Microsoft lanserar Windows 11 den 5 oktober

Permalänk
Medlem

Provade att dra upp till W11 nu. Än så länge inget konstigt, ska bli spännande o se vad man stöter på

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ceji:

Förutom att de hindrar en VÄLDIGT stor del av de potentiella användarna och företagen med sina hårdvarukrav. Det kommer innebära precis det de ville undvika när de lanserade 10an. Att många användare och företag stannar kvar vid 10an och därför ses inte 11an som en nödvändig uppdatering. Jag kommer ihåg när folk letade efter bärbara med Windows 7 när 8an släppts. Vem ville ha det nya 8-skitet. Att de inte inser sin egen dumhet beror som vanligt på storhetsvansinne.

Det är många som sitter med Intel generation 7 CPU eller Ryzen 1 generation eller något äldre. Fullt moderna och tillräckliga datorer som lätt klarar att dra runt 11an. De flesta inkluderat mig själv kommer INTE köpa en ny dator på grund av att det inte går att köra 11. Speciellt inte nu med kretsbristens kryddade priser. Förresten är det miljövidrigt och kundfientligt att just nu med kretsbristen kräva att kunder köper nytt trots att de egentligen har tillräcklig hårdvara. Konstigt att Microsoft inte förstår att detta kommer hindra 11ans spridning drastiskt. Men de är ju också kända för att göra kostsamma felsatsningar emellanåt. Alltid på grund av storhetsvansinnet.. Tur för dem att de är så stora så de kan ta smällarna och ändå överleva.

Stora med storhetsvansinne? uppenbarligen gör de rätt från början till slut.
Detta är inte mer än rätt och innefattar långt mer än att utesluta folk med 4 år gamla skitdatorer, vad är problemet med alla klagomål? win 10 funkar ju till minst 2025, de flesta klagomål kommer från de som inte gör annat än o hacka på hur kasst Windows är.
Enkelt, använd inte det, hur f-n kan man spy galla på ngt som är gratis o fritt att använda? dårar som klagar på skit om att man inte kan uppdatera miniräknare o allsköns annat ren o skär bs, man kan inte bestämma om man ska få uppdateringar, det är en joxig kontrollpanel och oj, nu blev det fel här för jag får klicka en gång extra i högermenyn, fyfan vad ms är värdelösa för detta är inget för mig, mina fps sjunker nog i detta värdelösa nya som är gratis, jag vill ha det gratis såklart fastän det är skit, sen kan alla beta testa denna dynga till mig så jag kan installera det om 2 år för då är det ingrott o fint, alla ni super användare kan väl slå er ihopa o fixa ert eget op så ni slipper snylta o klaga på all gratisskit som är så värdelös för er.
Windows är det bästa som hänt datorer någonsin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jimsofie:

Stora med storhetsvansinne? uppenbarligen gör de rätt från början till slut.
Detta är inte mer än rätt och innefattar långt mer än att utesluta folk med 4 år gamla skitdatorer, vad är problemet med alla klagomål? win 10 funkar ju till minst 2025, de flesta klagomål kommer från de som inte gör annat än o hacka på hur kasst Windows är.
Enkelt, använd inte det, hur f-n kan man spy galla på ngt som är gratis o fritt att använda? dårar som klagar på skit om att man inte kan uppdatera miniräknare o allsköns annat ren o skär bs, man kan inte bestämma om man ska få uppdateringar, det är en joxig kontrollpanel och oj, nu blev det fel här för jag får klicka en gång extra i högermenyn, fyfan vad ms är värdelösa för detta är inget för mig, mina fps sjunker nog i detta värdelösa nya som är gratis, jag vill ha det gratis såklart fastän det är skit, sen kan alla beta testa denna dynga till mig så jag kan installera det om 2 år för då är det ingrott o fint, alla ni super användare kan väl slå er ihopa o fixa ert eget op så ni slipper snylta o klaga på all gratisskit som är så värdelös för er.
Windows är det bästa som hänt datorer någonsin.

Ska windows 11 bli gratis? alla utgåvor eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon309108:

Ska windows 11 bli gratis? alla utgåvor eller?

JA, för alla de 99% normala som inte har 6 op på samma dator eller de som ska dissikera o göra det till "sitt" uppenbarligen går det att fixa till värdelösa Windows även för de självutnämnda Windows gudarna som ser sitt som oumbärligt o viktigast i världen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jimsofie:

JA, för alla de 99% normala som inte har 6 op på samma dator eller de som ska dissikera o göra det till "sitt" uppenbarligen går det att fixa till värdelösa Windows även för de självutnämnda Windows gudarna som ser sitt som oumbärligt o viktigast i världen.

Jag tror du kommer med ett falskt uttalande att det är gratis för 99%
Det är nog att det blir en gratis uppgradering för de som i dagsläget har windows på den aktuella datorn
De skriver att man kan använda sin 7 och 8OEM nyckel... hur stor chans är det att en dator med så gammalt OS uppfyller TPM2.0 minst intel 8000serien eller amd 3000 eller vad det var.
Jag kan ju inte ta min OEM nyckel från min tvåkärniga HP dator till min nya dator.. Då kommer jag ju få betala för win11.
och om man kan det kommer det bli marknad för att sälja gamla OEM licenser

Permalänk
Medlem

Om de ändå ska ha ett centrerat aktivitetsfält, varför behöver den täcka hela området? Det där är väldigt viktig real estate exempelvis i Excelark med låsta rader

Jo, jag vet att man låsa upp aktivitetsfältet men det är inte samma sak som ett fast men koncist aktivitetsfält i mitten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon309108:

Jag tror du kommer med ett falskt uttalande att det är gratis för 99%
Det är nog att det blir en gratis uppgradering för de som i dagsläget har windows på den aktuella datorn
De skriver att man kan använda sin 7 och 8OEM nyckel... hur stor chans är det att en dator med så gammalt OS uppfyller TPM2.0 minst intel 8000serien eller amd 3000 eller vad det var.
Jag kan ju inte ta min OEM nyckel från min tvåkärniga HP dator till min nya dator.. Då kommer jag ju få betala för win11.
och om man kan det kommer det bli marknad för att sälja gamla OEM licenser

Vem vill köpa en oem licens när en pro licens kostar runt 20kr? kan nog påstå att 99% av alla sålda datorer är märkesdatorer med medföljande Windows, alltså gratis, så alla gnällp-ttar kan lägga ner om det nu är så kass, de som är så fantastiskt duktiga o fixar allt själv med sina obegripliga krav, överge värdelösa Windows istället... bagatell för en fantast med 6 op på en dator o fixa till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Vem vill köpa en oem licens när en pro licens kostar runt 20kr? kan nog påstå att 99% av alla sålda datorer är märkesdatorer med medföljande Windows, alltså gratis, så alla gnällp-ttar kan lägga ner om det nu är så kass, de som är så fantastiskt duktiga o fixar allt själv med sina obegripliga krav, överge värdelösa Windows istället... bagatell för en fantast med 6 op på en dator o fixa till det

Vad händer? Jag är själv en väldigt nöjd Windows-användare men you get more flies with honey

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mkl:

Vad händer? Jag är själv en väldigt nöjd Windows-användare men you get more flies with honey

Jag är också väldigt nöjd, speciellt som när man får ett gratis op, då är där inte mkt att gnälla om, jag kommer ihåg jag när jag köpte Win 3.11 och senare 95, 98, det kostade skjortan då, även Xp
Detta är det i dagens läge, är det inte gratis är det inte bra nog ändå, köp skit kallingar på Ellos o det är självklart med gratis retur, kommer det ett nytt grafikkort som inte finns på lager, vad gör man då? jo beställer från 4 ställe o sen avbokar, bryter man en pinne i processorn så ska det diskuteras om det är garanti med gratis retur o fyfan om det inte går på 1 dag, det är väldigt många som inte vet hut och är helt verklighetsfrånvända

Permalänk
Medlem

En sak som jag inte fattat är att TPM är ett problem för entusiasterna ja tom en het potatis.

Vad betyder entusiast här? Det kan ju inte vara hårdvaruentusiast iaf.
Enligt tidigare artikel som ni länkar till så verkar det vara det. Det går inte ihop.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jimsofie:

Vem vill köpa en oem licens när en pro licens kostar runt 20kr? kan nog påstå att 99% av alla sålda datorer är märkesdatorer med medföljande Windows, alltså gratis, så alla gnällp-ttar kan lägga ner om det nu är så kass, de som är så fantastiskt duktiga o fixar allt själv med sina obegripliga krav, överge värdelösa Windows istället... bagatell för en fantast med 6 op på en dator o fixa till det

jag tror att många på det här forumet bygger sina egna datorer. 20kr är nog ebay o den marknaden, det är inte direkt från microsoft.
Ursäkta, men är du onykter, eller är du en av de som är allmänt dryga när de är anonyma på nätet?
Du har verkligen hängt upp dig på att jag har en arbetsdator med 6OS på. *hahaha*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon309108:

jag tror att många på det här forumet bygger sina egna datorer. 20kr är nog ebay o den marknaden, det är inte direkt från microsoft.
Ursäkta, men är du onykter, eller är du en av de som är allmänt dryga när de är anonyma på nätet?
Du har verkligen hängt upp dig på att jag har en arbetsdator med 6OS på. *hahaha*

Vad jag vet har du oräkneliga "arbetsdatorer"
Minst en med 6 os, dina arbetsbörda måste ju va helt makalös när du ändå disikerar img os filer o rättar till alla fel

*bort

personliga uppgifter
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

jag tror att många på det här forumet bygger sina egna datorer. 20kr är nog ebay o den marknaden, det är inte direkt från microsoft.

Vet du att det inte går att använda win 8.1 licens på win 11? Trist isf.
Men ni kanske bara diskuterar OEM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Therpid:

Vet du att det inte går att använda win 8.1 licens på win 11? Trist isf.

Givetvis kan du det

Permalänk
Avstängd

Någon som vet ifall Nordvpn fungerar med senaste builden?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Therpid:

Vet du att det inte går att använda win 8.1 licens på win 11? Trist isf.
Men ni kanske bara diskuterar OEM.

Kan ju bli kladd med licenser om man har 6 op på en dator, fyfan för wm ware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Okej.. bra att veta inför framtiden så inte diskens kryptering är låst till tpm chippet.
Men går det köra win11 helt okrypterad disk?

Ja, det finns inget sådant krav. TPM kan användas för säker lagring av nycklar rent generellt, inte bara nycklar för diskkryptering.

Skrivet av Elgot:

Är det inte troligt att det är andra finesser hos tpm än just möjligheten att använda den för bitlocker man är ute efter? Kryptering fungerar ju även utan chip.

Jo, troligen vill man använda TPM för att bygga annan funktionalitet. Det används ju exempelvis av Windows Hello och liknande.

Det är inte omöjligt att de även vill göra det enklare för tredjepartsprogram att lagra sina nycklar säkert. Då kan det hjälpa att utverklare kan räkna med att en majoritet av användarna på Windows 11 har en TPM. Detta sista stycke är dock bara min spekulation.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Ja, det finns inget sådant krav. TPM kan användas för säker lagring av nycklar rent generellt, inte bara nycklar för diskkryptering.

Det låter ju kalas. Jag har inte läst alla win11 trådar eller allt som microsoft publicerat.. Mer än själva annonseringen om att det kommer en 11 och vad hårdvarukraven var... Så snabbast svar får man ju med en simpel fråga då många av er följer det med intresse steg för steg, Det är ju det som är underbart med detta forumet.. spridd kunskap o snabbare än en google sökning.

Permalänk

Så min Ryzen 1800 x klarar alltså inte av ett operativsystem år 2021, vilket skämt om det nu stämmer.

Permalänk
Lego Master

Är inte detta tidigare än planerat? Eller är det bara OEM-datorer som får Win11 i oktober? Jag hade för mig att uppgraderingar från Win10 inte skulle börja rulla ut förrän början av 2022.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

Den går att installera på äldre hårdvara med en ISO-fil men blir då eventuellt utan uppdateringar från windows update?
Har jag fattat rätt?

Alla uppdateringar som släpps via update går att installera manuellt via download? Så vad är då problemet? Inget stöd för drivrutiner till äldre hårdvara?

Någon som är insatt djupare i ämnet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Är inte detta tidigare än planerat? Eller är det bara OEM-datorer som får Win11 i oktober? Jag hade för mig att uppgraderingar från Win10 inte skulle börja rulla ut förrän början av 2022.

Jag vet inte hur tydliga de har varit med detaljerna, men här verkar det som att processen kommer pågå rätt länge.

Citat:

The free upgrade to Windows 11 starts on October 5 and will be phased and measured with a focus on quality. Following the tremendous learnings from Windows 10, we want to make sure we’re providing you with the best possible experience. That means new eligible devices will be offered the upgrade first. The upgrade will then roll out over time to in-market devices based on intelligence models that consider hardware eligibility, reliability metrics, age of device and other factors that impact the upgrade experience. We expect all eligible devices to be offered the free upgrade to Windows 11 by mid-2022.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon39592:

Alla uppdateringar som släpps via update går att installera manuellt via download? Så vad är då problemet? Inget stöd för drivrutiner till äldre hårdvara?

Det känns väl lite småaktigt om de bara skulle vägra installera i övrigt kompatibla uppdateringar automatiskt, så troligen blir det inte så lätt att installera dem manuellt heller.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Elgot:

Jag vet inte hur tydliga de har varit med detaljerna, men här verkar det som att processen kommer pågå rätt länge.

Antar att de precis som tidigare kommer att erbjuda en nerladdning som kan initiera processen åt en om man inte vill vänta på Windows Update.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Så min Ryzen 1800 x klarar alltså inte av ett operativsystem år 2021, vilket skämt om det nu stämmer.

Den har inte vissa säkerhetsfunktioner som de valt att kräva, nej. Du kan dock fortsätta att köra Windows 10 i flera år till och uppgradera till en CPU i åtminstone 3000-serien, eller 5000-serien beroende på moderkort, utan att byta ut resten. Där har man en fördel på AM4.

Du ska även kunna installera OS:et manuellt, men med risken att du inte får uppdateringar (vilket är ett problem om det är en hård begränsning och inte bara en hypotetisk situation de varnar för).

Skrivet av Shudnawz:

Är inte detta tidigare än planerat? Eller är det bara OEM-datorer som får Win11 i oktober? Jag hade för mig att uppgraderingar från Win10 inte skulle börja rulla ut förrän början av 2022.

Läckorna har nämnt liknande datum ett tag, bland annat baserat på information från Intel om jag inte minns fel. Det har även matchat bra med gränsen för när tillverkare måste ha skickat in drivrutiner inflr release av Windows 11. Sedan är det ju en så kallade "staged rollout" så utrullningen kommer säkerligen ta ett bra tag.

Skrivet av Elgot:

Det känns väl lite småaktigt om de bara skulle vägra installera i övrigt kompatibla uppdateringar automatiskt, så troligen blir det inte så lätt att installera dem manuellt heller.

Frågan är hur och när/om de kommer implementera detta. Låter fortfarande inte helt spikat utan mer som en varning, men det återstår att se.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blunden:

Frågan är hur och när/om de kommer implementera detta. Låter fortfarande inte helt spikat utan mer som en varning, men det återstår att se.

Troligen är det väl mest av typen "vi kommer förutsätta att alla system uppfyller kraven och inte lyfta ett finger för att hjälpa till om något inte fungerar på system som inte gör det".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Troligen är det väl mest av typen "vi kommer förutsätta att alla system uppfyller kraven och inte lyfta ett finger för att hjälpa till om något inte fungerar på system som inte gör det".

Ja, det är lite så jag också har tolkat det.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Förutom att de hindrar en VÄLDIGT stor del av de potentiella användarna och företagen med sina hårdvarukrav. Det kommer innebära precis det de ville undvika när de lanserade 10an. Att många användare och företag stannar kvar vid 10an och därför ses inte 11an som en nödvändig uppdatering. Jag kommer ihåg när folk letade efter bärbara med Windows 7 när 8an släppts. Vem ville ha det nya 8-skitet.

Du verkar ha missat några viktiga brasklappar i min förutsägelse:
1. Jag skrev tydligt att förutsättningen är att Win11 håller vad den lovar (och inte blir en ny ME/Vista/8 som "ingen" vill ha).
2. Företagen kan mycket väl snabbt hoppa på Win11, efter att ha validerat operativsystemet och verifierat att det fungerar ihop med övrig programvara. Det betyder breddinförande redan inom fem år eller så, och då har de kompatibel hårdvara.
3. Ingen förväntar sig att folk i gemen kommer springa benen av sig för att uppgradera hårdvaran bara för möjligheten att köra Win11. Däremot finns redan nu ett uppdämt behov hos många av att skaffa ny hårdvara därför att den gamla inte längre hänger med och nya datorkomponenter är dyra/bristvara.

Alltså, givet förutsättningarna ovan: Bland dem som har/skaffar kompatibel hårdvara kommer Win11 i de flesta fall snabbt ersätta Win10 som använt operativsystem.

Permalänk
Skrivet av blunden:

Du måste också se till att ha köra Windows i UEFI-läge (konvertera OS-disken från MBR till GPT om du inte valde GPT från början), ha CSM avstängt i BIOS och aktivera Secure Boot. Sedan borde du vara redo.

Okej tackar! Aktiverade Firmware-TPM och körde Wondows datorhälsokontroll efter för att se om jag kunde köra Win11, och det kunde jag. Så jag antar att allt annat redan är fixat.
Annars får jag slå en kik på det andra också!

Permalänk
Medlem

Först får dom nog fixa known issues listan som varit orörd i flera builds.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova