Dator som är ca 2 år gammal har börjat visa "american megatrends" igen

Permalänk
Medlem

Dator som är ca 2 år gammal har börjat visa "american megatrends" igen

Alltså, när jag först byggde den osv för ett år sedan så får man megatrends grejen, sen ser man den typ aldrig igen, men nu har det blivit lite konstigt för varje gång jag startar datorn så ser jag loggan och American megatrends. Det gör ingenting för funktionaliteten då jag kan trycka på F1 för att komma in i BIOS och sedan trycka på save and exit där inne för att starta som vanligt. Så varför händer det här?
Anledningen till att jag frågar är för att nu idag kl 7 när jag startade datorn stog klockan på 22:18. Alltså då jag stängde av den igår. Jag trodde att moderkort hade något batteri eller liknande så att den kunde veta vad klockan var utan satellit. De 2 konstigheterna kanske hör ihop? Tack!

8600k
Asus z370 prime-a
3060ti

stock

allt

Permalänk
Medlem

Testat byta batteri?

Alltså det runda som sitter under pci expressporten under mitten av moderkortet^_-

Permalänk

Garanterat CMOS-batteriet som behöver bytas som redan föreslagits. Jag fick göra detta på min sambos dator som har samma specs förutom grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Testat byta batteri?

Alltså det runda som sitter under pci expressporten under mitten av moderkortet^_-

Skrivet av FarbrorFung:

Garanterat CMOS-batteriet som behöver bytas som redan föreslagits. Jag fick göra detta på min sambos dator som har samma specs förutom grafikkortet.

Okej tack! Vad händer om jag inte byter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrk4Pwn:

Okej tack! Vad händer om jag inte byter?

hehe det fortsätter väl som det gör nu, men ett nytt batteri kan nog inte kosta mycket mer än en femkrona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

hehe det fortsätter väl som det gör nu, men ett nytt batteri kan nog inte kosta mycket mer än en femkrona.

tack! ska möjligtvis uppgradera nu när halo infinite kommer så får väl vänta och se. Bra iaf att det inte är skadligt på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrk4Pwn:

tack! ska möjligtvis uppgradera nu när halo infinite kommer så får väl vänta och se. Bra iaf att det inte är skadligt på något sätt.

Ja såg att apotea hade för 12:- med gratis frakt^^