Av rent intresse undrar jag vad det kan kosta att bygga ett motion capture studio?

Permalänk
Inaktiv

Av rent intresse undrar jag vad det kan kosta att bygga ett motion capture studio?

Hej. Jag har ingen erfarenhet av motion capture, men jag vet vad det är för något. Jag har hört att man behöver greenscreen och en massa med kameror, men också ett rum som man kan springa runt i. Nu är frågan, vad kan det kosta att bygga ett motion capture rum i ett vardagsrum på 26 kvadrat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Hej. Jag har ingen erfarenhet av motion capture, men jag vet vad det är för något. Jag har hört att man behöver greenscreen och en massa med kameror, men också ett rum som man kan springa runt i. Nu är frågan, vad kan det kosta att bygga ett motion capture rum i ett vardagsrum på 26 kvadrat?

Någon miljon eller två?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Du kan köpa en Xsens MVN Link för ~280,000 så är du redo att köra!

Permalänk
Medlem

Beroende på hur detaljerad din tracking ska vara så kan det vara allt till dyra dräkter och kameror till en vanlig VR full body tracking.

Det är väl runt 5-10000kr det handlar om då.

Finns ju annars en massa egna lösningar man borde kunna göra med hjälp av tensorcore och en webkamera.
Du kan ju använda en pose-estimation eller vad det kallas för, och tracka en person.
Ansiktet samma sak, finns ju färdiga tensorcores som mappar ansiktet i 3d, som man kan lätt fånga in data för animering.

Har sett en liknande kinect (från xbox) användas till pc för att mappa personer väldigt grovt i 3d, vilket fungerade det med.

Beror helt på vilken nivå man vill ha det

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz