Veckans fråga: Har du din dator ansluten till en TV?

Permalänk

Använder en Sony KDL-32W705C 32" 1080p VA-panel TV som sekundärskärm/TV på ca en armlängdsavstånd monterat på en AmazonBasics monitor arm (gillar dessa starkt!). Var en aning på den dyrare sidan för sin storlek på den tiden jag köpte den för 5-6 år sen men den är annars bra och hade ovanligt låg input lag som var en av orsakerna förutom bra bild. Används både för TV tittande och som sekundär datorskärm men kanske mestadels just för Twitch tittande (CSGO proffs turnerningar mestadels) medans man jobbar med sin hobby samtidigt.

Skulle jag bo ensam skulle jag nog även troligtvis ibland fundera på att t.ex. streama via Nvidia Shield till 55" Panasonic OLED TV:n i vardagsrummet med nån lämplig trådlös tangentbord+mus "soffbordslösning".

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd

Japp, med ca 10 meter lång HDMI kabel.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag använder Moonlight för att kunna streama spel från min dator som står i mitt hobbyrum här hemma. Skönt att kunna skifta mellan att sitta vid skrivbord för mer intensiv FPS och streama casualspel till TV:en och lira med handkontroll
Kan verkligen rekommendera Moonlight för de som är intresserad av liknande setup.

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem

flyttar ut den ibland till tv rummet om jag ska lira ett bra kontroller spel

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Yes! Har haft det ett tag nu. Det som lockar är framförallt spel på stor skärm. Nackdelarna är att det är lite krångligt med tangentbord och mus på tevebordet.

Kör ni nån form av laptopbord på soffan för att få till den rätta känslan?

Vad kör ni för tangentbord + mus kombo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

10m HDMI-kabel till TVn ja, fungerar perfekt och används dagligen

EDIT: Supra kabel

Tips köp en fiberoptisk hdmi, var enda sättet för mig för att 4k med atmos skulle funka på 10m. Sjukt hur begränsad koppar är redan på 10m från sovrummet till tvn.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

Har fått stark avsmak för att sitta vid skrivbordet när jag inte jobbar, så jag drog en HDMI till TV:n och spelar det mesta där i stället.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Nucen körs ju till TVn men inte dom andra burkarna.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Nej, inte i dagsläget. Men så fort LGs 42"are blir tillgängliga så blir det ändring på det

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Äger ingen tv så nej, däremot är den kopplad till förstärkaren så jag kan använda den med projektorn.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Kör en minidator till TVn och då och då flyttar jag min dator från kontoret till TVn (meck!). Men iom renovering av lgh så kommer jag dra en ca 15m HDMI2.1-kabel från kontoret till TVn så blir det nog bra tillslut. Det gör också att mitt hypande inför LG C142" nu är dött

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Skrämmande hur lik vår setup är. Samma keyboard, samma mus, samma TV+extra monitor setup, stora högtalare, daym....du måste vara min soulmate nånstans!

Då bor ni ihop! Annars brukar det heta likadan

OT: Bra lösning annars med den extra skärmen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Nja?
Använder en oled48cx som monitor, så ja den är kopplad till en tv.
TV:n används dock inte som en tv.

Satt för ett år sedan och försökte bestämma mig för en skärm, ville ha en storlek på 43"+ och 4k 120hz.

En tv var det mest prisvärda jag kunde hitta, speciellt när jag lyckades få tag på ett 3080 på release.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobloblaw:

Yes! Har haft det ett tag nu. Det som lockar är framförallt spel på stor skärm. Nackdelarna är att det är lite krångligt med tangentbord och mus på tevebordet.

Kör ni nån form av laptopbord på soffan för att få till den rätta känslan?

Vad kör ni för tangentbord + mus kombo?

Kudde för tangentbord:

https://www.ikea.com/se/sv/p/byllan-laptopstoed-ebbarp-svart-...

samt liknande soffa inköpt endast för armstödet som används för datormus:

https://citiboard.se/taby/modern-living-inkopt-2014-fran-mio,...

Har kört TV kopplat till PC sedan 2016 tror jag, 45 tummare först men ju sämre ögonen blev, desto större skärm. LG C9 65 tum för närvarande. Kommer nog skaffa 77 tum versionen någon gång i framtiden. Ingen datorskärm, den jag hade 2014 slutade fungera nångång(använde aldrig), då skaffade jag inte nåt nytt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuPe96:

Jag använder Moonlight för att kunna streama spel från min dator som står i mitt hobbyrum här hemma. Skönt att kunna skifta mellan att sitta vid skrivbord för mer intensiv FPS och streama casualspel till TV:en och lira med handkontroll
Kan verkligen rekommendera Moonlight för de som är intresserad av liknande setup.

Spännande, inte hört/läst om Moonlight innan. Har du jämfört den vs. Steam link? Det är den lösningen jag kört innan för casual lir - en gnutta delay blir det, men absolut inget som stör i enklare plattformers osv. Hade ju aldrig spelat FPS/Rocket League eller andra inputkänsliga spel men

OnTopic: Hade HTPC till tvn innan, ersatte den för 1 år sedan med Plex + Apple TV 4K och tycker det funkar mycket bättre då maindatorn alltid är igång.

Permalänk
Medlem

En off topic fråga till soffgamers: Vad använder ni för trådlösa tangentbord/möss? Jag har testat flera trådlösa tangentbord från både Microsoft och Logitech och även om det står att de ska klara 10 meter så klarar det knappt 2 meter med fri sikt. Jag förstår att trådlösa närverk och annat kan störa ut signalen, men år 2021 måste det väl finnas något som fungerar bättre. Mina XBox one kontroller har ju aldrig några problem och går lätt genom hela rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

En off topic fråga till soffgamers: Vad använder ni för trådlösa tangentbord/möss? Jag har testat flera trådlösa tangentbord från både Microsoft och Logitech och även om det står att de ska klara 10 meter så klarar det knappt 2 meter med fri sikt. Jag förstår att trådlösa närverk och annat kan störa ut signalen, men år 2021 måste det väl finnas något som fungerar bättre. Mina XBox one kontroller har ju aldrig några problem och går lätt genom hela rummet.

Rapoo E9270P som tangentbord och Logitech G305 som mus.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Tv = tv-spel (xbox, switch)
Dator = datorspel (fps, strategi)

Media går via plex vi nötverket.

Rätt sak på rätt plats

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av marcus84:

Tips köp en fiberoptisk hdmi, var enda sättet för mig för att 4k med atmos skulle funka på 10m. Sjukt hur begränsad koppar är redan på 10m från sovrummet till tvn.

Tack för tipset!
I dagsläget är jag nöjd och kollar bara på 4K via mina filmer (Oppo UDP-203 spelare) samt från min Chromecast Ultra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

I och med nyheten tar vi tillfället i akt att ställa frågan; har du din dator ansluten till en TV? Efter att du röstat, hoppa in i den tillhörande kommentarstråden och berätta!

Använder du en TV som datorskärm?

Det är ju för fan två olika frågor!

Ja, jag har min TV ansluten. Nej, jag använder den inte som en arbetsskärm/datorskärm. Använder den enbart för tv-serier/film.

*orimligt upprörd*

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Vet inte hur jag ska rösta.. Så har inte röstat än..

Använder inte min tv som en datorskärm direkt, har dock en Shield inkopplad som jag strömmar spel från datorn via Moonlight (kan rekommendera detta som andra innan, bättre än Steamlink), tycker detta fungerar extremt mycket bättre än dra en lång HDMI kabel.

Så använder den inte som en datorskärm, men jag använder den indirekt till min dator.. Så hur ska jag rösta?

Permalänk
Medlem

Ja*

Har vardagsrummets TV kopplad till en laptop som visar allt material, istället för t.ex en mottagare eller smart-TV.

Styr med bluetoothanslutet tangentbord med pekplatta. Föredrar det nu framför alla fjärrkontroller och nedlåsta Android/Apple system!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

En off topic fråga till soffgamers: Vad använder ni för trådlösa tangentbord/möss? Jag har testat flera trådlösa tangentbord från både Microsoft och Logitech och även om det står att de ska klara 10 meter så klarar det knappt 2 meter med fri sikt. Jag förstår att trådlösa närverk och annat kan störa ut signalen, men år 2021 måste det väl finnas något som fungerar bättre. Mina XBox one kontroller har ju aldrig några problem och går lätt genom hela rummet.

Logitech mouse G603 samt Logitech K270, funkar utan problem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Lg c9 55” på skrivbordet som datorskärm. Ashes of the singularity blev verkligen bättre på det sättet. (Sc2 däremot var bättre med liten skärm.) Quake gör sig också förvånansvärt bra på stor skärm.

Ca 50% m+kb-spel och 50% Controller-spel. (Ofta med byte inne i ett och samma spel! med fordon och 1PS i samma spel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

En off topic fråga till soffgamers: Vad använder ni för trådlösa tangentbord/möss? Jag har testat flera trådlösa tangentbord från både Microsoft och Logitech och även om det står att de ska klara 10 meter så klarar det knappt 2 meter med fri sikt. Jag förstår att trådlösa närverk och annat kan störa ut signalen, men år 2021 måste det väl finnas något som fungerar bättre. Mina XBox one kontroller har ju aldrig några problem och går lätt genom hela rummet.

Mus: Logitech G403 Wireless. Har inte haft problem med räckvidd alls, nån gång streamade jag till sovrummet, då ska signalen forcera 3 rum. Funkade utan problem och avbrott.

Tangentbord: Logitech G915 RGB Mekanisk. Kan gå nån vecka på laddning 16 timmars användning varje dag på halv ljusstyrka.

Permalänk
Medlem

Med nuvarande monitorn som kostade 4500kr för 27" undrar jag varför jag egentligen inte köpte en TV istället. Vi har en LG B9 i vardagsrummet som är kopplad till Ps5, sga tvn jag ägt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Uppkopplad mot tv med HDMI sedan 2013 i samband med inköp av en plasma 3d-tv från Panasonic. Lagom timing till Tomb Raider 2013 i stereoskopisk 3d. Och hela MCU på 3d-bluray.

Eftersom jag just är intresserad av stereoskopisk 3d och använde datorn som blurayspelare både för vanliga filmer och 3d-filmer på den tiden (innan Win10) var det naturligt. Sen märkte jag att det faktiskt funkade bra att spela på den setupen. När Win 10 kom blev det en PS4 för 3d-bluray istället. Blev sen ytterst besviken på att standarden för stereoskopi inte höjdes kvalitetsmässigt i samband med UHD Bluray-standarden, utan låg kvar på 1080p, och på att PS5 inte stödjer 3d-bluray. Usla nya versioner.

En mer vanlig datorskärm står dock alltid beredd bredvid soffbordet och åker upp när lagget påverkar precisionen märkbart, vilket märktes i vissa hårt tajmade banor i t ex Doom 2016 och AC Unity, men tv:n funkar i 99% av spelen. Även om jag undrar ibland om tv:ns lagg faktiskt gör spelen svårare? Det borde vara så.

Angående någon som skrev att man inte kunde sitta nära skärmen: varför ska man det? En tv på normalt avstånd upptar lika stor rymdvinkel av synfältet som en monitor på närmare avstånd, så var det för mig iaf. Skulle väl vara att man märker att man behöver glasögon för text på tv:n pga avståndet, det gjorde jag. Det innebär också dubbla glasögon för steroskopisk 3d för bästa upplevda bildkvalitet. Inte något problem det heller.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har en dator kopplad till TV:n. Mest för att det är så otroligt mycket smidigare att browsa YouTube och Netflix på en dator än på en dum smart-tv.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Har tvn kopplad till datorn men har också två andra skärmar som används primärt. Blir bara Netflix eller YouTube lr liknande som jag drar över till tv skärmen för att sitta i soffan en stund.

Permalänk
Medlem

Nix, Android-Tv för allt TV-tittande.
Vill inte ha datorn stående i vardagsrummet, fult som stryk.
Skönt att ha kontoret/spelrummet istället.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]