Permalänk
Medlem
Skrivet av emopingvin:

Jag köpte ett livstids abbonemang på PureVPN. Kommer ej ihåg pris. Efter 5 år stängde de av mig. När jag kontaktar supporten, som tar över 1 vecka att svara, påstår de att med "livstid", menade de mjukvaran. Jag skriver arga ord till dem, de skyller ifrån sig, jag skriver arga ord igen, de säger att deras chef ska kontakta mig per mejl. Vilket aldrig hänt.
PURE VPN alltså, undvik dem.

För övrigt så var det en sån där myggdödar-lampa jag köpte på Jem & Fix nu i sommar. Inte en enda flygande sak bryr sig om den, dessutom går det inte byta lampa när den går sönder.

Precis som abonnemang med oändlig surf!
Fram till X gräns...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

ZIP drive i slutet av 90 talet, var tillval till en sån där köpa genom jobbet dator. Användes 0 gånger.

Vaaaa, Iomega Zip-Drive var ju superduper! På den tiden innan jag hade bredband. Diskarna rymde 100 megabyte vilket var rätt lagom på den tiden. Den kopplades dessutom in i parallellporten så den fungerade överallt.

Hade man bredband förstår jag det var lite onödigt, men i min lilla by där jag växte upp var det guld att kunna transportera halvstora saker hit och dit på ett enkelt vis. Hade t.o.m. en originalförvaringsväska till den

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Testa stäng av A.I funktionen på kameran så händer det bättre grejer med kameran. Upplösningen kan du ju ändra. Uppdateringarna förstår jag inte vad du menar. Har samma telefon men inga påfrestande uppdateringar. De jag får är de Androidbaserade säkerhetsuppdateringarna och vanliga app-uppdateringarna via Playstore.

Jag har ändrat inställningar ibland och fått till färgerna dugligt, men inte bra. Dessutom återställer den inställningarna hela tiden. AI har jag haft avstängt sen jag köpte den för 2 år sen. Även om man använder högsta upplösningen är bilderna riktigt gryniga och tråkiga om man tittar på dem 100% storlek utanför telefonen. Mobilskärmen slätar ut otroligt mycket.

Jag får ett par gånger i månaden notifieringar från Huawei att uppdatera telefonen (ej de vanliga säkerhetsuppdateringarna). Flera rader är på kinesiska. Jag vet inte vad det handlar om. Vad jag har läst så ska inte P20 ingå i HarmonyOS-svängen, men det kanske är ett sätt att försöka få över andra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

OUYA

Första och sista gången jag använde Kickstarter.

Har köpt andra kategorier på kickstarter men de jag har köpt har varit mycket bra.
bluetooth cyckellåset ilockit
extra styrgrepp till cykelstyret.

Men ja ser jag något som ser intressant ut så funderar jag också på hur pas troligt är det att det kan genomföras.

Permalänk
Medlem

Min actionkamera i form av en Xiaomi Yi 4k med tillhörande gimbal är ett av mina sämre köp de senaste 5 åren.

Inget fel på utrustningen i sig, men jag har inte intresset att lägga den tid som krävs för den nödvändiga videoredigering.

Det är 100 ggr smidigare att filma med min iPhone 12 mini (som för övrigt går att använda med samma gimbal). Trots det känns min gimbal lite för klumpig och lämnas istället hemma.

Permalänk
Medlem

En MacBook Pro till frugan, hade fått dubbel prestanda i en PC om inte mer för dem pengarna.

Men hon skulle prompt ha Apple…

Permalänk
Medlem

Geforce FX5200, var medveten om att det var ett low-end kort men var ändå inte förberedd på hur kasst det var.

Crucial CT128V4SSD2 128GB SSD, den SSD;n hade lägre skrivhastighet än hårddisken den skulle ersätta, fick en en intel SSD i utbyte som var mycket bättre.

Nån OCZ SSD som bara stendog, försvann helt i BIOSen t.o.m, skit, pengarna tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emopingvin:

Jag köpte ett livstids abbonemang på PureVPN. Kommer ej ihåg pris. Efter 5 år stängde de av mig. När jag kontaktar supporten, som tar över 1 vecka att svara, påstår de att med "livstid", menade de mjukvaran. Jag skriver arga ord till dem, de skyller ifrån sig, jag skriver arga ord igen, de säger att deras chef ska kontakta mig per mejl. Vilket aldrig hänt.
PURE VPN alltså, undvik dem.

För övrigt så var det en sån där myggdödar-lampa jag köpte på Jem & Fix nu i sommar. Inte en enda flygande sak bryr sig om den, dessutom går det inte byta lampa när den går sönder.

Hehe. Ja det där upplägget med "livstid" används ganska flitigt av företag på... kreativa sätt.
För produkter är det vanligen att det är produktens livstid man menar.
Va?
Yes!
Och vad tusan innebär det då? Ja... who knows. Det kan definieras av att livslängden gäller så länge produkten säljs.
Uttrycket EOL (end of life) används ju ofta för produkter som slutat tillverkas.
Eller att produkten har en förväntad livslängd på exempelvis 10 år. Eller att livslängden anses förverkad när produkten är ordentligt sliten.

Det här gäller alltså för väldans massa olika produkter och upplägg. Så när du ser livstids garanti och liknande så ta reda på vad det faktiskt betyder. Oftast handlar det inte om att produkterna ska klara sig hela din livstid.
Fråga vems livstid de pratar om i sammanhanget ;). This is key!

Är det vilseledande? Ja det kan man iaf uppleva det som. Oavsett så är det vanligt och det är värt att ta i beaktande.
Finns säkert undantag där man på riktigt får en garanti hela sitt liv. Men räkna med att företag sällan vill ge en så exklusiv garanti.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Inte direkt datorrelaterat men en elmoped från OBG Rides. Den gick inte att köra på något annat än rensopad asfalt i fint väder. Drog in fruktansvärt med grus, lera och vatten. För att inte nämna alla elproblem och den uselt långsamma e-mail supporten. Tog över ett halvår av mejlande och bevisföring för att reklamera mopelen, hade aldrig gått om jag inte haft juridiska kunskaper. Innan reklamationen försökte en professionell lokal verkstad fixa elproblemen (med godkännande av obg rides) och de hade lyckats om OBG Rides inte hade skickat fel reservdelar. De är fullt okapabla att skilja på watt och volt trots tydliga instruktioner. Håll er borta från dem.

inget eget köp men tror brorsan har en elscooter därifrån om inte samma hette iaf något liknande.

hjälpte han med supportärendet tror det tog typ 2 månader för supporten att svara efter att vi skickat in videobevis på att den var doa med hjullager som var halvt direkt från fabriken bokstavligen halva lagret saknades existerade inte äns i kartongen.
även med video på mätarställningen som visade 50m nånting pga felsökande samt hur vi kunde flytta hela hjulaxeln typ 2cm i alla riktningar och bilder med mobil på felet där man tydligt såg att typ halva lagret saknades bakom kedjedrevet.

och när vi väl fick svar efter mycket tjat på dem skickade de bara lagret direkt från nån random fabrik i kina kom i den klassiska aliexpress grå plastpåsen med kina ettikett efter ytterligare 2 månader då de vägrade ta scootern i retur för att vi inte kunde bevisa att vi inte kört sönder den... hur fasen man ska bevisa det...

de tyckte man skulle använda deras verkstad på egen bekostnad för lagerbytet vilket de kunde fetglömma eftersom det handlade om 30 min att byta lager i farsans garage och skiter fullständigt i deras garanti med det bemötandet vill inte ha med dem att göra igen...

sämsta kundbemötande jag någonsin stött på och pajjar ett lager igen köper jag istället SKF lager och monterar själv och slipper flera månader huvudvärk för att komma i kontakt med dem kommer inte kosta många hundralappar att köpa till den då det handlade om relativt standardmått på lagrena och kan få tag i dem för under 100:- st.

tror dock garantin är utgången nu måste varit för minst 3-4 år sen.

av egen erfarenhet i köp kassa 3e part kontroller till ps2/gamecube/wii. aldrig mer 3e part kör endast orginal och vet att jag får något som iaf ska fungera bra direkt ur lådan den kommer i.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Nintendo
Wii
Spelade typ 30 min.
Första 5 min toppenkul
Efter 30 min inte fullt så kul
sedan låg det orört.

Permalänk
Medlem

Iphone 3S back in the days.

Har nog aldrig varit mer frustrerad över en teknik pryl som den.
Tur det fanns jailbreak...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Då kanske de äntligen har åtgärdat problemet. Som sagt har jag ägt två stycken med exakt samma fel.

Jag gillade den när den väl fungerande, men det går inte att ha en mus som klickar flera gånger per knapptryck.

Jag fick samma fel på min efter 2-3år men lagade faktiskt min genom att ta isär brytaren.

Permalänk
Medlem

X box både 360 & xbox x bara använd som dvd, så sämsta köpen (ogillar handkontroll fungerar bara för typ nhl & fotboll spel)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Hehe. Ja det där upplägget med "livstid" används ganska flitigt av företag på... kreativa sätt.
För produkter är det vanligen att det är produktens livstid man menar.
Va?
Yes!
Och vad tusan innebär det då? Ja... who knows. Det kan definieras av att livslängden gäller så länge produkten säljs.
Eller att produkten har en förväntad livslängd på 10 år. Eller att livslängden anses förverkad när produkten är ordentligt sliten.

Det här gäller alltså för väldans massa olika produkter och upplägg. Så när du ser livstids garanti och liknande så ta reda på vad det faktiskt betyder. Oftast handlar det inte om att produkterna ska klara sig hela din livstid.
Fråga vems livstid de pratar om i sammanhanget ;). This is key!

Är det vilseledande? Ja det kan man iaf uppleva det som. Oavsett så är det vanligt och det är värt att ta i beaktande.
Finns säkert undantag där man på riktigt får en garanti hela sitt liv. Men räkna med att företag sällan vill ge en så exklusiv garanti.

Jo det finns många bluffar med garantier. Exempelvis har många biltillverkare (eller kanske snarare deras svenska återförsäljare) rostskyddsgaranti som i allmänhet inte är värd ett skit. Det krävs genomrostning och det gäller inte fogar eller andra ställen där rost normalt uppkommer.

Permalänk
Medlem

CrossFire. Eller rättare sagt mitt andra Powercolor HD7970 . Helt meningslöst då det inte kunde nyttjas i de flesta spel och när det en gång nyttjades blev ett jäkla stutter och tearing. Jag skulle köpt ett 290X istället...

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Skäggig legend

Jag hade det svarta... shit vad ballt det var x)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Många dåliga köp på min lista, men ett exempel är Steelseries Siberia trådlösa hörlurar. Mikrofonen satt inte fast ordentligt inuti lurarna vilket gjorde att både mikrofon och ljud glappade, reklamerade dom och fick ett nytt par, dom dog helt efter en vecka. Lämnade tillbaks dom och köpte ett par Logitech istället, efter ett tag gick dom inte att stänga av, så fick löda fast en fysisk strömbrytare mellan batteri och lurar. Aldrig mer trådlöst ljud till datorn.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag har haft flax med mina iPad pros. Köpte ett par som ena luren var död vid första test, den fick jag byta över disk till nya så det blev ingen andra vers på dessa.

DoA kan man ju dock råka ut för oavsett pris eller produkt, säger ju inte jättemycket

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Senaste typ, Zassenhaus Salt & Pepparkvarn.
1000:- för rena jävla skräp som maler sämre än Santa Maria plastkvarnar på ICA.

Lyckades som tur var reklamera dom även efter 14 dagar pga hur jävla värdelösa dom är.

Letande fortsätter efter bättre kvarnar.

Har själv en duo av Peugot naturligt vis mekanisk, är inte lat.

Permalänk
Medlem

Beställde en Lenovo laptop från lenovos hemsida, skärmen var trasig. Jävlar vilket jobb det blev att få den tillbaka skickad, ingen svensk support heller. Skickades runt mellan olika support avdelningar och varje gång var det en ny person som svarade på mina mail. Tillslut efter en månad eller så kunde jag skicka tillbaka den. Köpte en helt annan Lenovo laptop från Elgiganten istället. Ifall det trånglar får de ta hand om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av LupX:

Steams egna handkontroll.

Den lät innovativ och intressant men jag blev aldrig bekväm med touchpadsen. I övrigt var det en billig känsla på knappar och kontroller. Vilar i en sarkofag av wellpapp med övrigt åldrat teknikjox.

Ja! Jag hade nästan glömt hur hemsk den var, men den känns verkligen plastig och oergonomisk eftersom den är så vinklad och det knappt finns någonstans att greppa den utan att komma åt någon knapp, och rumblefunktionen kändes mer som om något gått sönder i den. Det enda jag använde den till efter de första veckorna är fjärrstart av Steamlink, fast det fungerade den i och för sig acceptabelt bra till. Det var tur att Steamlink hade inbyggt stöd för Xbox-controller efter att man startat upp den.

Permalänk
Medlem

Fan vad bra tråd! Nu kan jag söka igenom tråden varje gång jag får köp-"feeling"
För övrigt var mitt sämsta köp första datorn från en nu nedlagd datorbutik i Göteborg. Den hade Geforce 2 GPU och var för övrigt mycket billigare än andra datorpaket. Det visade sig att det var ju Geforce 2 MX (som ju var budgetvarianten). Dessutom var det ett billigt no-name nätaggregat, billigt skitmoderkort med mera.

Datorn startade om när jag skulle in i windows. Fjortis som jag var fick jag ta med datorn på spårvagnen till butiken (pappa hade ingen bil). Där fixade de lite i bios och löste iaf problemet med detta. Något år senare så gav nätaggregatet upp, och tog med sig alla andra komponenter....

Efter detta köper jag bara kvalitetsgrejer om jag har råd, annars får det vara. Så en bra läxa att lära sig...
En kul grej när jag tog med datorn till butiken var att de coola nördarna som fixade datorn tyckte synd om mig och gav mig ett gratis spel på skiva som jag fick med hem och kunde spela

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

För min del ligger nog Oneplus Two värst till i närminnet. Sambon var väldigt nöjd med sin One och då tänkte jag att Two måste var snäppet bättre men kort efter jag fick den började den tappa nätet helt när den gick ifrån något wifi-nätverk. Jag hoppas att det skulle lösas med en uppdatering som kom senare men istället så blev batteritiden usel, så pass att den knappt orkade en hel dag utan något nämnvärd användning. Försökte lösa det med alternativa OS men blev aldrig bättre. Slutade med att jag gick tillbaka till iphone och har varit väldigt nöjd efter det.

Intressant min funkade mycket bra, har den som reservlur men reservskärmen (inte original) jag köpte när originalet åkt i golvet var av sämre kvalitet så bilden har brännt in sig. Jag gick bort från OnePlus efter den då efterföljande modeller bara blev dyrare. Och en gyllene bur är inget alternativ för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Huawei P20 Pro. Gick på all marknadsföring och recensioner om hur bra kamera Huawei har. Det visar sig att det är en "socialamedierkamera" som ger övermättade färger och med upplösning som ser förjävlig ut vid granskning på dator och med vettig skärm. Blir säkert jättefina bilder av avokadomackor på Instagram, men oanvändbar till annat. Nu vill den också pracka på en uppdateringar hela tiden från deras egen mjukvaruplattform där bitar bara är på kinesiska.

Stäng av allt vad AI heter I kameran så blir det säkert bra, min mate 20 pro tar värdelösa bilder med master ai påslaget men utan det blir det faktiskt väldigt bra.

Edit: ser att folk redan tipsat om det, mate 20 pro kanske är bättre helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Fan vad bra tråd! Nu kan jag söka igenom tråden varje gång jag får köp-"feeling"
För övrigt var mitt sämsta köp första datorn från en nu nedlagd datorbutik i Göteborg. Den hade Geforce 2 GPU och var för övrigt mycket billigare än andra datorpaket. Det visade sig att det var ju Geforce 2 MX (som ju var budgetvarianten). Dessutom var det ett billigt no-name nätaggregat, billigt skitmoderkort med mera.

Datorn startade om när jag skulle in i windows. Fjortis som jag var fick jag ta med datorn på spårvagnen till butiken (pappa hade ingen bil). Där fixade de lite i bios och löste iaf problemet med detta. Något år senare så gav nätaggregatet upp, och tog med sig alla andra komponenter....

Efter detta köper jag bara kvalitetsgrejer om jag har råd, annars får det vara. Så en bra läxa att lära sig...
En kul grej när jag tog med datorn till butiken var att de coola nördarna som fixade datorn tyckte synd om mig och gav mig ett gratis spel på skiva som jag fick med hem och kunde spela

Helt enig. Buy nice or buy twice.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

För typ 15 år sen köpte jag en köpte jag en dator från Inet (även ihopbyggd av dem).
Den kraschade helt random då och då. Det spelade ingen roll vad man gjorde på datorn. Den kunde krascha om man surfade, spelade, kollade på film eller t o m om man inte gjorde något alls. Ibland efter några sekunder man startat datorn, eller efter några minuter eller timmar.
Testade installera om Windows flera gånger, utan att det hjälpte. Med åren hade jag bytt ut alla komponenter utom moderkort och processor, men krascherna försvann aldrig.
Kunde ha skickat tillbaka datorn till Inet för felsökning men det var den enda dator jag hade och kunde inte vara utan, så jag hade hoppats på att lösa felet själv...

Jag har typ samma fel, i7 7700K. Hade mest problem med Chrome men det har börjat försvinna mer och mer.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Köpte en Audi A3 begagnad från Audi för 150k. Började strula ganska omgående, men de felen åtgärdades på garantin som löpte under de första 6 månaderna. Efter 12 månader började centrallåset att strula & bilen gick inte att låsa med enbart nyckel (passagerarsidan gick att låsa, men inte förarsidan för där saknades låskolv) utan jag fick öppna & stänga förardörren x antal gånger tills det gick att låsa. Försökte sälja den på blocket efter 18 månader, men fick inget napp så sålde tillbaka den till Audi för 80k + ett paraply då det regnade när jag skulle gå till bussen. Har kvar paraplyet, har fungerat bra under flera år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av b-earl:

Har själv en duo av Peugot naturligt vis mekanisk, är inte lat.

En trevlig grej med den elektriska är att den har en liten lampa som lyser upp det man pepprar. Lite som många skruvdragare har också nuförtiden.

Skrivet av Sebban84:

Fan vad bra tråd! Nu kan jag söka igenom tråden varje gång jag får köp-"feeling"
För övrigt var mitt sämsta köp första datorn från en nu nedlagd datorbutik i Göteborg. Den hade Geforce 2 GPU och var för övrigt mycket billigare än andra datorpaket. Det visade sig att det var ju Geforce 2 MX (som ju var budgetvarianten). Dessutom var det ett billigt no-name nätaggregat, billigt skitmoderkort med mera.

Datorn startade om när jag skulle in i windows. Fjortis som jag var fick jag ta med datorn på spårvagnen till butiken (pappa hade ingen bil). Där fixade de lite i bios och löste iaf problemet med detta. Något år senare så gav nätaggregatet upp, och tog med sig alla andra komponenter....

Efter detta köper jag bara kvalitetsgrejer om jag har råd, annars får det vara. Så en bra läxa att lära sig...
En kul grej när jag tog med datorn till butiken var att de coola nördarna som fixade datorn tyckte synd om mig och gav mig ett gratis spel på skiva som jag fick med hem och kunde spela

Kan det ha varit Skribo Font?

Permalänk
Medlem

Mitt sämsta köp var efter flera år av att kika på nya högtalare blev det ett par KEF LSX. Jag hade egentligen tänkt att köra ett par Guru Junior, men lyckades inte bestämma vilken förstärkare så blev ett par aktiva istället. Egentligen inget fel med valet, det var tajmingen som var felaktigt, fick barn i höstas så har inte blivit så många filmkvällar eller dagar där jag suttit och lyssnat musik. Hade varit roligare med en ny kamera eller nått liknande istället.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av b-earl:

Har själv en duo av Peugot naturligt vis mekanisk, är inte lat.

Ugh.
Jag har också en sådan. Tyvärr alltså. Den hade lätt kvalat in i denna tråd - om den innehållit teknik och jag hade köpt den. Nu är den tekniklös - och det var en gåva.

Men ja - den sätter pepparkornen "i halsen" som om det vore dess huvuduppgift.
Krossen täpps konstat till av pepparkornen. Det hjälper inte ett dugg att justera grovheten på krossen. Det kan hjälpa att slå den mot något hårt ett gäng gånger åt båda hållen. Ibland... Efter enstaka vridningar så är den tilltäppt igen och ingen peppar kommer ut. Jag har plockat isär den i pinaler flertalet gånger, bytt peppartyp och ja... gjort det som går att göra. Det enda som verkligen hälper är att förkrossa pepparn till halva korn i en mortel för då blir kornen små nog att de inte längre täpper till krossen.
Men det ska ju inte behövas haha.
Det är nog den sämsta prylen jag äger faktiskt. Enda anledningen att den är kvar är att jag inte kommit till skott och köpt en annan.

Jag fattar - det jag har fått är givetvis ett måndagsexemplar.
Som jag skulle ha bytt när jag testat den... Är bara så sällan man hårdtestar en pepparkvarn så tiden gick och upptäckten kom väl för sent. Felet är mitt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled