Tisdagshäng – Jonas och Anton testar Garuda Linux Dragonized Gaming Edition

Permalänk
Medlem

Som någon i den målgrupp som ni siktade på (tittat på Linux men aldrig riktigt testat seriöst), så uppskattade jag klippet, även installationsprocessen (för den kan vara halvjobbig ibland). Tyvärr verkar det som om inte jättemycket har hänt: vissa spel funkar i Wine och vissa gör det inte. Väldigt mycket meck. Charmen med Win10 är "it just works". Jag hade inte haft något emot att testa Linux om processen och "troubleshooting" inte hade varit så omfattande.

Förstår att vissa gillar att sitta att nörda in sig i smådetaljer men vissa av oss har andra saker att göra. Som Chefredaktör'n själv nämnde i en podcast för några veckor sedan: problemet med Linux är att för de flesta så dyker inte ens tanken upp och för de som tänkt tanken (som jag) så är dessa problem som ni stöter med i filmen just det som gör att vi inte ser någon större poäng med att testa. Att gå över måste vara smärtfritt eller så nära som möjligt.

Bra klipp ändå och jag är ändå intresserad av nyheter om Linux som en "on the fence" typ.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Hanka456:

Kul med Linux och trevligt att följa er upplevelse. 🙂 Nu när ni har tittat närmre på två "konstiga" distar får ni gärna välja en "normal" (Ubuntu, Mint, Manjaro, fedora) nästa gång. Jag är orolig att folk som funderar på att lämna windows för pingvinen ska få kalla fötter annars...

Pop är väl ändå inget särskilt ovanligt i dagsläget

Mitt intryck personligen av det är nästan uteslutande positivt faktiskt så om förra streamen lyckades påskina något annat är det ju tråkigt.

Däremot ju mer jag laborerat senaste tiden så måste jag ju säga att spelatödet inte är där jag trodde det skulle vara

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Battle.net + valfritt spel borde vara en bra utmaning

Battlenet är enkelt du kan köra det direct via steam med proton bara välj lägg till icke-steam spel i mitt bibliotek sen peka på battlenet installer filen .exe så är det fixat. Glöm bara inte att välja att köra den med proton GE.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Manjaro Gnome nu nästa test tack, så ni får testa Gnome 40.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

hehe vi kom aldrig riktigt så långt, installationsprocessen tog betydligt längre tid än väntat och att bygga vulkan shaders visade sig övermäktigt för vår stackars 4790K.

Vi får väl se när det blir en runda till, nu behöver vi nog lite paus för tillfället känner jag
Men som någon var inne på: kör vi igen kanske vi bör ha lite TV-kock-principer så att vi inte sitter och laddar ner saker eller bygger shaders i en evighet osv

Ta en Ryzen med många kärnor. Min 3900XT har 100% CPU use på alla 24 trådar när det kompilerar Vulkan shaders så var nice uppgradering..
Jävla gött att det tar 30-60sek max och ja nåt STORT spel kan ta några minuter men sedan är det done. Exakt hur högt det skalar med kärnor vet jag inte men det mesta tyder väl på att processerna är oberoende av varan så borde skala rätt bra.

Och snälla sluta med Buttman det ser ju dåligt ut när skiten inte fungerar

Själv kör jag följande spel via Proton och Steam i Linux mint.

Fallout 4
Skyrim
GTA5
Halo Master Chefe collection
Deus EX mankind devided
Cities: Skyline
Cold Waters
Doom 2016
Doom Eternal
Subnautica
Witcher 3
X3: Albion Prelude
Borderlands 1,2 och 3

Dom verkar fungera fint för mig, vissa är native som Borderlands 2 vill jag minnas annars proton det mesta.
har kört fler men det är installerade, har stöt på ett par spel som haft mindre strul, ett fick jag stänga av intro videon i via en .inf fil men det var typ allt och Halo har en windows bug som drabbar windows/linux users lika så räknas det? XD

Via Lutris kan i installera Origin direkt istället för spelen ett och ett då varje spel från EA ändå då får en "egen" Origin install.
Så jag gör sedan drar jag in Mass Effect 1-3 + Andromeda.
Sedan bara starta Origin som Lutris installerat och köra spelen därifrån som vanligt.

Permalänk
Medlem

Jag tror det hamnar lite i skymundan att det inte är en monsterdator som är i fokus för testerna. Att det är slött och tar tid har mer med hårdvaran än mjukvaran i detta fall, men streammässigt så skulle både snabbare dator och "tv-kock"-koncept vara en fördel.

Ang. val av dist, både PopOS och Garuda upplever jag som obskyra. PopOS har jag hört talas om tidigare, men Garuda var helt nytt för mig. Antagligen kommer de flesta som vill prova på Linux inte komma i kontakt med dessa, åtminstone inte inledningsvis om jag får gissa. Det fina med Linux är att det förmodligen fungerar bra oavsett val av dist, men jag tror de flesta vill se genomgångar i något mer förekommande. Trevligt oavsett att ni valde en dist ur Arch-grenen denna gång. Jag hoppas inte det var den sista och att vi får se lite mer material från när systemet är driftsatt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UndaC:

Pop är väl ändå inget särskilt ovanligt i dagsläget

Mitt intryck personligen av det är nästan uteslutande positivt faktiskt så om förra streamen lyckades påskina något annat är det ju tråkigt.

Däremot ju mer jag laborerat senaste tiden så måste jag ju säga att spelatödet inte är där jag trodde det skulle vara

Vad är slutsatsen, är Linux moget?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon5930:

Vad är slutsatsen, är Linux moget?

Hehe får spara den åsikten till artikelform kanske

Men som jag skrev i det du citerade så är ju spelstödet inte riktigt så långt fram som jag trott baserat både på vad jag läst här och sett folk säga/skriva på andra ställen.
Det mesta kokar ner till att det för mig (och jag antar många andra) är det en stor skillnad mellan ”det fungerar” och ”man kan få det att fungera”.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Balconette:

Jag tror det hamnar lite i skymundan att det inte är en monsterdator som är i fokus för testerna. Att det är slött och tar tid har mer med hårdvaran än mjukvaran i detta fall, men streammässigt så skulle både snabbare dator och "tv-kock"-koncept vara en fördel.

Ang. val av dist, både PopOS och Garuda upplever jag som obskyra. PopOS har jag hört talas om tidigare, men Garuda var helt nytt för mig. Antagligen kommer de flesta som vill prova på Linux inte komma i kontakt med dessa, åtminstone inte inledningsvis om jag får gissa. Det fina med Linux är att det förmodligen fungerar bra oavsett val av dist, men jag tror de flesta vill se genomgångar i något mer förekommande. Trevligt oavsett att ni valde en dist ur Arch-grenen denna gång. Jag hoppas inte det var den sista och att vi får se lite mer material från när systemet är driftsatt.

4790k, 3060 och SSD är iaf tillräckligt för att det inte ska kännas slött alls i Windows-miljö.
Det enda jag reagerat på som varit slött är att kompilera shaders och vad det nu var som tog tid under installationen av Garuda. I övrigt har det känts helt ok ur responsivitetsaspekten.

Jag tänker att den datorn är en hyfsat bra representation av en mid end-dator. Lite äldre processor i kombo med ett nyare mid end grafikkort.

Angående att de flesta inte skulle komma i kontakt med popos håller jag inte med. Det är ju förmodligen den distro jag sett mest rekommenderas för båda nybörjare och för folk som har intentionen att spela spel. Det är oftast det som rekommenderas för Mac-användare som vill byta. Och det ligger på topp 4 på distrowatch (inte för att det är en särskilt exakt metod för att bedöma dess utbredning).

Garuda håller jag med om att många kanske inte kommer att trilla över som förstahandsval. Men det var kul att testa

Ska man bara gå på vad som är mest använt så är det ju obönhörligen Ubuntu.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

4790k, 3060 och SSD är iaf tillräckligt för att det inte ska kännas slött alls i Windows-miljö.
Det enda jag reagerat på som varit slött är att kompilera shaders och vad det nu var som tog tid under installationen av Garuda. I övrigt har det känts helt ok ur responsivitetsaspekten.

Jag tänker att den datorn är en hyfsat bra representation av en mid end-dator. Lite äldre processor i kombo med ett nyare mig end grafikkort.

Angående att de flesta inte skulle komma i kontakt med popos håller jag inte med. Det är ju förmodligen den distro jag sett mest rekommenderas för båda nybörjare och för folk som har intentionen att spela spel. Det är oftast det som rekommenderas för Mac-användare som vill byta. Och det ligger på topp 4 på distrowatch (inte för att det är en särskilt exakt metod för att bedöma dess utbredning).

Garuda håller jag med om att många kanske inte kommer att trilla över som förstahandsval. Men det var kul att testa

Ska man bara gå på vad som är mest använt så är det ju obönhörligen Ubuntu.

Om ni orkar ge er in i leken igen och svära på linux igen så hade det varit intressant att se er leka lite med ubuntu Det är nog det distrot jag tror att ni kan klara er helt utan terminalen som nybörjare(tillochmed installation av drivers), samt att de hade helt ok svensk översättning om jag inte minns fel Kör isf LTS dock, 21.04 kan vara lite skakigt!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UndaC:

Hehe får spara den åsikten till artikelform kanske

Men som jag skrev i det du citerade så är ju spelstödet inte riktigt så långt fram som jag trott baserat både på vad jag läst här och sett folk säga/skriva på andra ställen.
Det mesta kokar ner till att det för mig (och jag antar många andra) är det en stor skillnad mellan ”det fungerar” och ”man kan få det att fungera”.

Låter vettigt!

Linux är ju en sån där sak att ju mer tid man har ju mer får man ut av det. Vanligt folk med familj och jobb och annat man vill hinna med kommer ju inte vilja lägga ner timmar på att få något att fungera. Och det är en bra bit kvar men helt klart bättre än vad det brukade vara. Typ Tux Racer och Heroes of Westnorth eller något sådant.

Skrivet av Ostbullen:

Om ni orkar ge er in i leken igen och svära på linux igen så hade det varit intressant att se er leka lite med ubuntu Det är nog det distrot jag tror att ni kan klara er helt utan terminalen som nybörjare(tillochmed installation av drivers), samt att de hade helt ok svensk översättning om jag inte minns fel Kör isf LTS dock, 21.04 kan vara lite skakigt!

Ubuntu eller någon motsvarande distro någon vanlig människa möjligen skulle kunna testas eller rent av kanske använda vore nog intressant.

Det lilla jag testat av Pop OS så riktigt hatade jag utforskaren. Men har inte brytt mig om att kolla om något vettigare finns. Om jag ens skulle överväga att köra något idag så måste det nog vara något KDE-baserat.

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att se någon vanlig dist, typ Ubuntu eller Arch och att den installationen får lov att leva ett tag. Typ installera steam och lutris + epic. Pröva fram ett par spel som fungerar offciellt på Proton och några som fungerar bra inofficiellt med proton och Lutris. Jämför hur spelen kör mot Windows.

Behöver ju inte vara en myriad med spel heller, räcker med att ta ett par populära och välkända titlar.

Kan tycka det är nog så intressant att se vad som fungerar utan massa handpåläggning och konfiguration. Själv har jag haft turen att de flesta spel jag bryr mig om fungerar utan pill. Rocket League, CSGO, Minecraft, Factorio, Snowrunner, Rimworld kör utmärkt. Men har också tvingats boota Windows för att köra t ex battlefield 4 och space engineers.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tack för en skön stream! Även som longtime-Linux-frälst är de spännande att vara med i erat utforskande av Linux Distros. Ang. .desktop är de en launcher i form av en text fil. Att den öppnas i text editor är för att den inte är markerad körbar. Man tycker att steam borde fixa detta men förmodligen en säkerhets mekanism. De går att ordna genom att högerklicka egenskaper -> rättigheter och välja "Tillåt körning av filen som ett program" iaf i Linux Mint. Sen kan man göra de lite mer häftigt om man vill använda terminalen, varför inte korrigera alla .desktop på en gång. Förutsatt att de är en svensk installation, så

cd ~/Skrivbord && chmod +x *.desktop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Linux är ju en sån där sak att ju mer tid man har ju mer får man ut av det.

Det kan ju vara en bra egenskap ibland, men i det här fallet vet jag inte riktigt. Själv körde jag Gentoo i några år, och även om man kände att man hade uträttat något varje gång man lyckades få alla uppgraderingar att installera kan man såhär i efterhand tycka att timmarna förmodligen hade kunnat användas bättre. Det är kul att det finns djup om man vill gräva, men troligen vill man inte lägga för mycket tid på sysslor som egentligen inte är intressanta.

Permalänk
Medlem

Om ni vill testa den snabbaste distron jag har testat hittills så kan jag rekommendera arcolinux gnome, den löjligt snabb. Jag tänkte nu när ni har testat den segaste linux distron som finns garuda, så ni får uppleva skillnaden.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Angående nästa utmaning: hoppa gärna in här och var med och rösta på vad vi ska köra härnäst. Måste komma upp i ett gäng svar där för att det ska kännas relevant att försöka utgå från resultatet!

#19232563

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Det kan ju vara en bra egenskap ibland, men i det här fallet vet jag inte riktigt. Själv körde jag Gentoo i några år, och även om man kände att man hade uträttat något varje gång man lyckades få alla uppgraderingar att installera kan man såhär i efterhand tycka att timmarna förmodligen hade kunnat användas bättre. Det är kul att det finns djup om man vill gräva, men troligen vill man inte lägga för mycket tid på sysslor som egentligen inte är intressanta.

Det kan jag hålla med om. Mer tidsfördriv utan slutligt mål, och speciellt när man lagt ner tid, den dyraste av valutor, på saker som bara funkar i andra OS så ångrar jag en del av den tid jag lagt ner. Speciellt när det heller inte genererat nöje eller annat värde.