Gamers Nexus spränger Gigabyte-agg i realtid

Permalänk
Medlem

Vem kunde ana att Gigabyte skulle bli 2021:s svar på Ace of Sweden?

För övrigt - jag gillar egentligen Gigabyte, föredrar deras grafikkort framför konkurrenternas, så det känns lite sorgligt att dessa nätagg inte håller måttet.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Vilket värde har denna videon egentligen när de kör nätagget utanför dess specifikation?

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Synd att inte någon tar råd och skicka in till en notify-body och kör de tester som krävs för att få säljas inom ramen för CE-märkning för EU-marknaden - klarar de inte det så måste de ta tillbaka det och ersätta kundens kostnaden för alla inom EU och vad jag vet så är det ingen tidsgräns på sådant om felen är av karaktären att det kan bli farligt situation...

Det är skillnad på kundvård när Bosch i ett brev skickar brev 8 år senare efter inköpet och säger att min diskmaskin är osäker pga. en komponent (ofta en konding på motor eller logikkort) och om den redan inte är urtagen ur drift så kan man få den åtgärdad på namngiven service-center i närheten utan kostnad. Det är också delvis att EU tvingar dom till det om konsekvensen av felet kan bli farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Vilket värde har denna videon egentligen när de kör nätagget utanför dess specifikation?

Ett näteggregat har flera failsafes för att förhindra att de förstörs eller utgör fara för andra komponenter eller slutanvändare. Nätaggregat ska klara att köras på sin maximala kapacitet (de ska stängas ned när någon sensor reagerar på överbelastning) utan att gå sönder. Värdet är just att nätaggregaten går sönder, det ska i normala fall inte kunna hända.

edit: stavning

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Ett näteggregat har flera failsafes för att förhindra att de förstörs eller utgör fara för andra komponenter eller slutanvändare. Nätaggregat ska klara att köras på sin maximala kapacitet (de ska stängas ned när någon sensor reagerar på överbelastning) utan att gå sönder. Värdet är just att nätaggregaten går sönder, det ska i normala fall inte kunna hända.

edit: stavning

Tack, nu trillade polletten ner.
Tänkte först att man inte ska bli förvånad över att saker går sönder när man kör den utanför specifikation, men den ska klart inte gå att köra så långt utanför specifikationen heller.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hur fungerar det med försäljning inom EU och den CE-märkning som krävs? Känns inte som att den lever upp till standarden.

Verkar ha försvunnit från svenska försäljare så de är åtminstone uppmärksamma. Inet säljer fortfarande 650W versionen men det verkar ju vara 750 och 850W som har problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Gigabyte har varit ett märke som jag har hållit mig borta från sen jag köpte ett motherboard från dem några år sen, hade bara problemen med det, fick ett nytt av återförsäljaren, men med samma problem. Billiga komponenter var orsaken.

Sen dess har jag alltid varnat mina kollegor och kompisar från detta märke, men det som lockar var priset, låga priser! Behöver det att vara sämre för det? Det var den retoriska fråga jag ofta fick från dem, sen gav jag upp, köp vad ni vill, men fråga mig inte om att ni har gjort ett bra köp när jag har en annan upplevelse med produkten.

Det är klart att produktionsfel kan uppstå hos alla producenter, men sättet Gigabyte hanterar det på, är skillnaden på ett bra företag och ett företag som inte tar ansvar. Nej - det är bara användarnas fel, inte oss (som Gamers Nexus har påpekat flera gångar).

Man kan jämföra med Samsung som hade lite problemen med överupphettning på Samsung Galaxy Edge S7 om ni minns detta? Samsung återkallade direkt samtliga Edge S7 från marknaden. Det handlar alltså om att ta ansvar för kundernas säkerhet och inte vänta till olyckan händer.

Vilket mobo?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Vilket mobo?

Jag kommer inte ihåg exakt modell, men den var avsedd för Athlon Serien från AMD den gång.
Det slutade med att jag returnerade även det andra motherboardet och bytade till Asus istället.

Permalänk
Medlem

spränger? Säger man så? Nu är inte svenska mitt modersmål så kanske bara jag som tänker på annat när någon spränger något.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

spränger? Säger man så? Nu är inte svenska mitt modersmål så kanske bara jag som tänker på annat när någon spränger något.

Spränger, som i att spränga något.

"Vi sprängde huset med dynamit".

Visa signatur

Ryzen 5 5600 || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16GB || Corsair 2x16GB 3200MHz || NZXT H1 V1 Custom Mod ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cow_45:

Spränger, som i att spränga något.

"Vi sprängde huset med dynamit".

Jo så tänker jag med, men det jag tittade på så gick inte psu'n i luften?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

spränger? Säger man så? Nu är inte svenska mitt modersmål så kanske bara jag som tänker på annat när någon spränger något.

Skrivet av roosterx:

Jo så tänker jag med, men det jag tittade på så gick inte psu'n i luften?

Att det kallats så på svenska är nog ett direkt resultat av att GN (lite clickbaitigt) valt att kalla det för "PSU explosion", är väl ingen större förändring i betydelse där. Man kan ju dock absolut önska sig mer saklig rapportering på den punkten.

Men ja, någon intern komponent verkar ju allra minst ha brunnit, kanske t.o.m. exploderat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Mitt cougar 700w brann upp på gtx400 tiden hade två kraftigt överklockade gtx470 i sli. Psu't måste haft riktigt dålig opp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Tack, nu trillade polletten ner.
Tänkte först att man inte ska bli förvånad över att saker går sönder när man kör den utanför specifikation, men den ska klart inte gå att köra så långt utanför specifikationen heller.

Ja precis, ett nätagg ska stå ut med belastning som inte är direkt elak och försöker göra dumheter. I det här fallet är det ju vanlig nästan konstant last. Det gör det enkelt för nätagget att räkna ut lasten och får tid på sig att känna av temperatur och liknande.

Nätagget verkar ju dessutom stänga av sig korrekt när det känner sig överbelastat, men något är glömt i den kretsen eller proceduren som lämnar agget i ett farligt läge inför nästa uppstart (eller så är det redan kört redan när det stängs av, lite oklart?).

Oavsett så är ju Gigabytes idé på lösning att ändra gränsen när det slås av på grund av överbelastning. Sänka den några procent kommer ju inte göra någon större skillnad när agget ändå smäller nästa omstart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fast nu har aggen en del skydd mot överbelastning (OPP effekt W, OCP ström A, OTP temp C, etc etc..), eller rättare sagt de ska ha skydd mot det och gärna skydd som går in vid lämplig nivå, det gör det inte på dessa agg, alls. Effekten som kan plockas ut begränsas av agget självt och dess design samt kretsar. Det är inte testhårdvaran som avgör det maximala uttaget. Och designen är gjord så att det tillåts plocka ut väsentligt mycket mer effekt än kretsarna & design faktiskt klarar av.

Med andra ord så kan vem som helst hur som helst plocka ut för mycket effekt ur dessa agg på mycket enkelt sätt, det räcker med ren användning. Sen har vi de lilla faktum att dessa skydd ska förhindra skada på nätagget och de ska kunna utlösas väldigt många gånger utan att orsaka problem och inte tillåta att de exploderar mosfets. Aggen är ren skit helt enkelt och Gigabyte skulle definitivt ha återkallat de 2 modellerna rakt av för utbyte eller pengarna åter.

Bra förklarat 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Tack, nu trillade polletten ner.
Tänkte först att man inte ska bli förvånad över att saker går sönder när man kör den utanför specifikation, men den ska klart inte gå att köra så långt utanför specifikationen heller.

Sen också är det en branschstandard att inte explodera när det belastas utöver specifikationen. Självklart går saker sönder när de pressas för hårt. Men det finns just inom elektronik, lagar, regler samt oskrivna regler att se till att det inte uppstår skador på liv och egendom.
Gigabyte hade kunnat erkänna bristerna i sin produkt, och göra en äterkallelse. Men de valde att kritisera medias testmetoder istället. Vilka inte alls är extrema i förhållande till konkurrenternas produkter.
Iallfall så kommer jag hellre välja en konkurrent än Gigabyte nästa gång jag köper en produkt.

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg förvånad, brukade vara rätt okej grejer oftast från gb. Men tråkigt att se dom gå samma väg som många andra.

Men lärt mej att hålla mej till vissa märken i äldre ålder.
Blir mer kostnadseffektivt i längden.
Dom jag aktivt undviker i dagsläget Gb, seagate,sesonic (nättag höll men bara 6-7år), z något? på grafikkort en fläkten dog för fort (budget märke),
Har testar alternativa budget men slutar 80% med retur då den ej håller måtten.

Seagate brukade vara bäst kvalite för låg summa nu är det billigt skräpp gb kopierade det som många andra. Har några gammla 100-300gb diskar som funkar i 6 år, seni låda sedan länge. 3 nya (2017?) dog inom halvår runt garanti tidens slut en -1 månad innan en efter +4, en +6.

Nästan alltid öres skillnaden på produkter som gör som då blir fungerar ett tag skräpp.

Jaga kronor tjäna dom nu, tappa fans & kunders 1000 lappar

Permalänk
Medlem

Kan vi sluta skriva att aggen testas utanför specifikation?
Ja, testen går över märkeffen, men gigabyte har själva specat när OPP, OTP, och OCP ska slå in, och så länge du är under dessa värden så är agget inom spec.
Vad som är riktigt skrämmande är väl snarare att de ens har haft agg i serien som ens gått att köra utanför specifikation till högre W än vad OPP är specat till

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Som jag ser det så är enda sättet för Gigabyte att någorlunda rädda situationen, är att införa omedelbart säljstopp av nätaggen, total återkallelse av alla nätagg i denna serien i alla länder och erbjuda kunderna ett annat nätagg med samma watt ur en annan serie, eller pengarna tillbaka.
Ja det kommer kosta Gigabyte massor att göra detta, men frågan är hur mycket kommer det att kosta att låta bli.

Körs tydligen kampanjer på agget i vissa kedjor just nu, tror micro center nämndes t.ex.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Senaste Gigabyte-prylen jag hade var ett 8800GTS. Funkade förvisso helt OK Jag kommer hålla mig borta från Gigabyte inom överskådlig tid framöver, inte nödvändigtvis för att andra produkter från dem är speciellt drabbade av problem men jag vill inte stötta företaget efter denna hantering.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sweisdapro:

Kan vi sluta skriva att aggen testas utanför specifikation?
Ja, testen går över märkeffen, men gigabyte har själva specat när OPP, OTP, och OCP ska slå in, och så länge du är under dessa värden så är agget inom spec.
Vad som är riktigt skrämmande är väl snarare att de ens har haft agg i serien som ens gått att köra utanför specifikation till högre W än vad OPP är specat till

Tack, äntligen någon som är invigd inom detta. Nu är det Gigabyte-fritt hemma hos mig iaf.

Permalänk
Medlem

För tio år sedan köpte jag ett Gigabyte AM3+ moderkort där en av PCIe-portarna var blockerad av en kylfläns. Byttes fort som attan mot ett Sabertooth 990FX och sedan dess har jag inte köpt något från Gigabyte. Lär inte ändra på det nu.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Det enda bra som dom här aggen har bidragit med är ju content till hårdvarusidor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Tack, äntligen någon som är invigd inom detta. Nu är det Gigabyte-fritt hemma hos mig iaf.

Blir lite för dyrt att göra detsamma hos mig med tre Gigabyte-moderkort (fyra, men den är utan CPU så räknas inte), men jag tänker inte köpa fler Gigabyte-produkter.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Gigabytes brist på pudling innebär att det blir ingenting från Gigabyte framöver oavsett kategori för min del.

Började bojkotta dom redan när deras GTX 970 hade idle fanspeed på typ 1100rpm eller vad det var. Men ja denna soppan har ju inte direkt gjort saken bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Grejen är ju att gigabyte hävdar att agget stänger av sig som det är tänkt, men de verkar inte ha testat att starta aggen igen efter att en avstängning har skett, det är då det går åt skogen

Ja, det måste vara en fundamental brist i deras QC. Varför är svårt att förstå eftersom det skulle kostat oerhört lite tid i sammanhanget att lägga in en omstart med normal belastning efter att de triggat överbelastningsskyddet. Ursäkta: "överbelastningskyddet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Ja, det måste vara en fundamental brist i deras QC. Varför är svårt att förstå eftersom det skulle kostat oerhört lite tid i sammanhanget att lägga in en omstart med normal belastning efter att de triggat överbelastningsskyddet. Ursäkta: "överbelastningskyddet".

Lätt att vara efterklok dock, ska man testa ett extra steg på alla eventualiteter så blir det mycket extra jobb såklart

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Lätt att vara efterklok dock, ska man testa ett extra steg på alla eventualiteter så blir det mycket extra jobb såklart

De håller jag inte med dig. Man ska testa så mycket det behövs för att ha en säker produkt. Vänta bara till Elsäkerhetsverket får nys om det här. Den kommer dras in.

Produkten är osäker och undermålig. Därför ska den dras in. Skulle du stoppa in ett sånt agg i ditt system? Kan du med gott samvete svara ja på det. Då är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lätt att vara efterklok dock, ska man testa ett extra steg på alla eventualiteter så blir det mycket extra jobb såklart

De flesta tillverkare tycks ju dock utföra den typen av tester, så jag skulle inte säga att de bör anses som extra steg. Snarare standard?

Så då kvarstår ju frågan: varför frångå standard? Det enda svaret jag kan komma på är att man har fuskat i sin QC för att spara tid. Lite fel moment i processen att spara tid på dock, kan ju tyckas. Framförallt när beslutet får sådana katastrofala följder som här.

Det handlar ju om flera hundratals nätagg.
Ace of Swedens osaliga ande gör en slow clap just nu känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

De håller jag inte med dig. Man ska testa så mycket det behövs för att ha en säker produkt. Vänta bara till Elsäkerhetsverket får nys om det här. Den kommer dras in.

Produkten är osäker och undermålig. Därför ska den dras in. Skulle du stoppa in ett sånt agg i ditt system? Kan du med gott samvete svara ja på det. Då är det inga problem.

Skrivet av serdyllon:

De flesta tillverkare tycks ju dock utföra den typen av tester, så jag skulle inte säga att de bör anses som extra steg. Snarare standard?

Så då kvarstår ju frågan: varför frångå standard? Det enda svaret jag kan komma på är att man har fuskat i sin QC för att spara tid. Lite fel moment i processen att spara tid på dock, kan ju tyckas. Framförallt när beslutet får sådana katastrofala följder som här.

Det handlar ju om flera hundratals nätagg.
Ace of Swedens osaliga ande gör en slow clap just nu känns det som.

Det jag menar är att de säkert redan testar tusentals steg och varianter, inklusive OPP, redan nu. Det specifika förfarandet som GN skapat ingår antagligen inte, annars hade de stoppat lanseringen

Jag tror verkligen att detta kommer vara en del av deras testning framöver, men det är lätt att missa någon enstaka kombination av parametrar. Inte så att GNs metodik är enda sättet att testa detta, GB själva gör säkert något liknande, men resultatet är inte samma då.