Microsofts hårdvarukrav för Windows 11 kan kringgås – med stora förbehåll

Permalänk
Melding Plague

Microsofts hårdvarukrav för Windows 11 kan kringgås – med stora förbehåll

Installation av Windows 11 ska få göras på äldre system, men Microsoft lämnar inga löften om kompatibilitet och uppdateringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så länge programmen jag använder fungerar på andra OS än Windows 11, så lär jag avvakta med en uppdatering så långt som möjligt.

Känns som att övergången till macOS och GNU/Linux aldrig varit närmare än nu.

Senaste gången jag valde dator utifrån ett OS, var i samband med att Vista lanserades. Då klamrade jag mig fast med XP så långt det bara gick.

Strax efter att Windows 7 släpptes köpte jag sedan min första Mac.

Kan tillägga att Windows 11 hittills rullat på fint på en gammal Lenovo X240 här.

Permalänk
Medlem

sååå om jag kör "Ful versionen" får jag tillbaka kontrollen på mitt MS OS igen då? där jag SJÄLV kan bestämma vad som skall vara igång eller inte?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

"Lagom till julhandeln 2011 lanserar Microsoft operativsystemet Windows 11, där en ny grafisk och enhetlig profil är ett huvudnummer." really?

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Synd att det inte finns stöd på Z97 för TPM 2.0. Finns ingen sådan modul såvitt jag kan se.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Jejk0b:

"Lagom till julhandeln 2011 lanserar Microsoft operativsystemet Windows 11, där en ny grafisk och enhetlig profil är ett huvudnummer." really?

Never happened. Du ser väl att det står 2021?!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

sååå om jag kör "Ful versionen" får jag tillbaka kontrollen på mitt MS OS igen då? där jag SJÄLV kan bestämma vad som skall vara igång eller inte?

Så länge du kör "Windows as a Service", så kommer Microsoft alltid att ha sista ordet.

Speciellt deras "Servicing Stack Updates" har varit väldigt lömska. Nu när Microsoft bakat in dessa i sina kumulativa uppdateringar, så är vi ännu mer i deras våld än tidigare.

Resistance is futile!

Permalänk
Medlem

Jag har inte hängt med i nyheterna kring Windows 11. Men stämmer det att man kan uppgradera från win 10 till 11 gratis? Och släpps det till vintern?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Swonko1:

Jag har inte hängt med i nyheterna kring Windows 11. Men stämmer det att man kan uppgradera från win 10 till 11 gratis? Och släpps det till vintern?

Det blir en gratis uppgradering och dyker upp i Windows Update när det är dags.

Lanseringen sker senare i år. Mycket pekar mot oktober–november. Det blir i alla fall lagom till "julhandeln", förmodligen för att det ska kunna levereras förinstallerat på alla datorer släpps och säljs då.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Så länge du kör "Windows as a Service", så kommer Microsoft alltid att ha sista ordet.

Speciellt deras "Servicing Stack Updates" har varit väldigt lömska. Nu när Microsoft bakat in dessa i sina kumulativa uppdateringar, så är vi ännu mer i deras våld än tidigare.

Resistance is futile!

jag betalar ju inte per månad, kvartal eller år, så mitt OS är inte "SAS" iaf?
idag finns bara en anledning varför jag privat kör Windows. För jag får inte Vegas 18 Pro att fungera så bra i Fedora.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker Windows 11 ser kanon ut och tycker inte att systemkraven är några problem alls.

Permalänk
Medlem

För mig är det TPM-kravet som skaver. Om man kunde slippa det skulle jag köra W11 från dag ett!
Jag gillar inte tanken på att MS i framtiden skulle kunna bestämma över vilka program eller datafiler jag ska kunna köra eller spela upp på min dator.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Min andra dator, en 7700 på Asus ROG B250I...kommer det funka om jag köper en TPM 2.0-modul? Den har en header för TPM, men manualen säger ingenting om huruviden den är 1.0 eller 2.0.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

För mig är det TPM-kravet som skaver. Om man kunde slippa det skulle jag köra W11 från dag ett!
Jag gillar inte tanken på att MS i framtiden skulle kunna bestämma över vilka program eller datafiler jag ska kunna köra eller spela upp på min dator.

TPM är väl bara för kryptografiska funktioner och nycklar, det i sig har ju inget med vad som körs eller spelas upp på datorn?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

TPM är väl bara för kryptografiska funktioner och nycklar, det i sig har ju inget med vad som körs eller spelas upp på datorn?

Det kan användas för det, tyvärr. Jag tycker att det är oroväckande hur lite det talas om detta i samband med det absurda TPM-kravet från MS.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superapan:

Min andra dator, en 7700 på Asus ROG B250I...kommer det funka om jag köper en TPM 2.0-modul? Den har en header för TPM, men manualen säger ingenting om huruviden den är 1.0 eller 2.0.

Nej, 7700 är för gammal. Med iso-metoden verkar man ju kunna installera ändå, men då behöver man nog inte tpm heller.

Permalänk
Medlem

Inventerade alla burkar på jobbet det blir endel tusen som inte kommer kunna uppgradera

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oneone:

Inventerade alla burkar på jobbet det blir endel tusen som inte kommer kunna uppgradera

Brukar inte större arbetsplatser avvakta rätt länge med att uppgradera ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag betalar ju inte per månad, kvartal eller år, så mitt OS är inte "SAS" iaf?

Windows är SaaS sedan Windows 10. Priset du betalar är påtvingade uppdateringar samt slopad support av äldre feature updates.

Själv förespråkar jag Windows 10 LTSC (version 1809) i de fall Windows är ett måste.

Börjar tvivla på att Microsoft kan göra en ny LTSC-utgåva som är fri från UWP-appar i framtiden.

Permalänk

Jaha blir tydligen o behålla 10:an då 6700K är för gammal.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Så länge programmen jag använder fungerar på andra OS än Windows 11, så lär jag avvakta med en uppdatering så långt som möjligt.

Känns som att övergången till macOS och GNU/Linux aldrig varit närmare än nu.

Senaste gången jag valde dator utifrån ett OS, var i samband med att Vista lanserades. Då klamrade jag mig fast med XP så långt det bara gick.

Strax efter att Windows 7 släpptes köpte jag sedan min första Mac.

Kan tillägga att Windows 11 hittills rullat på fint på en gammal Lenovo X240 här.

Jag håller med dig. Kör själv MacOS på laptopen, Arch Linux på stationära och FreeBSD på servern. Finns ingen anledning att köra Windows längre under förutsättning att de program/spel man använder funkar på de andra operativsystemen.

Permalänk
Medlem

Meh? Så länge win 10 får uppdateringar så sitter jag gärna kvar. GUIt stör mig inte nämnvärt och jag antar att MS patchar säkerhetshål när de får vetskap om det.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag har hört någonstans att man utöver dessa HW-krav även måste registrera en användare hos MS för att kunna installera/uppgradera till W11?
Stämmer det?

(kan tillägga att jag är allergisk mot den typen av (ofrivilliga) registreringar)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag har hört någonstans att man utöver dessa HW-krav även måste registrera en användare hos MS för att kunna installera/uppgradera till W11?
Stämmer det?

Det stämmer för Home-varianten vid nyinstallation i alla fall (jag vet inte vad som händer vid uppgradering), men det kanske kan komma att ändras. Windows 10 låtsas ju också som att det är nödvändigt, men ger med sig om man känner till tricket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det kan användas för det, tyvärr. Jag tycker att det är oroväckande hur lite det talas om detta i samband med det absurda TPM-kravet från MS.

Hur (annat än att spara nycklar för DRM skydd)?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett så kan de lägga ett cert med en publik MS-nyckel på TPM:en för att sen i OS:et hindra program som inte är signerade med den motsvarande privata nyckeln från att exekveras (grovt förenklat).
Men om de verkligen vill skjuta sig i foten på privatkundssidan är en annan diskussion.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av clnr:

Tekniskt sett så kan de lägga ett cert med en publik MS-nyckel på TPM:en för att sen i OS:et hindra program som inte är signerade med den motsvarande privata nyckeln från att exekveras (grovt förenklat).
Men om de verkligen vill skjuta sig i foten på privatkundssidan är en annan diskussion.

Om de av någon anledning skulle vilja borde det väl vara möjligt även utan tpm?

Permalänk
Medlem

Ja, men utan TPM så är det lättare att komma åt cert/nyckel och försöka hacka det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av clnr:

Ja, men utan TPM så är det lättare att komma åt cert/nyckel och försöka hacka det.

Jo, men det måste väl vara en rätt liten andel av användarna som skulle få för sig att göra det ändå?

Permalänk
Medlem

Hur många chippade spelkonsoller förr i tiden?

(och här lämnar jag diskussionen, jag svarade bara på hur och är ändå inte intresserad av Windows).