Laptop till studier, Systemvetare

Permalänk
Medlem

Laptop till studier, Systemvetare

Hej!

Ska nu vecka 35 påbörja mina studier och hade behövt inhandla en ny laptop.

Jag har pratat med kompisar och andra elever som gått klart utbildningen och de rekommenderar ändå att köra på en Windows-laptop vilket gör mig väldigt besviken då jag var helt inställd på att köpa en MacBook Air m1

Vill gärna hålla priset under 15k kr men desto billigare desto bättre så gärna runt 10. Kikat lite på huawei matebook 14/pro, ser nästan identisk ut men litar väl inte helt på märket. Ska jag slå till på en huawei matebook eller har ni andra förslag? Det jag är ute efter är alltså en lätt, stilren laptop, gärna med metallkonstruktion istället för plast och bra batteritid som duger till mina studier.

Listar mina kurser nedan, om någon kunnig anser att en total nybörjare kommer klara det galant med en Mac så blir det nog en MBA m1. Vad jag kan utläsa så är det bara C# och python som kommer användas?

Tack på förhand!

År 1 (60 högskolepoäng)
Höstterminen
System- och Organisationsteori (7,5hp)
Programutveckling - från information till tillämpning med Python (7,5hp)
Informationssystem och data (7,5hp) Systemanalys och Design (7,5hp)
Vårterminen
Grundläggande programmering med C# (7,5hp) Trender i en digital värld (7,5hp) Verksamhetsprocesser och affärssystem (7,5hp) UX- och interaktionsdesign (7,5hp)
År 2 (60 högskolepoäng)
Höstterminen
Databasteknik (7,5hp)
Samhällets digitalisering (7,5hp) Objektorienterad systemutveckling (7,5hp) Test av IT-system (7,5hp)
Vårterminen
Objektorienterad systemutveckling 2 (7,5hp)

Webbdesign (7,5hp)
Förändringsarbete och design av informationssystem (7,5hp)
Digital innovation (7,5hp)
Alternativt:
Utlandstermin omfattande 30hp, varav minst 15hp ska utgöras av kurser inom informatik.
År 3 (60 högskolepoäng)
Höstterminen
Systemutvecklingsprojekt (7,5hp)
IT Service Management och informationssäkerhet (7,5hp) Två av följande kurser väljs av studenterna: Systemarkitekturer (7,5hp),
Datahantering för beslutsfattande (7,5hp),
Webb- och mobilutveckling (7,5hp)
Vårterminen
Projektledning (7,5hp)
Forskningsmetoder inom informationsteknologi (7,5hp) Självständigt arbete för kandidatexamen inom informatik (15hp)

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Hej!

Ska nu vecka 35 påbörja mina studier och hade behövt inhandla en ny laptop.

Jag har pratat med kompisar och andra elever som gått klart utbildningen och de rekommenderar ändå att köra på en Windows-laptop vilket gör mig väldigt besviken då jag var helt inställd på att köpa en MacBook Air m1

Vill gärna hålla priset under 15k kr men desto billigare desto bättre så gärna runt 10. Kikat lite på huawei matebook 14/pro, ser nästan identisk ut men litar väl inte helt på märket. Ska jag slå till på en huawei matebook eller har ni andra förslag? Det jag är ute efter är alltså en lätt, stilren laptop, gärna med metallkonstruktion istället för plast och bra batteritid som duger till mina studier.

Listar mina kurser nedan, om någon kunnig anser att en total nybörjare kommer klara det galant med en Mac så blir det nog en MBA m1. Vad jag kan utläsa så är det bara C# och python som kommer användas?

Tack på förhand!

År 1 (60 högskolepoäng)
Höstterminen
System- och Organisationsteori (7,5hp)
Programutveckling - från information till tillämpning med Python (7,5hp)
Informationssystem och data (7,5hp) Systemanalys och Design (7,5hp)
Vårterminen
Grundläggande programmering med C# (7,5hp) Trender i en digital värld (7,5hp) Verksamhetsprocesser och affärssystem (7,5hp) UX- och interaktionsdesign (7,5hp)
År 2 (60 högskolepoäng)
Höstterminen
Databasteknik (7,5hp)
Samhällets digitalisering (7,5hp) Objektorienterad systemutveckling (7,5hp) Test av IT-system (7,5hp)
Vårterminen
Objektorienterad systemutveckling 2 (7,5hp)

Webbdesign (7,5hp)
Förändringsarbete och design av informationssystem (7,5hp)
Digital innovation (7,5hp)
Alternativt:
Utlandstermin omfattande 30hp, varav minst 15hp ska utgöras av kurser inom informatik.
År 3 (60 högskolepoäng)
Höstterminen
Systemutvecklingsprojekt (7,5hp)
IT Service Management och informationssäkerhet (7,5hp) Två av följande kurser väljs av studenterna: Systemarkitekturer (7,5hp),
Datahantering för beslutsfattande (7,5hp),
Webb- och mobilutveckling (7,5hp)
Vårterminen
Projektledning (7,5hp)
Forskningsmetoder inom informationsteknologi (7,5hp) Självständigt arbete för kandidatexamen inom informatik (15hp)

Dold text

Jag är av uppfattningen att plattform inte är av särskilt stor betydelse när det kommer till plugget. Har använt Mac OS, Windows och framförallt Linux under min studietid och har inte haft nämnvärda problem med någon av plattformarna. Det är trivialt att virtualisera Windows på Mac OS eller Linux ifall det skulle vara uteslutet att få ett program att rulla native på en plattform. Chalmers där jag pluggar tillhandahåller även remote desktop till både Linux och Windows burkar, kanske skolan där du ska börja gör det också?

När jag började trodde jag CPU prestanda skulle vara avgörande, men den största rekommendationen jag kan ge är att skaffa en burk med mycket arbetsminne för det kan man aldrig få för mycket av. 8 GB är i mitt fall alldeles för lite och det är isf något som skulle tala emot från att skaffa en MB air. Tror du att du klarar dig med 8 GB så tror jag MB air kommer passa alldeles utmärkt för din utbildning.

Permalänk
Medlem

Alla moderna datorer klarar prestandamässigt det du vill. Men vill du ha en Mac, köp en Mac. Det är endast om skolan kräver något extremt konstigt program det kan bli problem.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Vilken skola?

Jag läste första året på systemvetarprogrammet på Göteborgs universitet (2016/2017) innan jag bytte inriktning. I min klass var vi väldigt många som använde Mac och det var inga problem. Men det är klart att det kan skilja sig åt mellan skolor 🙂

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Jag är av uppfattningen att plattform inte är av särskilt stor betydelse när det kommer till plugget. Har använt Mac OS, Windows och framförallt Linux under min studietid och har inte haft nämnvärda problem med någon av plattformarna. Det är trivialt att virtualisera Windows på Mac OS eller Linux ifall det skulle vara uteslutet att få ett program att rulla native på en plattform. Chalmers där jag pluggar tillhandahåller även remote desktop till både Linux och Windows burkar, kanske skolan där du ska börja gör det också?

När jag började trodde jag CPU prestanda skulle vara avgörande, men den största rekommendationen jag kan ge är att skaffa en burk med mycket arbetsminne för det kan man aldrig få för mycket av. 8 GB är i mitt fall alldeles för lite och det är isf något som skulle tala emot från att skaffa en MB air. Tror du att du klarar dig med 8 GB så tror jag MB air kommer passa alldeles utmärkt för din utbildning.

Hmm, ja det ända som för mig att bli skraj för MB air är att elever som gått ut programmet och andra som studerar det nu har ändå rekommenderat en dator med windows, vill gärna inte krångla till det för mig i onödan men vet inte riktigt varför Windows skulle vara lättare?

Skrivet av Pirum:

Alla moderna datorer klarar prestandamässigt det du vill. Men vill du ha en Mac, köp en Mac. Det är endast om skolan kräver något extremt konstigt program det kan bli problem.

Bara hört av andra elever på den utbildningen att det blir lättare för dig själv med Windows, vet inte riktigt varför. Någon nämnde att om du stöter på något problem i programmeringen så när du googlar kommer du få fram hjälp till Windows?

Skrivet av El1min4tor:

Vilken skola?

Jag läste första året på systemvetarprogrammet på Göteborgs universitet (2016/2017) innan jag bytte inriktning. I min klass var vi väldigt många som använde Mac och det var inga problem. Men det är klart att det kan skilja sig åt mellan skolor 🙂

Borås högskola, ja det kan ju skilja sig och om det är på distans kanske det inte är lika lätt att få hjälp av lärare som på plats i skolan.

Permalänk
Medlem

Ingen som har ett förslag på bra Windows-laptop då jag fortfarande är lite skraj att slå till på en MB air? Vill som sagt inte krångla till det för mig själv som andra studenter sagt att det kan göra.

Permalänk
Medlem

Nästan vilken laptop som helst kommer du att klara dig på. Jag vet inte mycket om Huaweis datorer. Deras design är Mac lik vilket är snyggt det håller jag med om. Om du redan använt Mac så tror jag du kommer klara dig fint med en M1. Det går att köra Windows i Mac OS X om du vill. Inte säkert att Windows behövs bara att vissa program inte blir exakt samma som böckerna utgår ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Hmm, ja det ända som för mig att bli skraj för MB air är att elever som gått ut programmet och andra som studerar det nu har ändå rekommenderat en dator med windows, vill gärna inte krångla till det för mig i onödan men vet inte riktigt varför Windows skulle vara lättare?

Bara hört av andra elever på den utbildningen att det blir lättare för dig själv med Windows, vet inte riktigt varför. Någon nämnde att om du stöter på något problem i programmeringen så när du googlar kommer du få fram hjälp till Windows?

Borås högskola, ja det kan ju skilja sig och om det är på distans kanske det inte är lika lätt att få hjälp av lärare som på plats i skolan.

De flesta som använde Mac kom igång snabbare med utvecklingsmiljön på datorn då terminalen är native. I Windows förstår jag det som att det är några steg för att få tillgång till terminalen - men när allt är klart tror jag plattformarna är likvärdiga och att det mer handlar om personlig preferens. Men jag förstår dina funderingar och självklart är det bäst att lyssna på de som gått programmet (förutsatt att de inte är anti-Apple )

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Nästan vilken laptop som helst kommer du att klara dig på. Jag vet inte mycket om Huaweis datorer. Deras design är Mac lik vilket är snyggt det håller jag med om. Om du redan använt Mac så tror jag du kommer klara dig fint med en M1. Det går att köra Windows i Mac OS X om du vill. Inte säkert att Windows behövs bara att vissa program inte blir exakt samma som böckerna utgår ifrån.

Skrivet av El1min4tor:

De flesta som använde Mac kom igång snabbare med utvecklingsmiljön på datorn då terminalen är native. I Windows förstår jag det som att det är några steg för att få tillgång till terminalen - men när allt är klart tror jag plattformarna är likvärdiga och att det mer handlar om personlig preferens. Men jag förstår dina funderingar och självklart är det bäst att lyssna på de som gått programmet (förutsatt att de inte är anti-Apple )

Tack för svaren! Kör på en MacBook Air, räcker 8gb ram eller ska man köra på 16? Vill ju gärna hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt. Läste att m1-chippet inte är lite beroende av ram som intel/amd och att 8gb brukar räcka. Jag antar att man inte gör så värst tunga arbeten i skolan och att 8gb räcker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Nästan vilken laptop som helst kommer du att klara dig på. Jag vet inte mycket om Huaweis datorer. Deras design är Mac lik vilket är snyggt det håller jag med om. Om du redan använt Mac så tror jag du kommer klara dig fint med en M1. Det går att köra Windows i Mac OS X om du vill. Inte säkert att Windows behövs bara att vissa program inte blir exakt samma som böckerna utgår ifrån.

Bootcamp fungerar mig veterligen inte på M1 ännu (vet inte om du tänkte på bootcamp?). Parallels och liknande programvara verkar ha ganska bra stöd för M1 nu, men kostar någon tusenlapp för studenter. Men det kanske finns något bra gratis/billigare alternativ som någon känner till?

Kan vara värt att ha med i beräkningen 🙂

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Tack för svaren! Kör på en MacBook Air, räcker 8gb ram eller ska man köra på 16? Vill ju gärna hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt. Läste att m1-chippet inte är lite beroende av ram som intel/amd och att 8gb brukar räcka. Jag antar att man inte gör så värst tunga arbeten i skolan och att 8gb räcker?

Precis som du säger så klarar man sig lite längre med 8GB med en M1-Mac kontra en burk med Windows. Om jag hade haft möjligheten hade jag förmodligen kört på 16GB M1, men är budgeten strikt så tror jag du kommer klara dig fint med 8GB.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Observera att det finns manga som sett hogt slitage pa SSD disken med 8Gb versionen pga mer swappande till disk. Jag kopte 16Gb M1 versionen av det skalet.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Angaende alternativ till Mac sa har jag kort Lenovo Thinkpad X1 Carbon i manga ar och flera generationer som driver bade windows och linux utan problem. Dell har en liknande ultraportabel model med lika bra Linux stod.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Bootcamp fungerar mig veterligen inte på M1 ännu (vet inte om du tänkte på bootcamp?). Parallels och liknande programvara verkar ha ganska bra stöd för M1 nu, men kostar någon tusenlapp för studenter. Men det kanske finns något bra gratis/billigare alternativ som någon känner till?

Kan vara värt att ha med i beräkningen 🙂

Har faktiskt inte kikat på hur man gör än men har vänner som gör det, men då på äldre Macs utan m1.

Att köra parallels eller bootcamp kräver det mer ram? Eller att köra Windows med m1 generellt kräver mer ram? Om det är nödvändigt så ska jag väl inte vara dumsnål och gå på 8 istället för 16 men om jag klarar mig på 8 sparar jag gärna de 2500kr och lägger de på något program för att köra Windows.

Skrivet av Gräs-Mannen:

Observera att det finns manga som sett hogt slitage pa SSD disken med 8Gb versionen pga mer swappande till disk. Jag kopte 16Gb M1 versionen av det skalet.

Hur högt slitage pratar vi om? Är det en markant förkortad livslängd? Vet du om de kräver mer ram för att köra Windows på en Mac eller om Windows använder mer ram än Mac OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Har faktiskt inte kikat på hur man gör än men har vänner som gör det, men då på äldre Macs utan m1.

Att köra parallels eller bootcamp kräver det mer ram? Eller att köra Windows med m1 generellt kräver mer ram? Om det är nödvändigt så ska jag väl inte vara dumsnål och gå på 8 istället för 16 men om jag klarar mig på 8 sparar jag gärna de 2500kr och lägger de på något program för att köra Windows.

Hur högt slitage pratar vi om? Är det en markant förkortad livslängd? Vet du om de kräver mer ram för att köra Windows på en Mac eller om Windows använder mer ram än Mac OS?

Det verkar vara signifikant slitage, men hur det påverkar den totala livslängden på datorn kan vi nog bara göra kvalificerade gissningar om än så länge. Baserat på de artiklar jag läst om det så lutar jag åt att tro att det kan bli ett problem efter X antal år och att man kanske inte kan räkna med lika lång livslängd som hos andra/tidigare modeller. I kombination med Apples reparationspriser och svårigheten att själv göra ingrepp i maskinen hade jag rekommenderat 16GB om den ekonomiska möjligheten finns.

Precis som du säger så brukar virtualisering också må bra av mer RAM. Jag kollade upp det och tyvärr verkar bootcamp för M1 inte vara runt hörnet ännu.

Edit: Mig veterligen så kräver MacOS med M1 en mindre mängd RAM än Windows. Jag kan ha fel dock.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Att köra parallels eller bootcamp kräver det mer ram?

Inte bootcamp eftersom Mac OS aldrig laddas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Observera att det finns manga som sett hogt slitage pa SSD disken med 8Gb versionen pga mer swappande till disk. Jag kopte 16Gb M1 versionen av det skalet.

Skrivet av El1min4tor:

Det verkar vara signifikant slitage, men hur det påverkar den totala livslängden på datorn kan vi nog bara göra kvalificerade gissningar om än så länge. Baserat på de artiklar jag läst om det så lutar jag åt att tro att det kan bli ett problem efter X antal år och att man kanske inte kan räkna med lika lång livslängd som hos andra/tidigare modeller. I kombination med Apples reparationspriser och svårigheten att själv göra ingrepp i maskinen hade jag rekommenderat 16GB om den ekonomiska möjligheten finns.

Precis som du säger så brukar virtualisering också må bra av mer RAM. Jag kollade upp det och tyvärr verkar bootcamp för M1 inte vara runt hörnet ännu.

Edit: Mig veterligen så kräver MacOS med M1 en mindre mängd RAM än Windows. Jag kan ha fel dock.

Detta fixades väl med macOS 11.4?

Permalänk
Sötast

Angående val av dator generellt

Om du behöver köra x86 applikationer natively så behöver du en dator som kör x86.
Det vill säga en intel macbook eller [majoriteten av windows/linux laptops]

Det går att köra Windows10 arm insider preview - men det är inte en produkt i produktion och då är man begränsad till windows arm program vilket är någon liten procent eller mest troligt promille av alla program som finns till windows.

Angående ramminnet så är matten jätteenkel för mig personligen.

Om du kör på M1 macen och du behöver köra en windows applikation så kommer du behöva köra parallels.

Det innebär att du måste ha 2 operativsystem igång på en och samma gång. Sitter du då på 8GB så får du c:a 4GB till varje maskin vilket var fullt tillräckligt för c:a 20 år sedan, men definitivt inte idag. Tänker att du kanske har 5-10 appar och 20+ flikar öppna i macos och sedan ett par program du kör på windows maskinen samtidigt.

Du kan utan problem starta båda systemen, men så fort du behöver ha dina applikationer igång så kommer det utan tvekan bli struligt.

Workaround oavsett krav på arkitektur
Om du jättegärna vill ha en m1 mac, men du måste kunna köra x86 windows applikationer så behöver du ha tillgång till en x86 windows maskin som du kan fjärrstyra.

Det kan vara en windows burk du har stående hemma igång eller en virtuell maskin skolan tillhandahåller, eller en du hyr på nätet. Heck, du kan hyra en av mig på mina servrar om du vill

Supported Guest Operating Systems that can be created as Parallels Desktop Machines
Mac with Apple M1 chip
Only ARM versions of operating systems are supported.

Windows 11 (when released)***
Windows 10 on ARM Insider Preview***

Learn how to install Windows 10 on ARM Insider Preview in this video. Additional information on the M1 experience may be found in this article. Windows ARM can run most of the regular Windows x86 applications. You can download the Parallels Desktop trial and install the application of your interest. If it doesn’t work, let us know at Parallels Forum.

Ubuntu Linux 20.10, 20.04
Fedora Workstation 34, 33-1.2
Debian GNU/Linux 10.7
Kali Linux 2021.1
macOS Monterey 12 (when released)

Mac with Intel processors
Only x86 versions of operating systems are supported.

Windows 11 (when released)
Windows 10
Windows 8.1
Windows 8

Windows Server 2022
Windows Server 2019
Windows Server 2016
Windows Server 2012 R2
Windows 7 (SP0-SP1)
Windows Server 2008 R2 (SP0-SP2)
Windows Vista Home, Business, Ultimate and Enterprise (SP0-SP2)
Windows Server 2003 R2 (SP0-SP2)
Windows XP (SP0-SP3)
Windows 2000 Professional SP4
Windows 2000 Server SP4
Boot2Docker
Red Hat Enterprise Linux (RHEL) 8, 7 and 6
CentOS Linux 8, 7, 6
Fedora Linux 34, 33, 32, 31
Ubuntu 21.04, 20.10, 20.04, 19.04, 18.04 LTS, 16.04 LTS
Debian GNU/Linux 10, 9
Suse Linux Enterprise 15
OpenSUSE Linux 15.2, 15.1, 15
Linux Mint 20, 19, 18
Kali 2020.2, 2019, 2018
Elementary OS 5
Manjaro 21, 18
Mageia 7
Gentoo Linux **
Solaris 11, 10 **
openBSD 6 **
FreeBSD 12, 11 **
openVZ 7
eComStation 2, 1.2 **
ReactOS 0.4 **
Android OS*
macOS Monterey 12 (when released)
macOS Monterey 12.0
macOS Big Sur 11.0
macOS Catalina 10.15
macOS Mojave 10.14.x
macOS High Sierra 10.13.x
macOS Sierra 10.12.x
OS X El Capitan 10.11.x
OS X Yosemite 10.10.x
OS X Mavericks 10.9.x
OS X Mountain Lion 10.8.x
OS X Lion 10.7.x
OS X Lion Server 10.7.x
Mac OS X Snow Leopard Server 10.6.x
Mac OS X Leopard Server 10.5.x
and many more…

Dold text

Förstår inte riktigt alla som säger äääh det kommer gå hur som helst utan någon form av backning på påståendet.

Permalänk
Medlem

Liten värld Läser samma program i Högskolan Borås och är i mitt sista år.

Det stämmer att du måste ha windows laptop. På databasteknik kursen kommer du att lära dig MSSQL så då måste du ladda ned Microsoft SQL studio management. Det finns ingen mac alternativ så labb 1 är baserat på mssql.

Objektorienterade systyemutveckling 1 och 2 kommer ni enbart att lära er c# programmering men visual studio är tillgänglig i mac

här är en bra dator jag rekommendera starkt

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Detta fixades väl med macOS 11.4?

Det har jag helt missat. Låter lovande! 🙂

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av yunos:

Liten värld Läser samma program i Högskolan Borås och är i mitt sista år.

Det stämmer att du måste ha windows laptop. På databasteknik kursen kommer du att lära dig MSSQL så då måste du ladda ned Microsoft SQL studio management. Det finns ingen mac alternativ så labb 1 är baserat på mssql.

Objektorienterade systyemutveckling 1 och 2 kommer ni enbart att lära er c# programmering men visual studio är tillgänglig i mac

här är en bra dator jag rekommendera starkt

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Det kan såklart vara smidigare att köra ”samma” program som andra kursare. Men att du inte kan jobba med sql server på någon annan plattform än Windows stämmer inte idag. Sql server är portat till Linux och går att köra i en docker container på alla stora plattformar.
Sen har vi Azure Data Studio eller Jetbrains DataGrip som bra alternativ till SSMS (bättre enligt mig dessutom).

EDIT: Dock stödjer sql server inte arm idag tyvärr så m1 kan bli knepigare.

Rent generellt tycker jag det är lite för tidigt att hoppa på arm-tåget. Det är en hel del saker som inte fungerar optimalt ur en utvecklarsynvinkel.

Permalänk
Medlem

Angånde M-macar och Windows så blir det väl så att man med 16GB minne kan köra Parallels (eller vmware framöver), och kör Windows ARM i en VM som kommer att kunna köra de flesta x86-program. Kan hända att det är en troligare utveckling än att köra Windows x86 på en M1-mac i en VM.

Det går att köra parallels på så lite som 6GB RAM (jag gör det i nödfall på en Macbook Pro som även har bootcamp), men det är inget jag rekommenderar. Men för mindre projekt GÅR det tveklöst att köra med 8GB. Men det är först med 16GB som det kan sägas flyta på bra.

Docker har jag inte kört, så vet inte minneskrav, men det "ska" funka på en M1-Mac.

Se det som en utmaning. Du blir en bättre systemvetare om du ser sådana här "problem" som roliga utmaningar

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Allexz:

Angående val av dator generellt

Om du behöver köra x86 applikationer natively så behöver du en dator som kör x86.
Det vill säga en intel macbook eller [majoriteten av windows/linux laptops]

Det går att köra Windows10 arm insider preview - men det är inte en produkt i produktion och då är man begränsad till windows arm program vilket är någon liten procent eller mest troligt promille av alla program som finns till windows.

Tänker inte göra några köprekommendationer i denna tråd, känner att jag allt för dålig koll på de programvaror som verkar vara ett krav, framförallt MSSQL (har inte använt Windows som server OS på >20 år...).

Men om TS är sugen på världens bästa bärbara kan det vara värdefullt att veta att med senaste versionen av Parallels Desktop är det möjligt att köra x86 och numera även x86_64 baserade Windows program, detta då via "emulering" av x86_64 (är rent tekniskt inte emulering, utan binäröversättning) numera (sedan december 2020) är tillagt till Windows on ARM64.

Vidare är det också möjligt att köra x86_64 versionen av Windows på M1 Mac, men då är det just via emulering (t.ex. via QEMU) av x86_64 så prestanda är allt annat än imponerande. Sett folk få ~350-400 poäng i ST GB5 med detta, d.v.s ungefär 1/5 av prestanda hos en modern high-end x86_64 CPU.

Skrivet av Pirum:

Angånde M-macar och Windows så blir det väl så att man med 16GB minne kan köra Parallels (eller vmware framöver), och kör Windows ARM i en VM som kommer att kunna köra de flesta x86-program. Kan hända att det är en troligare utveckling än att köra Windows x86 på en M1-mac i en VM.

Det går att köra parallels på så lite som 6GB RAM (jag gör det i nödfall på en Macbook Pro som även har bootcamp), men det är inget jag rekommenderar. Men för mindre projekt GÅR det tveklöst att köra med 8GB. Men det är först med 16GB som det kan sägas flyta på bra.

Docker har jag inte kört, så vet inte minneskrav, men det "ska" funka på en M1-Mac.

Se det som en utmaning. Du blir en bättre systemvetare om du ser sådana här "problem" som roliga utmaningar

Docker fungerar numera riktigt bra på M1 Mac. Värt att veta här är att Docker på MacOS (oavsett om man kör ARM64 eller x86_64) kör en slimmad Linux VM, så man kör Linux-containers. Tror inte det finns några MacOS containers, men kan ha fel (har inte haft behov att undersöka detta).

I fallet M1 stöds både Linux på ARM64, vilket är att föredra då det ger bästa prestanda, men går även att köra x86_64 baserade Linux containers.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tänker inte göra några köprekommendationer i denna tråd, känner att jag allt för dålig koll på de programvaror som verkar vara ett krav, framförallt MSSQL (har inte använt Windows som server OS på >20 år...).

Men om TS är sugen på världens bästa bärbara kan det vara värdefullt att veta att med senaste versionen av Parallels Desktop är det möjligt att köra x86 och numera även x86_64 baserade Windows program, detta då via "emulering" av x86_64 (är rent tekniskt inte emulering, utan binäröversättning) numera (sedan december 2020) är tillagt till Windows on ARM64.

Vidare är det också möjligt att köra x86_64 versionen av Windows på M1 Mac, men då är det just via emulering (t.ex. via QEMU) av x86_64 så prestanda är allt annat än imponerande. Sett folk få ~350-400 poäng i ST GB5 med detta, d.v.s ungefär 1/5 av prestanda hos en modern high-end x86_64 CPU.

Docker fungerar numera riktigt bra på M1 Mac. Värt att veta här är att Docker på MacOS (oavsett om man kör ARM64 eller x86_64) kör en slimmad Linux VM, så man kör Linux-containers. Tror inte det finns några MacOS containers, men kan ha fel (har inte haft behov att undersöka detta).

I fallet M1 stöds både Linux på ARM64, vilket är att föredra då det ger bästa prestanda, men går även att köra x86_64 baserade Linux containers.

Bra info som vanligt!
Visste inte att M1 kunde köra Windows x86 samt docker x86.

Detta innebär att SQL server och andra docker containrar som endast finns med x86 kommer lira!

Är det server side sidan som behöver köras med emulering eller dylikt är det gångbart skulle jag säga. Emulering med användarapplikation blir nog tråkigare att jobba med.

Som exempel skulle jag säga att det inte kommer bli roligt att köra fulla Windows versionen av Visual studio med dessa premisser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Tack för svaren! Kör på en MacBook Air, räcker 8gb ram eller ska man köra på 16? Vill ju gärna hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt. Läste att m1-chippet inte är lite beroende av ram som intel/amd och att 8gb brukar räcka. Jag antar att man inte gör så värst tunga arbeten i skolan och att 8gb räcker?

Köp 16GB dumsnålt att köpa mindre.

Permalänk
Medlem

Kul att du ska läsa på HB Jag gick själv dataekonomutbildningen på HB och läste tillsammans med systemvetarna i de flesta kurser. För de flesta kurser skulle jag säga att du klarar dig fint på en Mac utan Windows.

Det är framförallt för programmeringskurserna som Microsoft-exklusiva program så som Visual Studio 2019 och SQL Server Management Studio krävs. För dessa moment får du i så fall köra Parallels om du köper en Mac.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Har faktiskt inte kikat på hur man gör än men har vänner som gör det, men då på äldre Macs utan m1.

Att köra parallels eller bootcamp kräver det mer ram? Eller att köra Windows med m1 generellt kräver mer ram? Om det är nödvändigt så ska jag väl inte vara dumsnål och gå på 8 istället för 16 men om jag klarar mig på 8 sparar jag gärna de 2500kr och lägger de på något program för att köra Windows.

Hur högt slitage pratar vi om? Är det en markant förkortad livslängd? Vet du om de kräver mer ram för att köra Windows på en Mac eller om Windows använder mer ram än Mac OS?

Blev det en M1 tillslut?

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag funderar på att söka till samma program till hösten. Fungerar utbildningen väl med en MacBook Air m1 16 gb?

På svar från skolan står det:
Utbildningen använder Visual Studio i stor utsträckning och vissa moment i utbildningen kräver specifika utvecklingsplatformer som t.ex. Windows Presentation Foundation (WPF) som enbart går att köra på datorer med Windows operativsystemet. Därför borde man använda Windows 10 i utbildningen.
Med detta sagt är det inte omöjligt att använda Mac genom utbildningen. Men det kommer innebära att studenter som väljer att använda Mac och OSx kommer stöta på problem när kurser börjar behandla platformen WPF. Det är dock möjligt att kring gå denna problematik genom att installera både OSx och Windows 10 på Mac, genom användningen av program så som t.ex. Boot Camp Assistant, parallells.

Så jag undrar mest hur problematiskt det blir eller är det enkelt att installera och använda parallels.

Permalänk
Medlem

Ur ett tekniskt perspektiv kanske det dock det kan vara nyttigt att släppa lite på er MAC fetishism.

Det är nämligen inte helt vanligt att företag standardiserar på MAC eftersom det blir svindyrt.

Ok, visst finns det företag som har MAC i deras miljöer men lååångt ifrån alla. Till slut börjar alla anställda gå ner på knä, snyftar om att få en iPhone & MAC, sådant är jobbigt för företag att hantera och blir dyrt som sagt. Undantaget är väl tex mediaproduktion där MAC fortfarande är klart dominerande. Tror säkert att det förekommer att folk byter jobb för att få sin iPhone & MAC, så illa är det i vissa enskilda fall men jag förstår företagen, det här är inte helt enkelt.

Lär ni er både MAC, Windows och Linux så är ni åtminstone avsevärt bättre förberedda inför framtiden så det är en rekommendation

Men visst som någon skrev här så går det ju att virtualisera Windows eller Linux på Mac OS och då får ni ju träning på det också. (då slipper ni skilja er från er älskade MAC)