EVGA: "Dålig lödning orsakade fel hos Geforce RTX 3090"

Permalänk
Melding Plague

EVGA: "Dålig lödning orsakade fel hos Geforce RTX 3090"

Amazons spel New World var endast en utlösande faktor för de grafikkort som gick sönder under beta-testet i juli.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingen Gigabyte-hantering här inte 👍

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Enligt rapporteringen av samma nyhet på FZ.se ska EVGA ha skickat ut ersättnignskort redan innan de mottagit de defekta korten. Det är hur man äger ett problem och vårdar sitt varumärke. (Ja, vi tittar på er Gigabyte)

Permalänk
Medlem

Snyggt hanterat av EVGA. Dock är det väldigt tragiskt att en så dyr produkt inte verkar vara premium genom hela kedjan, vilket jag tycker man som konsument har rätt att slå näven i bordet och kräva.

Men ja... Se och lär Gigabyte. Ytterligare ett exempel som får Gigabyte att se riktigt illa ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Tufft och tänka sig att de skulle ske hos självaste EVGA men då fanns de ju en orsak i alla fall - och man besvarar problemet legit också

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Väldigt bra att de gav information om exakt vad som hönde så detta kan läggas till vila.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Men Jayztwocents sa...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Ja vad vad det jag sa.
Spel kan inte paja ett grafikkort!

Om ett grafikkort går sönder är det kass hårdvara, kasst bios eller drivrutiner, API'er som spel använder kan inte paja ett grafikkort för det finns igen nuke funktion i ett API avsiktligt.

Ändå tror gamers och media detta, var lite suck över det alltså när man läste alla "Spelet och Amazon är skit för det pajar grafikkort!".

Aja gött att EVGA gick ut med vad exakt felet var och att felet var i deras grafikkort och hårdvara var 95% säkert, resterande 5% är ju om Nvidia varit involverade i orsaken direkt också men så verkade ju inte fallet vara då EVGA FTW3 hade problem i allra högsta grad.

Ja så har vi ju Jayz Two Cents som skrek att andra kort inklusive AMD är drabbat enligt information bara han fått.
Brukar inte kalla media biased men han var fan det då, han är ju sponsrad av dom och sedan satt han och drog osanningar säkert pga sin okunskap att spel kan paja grafikkort.

Grafikkort KAN dö under spel, när hundratusentals spelar samma spel lär hårdvara statistiskt sett dö, det betyder inte att spelet dödade korten, bara att det var dags för korten att dö just då av en eller annan orsak, ålder, defekter etc.

Gamers och media kom fram till en så korkad och osannolik slutsats, nämligen att Spelet dödade korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Men Jayztwocents sa...

Han säger mö skit den mannen som är rena lögner, tyvärr mest pga att han är okunnig och delvis partisk i detta fallet med EVGA som sponsor och samarbetspartner.
Han fattar inte att API'er som direct3d, opengl, vulkan mm inte är designade på sådant vis att du ska kunna förstöra hårdvara.
Drivrutiner tar API anropen från spelet och sedan talar om vad kortet ska göra så det ligger främst på drivrutiner, kortets bios och kortets hårdvarudesign att skiten inte ska gå sönder.
Men ja hans följare riskerar ju nu att tror ju nu att ett spel kan döda ett kort för Jay säger så.
Dessutom om folk börjar tro att spel skadar grafikkorten vad kommer det leda till för konsekvenser i framtiden?

Jag gillade han för hans vattenbuilds och lite krazy OC osv i bland men numera kan jag knappt titta på hans videos mest för jag verkligen inser hur "obegåvad" han är och då känner man sig fan dum själv.

Han sa ju med att AMD och andra kort var drabbade så det var inget EVGA problem trots att 90% av alla poster på Spelets forum var samma EVGA kort för JAG läste alla trådarna och jag har inte ens 3090 eller spelet, kallas reserch.

Jag undrar om folk twittrar till Jay nu och ber han kommentera sina felaktiga påståenden.
Kan också undra om han gör en ny video och talar om att han hade fel, vad som var fel med kortet etc.
För håller han tyst så beter han sig lika illa som tillverkarna som försöker komma undan, Gigabyte comes to mind.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Han säger mö skit den mannen som är rena lögner, tyvärr mest pga att han är okunnig och delvis pertisk i detta fallet med EVGA som sponsor och samarbetspartner.
Han fattar inte att API'er som direct3d, opengl, vulkan mm inte är designade på sådant vis att du ska kunna förstöra hårdvara.
Drivrutiner tar API anropen från spelet och sedan talar om vad kortet ska göra så det ligger främst på drivrutiner, kortets bios och kortest hårdvarudesign att skiten inte ska gå sönder.
Men ja hans följare riskerar ju nu att tror ju nu att ett spel kan döda ett kort för Jay säger så.
Dessutom om folk börjar tro att spel skadar grafikkorten vad kommer det leda till för konsekvenser i framtiden?

Jag gillade han för hans vattenbuilds och lite krazy OC osv i bland men numera kan jag knappt titta på hans videos mest för jag verkligen inser hur "obegåvad" han är och då känner man sig fan dum själv.

Han sa ju med att AMD och andra kort var drabbade så det var igen EVGA problem trots att 90% av alla poster på Spelets forum var samma EVGA kort för JAG läste alla trådarna och jag har inte ens 3090 eller spelet, kallas reserch.

Man har kraftig inputfiltering aktiverad när man tittar på hans vids. Kul och se honom löda SMD med stor tjock lödkolv - Aouch!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Köper alltid mina GPU i Strix-utförande av ASUS, men hade jag inte gjort det, så hade det blivit köp från EVGA, de verkar ta hand om sina kunder och går till botten med problemen. Kändes väldigt seriöst att röntga korten!

Hoppas Gigabyte läser detta och tar efter, men de är väl inte kvar snart i och med att konsumenter flyr märket

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Man har kraftig inputfiltering aktiverad när man tittar på hans vids. Kul och se honom löda SMD med stor tjock lödkolv - Aouch!

Löda? Han limmade väl dit dom med hot snot i en video XD
Shunt mods är ju relativt enkelt då det är stora SMD resistorer tex, det kan man rätt enkelt som nybörjare göra med varmluft och vettig lödstation, blyat ten och vettigt fluss från tex Amtech, har han råd med och lite basic reserch så hade han kunnat löda som ett proffs, men jag upplever han som lite lat på forsknings fronten.

Han testade ju dessutom patchat New World med FPS cap aktiverat så det nullifierar ju hela testet, ska man testa scenariot så måste det göras med samma mjukvara under samma förutsättningar så det bevisade ju ingenting.

Det är ju ett problem med dagens online och always online DRM spel att så fort spelet uppdateras måste du köra nya versionen så då åker testresultaten från tidigare ut genom rutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Köper alltid mina GPU i Strix-utförande av ASUS, men hade jag inte gjort det, så hade det blivit köp från EVGA, de verkar ta hand om sina kunder och går till botten med problemen. Kändes väldigt seriöst att röntga korten!

Hoppas Gigabyte läser detta och tar efter, men de är väl inte kvar snart i och med att konsumenter flyr märket

Röntgning av korten görs alltid vid kretskortstillverkning, det är en del av kvalitetskontrollen. Varför QC släppte igenom dessa kort är frågan dock.

Permalänk
Medlem

Kudos till EVGA, de vet hur man hanterar ett debacle på rätt sätt:
- Var kort och sakligt, undvik skylla ifrån dig
- Byt ut trasiga varor som

Permalänk
Sötast
Skrivet av Allexz:

Ett spel/program skall aldrig kunna ta sönder hårdvara.
Fel på hårdvaran / mjukvaran som tillhör hårdvaran isåfall

Weeeeell.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Röntgning av korten görs alltid vid kretskortstillverkning, det är en del av kvalitetskontrollen. Varför QC släppte igenom dessa kort är frågan dock.

Inte av min erfarenhet av som QC kontroll.
Vanlig kontroll hos mina kunder här i Sverige som monterar kretskort: https://youtu.be/24ehoo6RX8w?t=440
Bilder tas på alla lödningar och maskinen känner av ifall det något fel (för lite lödten, felvända komponenter osv), sitter även en människa och kollar på bilderna som flyger förbi.

Röntning av PCB brukar göras när man får ett defekt kort för att gå till botten med vad som är fel.

Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dlq84:

Röntgning av korten görs alltid vid kretskortstillverkning, det är en del av kvalitetskontrollen. Varför QC släppte igenom dessa kort är frågan dock.

Nej, röntgning av kretskort är inte någon självklarhet. Oftast endast vid felsökning. Ibland bara stickprover. Ytterst sällan är det varje kort som QC-kollas med röntgen. Inte minst för att det fortfarande är en människa som måste sitta och titta på bilderna och dessutom förstå vad som är korrekt eller icke-korrekt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bara 24 kort som det var fel på totalt är ju galet lågt.
Måste vara en bra bit under normal fel% om man tittar på GFX-kort totalt?

Men snyggt jobbat EVGA att byta innan de ens har tittat på korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Bara 24 kort som det var fel på totalt är ju galet lågt.
Måste vara en bra bit under normal fel% om man tittar på GFX-kort totalt?

Men snyggt jobbat EVGA att byta innan de ens har tittat på korten.

Förmodar att det är fler kort än så, men att man undersökt 24st kort.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Hcz:

Bara 24 kort som det var fel på totalt är ju galet lågt.
Måste vara en bra bit under normal fel% om man tittar på GFX-kort totalt?

Men snyggt jobbat EVGA att byta innan de ens har tittat på korten.

Man bör mer se det som så att det bara var ett lågt antal kort som gick sönder innan spelet drogs tillbaka pga. det.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Man bör mer se det som så att det bara var ett lågt antal kort som gick sönder innan spelet drogs tillbaka pga. det.

Ja så är det nog. Men när nyheten kom lät det som att korten popade som popcorn hit å dit men det var ju tydligen inte så

Permalänk
Medlem

Iofs trist att man inte vet huruvida man sitter på en tickande bomb. Har ett EVGA 3090 kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Bara 24 kort som det var fel på totalt är ju galet lågt.
Måste vara en bra bit under normal fel% om man tittar på GFX-kort totalt?

Men snyggt jobbat EVGA att byta innan de ens har tittat på korten.

Skrivet av Jacob:

Man bör mer se det som så att det bara var ett lågt antal kort som gick sönder innan spelet drogs tillbaka pga. det.

Skrivet av Hcz:

Ja så är det nog. Men när nyheten kom lät det som att korten popade som popcorn hit å dit men det var ju tydligen inte så

Det hjälpte väl även att spelet ifråga inte var släppt på riktigt, det begränsar ju också hur många som körde det, OCH då att spelet relativt snabbt fick en uppdatering med fps-begränsning för menyerna.

Men just i kombination med att långt ifrån alla kort av "rätt typ" var sårbara på detta vis i första läget så blir det ju rätt rimligt utfall antar jag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Iofs trist att man inte vet huruvida man sitter på en tickande bomb. Har ett EVGA 3090 kort.

Med tanke på "Enligt bolaget är det ett fåtal grafikkort från ett parti tillverkad tidigt 2020 som påverkas." så kanske EVGA kan svara på om du ligger i riskzonen, förutsatt att deras analys är korrekt då.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Fick nyligen ett Gigabyte 3060 12GB i födelsedagspresent, men har mitt EVGA GTX 960 4GB kvar, tror jag ska stoppa i det igen 🤣 Nä, men kudos till EVGA, så tar man hand om sina kunder!

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Trevligt att se men om jag ska vara brutalt ärlig så luktar det här mer som en strategisk PR manöver från EVGA än något annat, för till skillnad från Gigabyte så är EVGA en liten skit. Så det hade bara skadat dem ännu mer ifall de hade ignorerat det här till skillnad från Gigabyte som har råd att inte bry sig ifall ett par nätaggregat bokstavligen brinner upp.

Ser dock inte vitsen med att hoppa på Jay, på ett svenskt datornörd forum av alla jävla ställen. Alla kan ha fel, men några verkar ha för mycket fritid för att kunna släppa det eller @pa1983?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Enligt rapporteringen av samma nyhet på FZ.se ska EVGA ha skickat ut ersättnignskort redan innan de mottagit de defekta korten. Det är hur man äger ett problem och vårdar sitt varumärke. (Ja, vi tittar på er Gigabyte)

Visserligen har flera fått betala kortets MSRP i deposition för att få advanced RMA, bättre än inget antar jag.

Andra tillverkare har erbjudit MSRP i kreditering pga det inte funnits ersättningskort ( kul för dem som köpt dem för 200% MSRP )...

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Trevligt att se men om jag ska vara brutalt ärlig så luktar det här mer som en strategisk PR manöver från EVGA än något annat, för till skillnad från Gigabyte så är EVGA en liten skit. Så det hade bara skadat dem ännu mer ifall de hade ignorerat det här till skillnad från Gigabyte som har råd att inte bry sig ifall ett par nätaggregat bokstavligen brinner upp.

Nu är det ju faktiskt så att EVGA faktiskt värnar om sina kunder, det är inte bara ett PR stunt. Gigabyte har alltid haft dåligt rykte för att spara in på grejer.

Det är därför Aorus kom till, dels för att kapitalisera på Asus brand name(för att namnen låter väldigt likt), och för att få en clean slate så dom kan sabba det ryktet också.

...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Han sa ju med att AMD och andra kort var drabbade så det var inget EVGA problem trots att 90% av alla poster på Spelets forum var samma EVGA kort för JAG läste alla trådarna och jag har inte ens 3090 eller spelet, kallas reserch.

Jo jag såg det avsnittet (med).. Kan det vara så att spelet ändå hade ett finger med i spelet på så sätt att det avslöjade dessa dåliga lödningar? Dessa dåliga lödningar hade kanske gjort sig till känna så småningom ändå men spelet avslöjade defekter tidigare?

Men källkritik är väl utbrett fenomen bland internet användare?

Tittar på honom regelbundet, han en mix mellan en entertainer & någon form av hårdvaurecensent?

Fast Gamers Nexus, Hardware Unboxed samt OC3D (det finns garanterat fler) är rätt schyssta.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Nu är det ju faktiskt så att EVGA faktiskt värnar om sina kunder, det är inte bara ett PR stunt. Gigabyte har alltid haft dåligt rykte för att spara in på grejer.

Det är därför Aorus kom till, dels för att kapitalisera på Asus brand name(för att namnen låter väldigt likt), och för att få en clean slate så dom kan sabba det ryktet också.

...

Hmm.. vilka var det där gröna företaget som brukar göra samma sak med ett företag som är blått?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.