Qualcomms Aptx Lossless ska ge CD-kvalitet över Bluetooth

Permalänk
Melding Plague

Qualcomms Aptx Lossless ska ge CD-kvalitet över Bluetooth

I jakt på bättre ljud över Bluetooth introducerar Qualcomm Aptx Lossless med löfte om förlustfri komprimering och CD-kvalitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det låter knappt imponerande? Jag trodde bara att jag hade använt gamla standarder och att detta hade varit fallet i åtminstone tio år.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Då får man vänta ytterligare några år på att köpa trådlösa lurar 😛

Permalänk
Medlem

Och fortfarande verkar det inte vara någon som vill uppgradera headset-mode så att det inte låter som att man pratar genom ett stuprör.

Permalänk
Inaktiv

Det var på tiden.

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant, bättre ljudkvalité är alltid att föredra. Att använda ett par hörlurar menat för musik till att ta samtal med ser jag personligen helt som sekundärt och därav ringa vikt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det låter knappt imponerande? Jag trodde bara att jag hade använt gamla standarder och att detta hade varit fallet i åtminstone tio år.

Tycker det är riktigt imponerande, vad jag vet finns det ingen trådlös lösning för mobiler och liknande enheter att njuta av full kvalité trådlöst.

Apple fick ju skit senast för att deras 5000kr+ headset inte ens kommer stödja "HIFI" eller vad det nu kallas. Tidal/ spotify quality etc.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Då får man vänta ytterligare några år på att köpa trådlösa lurar 😛

Så du menar att du hör skillnad på t.ex. 320 kbps AAC och lossless?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Helt klart intressant, bättre ljudkvalité är alltid att föredra. Att använda ett par hörlurar menat för musik till att ta samtal med ser jag personligen helt som sekundärt och därav ringa vikt.

Fast codec till headset mode påverkar ju ALLA Bt-headset plus handsfree för bilen, inte bara de som är främst till för musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Tycker det är riktigt imponerande, vad jag vet finns det ingen trådlös lösning för mobiler och liknande enheter att njuta av full kvalité trådlöst.

Apple fick ju skit senast för att deras 5000kr+ headset inte ens kommer stödja "HIFI" eller vad det nu kallas. Tidal/ spotify quality etc.

Tycker du verkligen det? CD är 39 år gammalt. Tänk om nyheten istället hade varit att senaste versionen av WiFi nu hade samma hastighet som vi fick genom ethernet 1982?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Tycker du verkligen det? CD är 39 år gammalt. Tänk om nyheten istället hade varit att senaste versionen av WiFi nu hade samma hastighet som vi fick genom ethernet 1982?

En jävla skillnad på kvalitet man kan lagra på en fysisk skiva jämfört med vad man kan skicka trådlöst till sina hörlurar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Tycker du verkligen det? CD är 39 år gammalt. Tänk om nyheten istället hade varit att senaste versionen av WiFi nu hade samma hastighet som vi fick genom ethernet 1982?

Anledningen är att det är högt nog. Till och med 320kbit AAC är högt nog. Det som spelar roll är inte bitdjup och bithastighet utan hur bra själva filen låter ifrån början. Så länge artister skiter i ljudkvalitén så kommer det inte spela någon roll om vi sen spelar upp de i 5 miljarder kilobit per sekund i 700 bit.

Permalänk
Medlem

är det bara jag som tycker att dem snacka så mkt med lossless och hifi ljud medan dem flesta trådlösa hörlurar där ute är knappt 100% felfritt. då menar jag typ är det inte att de tappa koppling med varandra eller ingen koppling alls så man måste lägga in de i sin case eller slår av och på igen. och när får vi typ lossless källa typ (spotify) då?

jag kan ge tidal att de har bättre ljud. men att betala 199kr/mån för den tjänsten som funkar sådär är verkligen inte intressant.

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Väldigt välkommen standard, aptX brukar få bredare support än Sonys LDAC så denna bli väl så småningom mer eller mindre standard.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Blev förvånad över detta
Cd ljud är ju ca 150kByte / sek (1x cdrom)

Så blutooth klarar alltså inte av dessa låga hastigheter idag?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanandersson:

Tycker du verkligen det? CD är 39 år gammalt. Tänk om nyheten istället hade varit att senaste versionen av WiFi nu hade samma hastighet som vi fick genom ethernet 1982?

Jag tänker att ålder inte är den bästa måttstocken här ;). Vi har bara 50hz i elnätet och jag tänker att 50hz inte är dåligt bara för att vi haft det som standard under lång tid.

Rimligare är att titta på faktisk funktionalitet. Klarar folk generellt av att höra skillnad på bättre ljud än CDkvalite? Det är väl en rimligare punkt att utgå ifrån om man ska utvärdera nivån på ljudkvalité.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem

Bra men ändå lite underligt, varför inför man inte en förlustfri komprimering när man väljer en bandbredd som verkar vara högre än FLAC-komprimerad CD ?
Och hur gör man med headsetfunktion ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Blev förvånad över detta
Cd ljud är ju ca 150kByte / sek (1x cdrom)

Så blutooth klarar alltså inte av dessa låga hastigheter idag?

Audio CD kör 1 411Kbps, tidigare har man vanligtvis kört lossy komprimering på nånstans mellan 128 och 320kbps beroende på standard.

Bluetooth klarar av högre hastigheter, annars skulle inte denna nya codec fungera. Alltså, det är inte BT som är begränsningen, utan vilka codecs som funnits och därefter vad hårdvaran har valt att stödja.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CubaCola:

Blev förvånad över detta
Cd ljud är ju ca 150kByte / sek (1x cdrom)

Så blutooth klarar alltså inte av dessa låga hastigheter idag?

Ungefär så. Eller som man mer vanligt brukar skriva ut det: 1,411 kilobit per sekund.
Där MP3 brukade ligga mellan 96 till 320 kilobit per sekund.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

är det bara jag som tycker att dem snacka så mkt med lossless och hifi ljud medan dem flesta trådlösa hörlurar där ute är knappt 100% felfritt. då menar jag typ är det inte att de tappa koppling med varandra eller ingen koppling alls så man måste lägga in de i sin case eller slår av och på igen. och när får vi typ lossless källa typ (spotify) då?

jag kan ge tidal att de har bättre ljud. men att betala 199kr/mån för den tjänsten som funkar sådär är verkligen inte intressant.

Håller med dig, det är saftigt med 199kr/mån för att vissa album har hifi kvalité - ja jag hör skillnaden på lossless men för det mesta nöjer jag mig med kvalitén man får hos Spotify eller det billigare hos Tidal...
Det jag gjort är dock att köpa Dolby Atmos for Headphones på min Windows dator, det är ganska trevligt. Lite olika settings för spel, musik eller film.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CubaCola:

Blev förvånad över detta
Cd ljud är ju ca 150kByte / sek (1x cdrom)

Så blutooth klarar alltså inte av dessa låga hastigheter idag?

Jo det klarar mycket mer i dataöverföringsläge, det är inga problem att köra okomprimerad cd kvalitet (med god marginal) bandbreddsmässigt, det är bara att man tramsar runt med olika komprimeringar i "ljudprofilerna"
Att göra ett format som är typ 3 kanaler i cd kvalitet går bra bandbreddsmässigt och det vore ju perfekt för att ansluta ett headset med bra ljudkvalitet, man kan dessutom göra en förlustfri komprimering av den datan (likt FLAC) så tvivlar jag på att man hamnar över 1 Mbit i snitt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Välkommen nyhet, men har vi trådlösa hörlurar med en DAC bra nog för att det ska vara relevant? Mina sennheiser momentum låter rejält mycket bättre med sladd än Bluetooth när jag kör från Spotify. Deras komprimering kan väl knappast vara högre än vad Bluetooth klarar av idag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Och fortfarande verkar det inte vara någon som vill uppgradera headset-mode så att det inte låter som att man pratar genom ett stuprör.

THIS!

Jag har svurit såååå många gånger över den vedervärdiga kvaliten som duplexprotokollet för ljud medför över BT. Det har utformats för förra milleniets enheter - på riktigt!

Har ett par sennheiser momentum wireless som låter fint och så. Tills man ska in på videosamtal då webkameran från millenieskiftet innehar bättre ljudupptagningsegenskaper. Skandal!

Jag är helnöjd med första versionen av Aptx. Det är good enough för mig!
Men headsetljudet måste få lite kärlek med nya protokoll som standard alltså. Det här går ju inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Så du menar att du hör skillnad på t.ex. 320 kbps AAC och lossless?

Nope men förhoppningsvis innebär detta att fler satsar på bättre tekniker. T ex Sony har ju enbart sitt properitiära LDAC som inte laptops stödjer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DevilsDad:

Välkommen nyhet, men har vi trådlösa hörlurar med en DAC bra nog för att det ska vara relevant? Mina sennheiser momentum låter rejält mycket bättre med sladd än Bluetooth när jag kör från Spotify. Deras komprimering kan väl knappast vara högre än vad Bluetooth klarar av idag?

Dacen är nog inget problem alls för även mycket billiga kretsar är otroligt bra idag och klår äldre highendkretsar med råge, det som är problematiskt är snarare analogkretsarna och strömförsörjningen av luren, det finns faktiskt inte längre någon riktigt bra trådlös lur för hemmabruk heller sedan typ 25 år då Sennheiser sålde sin IS/HDI 850, efter den har det inte gjorts nån seriös trådlös hifilur utan utvecklingen har inte bara stannat av utan backat vad gäller ljudkvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

är det bara jag som tycker att dem snacka så mkt med lossless och hifi ljud medan dem flesta trådlösa hörlurar där ute är knappt 100% felfritt. då menar jag typ är det inte att de tappa koppling med varandra eller ingen koppling alls så man måste lägga in de i sin case eller slår av och på igen. och när får vi typ lossless källa typ (spotify) då?

jag kan ge tidal att de har bättre ljud. men att betala 199kr/mån för den tjänsten som funkar sådär är verkligen inte intressant.

Apple Music kör lossless utan prispåslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det låter knappt imponerande? Jag trodde bara att jag hade använt gamla standarder och att detta hade varit fallet i åtminstone tio år.

Nej, precis. Ljud över Bluetooth har inte varit direkt imponerande hittills, det är väl en skaplig summering av läget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Men alla produkter du kommer kunna köpa kommer bara klara standard A2DP eller möjligtvis AAC om de är svindyra 🤣

Tillverkardefinierade codecs suger, uppdatera standarden istället. Vad är meningen med bluetooth om jag behöver fundera på vilka chipset som sitter i mina enheter?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

*censored* lossless, ge mig ultralåg latens och en mikrofon som faktiskt fungerar.

Ljudet i mina Sony WF-1000XM3 är riktigt bra för att vara ett par små fesna in ears. Men mikrofonen och latensen är smärtsam om man vill köra med dom till datorn eller för samtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Apple Music kör lossless utan prispåslag.

och vilka trådlösa lurar kör lossless?

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |