Copyswede bekräftar – smarta klockor kan få kassettskatt

Permalänk
Melding Plague

Copyswede bekräftar – smarta klockor kan få kassettskatt

Organisationens VD bekräftar att smarta klockor är i skottgluggen. Anledningen är att det finns modeller med inbyggda musikspelare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Gött snart sugen på kanske nya Apple Watch 7 byta ut mina 4a, så taggad betala extra för mina rippad CD jag kommer använda every day !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Men min klocka fungerar inte i min kassettspelare, får man göra avdrag då?

Permalänk
Medlem

"Anledningen är att det finns modeller med inbyggda musikspelare."

Så alla smarta klockor och band ska dras över en kam för det?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Man får väl hoppas på att det här är när dom gapar efter för mycket och det leder till förändringar i lagstiftning...

Permalänk
Proffsmoddare

Sådant här gör mig så jäkla upprörd.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Expertgissare

Ok så bara för att det finns några modeller av smartklockor som kan spela upp musik, så ska man suga ut pengar för all armburen teknik (klockor, armband). Skit ner er

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Som vanligt idioti på hög nivå. Piratkopierar/privatkopierar någon fortfarande någon form av musik i större utsträckning? Misstänker att 99.99% av alla produkter som säljs som har möjlighet att spela upp ljudfiler aldrig rör något privat eller piratkopierat.

Blir så less på dessa parasiter.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Proffsmoddare

Det är väl också så att om jag ska "rippa" en CD idag så har de väl kopieringsskydd så jag behöver använda olaglig programvara för att ens kunna privatkopiera mina skivor?

Var många år sedan jag köpte en cd men har för mig att det var så då?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Det som är det sjukaste är att de påstås ha dåliga ekonomiska år bakom sig, hur är det ens möjligt?!?!
De tar ut avgifter från massa produktsegment som inte ens borde omfattas och väljer väl i stor mån själva hur de fördelar pengarna, har de lagt allt på att lobba för sin sak eller? Skulle inte förvåna förvisso.

Permalänk

Stackars copysweden. Borde inte vi på sweclockers hjälpa dem med saker som det går att göra backup av upphovsrättskyddat material på så att de ej tvingas att lägga ner skiten? Ta en sådan sak som ringklockor, jag vet faktisk folk som på dessa har privatkopierat låtar. Och det är ju omständligt att lägga på avgifter på olika modeller beroende på funktion. Bättre är en avgift på 500kr på alla ringklockor oavsett hur enkla de är.
Det finns även övervakningskameror som kan spela upp meddelande, troligen finns det kanske 1 person i hela världen som väljer att spela upp musik för inbrottstjuvarna under tiden de gör inbrott för att förbättra deras arbetsmiljö/moral att sno saker. Så schablonmässigt lägg en avgift på 500kr på varje övervakningskamera till copysweden.

Permalänk

Få se vad utredningen kommer fram till i Feb, nästa år kanske copyswede måste lägga ner.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

När jag läser detta vill jag bara säga upp min spotify prenumeration och börja piratkopiera musik bara för att!

Skrivet av RasmusC:

Som vanligt idioti på hög nivå. Piratkopierar någon fortfarande någon form av musik i större utsträckning? Misstänker att 99.99% av alla produkter som säljs som har möjlighet att spela upp ljudfiler aldrig rör något privat eller piratkopierat.

Blir så less på dessa parasiter.

Avgiften avser väl inte ens piratkopierat utan bara PRIVATkopierat som antagligen 0.001% sysslar med.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ja, de har ont om cash nu är de desperata det märks. Så patetiskt. Så hoppas de konkar snart för de har ingen roll i modernt samhälle.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Organisationens VD bekräftar att smarta klockor är i skottgluggen. Anledningen är att det finns modeller med inbyggda musikspelare.

Läs hela artikeln här

Som jag har väntat
Avgift på alla klockor tycker jag är rimligt, analoga armbandsur och mekaniska klockor , Copy Sweden måste ju också leva

Permalänk
Medlem

Så här blir det när gamla mögliga uvar sitter och bestämmer, dom fattar fan ingenting.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blue eyed devil:

Få se vad utredningen kommer fram till i Feb, nästa år kanske copyswede måste lägga ner.

Det är mindre troligt.
Den större verksamheten copyswede ägnar sig åt är att sköta ersättningar och licenser för när radio/tv använder varandras material. Och det ska ersättas efter konstens alla regler.
Den delen kommer rimligen fortsätta behövas.

Utredningen är väl snarare till för att kolla på en annan del copyswede pysslar med - nämligen privatkopieringsavgiften.

Om denna läggs på skatten så är det troligare att copyswede fortsätter med sina andra verksamheter - men att då privatkopieringsavgiftshanteringen stryks helt och hämtas från skatten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Att musiken från streamingtjänster kan lagras på en viss enhet borde väl inte räcka? Man behöver ju fortfarande tjänsten för att spela upp musiken och den betalar man ju redan för. Men som sagt. Det är allt mer tydligt att de bara vill få in pengar. De låtsas inte ens att det är kopplat till rätten att privatkopiera längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

...och jag som hade tänkt att börja gräva chia

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det är ett hån mot hela idén om rättvisa att dessa parasiter inte sitter i fängelse.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Egentligen är copysweden dumma? De vill ha in så mycket pengar som de bara kan och de i riksdagen tillåter dem.
Problemet är snarare våra politiker och jag tycker inte någon parti riktigt anstränger sig i frågan. Visst säkert piratpartiet, men det är mer eller mindre dött. Detta av den enkla anledningen att få döms för upphovsrättbrott idag. Och säkerligen är det betydligt mindre som begår brottet.

Skrivet av skewgen:

Det som är det sjukaste är att de påstås ha dåliga ekonomiska år bakom sig, hur är det ens möjligt?!?!
De tar ut avgifter från massa produktsegment som inte ens borde omfattas och väljer väl i stor mån själva hur de fördelar pengarna, har de lagt allt på att lobba för sin sak eller? Skulle inte förvåna förvisso.

Detta är en annan fråga. Vad är det för pack som står bakom Copysweden.
Och här har vi skitstövlarna: https://www.copyswede.se/om-copyswede/medlemsorganisationer/

Rätt vore att bojkotta dem, men det är svårt då dessa medlemsorganisationer företräder artister och liknande som inte producerar något med kvalite som man ändå skulle vilja ha om man så fick det gratis.
Det är lite som att man ska börja bojkotta ett riktigt usel tillverkare som man aldrig någonsin skulle handla ifrån utan bojkotten.

Permalänk
Medlem

Mycket gnäll, som väntat. Ni får väl trösta er med en vanlig klocka istället.

Rent krasst så känns gnällandet väldigt mycket som ett I-lands problem istället för något som drabbar gemene individ. Till skillnad från smarta telefoner och lagring i allmänhet, så är jag inte övertygad om nyttan kring smarta klockor. Däremot så kan jag hålla med om att det är fortfarande bisarrt hur mycket politiskt inflytande en organisation som Copyswede egentligen har.

Utvecklade mitt resonomang lite mer
Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Haha, undrar i mitt stilla sinne hur en organisation som håvar in fruktansvärda mängder pengar utan att behöva åstadkomma någon specifik motprestation, alls kan ha "tuffa ekonomiska år" bakom sig?

Eller har de någon form av fasta utgifter annat än handläggarlöner, typ?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Finns gud finns djävulen. Finns djävulen finns helvetet. Då finns det garanterat en reserverad plats för Copyswede där. Hoppas gud finns.

Själv är jag dock (tyvärr) ateist.

Permalänk
Medlem

Det går att lägga in ljudfiler min robotdammsugare som den kan spela upp beroende på vad den gör ser gärna att copyswede tar ut en avgift på robotdammsugare också

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Vilket jävla skämt..

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

När jag läser detta vill jag bara säga upp min spotify prenumeration och börja piratkopiera musik bara för att!

Avgiften avser väl inte ens piratkopierat utan bara PRIVATkopierat som antagligen 0.001% sysslar med.

Editerade mitt inlägg Stämmer som du säger, men min tes kvarstår

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Den bottenlösa idiotin upphör aldrig att förvåna. Dårhuset Sverige 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

När jag läser detta vill jag bara säga upp min spotify prenumeration och börja piratkopiera musik bara för att!

Avgiften avser väl inte ens piratkopierat utan bara PRIVATkopierat som antagligen 0.001% sysslar med.

De räknar in att spara ner playlists från tex Spotify och Netflix för att spela upp utan internetuppkoppling som privatkopering. 🤔

"Det är bakgrunden till varför man som privatperson för eget bruk och på ett lagligt sätt får spara ned musikfiler på sin dator eller smartphone, spara favoritprogram i sin tv-box, göra offline-listor i streamingtjänster på surfplattan, spara ned poddar i mobilen eller spara ned texter till sin dator." https://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/detta-ar-...

Och det gör nog ändå hyffsat många. Men absurt för rimligtvis så har både Spotify och Netflix redan med i sina avtal med upphovsrättsägare att de får tillhandahålla den funktionaliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Sådant här gör mig så jäkla upprörd.

Du är inte ensam.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II