Snabbkoll: Har du ett VR-headset för PC?

Permalänk
Medlem

Har ett gäng VR headsets nu. Gillar inside-out tracking så jag har hållit mig borta från de som kräver fyrar för tracking som Pimax/HTC Vive/Valve Index. Just nu blir det mest "sitta i stol"-VR som cockpit-spel och film i VR. Främst Elite Dangerous och Bigscreen Beta. Just film i VR har för mig hoppat högt upp på VR-listan. Tyckte t.ex. aldrig om 3D-film på bio eller TV, men i VR fungerar det bra. Man kan få en grymt bra bio-känsla när man sitter i de olika större biograf-rummen i Bigscreen Beta.

Questen har jag inte använt mycket sedan de gick ut med att det skulle införa tvång på Facebook-inlogg, men det var ett bra headset så länge det varade. Trådlös VR är så mycket bättre än med sladd om man inte kör "sitta i stol"-upplevelser.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Det jag kan utläsa från svaren hittils är att om du ska köpa, lånet ett först och testa rejält.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Stwg 1. Grafikkort
Steg 2. VR

Elite och olika bilspel som lockar mest. Sen är jag egentligen lite hypad över psvr2 och har en könsla av att det kommer med pc-kompatibilitet. I så fall blir det att slå till.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Den dagen de blir knappt märkbart större än ett par vanliga glasögon så är jag på. Till dess förblir det något jag testar då och då när tillfälle ges.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Använder min Quest 2 flera gånger i veckan, främst mot PC:n, men även standalone. Har även en Rift CV1 som samlar damm då jag inte har haft orken att packa ner den.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Haft från och till senaste året. Just nu väntar jag på Deca Gear

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Körde Rift CV1 samt Rift S men just nu ligger den mest och samlar damm. Senaste jag körde var Alyx vilket tyvärr får mycket av alla andra spel att kännas rätt "meh". Väntar dock på Lone Echo 2 eftersom jag gillade 1an skarpt, men verkar vara försenast så får väl se om man dammar av headsetet sen när det väl kommer.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Har ej plats för VR i min lilla lägenhet. Det går att argumentera för att man behöver inget stort utrymme, man kan sitta på en stol. Men verktyget förlorar mycket av sin poäng då.

Det är ganska beroende av vilket spel det är skulle jag säga.
Elite dangerous har jag kört en del i VR. Där finns det ingen vinning i att lämna stolen så det fungerar utmärkt hela vägen sittande.
Bilspel är väl samma grej.
Jag skulle nog säga att subnautica också är gjort för sittande eftersom det är under vattnet så gång simuleras ändå inte. Och inget handviftande för det är xboxkontroll som gäller i den titeln.

Men ja, flertalet spel på topplistorna är ju spel där man behöver utrymmet och man vill röra sig fritt. Så ditt resonemang är sunt.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så först ny bostad sedan fundera på VR. Där jag tycker VR är coolt, men även lite tveksam att köpa en privat om jag hade plats. Det skulle nog bli en sak bland det andra som samlar damm.

Hehe. Ja det är nog ganska vanligt alltså. En del av nöjet är att visa upp VR för folk som inte testat ännu vilket ökar användningsområdet - det första året. Sedan när det är gjort ett gäng gånger så är det nog ganska vanligt att grejerna ligger och skräpar 99% av tiden

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Köpte HTC Vive samt med ett 1070 kort när det kom på marknaden, det är väl 4-5 år sen nu?

Upplevelsen var helt "out of this world", isär spelet "Xortex 26xx" som finns som ett arkad spel i "The Lab".
Det var en helt unik känsla att se små rymdskepp flyga runt min kropp i VR, och programmeringen var överlägsen, det saknas även idag (bortsätt från Alyx. Alyx är VR i toppklass!), jag hade 30-40 tals VR spel, men ingen av dessa spel kom upp emot dessa Valve kodade spel. Jag hatade spel i VR som var programmerat med Unity - alla spel var liksom med samma handikapp, samma "asset-store-crap", och samma fel, och mjukhet vid skottlossningar och svärdkamp, det känns som 1-man-coders spottade ur VR spel i några år, och glädjen och intressen försvann smånigen.

Nu ligger den och dammar i flera år, men det händer att jag 1 ggr. om året plockar fram den (tja, den ligger på golvet i vardagsrummet fortfarande, så den är redo...om jag dammar av den), men det är inte nåt jag absolut vill använda, det finns liksom ingen motivation, det är roligt nån tid, när man inte har använt den på lång tid - så är det en absolut fantastisk upplevelse, isär Xortex 26xx ...som minner om min barndoms arkadspel, fast i 100% 3D vart figurerna flyger kring ens kropp, och det är en fantastisk känsla jag hoppas någon programmerare begriper och fortsätter att koda på.

Men det är en grej som är ytterst viktig med VR, och det är trovärdighet. En grej är "VR för VR's skull", dvs. jag hade inte samma upplevelse av VR på en Vive Cosmos eller en Occulus Quest, eller en Samsung Gear VR etc, sågar inte engång Sony PS VR, då dom är kamera baserade, och kan "glitcha" från tid till en annan, då bryts trovärdigheten i VR - ja jag vet att många inte är enig med mig på detta området, men det är nåt speciellt med Lighthouses som ger en precision som äkta VR måste ha för att vara trovärdigt, annars funkar det inte riktig annat än som en "tech demo" för mig.

Permalänk
Medlem

Har ett VR headset som kommer fram ibland på fester och sådant. Pallar sällan spela det när jag är ensam. Keyboard&Mouse är helt klart bekvämast och mest praktiskt.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Reverb, haft några Vives och ett par billigare WMR tidigare.

VR är kul även med sina begränsningar. Fram tills Quest 2 släpptes har jag förstått varför många tvekat, men med det priset och tillgängligheten så borde alla som gillar dataspel testa VR.

Utbudet av spel är inte så imponerande än men de pärlor som finns (Alyx, Beat Saber, Windlands, osv..) gör det värt det.

Intresset för nya spel som kunde varit i VR men inte är det är noll. Kommer det ett nytt Civ så köper jag det gärna, kommer det ett nytt Elder Scrolls eller Half Life så får det se till att vara i VR. Vem vill kontrollera en karaktär på en skärm genom artificiella kontroller när man kan vara den karaktären?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv

Japp! Quest 1 och väntar på Quest 3 eller motsvarande lösning från någon annan.

Hade gärna sett lite mer stöd i stora titlar dock.

Permalänk
Rekordmedlem

Nej men skulle vilja ha ett om det vore betydligt billigare, välfungeranade för att ersätta en skärm i de flesta lägen och de inte vore knutna till spionföretag som FB.
Jag väntar vidare och hoppas att det kan dyka upp nått bra i framtiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Japp, ett Index som mest samlar damm. Alyx var VR-killerappen i dubbel bemärkelse; ett fantastiskt bra och inlevelsefullt spel som får allt annat att inte alls hålla måttet. Så sedan det kom har headsetet mest legat, förutom när det är dags för en replay. Skyrim och Fallout 4 går ibland också, men i dom fallen är största delen av spelen att modda det sen tröttnar man. Problemet för mig är att jag upplever att VR-spel fortfarande är ”upplevelser” eller byggda runt en funktion och känns mest som mobilspel. Jag tror fortfarande på formatet, och Sonys beryktade satsning på AAA-spel ser jag fram emot.

Visa signatur

i5-13600KF, ASUS TUF 3080Ti, 32GB (2x16), B760-I Gaming, NR200P
Samsung G9, 32:9 @5120x1440 / LG CX 65” @4K

Permalänk
Medlem

Kör med Quest 2, används regelbundet både för PC och standalone. I standaloneläge blir det huvudsakligen oändlighetsspel som ger motion, typ Eleven, Blaston Thrill of the Fight, Pistol Whip och dylikt. På vinterhalvåret är det rentav min främsta källa för konditionsträning.

Som ny VR-användare finns det ett stort utbud av spelvärda spel och upplevelser. Som gammal användare är det ett lite halvtråkigt läge där Facebook finansierar AAA-titlar till Quest som har flera års utvecklingstid och Valve som hade kunnat göra hur mycket som helst valde att släppa ett enda kanonspel (Alyx) och inget mer.

PCVR är lite för litet idag för att vara en hållbar utvecklingsplattform. Som VR-utvecklare är det mycket mer lönsamt att sikta på Quest.

PSVR2 (eller vad den nu kommer kallas) till PS5 blir nog en välbehövlig vitamininjektion.

Permalänk
Medlem

Min Rift S och Quest 1 samlar damm i garderoben. Har nu en Quest 2 som jag använder någon gång i veckan, men spelar mest sittande spel och spel som inte kräver roomscale, t.ex. Pistol Whip och Beat Saber, för jag har nu skaffat ett mycket större skrivbord än det jag hade tidigare så jag kan arbeta mer komfortabelt.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Den dagen de blir knappt märkbart större än ett par vanliga glasögon så är jag på. Till dess förblir det något jag testar då och då när tillfälle ges.

Vilka dåliga VR spel/etc har du testat. 360VR videos i bra kvalité är otroligt mycket bättre än någon monitor kan erbjuda. Spela spel som HL: Alyx ger definitivt en ny syn på spel. Att spela simulatorer (bilspel) utan VR är för mig idiotiskt. Lägg 10000kr på 3 skärmar och VR kommer total krossa den upplevelsen redan runt 5000kr

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Totalt ointresserad. Jag gör alltid saker samtidigt som jag spelar (har på YT intill, slösurfar bitvis, äter), så den skulle bara förhindra det. Dessutom är jag övertygad om att de har PWM i panelerna så det flimrar, vilket jag är extremt överkänslig för.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av phm:

Sonys beryktade satsning på AAA-spel ser jag fram emot.

Har du hört dåliga rykten om den, eller använder du ordet "beryktade" fel?

Permalänk
Medlem

Inne på mitt tredje headset, används till pang pang spel och simulator. Har full uppsättning till DCS med Reverb G2, jetseat, warthog hotas, pendular rudder från thrustmaster. Headset och kringutrustning har kostat över 20k och sen har jag lagt ut 4-5k på DCS moduler Dyrt med VR om man vill full inlevelse

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av hulkenstrong:

Vilka dåliga VR spel/etc har du testat. 360VR videos i bra kvalité är otroligt mycket bättre än någon monitor kan erbjuda. Spela spel som HL: Alyx ger definitivt en ny syn på spel. Att spela simulatorer (bilspel) utan VR är för mig idiotiskt. Lägg 10000kr på 3 skärmar och VR kommer total krossa den upplevelsen redan runt 5000kr

Nej alltså upplevelserna är helt ok tekniskt och innehållsmässigt, men de fysiska aspekterna av utrustningen är det inte (ännu) i min mening.
Allt som innebär att man sitter med en störtkruka med neckstrap på huvet går bort i min bok. Förstår att det inte är lika för alla men för mig är det där gränsen går mellan "kul upplevelse att testa" och "produkt jag vill ha i mitt hem".

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd

Köpte ett Mixed Reality Headset (Acer) på Tradera för 900kr för ett tag sedan. Använt i stort sett ingenting av mig, men när jag möblerat om i lägenheten ska jag försöka ta mig igenom Alyx i a f.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Jadå, dock kommer den börja samla damm när Facebook blir ett krav, vet inte om jag kommer köpa något nytt på ett bra tag. För stunden används det par ggr månad i alla fall.

Jag har en Rift som också kommer sluta användas när(om) den börjar kräva Facebook.

Eventuellt kanske jag hoppar på PSVR2 istället sen om den verkar prisvärd och har intressanta spel.

Permalänk
Medlem

Är så nöjd över Valve Index, hade tidigare HTC Vive. Frugan har Quest 2, Cook-Out är hysterisk rolig

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Jag köpte först Oculus Rift CV1 och använde den en del (Superhot är nog fortfarande favoriten) men i slutändan samlade den mest damm.
Detta delvis pga den lågupplösta panelen och godrays mm från linserna, delvis pga klumpigheten med basstationer, men även pga ergonomisk osmidighet med att ha en halvtung åtsittande hjälm på huvudet som man ska klämma in glasögon i osv...
Gränsnitten i Oculus stor, Steam VR och spelen i sig är inte heller jättesmidiga om man ska vara ärlig.

Förbeställde sen HP Reverb G2 direkt när den lanserades i förhoppning att paneler, linser, inside out tracking mm skulle vara good enough nu, men blev delvis besviken
Själva panelerna är faktiskt rätt OK, men linserna lider av alldeles för dålig skärpa utanför centrum, trackingen är för ljuskänslig/ojämn, och ergonomin är ungefär samma, om än att mjukvaran är ett steg ner mot Oculus.
(men Facebook är å andra sidan en absolut dealbreaker!)

Dessutom är mitt gamla 1080 för trött för att kunna köra lite mer krävande grejer mer seriöst och jag vägrar köpa nytt till dagens scalperpriser. Så även Reverben samlar damm just nu...

Men när jag kan få ett 3080 eller motsvarande (som passar mina kriterier till mitt chassi mm) för en bit under 10000kr från svensk ÅF så blir det inköp och ge VR en ny chans

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UndaC:

Nej alltså upplevelserna är helt ok tekniskt och innehållsmässigt, men de fysiska aspekterna av utrustningen är det inte (ännu) i min mening.
Allt som innebär att man sitter med en störtkruka med neckstrap på huvet går bort i min bok. Förstår att det inte är lika för alla men för mig är det där gränsen går mellan "kul upplevelse att testa" och "produkt jag vill ha i mitt hem".

Ja det väntar på ett genombrott, man kan ju idag skriva ut oledskärmar och det borde väl nån gång gå att skriva ut ett lätt visir/glasögon med bättre form och lägre vikt än dagens lösningar har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har typ jobbat med VR för länge sedan. Tyckte det var jättehäftigt i början och var djupt involverad i forskningen, men märkte allteftersom att det inte var för mig.

Jag tror också att det inte är hälsosamt att bli alltför försjunken i något. Det är för stor risk att man blir: det är ingen som trott i förväg att de inte skulle bli det. Folk har redan problem med datorspel, "internetberoende" av sociala medier och att gå med näsan i mobiltelefonen. Jag vill inte jobba med att snärja folk i sånt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Alla som känner att ni är lite för runda runt midjan men inte ids ta tag i det speciellt.
Börja spela VR spel så lär ni tappa några kilon.
Spelar ni spel som nästan är gjorda för endamålet så kommer ni tappa än mer.
Underhållning och nyttig på samma gång

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Köpte Viven så fort den kom 2016 och Index så fort det kom.

Tycker det är superkul, inget som kommer slå ut vanligt spelande men som spelar också.
Efter en jobbdag så sitter jag helst ner och spelar men ibland är det kul att svettas i Beat Saber eller smyga runt och kallsvettas i något läskigt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det väntar på ett genombrott, man kan ju idag skriva ut oledskärmar och det borde väl nån gång gå att skriva ut ett lätt visir/glasögon med bättre form och lägre vikt än dagens lösningar har.

Problemet är väl linserna. Utan dem kan man inte fokusera på en skärm så nära ögonen och det är svårt att skapa lätta små enheter med bra FoV utan att de bli bulkiga.

Jag håller absolut med om att VR-headsets kan vara obekväma och otympliga, och utgår från att det kommer bli bättre i framtiden. Men något solglasögon-format kommer nog inte vara möjligt med vanliga skärmar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB