Jag ska bygga en spel/streamingdator. Relativt hög budget (8-15k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Tror faktiskt inte att inet har haft rx 6600xt i lager någonsin, det är mest komplett och netonnet. Vilket är synd, för att kortet har rekommenderat pris på 4100 men säljs för 4600-4700. Fick mitt idag för 4590 på netonnet men det finns för 4699 på komplett, och en annan version med lite kraftfullare fläktar för 4849. 3060 är sämre än 6600xt och kostar väsentligt mer eftersom det är mer attraktivt för miners. 3060 ti är såklart bättre än 6600xt särskilt i raytracing där 6600xt inte har någonting att göra men sen kostar det också 2-3000 kr mer.

Om du vill ha en helt ny dator och inte behöva bygga själv hade jag nog hellre valt en förbyggd dator än att försöka sätta ihop hos inet just pga grafikkortsbristen. Denna kanske är något för dig? https://www.inet.se/produkt/1978456/acer-nitro-n50-620-i5-16g...

Webhallen/komplett har också ett utbud av förbyggda datorer eller delar man kan sätta ihop själv och få byggt åt en.

kollade påd en och den verkar bra, vet inte hur anpassad den är för just streaming och så men jag sparar den så jag har den som reserv. Tack så mycket.
Kollar just nu på webhallen och ska lägga in samma komponenter som på inet fast med rx6600 istället, och kolla kostnaden och så.
Tack i förväg, jag uppdaterar om kostnad osv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Togur:

kollade påd en och den verkar bra, vet inte hur anpassad den är för just streaming och så men jag sparar den så jag har den som reserv. Tack så mycket.
Kollar just nu på webhallen och ska lägga in samma komponenter som på inet fast med rx6600 istället, och kolla kostnaden och så.
Tack i förväg, jag uppdaterar om kostnad osv

Webhallen har inte 6600 xt det är endast komplett som har dem i lager nu. http://gpukollen.ingman.me/
För streaming är nog nvidia det föredragna valet. Då är det endast 3060 ti som är tillgängliga nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Webhallen har inte 6600 xt det är endast komplett som har dem i lager nu. http://gpukollen.ingman.me/
För streaming är nog nvidia det föredragna valet. Då är det endast 3060 ti som är tillgängliga nu.

Menar du i grafikkortsval eller menar du i processorn?
och tack, jag ska gå in på komplett och kolla

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Togur:

Menar du i grafikkortsval eller menar du i processorn?
och tack, jag ska gå in på komplett och kolla

Nvidia tillverkar bara grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Nvidia tillverkar bara grafikkort.

haha ojsan, okej men har du något bra att rekommendera isåfall?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Togur:

haha ojsan, okej men har du något bra att rekommendera isåfall?

3060ti är väl det som ligger bäst för din prisklass.

Permalänk
Medlem

1350kr är slöseri på Windows 10, bara att köpa för 150kr från andra vettiga sidor.
Du behöver inte det om dom ska bygga ihop datorn ändå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

3060ti är väl det som ligger bäst för din prisklass.

Yes, det låter bra, men det finns många olika varianter av detta kort?
såsom ASUS GeForce RTX 3060 Ti TUF GAMING, EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB XC GAMING är det någon skillnad att lägga märke till eller ska jag satsa på den billigaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaman9:

1350kr är slöseri på Windows 10, bara att köpa för 150kr från andra vettiga sidor.
Du behöver inte det om dom ska bygga ihop datorn ändå..

varför behövs det inte ifall de bygger ihop den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Togur:

varför behövs det inte ifall de bygger ihop den?

OS är inget som behövs för bygget. Jag har låtit Inet bygga ihop en dator åt mig två gånger utan OS och det har inte varit några problem.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Togur:

varför behövs det inte ifall de bygger ihop den?

Bäst hade ju varit en variant med 3 fläktar så att grafikkortet blir tyst, de brukar också ha högst överklockning. Men de är nästan 1k dyrare än de billigaste varianterna. Så om du vill spara pengar och inte bryr dig så mycket om ljudet (t.ex. om du kör headset) kan du ta valfritt zotac geforce 3060 ti från webhallen.

Permalänk
Medlem

Tror det här är bland det bästa du får för den budgeten.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scarabeo:

Bra dator för 15000. Här är ett RTX 3060 Ti som finns i lager, fanns inte på Komponentkoll av någon anledning.

https://www.webhallen.com/se/product/339088-Zotac-GeForce-RTX...

https://komponentkoll.se/bild/fdugk.png

Han kan/vill inte bygga själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Han kan/vill inte bygga själv.

Webhallen bygger ihop, kostar 200kr när jag kollade förra veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

OS är inget som behövs för bygget. Jag har låtit Inet bygga ihop en dator åt mig två gånger utan OS och det har inte varit några problem.

men ajg tänker att ifall de inte gör det så måste jag fortfarande göra det, så då är det väl lika bra att de gör det istället?

Skrivet av anon259487:

Bäst hade ju varit en variant med 3 fläktar så att grafikkortet blir tyst, de brukar också ha högst överklockning. Men de är nästan 1k dyrare än de billigaste varianterna. Så om du vill spara pengar och inte bryr dig så mycket om ljudet (t.ex. om du kör headset) kan du ta valfritt zotac geforce 3060 ti från webhallen.

hmmm, okej, varför var det bättre med nvidias 3060 än rx6600 förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Togur:

men ajg tänker att ifall de inte gör det så måste jag fortfarande göra det, så då är det väl lika bra att de gör det istället?

hmmm, okej, varför var det bättre med nvidias 3060 än rx6600 förresten?

Gör du det själv sparar du 1000kr... Lägg det på bättre komponenter istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Megaman9:

Webhallen bygger ihop, kostar 200kr när jag kollade förra veckan

Innan redigeringen var det en komponentkoll lista.

Skrivet av Togur:

hmmm, okej, varför var det bättre med nvidias 3060 än rx6600 förresten?

6600xt är bättre för spel än 3060 men nvidia har bättre streaming encoder. Jag rekommenderade dock 3060 ti (3060 finns inte ens i lager). 3060 ti är bättre än 6600xt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaman9:

Gör du det själv sparar du 1000kr... Lägg det på bättre komponenter istället.

Jahaa du menade så, antar att du syftar på att jag skulle köpa windows billigt på någon hemsida isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Innan redigeringen var det en komponentkoll lista.

6600xt är bättre för spel än 3060 men nvidia har bättre streaming encoder. Jag rekommenderade dock 3060 ti (3060 finns inte ens i lager). 3060 ti är bättre än 6600xt.

okej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Denna verkar ju vara väldigt bra osv, men jag undrar bara om processorskillnaden blir stor?
den har ju 10400F istället för 11400F??
annars verkar den jättebra, tack för förslaget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Togur:

Denna verkar ju vara väldigt bra osv, men jag undrar bara om processorskillnaden blir stor?
den har ju 10400F istället för 11400F??
annars verkar den jättebra, tack för förslaget!

11400F är pyttelite bättre och något dyrare men finns inte i lager just nu. Förvisso andra delar som inte heller är i lager såg jag nu så kanske värt att byta till den ändå. Klassas dock som beställningsvara så tar förmodligen längre tid än andra varor som inte är i lager.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Togur:

Jahaa du menade så, antar att du syftar på att jag skulle köpa windows billigt på någon hemsida isåfall?

Ja. Du laddar ner det till datorn du har nu, sätter in det på ett usb minne, sen pang, installerar du det på nya datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

11400F är pyttelite bättre och något dyrare men finns inte i lager just nu. Förvisso andra delar som inte heller är i lager såg jag nu så kanske värt att byta till den ändå. Klassas dock som beställningsvara så tar förmodligen längre tid än andra varor som inte är i lager.

Jag kommer nog byta den isåfall, men jag ska kolla lite och kanske byta chassi för jag vill gärna ha ett som är ljuddämpat, sedan kanske jag byter någon enstaka komponent men kommer nog utgå från ditt bygge iallafall. Tack så mycket.
Jag uppdaterar dock med hur bygget blir så får ni tycka till osv.

Skrivet av Megaman9:

Ja. Du laddar ner det till datorn du har nu, sätter in det på ett usb minne, sen pang, installerar du det på nya datorn.

Yes, kommer definitivt göra på detta vis
Tack.

Permalänk
Medlem

Lancool 215 har mycket bra luftflöde så komponenterna kommer hålla sig relativt svala och därmed kommer fläktarna inte upp i så höga varvtal. Detta bidrar till en lägre ljudnivå och brukar göra större skillnad för ljudnivån än ett ljuddämpat chassi.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Lancool 215 har mycket bra luftflöde så komponenterna kommer hålla sig relativt svala och därmed kommer fläktarna inte upp i så höga varvtal. Detta bidrar till en lägre ljudnivå och brukar göra större skillnad för ljudnivån än ett ljuddämpat chassi.

ooh Okej.
det låter ju väldigt bra! tack för den informationen!
jag byter bara ut CPUn och kanske något annat då, tror inte det behövs isåfall dock men jag ska checka
tack för all info iallafall.