Veckans fråga: Har du din dator ansluten till en TV?

Permalänk

Jag vill tillägga att jag har EN dator kopplad till min TV (75" Samsung LCD). Den aggerar HTPC, men det är inte min huvuddator utan används bara vid soffhäng (Neflix och chill?).
Kände jag ville lägga till detta då frågan ovan är lite riktad och utgår ifrån att man bara har en dator

Permalänk
Avstängd

Jag har haft min TV sammankopplad med en dator sedan tjock-TV-tiden. RCA först och sen en stor uppgradering när jag fick tag i ett grafikkort med S-Video, sen förstås HDMI från första platt-teven. Däremot har jag inte en TV som datorskärm på det sättet som jag tror man syftade på i denna omröstning. Jag har funderat på det, en typ 40'' 4K LCD hade nog fungerat rätt bra på skrivbordet, men jämfört med min skärm så innebär ju en sådan en del kompromisser. Skärmen har exempelvis inbyggd USB-hub och jag kan koppla TB direkt i den, bildkvaliteten lär vara långt bättre än en billig LCD också. Men snart kanske även en billig TV har hyfsad bildkvalitet och förstås snabb uppdateringshastighet och så.

Permalänk
Medlem

Jag äger inte ens en TV, klarar mig utmärkt med mina 2 skärmar på 32" och 27". Inte ens ägt en TV större än 32" i mitt liv så tycker inte skärmen är för liten ens när jag lägger mig i sängen och tittar på film.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Har en vanlig setup på 2 skärmar. TVn körs med chromecast. Hade datorn kopplad tidigare men va lönlöst då frugan bara vill kolla på svenska däckare. Så har även slutat ladda hem filmer och serier. Ska jag glo på något så blir det vid datorn.(sällan har tid numer med 2 ungar å villa)

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Medlem

Kör ena datorn kopplad till TVn men medan den andra är kopplad till en 24” 1080 skärm.

Permalänk
Medlem

Jag provade, men datorn ville inte vara med om det, antagligen för att jag har en förstärkare med på vägen samt tre skärmar redan innan.

Permalänk
Medlem

Har pc/ps5 kopplad till en Projektor med 90" duk och 5.1.4 ljudsystem för film/serietittande och en del spelande antingen på PS5 eller PC

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem

Mina datorer är kopplade till PC-skärmar medan HTPC:n naturligtvis är kopplad till TV. Avstod röst.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Avstängd

Har kompromissat och har datorn endast inkopplad i en 49" 4K IPs panel från Acer, utan TV-modul.

Permalänk

Spelar på tv då enligt mitt tycke blir mer upplevelse i det hela

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Hade en HTPC kopplad till teven för massa år sen men har gått över till att köra Plex på servern med ShieldTV-klienter på teveapparaterna sedan länge. Datorn är kopplad till 3 skärmar, räcker bra så.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Jo då det har jag, en minidator (HP 800 G3 Mini, i5-7500T) för att se serier och ibland playkanaler. Även använd för att t ex kolla på nätet mer tillbakalutad när väl serieavsnittet är avklarat.

TV:n är en 55" Sony från 2012, hade gärna köpt 60 el 65" då men priset på åtminstone den senare var mer än det dubbla mot 55:an.
Ångrar lite att jag inte slog till på 77" LG CX när den fanns för 25k nu i somras..

42" OLED hade nog varit bra som datorskärm, men för liten som TV.

Har för övrigt även gett en dator åt föräldrarna för liknande användningsområde, det var mycket uppskattat och den används frekvent. Där används den med en 50" Panasonic plasma, även den från 2012 el t o m 2011.

Permalänk
Medlem

Har som så många andra en av datorerna kopplad till en TV. Den används också till Occulus rift. TV ut var en viktig feature när jag uppgraderade grafikkort för första gången på 90talet. Har alltid haft en dator kopplad till en TV sedan dess. Men har också alltid haft en riktig skärm inkopplad. Har en 24" 1920x1200 skärm till den stationära arbets/spel burken nu. Den skärmen har varit med ett bra tag och pixelstorleken känns lite väl tilltagen nu för tiden. Nästa uppgradering bör vara en högupplöst skärm med variabel refresh rate. Gillar dock inte 16:9 formatet men har inte så mycket val nu mer. Pluggar ofta in Surfacen på Hotell TVs för att konsumera media och så ska jag kanske inte glömma Raspberry Pi'n som också flitigt pluggas in i TVs för att spela Intellivision på. Det är att lite ironiskt att ha datorer för tiotals tusen hemma men det mesta spelandet jag gjort de senaste åren har varit en 70tals spelkonsol emulerad på en snorbillig Raspberry Pi... Vectron älskar jag att hata att spela.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Inaktiv

Jag röstade, Ja

Jag har haft en dator ansluten till tv'n i vardagsrummet sedan 1996 eller 97, då var det S-video och 29" tjock tv som gällde
Idag är det dock modernare och mindre dator.. hdmi bild, optiskt ljud till biohemma anläggningen och trådlös mus istället för den trådade på 90talet jag fick snubbla över. hahaha
Datorn spöar playtjänsterna i en smartTV eller apple box o allt vad det är.. Jag kan med datorn se alla play kanaler, strömma film, musik och spela in från tv och stream... och det bästa av allt jag kan ha mängder med offline film o musik.. så går nätet ner och det bara är skit på vanliga tv kanalerna så spelar jag bara upp det jag har... inget onlineberoende för att ha underhållning så att säga.

Permalänk
Medlem

Brukade koppla in en bökig HDMI-kabel från datorn till TV för att se egna filmer som inte finns på tex Netflix, men efter att jag upptäckte Plex och att ha en egen NAS har jag aldrig behövt koppla datorn till TVn igen.

Permalänk
Medlem

Har tidigare haft datorn ansluten till TV:n som en extra skärm för när man vill visa något på TV:n direkt från datorn. Använde dock inte den möjligheten särskilt mycket så kommer troligen ta bort den kabeln.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Har en lång HDMI-kabel som går från datorn vid skrivbordet till min LG OLED borta i soffhörnan (samma rum). Spelar egentligen allt förutom CS:GO och strategispel från soffan med handkontroller. Använder Controller Companion för att med handkontrollen enkelt kunna växla output mellan monitor och TV.

Permalänk
Medlem

Tv ansluten till datorn? Ja. Använder jag en tv som datorskärm? Nej, det kan jag inte påstå. Eller ja. En till fem ggr om året. Har jag en lång HDMI-kabel för enstaka tillfällen när viss media ska spelas upp på tv, om man får lust att släpa fram ratten för att köra F1, eller om jag vill klona skärmen. Annars blir det mest Plex via xbox one om det ska tittas på film från datorn. Eller så castar man om det är något annat.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Bor inte så jättestort så har en HDMI-kabel från stationära till TVn. Skönt att soffspela med handkontroll ibland.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem

Nej! Men om jag behöver ansluta datorn till TV:n har jag TV:n i samma rum, och WiFi i min stationära dator så jag kan koppla upp mot den med Miracast. Dessutom finns en Steam Link.

Permalänk
Avstängd

Har en HTPC inkopplad till TV:n (LG OLED55B7) varav lägenhetens medföljda TV-kabel är bortkastad (lär krävas köpa ny av hyresvärd när jag flyttar). Kör Logitech K400+ mus/tangentbord. Detta inlägg skrevs på HTPC:n nu.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juggernawt:

Hade en HTPC kopplad till teven för massa år sen men har gått över till att köra Plex på servern med ShieldTV-klienter på teveapparaterna sedan länge. Datorn är kopplad till 3 skärmar, räcker bra så.

Vad är Shield tv?

Permalänk
Medlem

Det har jag men jag har bara testat att det fungerar ett par gånger. Tanken var att titta på film på TVn men jag tittar ju aldrig på film numera.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kör på 65" med steam link, lite soffspelande med sambon eller surfande när det behövs. För mer seriös gaming så är det på kontoret med en 144hz monitor.

Permalänk
Medlem

Har en Raspberry pie ansluten till min TV.
Används för att kolla på play-tjänster.

Permalänk
Medlem

Har tre storbildskärmar(public display) på 40" på högkant, som en stor "tv"
Men kollar knappt, varken netflix, youtube eller spelande.
Använder mestadels mobilen

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Vad är Shield tv?

nVidia ShieldTV

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Radiotjänst antecknar.

RIP Radiotjänst

------

Jag var också förvånad över hur stor andel det var som hade sin dator kopplad till en TV, men det är ju klart att det går att tolka som "har EN dator kopplad till en TV". Innan jag tog tag i att skaffa en vettig skärm till min stationära så körde jag min TV som datorskärm. På skrivbordet. Måste ändå säga att 46" är ganska effektfullt en dryg meter framför näsan, men det var ingen stabil lösning eftersom TVn bara var 1080p. Storleken var ändå angenäm så 4K eller mer på en 40-50"-skärm är inte omöjligt i framtiden.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.