Copyswede bekräftar – smarta klockor kan få kassettskatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

...men...vi...vill...inte...köpa...det...copyswede...säljer...

Men jag som kulturskapare vill gärna ha dina pengar trots att du inte konsumerar det jag skapat, genom min bullvan Copyswede

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag kan höra musik via mina öron. Ska jag betala skatt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Bevis för att Copyswedes VD är en ärkefiende. Frågan är bara vilken sida av honom som är mindre ond?

https://i.imgur.com/VVivOmj.jpg

Helt klart den nedre. Rickard Sjöberg-frikyrklig-ondskefull.

(Menar förstås inte att Rickard Sjöberg är ondskefull, han har bara oturen att ha ett sånt utseende.)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Bevis för att Copyswedes VD är en ärkefiende. Frågan är bara vilken sida av honom som är mindre ond?

https://i.imgur.com/VVivOmj.jpg

Hahaha
Är inte det skrämmande hur olik en och samma person ser ut beroende på vilken sida av hans ansikte man speglar?

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av SollieFoto:

"och poddar"
Varför nämner han ens poddar, podcasters får väl inte ta del av de här pengarna?!
Eller?

Nej inte direkt, och problemet är att de ljuger hela tiden. T.ex. har de ett dokument på hemsidan som talar om privatkopiering och nämner att någon delar en e-bok med en vän. Problemet är att böcker/skrift inte omfattas av privatkopiering och att kopiera mer än enstaka sidor är olagligt även för privat bruk. Hemsidan uppmuntrar med andra ord till straffbara upphovsrättsbrott och skulle vi skriva sådant här i forumet skulle vi kunna bli avstängda för att de kan dra till sig uppmärksamhet från upphovsrättsinnehavarna och bryta mot forumets § 7.

Har du ett radioprogram på en kommersiell eller public service-radiokanal kan du få ersättning för den inspelning som görs. Väljer någon däremot att distribuera "poddar" på nätet så har programmakarna redan gått med på att du får ladda ner en kopia och inget intrång i ensamrätten görs som med privatkopiering. En CD-skiva med musik eller ljudbok (ljudböcker började Copyswede ersätta relativt nyligen) ges ut med förutsättningen att innehavarna har ensamrätt, privatkopiering enligt upphovsrättslagen utgör ett intrång i denna ensamrätt som är laglig men som förutsätter ersättning då ensamrätten är kärnan i upphovsrätten.

Så nej du kan inte få ersättning för ett radioprogram du ger ut på en poddplattform, du kan inte få ersättning för att du säljer en film till Netflix och nej du kan inte få ersättning för att du ger ut en film på Blu-ray. På rörlig bild får du i praktiken bara ersättning om det sänts på SVT eller TV4 som det 2019 fördelades 82,81 % på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag skall skapa ett eget klädmärke och sälja byxor. Jag tänker montera en bandspelare på dessa och sedan hoppas jag att copyswede får för sej att behöva lägga på en extra skatt på vanliga byxor, för det finns ju faktiskt inspelningsbara byx-modeller. Kanske eventuellt fattar dom vinken. Vi får se 😁

Tyvärr så är det inte så enkelt. CS medlemmar är fackföreningar.
Det är verkligen Stasi när de får tillåtas av regeringen, det visar hur starkt inflytande de har. Speciellt när de delar ut pengar till svenska Pravda, dvs statliga SR och SVT.
Vill ni ha roligt kan ni gå in och kolla på vilka som sitter i styrelsen.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Vi har sagt det förr och säger det igen: copyswede är parasiter.

Permalänk
Sötast

Bilden är nu från 2011, men tradition är tradition.
Jag bör ha postat den varje gång en nyhet kommit ut om att copyswede skall hitta nya intäkter.... den har blivit postad ett flertal gånger nu alltså!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag vill nu snarare säga vi är bäst på ATT KLAGA men aldrig göra nåt åt det.

Denna tråd är bevis på det, vi gnäller och gnäller - men tror du det kommer att göra någon skillnad?
Hur många av er kommer att skriva ett klagomåls brev till Copyswede eller era lokala politiker?

Svensken: FY FAN va orättvis

Andra: Så gör nåt åt det!

Svensken: Jamen, barnen ska ju hämtas från dagis, och jag ska köpa mat till helgen och...

du har rätt, problemet är att folk ärver sina politiska åsikter i sverige från sina familjemedlemmar, blir svårt då gå´mot strömmen, våga säga ifrån även om saker är fel. många sådana exempel har vi ju bara dom senaste veckorna, beslut som kan skada sverige för alltid men ingen går ut på gatorna för att protestera. dock går man ut och protesterar för BLM mitt i ett pandemi trots att problemen där aldrig varit våra ens

Permalänk
Medlem

Så otroligt att en hel bransch får stöd att införa en lagstadgad kompensationsavgift p.g.a. att deras ursprungliga inkomstmodell blivit förlegad.
Ungefär som att krisen i papperstidningsbranschen ska kompenseras med avgift för alla med brevlåda eller köksbord där man teoretiskt skulle kunna lägga en papperstidning

Permalänk

Saftskallar....

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Peter Sunde får se upp så Copyswede inte får nys om Kopimashin, den ultimata privatkopieringsmaskinen.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Det Finns bilar som går på Diesel. Ska Elbils ägare betala Diesel skatt då?

Det går att köra för fort med en bil. Ska alla ägare beläggas med en obligatorisk fortkörnings skatt då?

Man kan begå mord med en köks kniv. Ska alla som äger en sådan avgöra obligatorisk tid på anstalt då?

Tändare/Tändstickor kan användas för droger. Ska alla som köper dessa misstänkas för narkotika innehav?

Står huset när nog grannens å de spelar hög musik. Ska man betala royalty till vederbörande artist,bolag och streaming tjänst då?

Ja ni fattar... Tankesättet är ju absurt...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Vad är annars poängen med att ha det här som en nyhet och bjuda in kommentarer och reaktioner? Är jag inte en del av åsiktskorridoren så är jag ett troll?

Okej, låter ju sunt det där.

Men varför ska du vara med och diskutera något som du själv säger inte berör dig eller du inte är intresserad av? Bara för att artikeln är där och kommentarerna är öppna för alla betyder det väl ändå inte att du måste delta om du inte ändå har något att bidra? Då blir det ju lite som att prata bara för att få sin röst hörd.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Peter Sunde får se upp så Copyswede inte får nys om Kopimashin, den ultimata privatkopieringsmaskinen.

Det där var ju faktiskt en strålande rolig idé! Varför inte bygga några tusen sådana så ruinerar vi hela nöjesindustrin på några få dagar

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Det går att lägga in ljudfiler min robotdammsugare som den kan spela upp beroende på vad den gör ser gärna att copyswede tar ut en avgift på robotdammsugare också

Gamla 1541-enheter kan man spela musik på!
Beskatta ihjäl BITTE! Sådant ska fan inte kunna pågå gratis!

Permalänk

Kan någon förklara för en tölp som mig: hur kommer det sig att privata företag har rätt att ta ut avgifter på andra brancher? Är inte en sån sak statens jobb? Ska inte stat och privatkapital vara separata? Jag bara förstår inte hur detta går till.

Permalänk
Medlem

Men vem fan piratkopierar musik idag?! INGEN!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Men vem fan piratkopierar musik idag?! INGEN!

Hur kan man komma fem sidor in i en tråd och helt ha missat att detta inte har nåt med PIRATkopiering att göra. Varför missförstår folk detta gång på gång på gång?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Kan någon förklara för en tölp som mig: hur kommer det sig att privata företag har rätt att ta ut avgifter på andra brancher? Är inte en sån sak statens jobb? Ska inte stat och privatkapital vara separata? Jag bara förstår inte hur detta går till.

Jag skrev ett inlägg om bakgrunden tidigare. Det skiljer sig lite. Du har inte förväxlat pirat/privat här. Men bakgrunden är nog av intresse även för dig ändå så jag länkar in inlägget här:

#19245738

Klicka för mer information
Skrivet av Söderbäck:

Ja nä här har det blivit ett missförstånd på vägen.
Problemet är att två ord är väldigt lika varandra - men innebörden skiljer sig.

De två orden är:
Piratkopiering
Privatkopiering

Detta handlar om ersättning för privatkopiering. Inte för piratkopiering.

Vad är då privatkopiering?
Ja vi ar i grunden inte rätt att göra kopior på upphovsskyddade verk. Distribution får göras endast på upphovsrättsinnhavarens medgivande. Man får inte kopiera en bild från en hemsida, rippa en CD eller spela in från SVT eller spela in radio till kassett.
Eller det var så lagen såg ut fram tills dess att kassettspelaren och därefter VHSen dundrade in i samhället och folk kopierade fritt ändå.
Olaglig piratkopiring - men det var helt ohjejdbart.
Lösningen här blev att börja tillåta en del kopiering. Inte fritt fram, men man fick spela av TV/radio för eget bruk, och även kopiera musik och video till sina närmsta. Typ familj och närmsta vänner. Namnet för det här blev privatkopiering. Tillåten kopiering i den närmsta kretsen.

Men denna tillåtna privatkopieringen medförde också reella intäktsbortfall så man önskade även börja ta ut en avgift för tomma medier. På 80talet kan jag säga att tomma medier i form av kassettband och VHSer var det som fanns att tillgå. Och de användes faktiskt i väldigt stor utsträckning till just att göra kopior på upphovsskyddade verk.
Avgiften är här en privatkopieringsavgift och den skulle alltså ersätta upphovsrättsinnehavaren för vår rätt att kopiera verk i en liten krets.
Det här var rimligt - på sin tid iaf.

Därför har det här gått igenom en gång i tiden.
På engelska är det lättare att skilja på orden. Det ena heter private copy levy och det andra som är olagligt heter piracy ;).

Ja en del länder valde att aldrig tillåta privatkopiering heller. Där fortsatte man rimligen slåss mot utbredningen av inspelningsbara VHSspelare och kassettbandspelare istället. Vilket man såklart förlorade iaf ;). Men länder som valde den vägen har nte heller privatkoperingsersättning.

Alla länder som är med i EU och som tillåter privatkopiering måste enligt EUlag också ha lagstiftning på plats som erbjuder möjligheter för upphovsrättsinnehavare att kunna samla in ersättning för intäktsbortfallet. Så ganska många länder i EU har liknande organisationer på plats. Hur de väljer att dimensionera avgifterna kan däremot skilja sig ganska mycket. Danska Copydan har exempelvis inte avgifter på mobiler, datorer eller nå sådant utan på kasetter, DVDer, USBminnen och minidisc.

Visa mer

Det är alltså bakgrunden. Det var rimligt en gång i tiden. Med det sagt så är det inte alls lika rimligt i dagsläget

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Men vem fan piratkopierar musik idag?! INGEN!

Fast just detta har ju som du vet inget med copyswede att göra.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det tagits upp men vet någon vad prishöjningen eventuellt skulle kunna bli?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk

Jag har skummat igenom internet för att försöka hitta någon som argumenterar för att bra att copysweden tar ut avgifter på mobiltelefoner. Det finns faktisk några på facebook, de är väldigt få. Och bara av en ren slump så råkar de ha ett jobb där de får pengar ifrån copysweden. -Vilket otroligt konstigt sammanträffande.

Argumenten är följande. Spotify m.m har funktion för att kunna spara musik och filmer offline. När man sparar låten/filmen lokalt så man kan lyssna offline, så är det en privatkopiering enligt vårt rättsväsende. -Det har ju varit en tvistemål om just denna definition, där hovrätten kom fram till denna tolkning.
Om privatkopiering inte hade varit tillåtet så hade Spotify m.m kunnat ha denna funktion att spara låtar för offlinelyssning. Och det innebär att väldigt många idag privatkopierar musik och filmer.

Problemet med resonemanget ovanför är att Spotify m.m knappast har funktionen för att ladda hem musik och filmer offline utan upphovsrättsinnehavarens godtycke. När det gäller låtar så finns det en logik i att artisten får mer betalt ju mer man lyssnar på deras låt, men även om man har laddat hem offline så går det ha en räknare. Eller så kan musiktjänsten göra så att om man väljer att ladda hem en låt så får artisten mer betalt. Och det blir lite som förr att om en person köper en musikcd och lyssnar en gång så får artisten en viss summa, om personen dagligen lyssnar på denna musikcd, så får artisten inte ett skit mer.
-Det kan ju låtas taskigt, men detta är typ standard idag för det mesta som säljs.

*edit*
Angående korrekt definition på ordet privatkopiering så är det såklart vårt rättsväsende som har detta. Precis samma som vad är stöld, mord osv. Det är inte SAOL, nationalencyklopedin, wikipedia etc som definierar ordet.
Så offlinelagring av musik är korrekt just nu en privatkopiering även om man tycker detta är helt galen definition av ordet.

Problemet är att vissa använder cirkelargument. Som att vårt rättsväsende säger något, då måste vi anpassa oss till det. Istället för att fundera på att lagboken kanske inte är helt felfri och man kanske får anpassa våra lagar efter hur verkligheten ser ut? Det är ju rimligt att alla lagar som gällde på 1600 talet, kanske inte är så bra anpassade för hur samhället ser ut idag. Och när pratar man datorteknik, så har utvecklingen där gått snabbare än mycket annat och det krävs att lagtexter då hänger med.

*edit2*
Argumentet för privatkopieringsersättningen har varit följade.

1: Upphovsrättsinnehavare förlorar pengar när folk kopierar deras produkter istället för att köpa ett nytt exemplar.
2: För att minska problemet ovanför tillkom kassettavgiften som kompenserar på ett hyfsat rättvist sätt, då sambandet mellan hur många tomma kassettband man köper och kopior man gör väldigt ofta hänger ihop.
3: Ny teknik gjorde kassettband förlegade, de gjorde då lagstiftningen teknikneutral. Och det finns såklart ett samband mellan hur stort minne på mp3 spelaren folk köper och hur mycket de brukar privatkopiera. Detsamma med tomma cdr skivor.
4: När de första smartphones kom så ersatte de mp3 spelaren, den enda skillnaden var att sambandet mellan hur mycket minne man har på dem och hur mycket man privatkopierar kraftigt minskade.

Dessa 4st punkter ovanför stämmer, man kan ha olika åsikter hur rätt kassetavgiften var. Men inget felslut i argumenten.

Men därefter så har folk slutat göra kopior som leder till att upphovsrättsinnehavare förlorar försäljning av nya exemplar. Och det har istället blivit logiska argumentationsfel av typen:
* Ingen katt har två svansar
* En katt har en svans mer än ingen katt
* Alltså har en katt tre svansar

Alltså diskussion kring copysweden rätt att kräva pengar handlar inte alls om någon inkomstbortfall. Det handlar istället om att med de lagar vi har stiftat för att hantera problemet med att folk förr i tiden privatkopierade, så kan man göra tolkningar som att man kan kräva ersättning för det ena och andra. Och det är fullkomligt irrelevant att kunna bevisa att någon förlorar pengar för att lagra musik offline i t.ex. spotify.

Permalänk
Medlem

Copyswede är ett kriminellt nätverk

En av Sveriges vidrigaste maffiaorganisationer utan tvekan. Om polisen gjorde något vettigt borde dom låsa in hela bunten…

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Tyvärr så är det inte så enkelt. CS medlemmar är fackföreningar.
Det är verkligen Stasi när de får tillåtas av regeringen, det visar hur starkt inflytande de har. Speciellt när de delar ut pengar till svenska Pravda, dvs statliga SR och SVT.
Vill ni ha roligt kan ni gå in och kolla på vilka som sitter i styrelsen.

Stasi? Really?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

En av Sveriges vidrigaste maffiaorganisationer utan tvekan. Om polisen gjorde något vettigt borde dom låsa in hela bunten…

Vad baserar du detta på? Antalet mord de har genomfört?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dexters:

Den bottenlösa idiotin upphör aldrig att förvåna. Dårhuset Sverige 2021.

Preach. Ska man skratta eller gråta. 😂

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att Copyswede bara ser till sitt eget bästa, och inte värnar de svenska återförsäljarna. Slutsatsen av denna avgift blir att många köper ifrån grannländerna, där man slipper denna avgift typ Proshop. Denna avgift har redan drabbat många av de svenska återförsäljarna. Staten borde överväga om denna skatt verkligen stärker statskassan. Nej, pengarna hamnar i utlandet. Tanken bakom skatten är inte ens god - den är en rutten äppelskrutt. Sikke noget forbandet lort.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara hur detta kan vara lagligt, eller ens ha någon form av logik bakom sig?

Sparar spellistor från exempelvis Spotify - Kräver Spotify (Premium dessutom), som redan betalas för
Detsamma gäller Netflix, det är således inte möjligt att konsumera median utan applikationen som grund, som man redan betalar för...

Som jag tolkar det som, så betalar jag nu pengar på att jag ska kunna spara all musik på mitt Spotify-konto till exempelvis MP3 (via ex. Replay Music), för att då säga upp mitt abonnemang, då jag redan betalat avgiften för det när jag köper min smartklocka?

Copyswede föder fler piratkopierare än någon annan organisation, om än fler än Anti-piratbyrån.
När får vi domare och jurister som har en större teknikkunskap än Kalle, 4 år?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Detta är ju värre än SVT/sr