon påverkan på mängden etherium vi får när vi minar?

I så fall måste det bästa scenariot för oss miners vara att både kryptovalutan och gaspriset är på en så hög nivå som möjligt?

Exakt, sen finns ju även faktorn att ju högre priset och lönsamheten är desto fler som börjar minea vilket i sin tur sänker lönsamheten något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Hiveon pool kör kostnadsfria utbetalningar så fort som du når 0.1 eth, när man tittar runt så verkar alla andra pooler vara dyrare.

Skrivet av Cenorida:

Vad är nackdelen med poolen? Några andra avgifter måste väl finnas om de täcker hela gasavgiften oavsett hur hög den är?

Hiveon har en 1%devfee som du inte ser om du inte har kopplat in skärm när du startar upp.

Skrivet av Red Onion:

Tack!

Det verkar vara förinställt på 40 Gwei. Vad innebär det i kostnad för mina 0,4 ETH?

Jag kan vänta i princip flera veckor på utbetalningen så länge det blir billigt. Men finns risken att jag aldrig får min ether om jag sätter 5 Gwei?

På Flexpool kör jag på 100 gwei. Senaste utbetalningen var det runt 70:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darun79:

Hiveon har en 1%devfee som du inte ser om du inte har kopplat in skärm när du startar upp.

Så när man skriver att Pool Fee är 0%, så finns det en dold Dev Fee på 1%?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Så när man skriver att Pool Fee är 0%, så finns det en dold Dev Fee på 1%?

Jag ser det iaf varje gång jag kopplar in en skärm till någon av riggarna. Står klart och tydligt när HiveOS startar upp i gul text. Men det är enda stället jag sett det på.

Permalänk
Medlem

Så här står det från hive 2020:
12 jan. 2020 — Hiveon ETH, ETC mining pool with 0% Pool Fee ⛏ ... and mine Ethereum on Hiveon Pool - Hive OS is free and 0% dev fee on Hiveon Pool.

Men det är inte vad jag ser på uppstarten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darun79:

Jag ser det iaf varje gång jag kopplar in en skärm till någon av riggarna. Står klart och tydligt när HiveOS startar upp i gul text. Men det är enda stället jag sett det på.

Det är inte minern du tänker på då?
Eller menar du att hiveos tar 1% utöver den % den miner du använder tar?