TSMC chockhöjer priser för kretstillverkning

Permalänk
Melding Plague

TSMC chockhöjer priser för kretstillverkning

Massiva investeringar och ökade kostnader för tillverkning i utlandet får TSMC att höja priserna med hela 20 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Samsung Sverige

Det blir intressant att se vad det innebär för konsumentpriserna framledes. Det känns om inte annat som att det senaste året har inneburit en liten annan syn på branschen. Jag är inte insett i själva kretstillverkningen som Samsung ägnar sig åt, så jag tänker bara från ett konsumentperspektiv utifrån.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Låter som det behövs mer konkurrens om det ska fortsätta såhär.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Nur jag ingen expert på ämnet, men enligt min erfarenhet hamnar alltid notan hos slutkund...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Låter som en väldigt dyr framtid för elektronikentusiaster som oss.
Positivt för miljön dock? Kanske leder till mindre konsumering.
Jag behöver ju inte ett nytt grafikkort vid varje ny generation. Men jävlar vad jag vill ha det.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Så först säger TSMC att det är orealistiskt att Västländerna ökar sin produktion av semikonduktiorer, sedan höjer TSMC sina priser med 20%. Lol.

Permalänk
Inaktiv

Kanske dags att ge upp hoppet om prissänkningar på gpus och köpa ett 6600xt för att ersätta 1060...

Permalänk
Medlem

Låter som det behövs fler aktörer och mer konkurrens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bobish:

Så först säger TSMC att det är orealistiskt att Västländerna ökar sin produktion av semikonduktiorer, sedan höjer TSMC sina priser med 20%. Lol.

Jag mena' det!

Nu får bannemig Kina ta över Taiwan så det blir fart på Europa och Nordamerika att bygga egna kretsfabriker. All spetskompetens hos TSMC lär ändå ha stulits från västvärlden via industrispionage...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Nur jag ingen expert på ämnet, men enligt min erfarenhet hamnar alltid notan hos slutkund...

japp, enligt detta mönster

Leverantör beställer av TSMC, kostade 10kr förut o 12kr nu

Slutkund, pris på produkt 5000, nytt pris, 6000:-

Så kan alla led skära 988:- från kundens plånka

// LZ

Permalänk
Medlem

Kanske värt att nämna att vad som rapporteras är 10% på 3-7nm och 20% på äldre.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Scepticer:

Låter som det behövs fler aktörer och mer konkurrens.

Det är väl en hel del fabriker i planeringsfasen, och inom bland annat bilsektorn har Bosch öppnat en ny fabrik nu under sommaren: https://www.bosch.com/de/stories/bosch-chipfabrik-dresden/

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket vi svenskar har råd med så kan de lägga dessa 20% enbart på svenska marknaden.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant att veta hur stor andel kostnaden av grafikkort och processorer som foundries står för. Utan någon kunskap tänker jag att det är en stor del, men ändå långt från hela kostnaden. Vi får väl hoppas att en 20 % ökning av kostnaden för en del av produkten inte medför en 20 % ökning av priset för hela produkten, även om det tyvärr känns troligt att det blir så.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det här blir dyrt för oss konsumenter... Nu blir det intressant och se om andra aktörer följer efter. Tänker främst på Samsung till exempel.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det behöver väl inte betyda att det blir dyrare för konsument i slutändan, i dessa speciella tider? Jag ser det som att scalpers kommer få mindre marginaler. Vi har ju ett marknadspris som har skjutit iväg ordentligt, långt över 20%, mycket pga skyhög efterfrågan. Scalpers drog nytta av det och köpte upp allt, varpå priserna lade sig på den nivå som konsument är villig att betala. Den nivån kommer ju i framtiden vara mer eller mindre oförändrad från nuläget tänker jag. 20% upp över MSRP är fortfarande långt under de nivåer vi har idag. Givet lågt utbud så kommer scalpers köpa allt och vi andra får punga ut samma som nu ungefär (dvs smärtgränsen), men de får alltså lägre marginaler isf. Givet högt utbud så får vi se ett i sammanhanget måttligt prispåslag på runt 20% på MSRP, vilket ändå skulle vara långt bättre än situationen vi har idag. Dock så har ju de som tillverkar produkter sett att vi är beredda att pytsa ut en hel del för deras produkter, så de kommer nog dra nytta av det till nästa lansering.

Sammantaget, priserna kommer nog gå varken upp eller ner så mycket från det vi har idag, om inte utbudet blir signifikant högre än vad det är idag.

Edit: Jag inser att argumentet ovan mest gäller grafikkort, och till viss del CPUer. Men för allting övrigt kan det nog väl bli så att vi får betala mer.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av johanandersson:

Det hade varit intressant att veta hur stor andel kostnaden av grafikkort och processorer som foundries står för. Utan någon kunskap tänker jag att det är en stor del, men ändå långt från hela kostnaden. Vi får väl hoppas att en 20 % ökning av kostnaden för en del av produkten inte medför en 20 % ökning av priset för hela produkten, även om det tyvärr känns troligt att det blir så.

Apple stod för ~25 procent av TSMC:s omsättning år 2020. AMD ~7 procent, Nvidia ~8 procent och Qualcomm ~10 procent. För att nämna några exempel av de stora teknikjättarna som förlitar sig på TSMC. Så de aktörer som står oss på SweClockers nära är utan tvivel de klart viktigaste för TSMC.

Bilindustrin som är "värst drabbat" i hela världen om man ska tro medier utanför tekniksfären är jämförelsevis en piss i oceanen med sina 3 procent. Sen hur stor andel ovannämnda har av alla tillverkade wafers vet jag inte! Cutting-edge-noder är så klart betydligt dyrare än äldre.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag tycker det känns bra att det kommer nya metoder att paketera produkter vilket gör det möjligt att få ut fler fungerande kretsar ur var kiselplatta och även möjlighet att paketera olika delar tillverkade i olika noder.
Däremot bryr jag mig inte om ifall kretsarna tillverkas i Taiwan, Korea eller liknande och anser att de som vill ha kretsar tillverkade i USA, EU även bör bära dess kostnader istället för att dela upp dom på alla kunder.

Permalänk
Medlem

Om all elektronik blir dyrare framöver så kommer spelmarknaden att bli mer konsoler och mindre kraft i våra datorer.
Det blir för dyrt för så många att speltillverkarna tvingas förhålla sig till svagare system i större grad än idag.
Det håller ett tag sen höjs priset på grafikkorten i dom lägre segmenten med eftersom dom säljs mest 🙄

Kul utveckling.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag mena' det!

Nu får bannemig Kina ta över Taiwan så det blir fart på Europa och Nordamerika att bygga egna kretsfabriker. All spetskompetens hos TSMC lär ändå ha stulits från västvärlden via industrispionage...

Det folk inte verkar förstå är att fabrikerna inte byggs på en dag tyvärr. Det byggs massor av fabriker just nu men det tar år innan de är klara. Skulle Kina ta Taiwan skulle följderna på kort sikt bli katastrofala.

Sen ska vi komma ihåg att 20% prisökning av kretsar inte innebär 20% ökade grafikkortpriser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Musikälskare

Dagens priser kommer att kännas väldigt låga år framöver imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det blir intressant att se vad det innebär för konsumentpriserna framledes. Det känns om inte annat som att det senaste året har inneburit en liten annan syn på branschen. Jag är inte insett i själva kretstillverkningen som Samsung ägnar sig åt, så jag tänker bara från ett konsumentperspektiv utifrån.

Lite cyniskt kan man ju höfta på 20% dyrare grafikkort, så över 30k för ett 3090? Kanske spräcker 40k för ett 4090?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av BergEr:

Lite cyniskt kan man ju höfta på 20% dyrare grafikkort, så över 30k för ett 3090? Kanske spräcker 40k för ett 4090?

Spontant så borde det ju finns någon övre gräns för vad en konsumentprodukt på det sättet "kan" kosta innan köpviljan blir för låg. Men det var nog många som inte trodde på grafikkortspriser på över 20 000 kronor heller.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Bara för att själva kretsen blir 20 procent dyrare innebär det inte att ett helt grafikkort blir 20 procent dyrare. Övriga komponenter ökar inte i kostnad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Det folk inte verkar förstå är att fabrikerna inte byggs på en dag tyvärr. Det byggs massor av fabriker just nu men det tar år innan de är klara. Skulle Kina ta Taiwan skulle följderna på kort sikt bli katastrofala.

Sen ska vi komma ihåg att 20% prisökning av kretsar inte innebär 20% ökade grafikkortpriser.

Hur menar du att 20% av prisökningen som NVIDIA exempelvis får pröjsa skall "trollas bort" när de själva vill lägga på sin egen marginal efter sina egna kostnader där TSMC ingår?

(EDIT: Det kopplar i min skalle nu. Kretsen är bara en del av grafikkortet och därmed bara en del av den totala kostnaden innan marginal läggs på. Det blir då bara 20% ökning av kretskostnaden i grafikkortet och inte hela grafikkortet.)

Vad jag sett av deras prissättning sedan 2000-serien så verkar de inte ha problem med radikal prishöjning vare sig det beror på ökade kostnader och/eller gråtfärdiga rika aktieägare!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Spontant så borde det ju finns någon övre gräns för vad en konsumentprodukt på det sättet "kan" kosta innan köpviljan blir för låg. Men det var nog många som inte trodde på grafikkortspriser på över 20 000 kronor heller.

Det har spårat ur totalt och var på väg dit redan innan kretsbrist och bitcoin-mining drev upp priserna till skyhöga nivåer tycker jag... Bara hoppas att det nu byggs upp en överkapacitet och utöver det Intel som en tredje grafikkortsaktör hjälper till att normalisera priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

(EDIT: Det kopplar i min skalle nu. Kretsen är bara en del av grafikkortet och därmed bara en del av den totala kostnaden innan marginal läggs på. Det blir då bara 20% ökning av kretskostnaden i grafikkortet och inte hela grafikkortet.)

Japp, stämmer bra det

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Och gissa vilka som får betala kalaset...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag mena' det!

Nu får bannemig Kina ta över Taiwan så det blir fart på Europa och Nordamerika att bygga egna kretsfabriker. All spetskompetens hos TSMC lär ändå ha stulits från västvärlden via industrispionage...

Föreställ dig att man vill att ett helt land ska invaderas av auktoritär diktatur bara så man kan få billigare GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Lite cyniskt kan man ju höfta på 20% dyrare grafikkort, så över 30k för ett 3090? Kanske spräcker 40k för ett 4090?

Tillverkning av själva chippet är långt mindre än fulla priset för ett färdigt instickskort..