Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tack för ett bra svar om ombalansering! Det var dock inte min fråga

Min fråga är hur Lysa, och andra liknande tjänster, faktiskt fungerar och vad Lysa, i detta fall, faktiskt gör. Detta då jag (som har en hel del pengar hos Lysa) inte minns att jag svarade på annat än typ "Hur länge ska du spara och vilken risk vill du ta?" frågor när jag blev kund, vilket sen väl på något sätt gjort att jag fått någon slags riskprofil. Men att kalla det för någon slags strategi tycker jag är att ta i och iaf jag som kund vet inte vad den strategin i så fall är.

Kan instämma i att strategin borde vara tydligare utifall att man faktiskt vill veta. Däremot kan det tilläggas att strategin är den samma för alla kunder, bortsett från den räntenivå och hållbarhetsprofil man väljer.

Skrivet av improwise:

Mitt resonemang när jag blev kund var att jag tror på forskningen om att aktiv förvaltning i de flesta fall är sämre än passiv sådan, sämre avkastning över tid till högre avgifter (i normalfallet) och att eftersom ingen vet vad som kommer öka i värde mest över tid så ska man äga lite av allt i hela världen. Vilket väl i princip är så en globalfond fungerar. Och det är väl även så Lysa till stor del fungerar som jag förstått det.

Stämmer bra. "Enda" fördelen med Lysa är en bredare diversifiering och automatisk ombalansering. (Mot att avgiften är 0,4% istället för 0,2%).

Skrivet av improwise:

Problemet är väl att om Lysa dock har har en automatisk ombalansering enligt vad vi diskuterat, t.ex. väljer att sälja av USA för att köpa Sverige, då börjar det genast för mig likna en aktiv aktieförvaltning som rimligtvis måste bygga på att man anser sig veta att något annat kommer gå bättre än det man har. Jag tycker folket bakom Lysa och hela affärsiden som sådan verkar vettig, men samtidigt upplever jag att det blir lite en krock mellan passiv och aktiv förvaltning. Detta så vida man inte har helt andra regler som styr ombalanseringen, typ att man ökar innehaven i Kina för att deras ekonomi ökat i storlek men minskar i USA för att deras minskat osv. eller bara omfördelar mellan räntor och aktier.

Nja, skulle inte säga att det stämmer. Främst av två skäl.
- Dels menar forskningen att en bred diversifiering är det bästa sättet att få en så hög avkastning som möjligt i förhållande till den risk du tar. Om du inte ombalanserar kommer din diversifiering att blir sämre.
- Forskningen menar också att du inte bör avvika från din ursprungliga strategi utan fortsätta köra på den. (Vilket du gör om du inte ombalanserar)

Skrivet av improwise:

Sen återstår väl även grundfrågan, om en tjänst som Lysa faktiskt är värd den högre avgiften mot LF Global eller liknande. Skillnaden mellan procenttal låter, iaf för mig, alltid liten när dom är små, men i praktiken är Lysa dubbelt så dyr trots att dom även på 0,4% får anses som billiga jämfört med resten. Det jag antar egentligen är hela idén är att man via t.ex. Lysa får en riskspridning som är större än vad bara en enstaka fond kan erbjuda även om den är global, och att man då genom dom i praktiken får tillgång till fonder som man annars inte skulle kunna köpa och till ett lägre pris än vad man själv skulle få betala. Men då är det väl det snarare än ombalanseringen som är själva grejen.

Eller så har jag helt fel och har missat något, vilket har hänt förr, och väl är anledningen till mina frågor här

Bara du om kan avgöra om du tycker avgiften är värd det. LF Global är fortfarande ett riktigt bra alternativ. Det som Lysa ger dig är en bredare diversifiering (något som är dyrare oavsett om du tittar på Lysa eller något annat) och en automatisk ombalansering, precis som du säger.

En annan fördel skulle möjligen vara att Lysa har fonder som gemene man inte kan köpa. Dessutom, ska vi vara riktigt petiga så är avgiften till Lysa 0,368% och LF Global 0,22%.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Dessutom ska vi ha i åtanke att avgiften som Lysa betalar förmodligen är betydligt lägre än den som gemene man får betala för fonden.

Japp, kan bara instämma. Dock är den praktiska betydelsen nära noll i detta fall.

https://i.imgur.com/R7sQ6aX.png

Som det framgår av bilden ger båda fonderna i princip likadan avkastning med undantag för att Plus har en lägre avgift.

Om kursen skiler 4% och avgiften 1% så är väl ändå skillnaden inte försumbar? Eller missar jag något.

Även om lysa lyckas trolla bort avgiften på Öhman så skiljer det väl en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Nja, skulle inte säga att det stämmer. Främst av två skäl.
- Dels menar forskningen att en bred diversifiering är det bästa sättet att få en så hög avkastning som möjligt i förhållande till den risk du tar. Om du inte ombalanserar kommer din diversifiering att blir sämre.
- Forskningen menar också att du inte bör avvika från din ursprungliga strategi utan fortsätta köra på den. (Vilket du gör om du inte ombalanserar)

Dina argument stämmer iof men säger vad jag kan se inte emot något som jag sagt då jag aldrig sagt att ombalansering skulle vara fel som så. Däremot att det då, i mina ögon, börjar närma sig aktiv förvaltning och jag då vill veta hur det fungerar. Fungerar det dåligt kan det lika väl vara en ombalansering som är sämre för mig som sparare (den risken finns så klart även om jag skulle göra det själv och är förmodligen minst lika stor då).

Skrivet av Cenorida:

Bara du om kan avgöra om du tycker avgiften är värd det. LF Global är fortfarande ett riktigt bra alternativ. Det som Lysa ger dig är en bredare diversifiering (något som är dyrare oavsett om du tittar på Lysa eller något annat) och en automatisk ombalansering, precis som du säger.

En annan fördel skulle möjligen vara att Lysa har fonder som gemene man inte kan köpa. Dessutom, ska vi vara riktigt petiga så är avgiften till Lysa 0,368% och LF Global 0,22%.

Dom verkar ha sänkt avgiften i maj https://blogg.lysa.se/att-spara-med-lysa-blev-precis-lite-bil...

Bör väl även sägas att Lysas avgift sjunker desto mer pengar man har sparade/investerade där. Jag har för mig att skillnaden tidigare var mindre än den är idag, när man t.ex. för en miljon får "Total avgift per år - 0,338 %" vilket börjar se rätt bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Dessutom ska vi ha i åtanke att avgiften som Lysa betalar förmodligen är betydligt lägre än den som gemene man får betala för fonden.

Japp, kan bara instämma. Dock är den praktiska betydelsen nära noll i detta fall.

https://i.imgur.com/R7sQ6aX.png

Som det framgår av bilden ger båda fonderna i princip likadan avkastning med undantag för att Plus har en lägre avgift.

Öhman har presterat något sämre men framförallt gjort det med en klart högre risk (betydligt färre bolag) än Plus. Det får man också ha i åtanke.

Kollar du från start har Öhman gett 71,04 % i avkastning medan hela Stockholmsbörsen avkastat 88,79 % så där är skillnaden betydlig.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om kursen skiler 4% och avgiften 1% så är väl ändå skillnaden inte försumbar? Eller missar jag något.

Även om lysa lyckas trolla bort avgiften på Öhman så skiljer det väl en hel del.

Japp, du har helt rätt. Insåg nu att jag, trots att jag valde maximal tidsperiod enbart fick en tidsperiod på mindre än ett år. Dessutom är avgiften för Öhman bara 0,3%.

Skrivet av improwise:

Dina argument stämmer iof men säger vad jag kan se inte emot något som jag sagt då jag aldrig sagt att ombalansering skulle vara fel som så. Däremot att det då, i mina ögon, börjar närma sig aktiv förvaltning och jag då vill veta hur det fungerar. Fungerar det dåligt kan det lika väl vara en ombalansering som är sämre för mig som sparare (den risken finns så klart även om jag skulle göra det själv och är förmodligen minst lika stor då).

Har inte trott att du säger emot Däremot är det jättebra att du har en skeptiskt hållning gentemot olika finansiella instrument och att du försöker få svar de frågor du har.

När det gäller aktiv förvaltning så handlar det om att, åtminstone i teorin aktivt anpassa/förbättra strategin enligt olika algoritmer eller data. Exempelvis data från analytiker, insiderinformation osv i syfte att slå index. Det vill säga tvärt emot Lysa som ju bibehåller samma strategi hela tiden och enbart försöker följa (och inte slå) index för de respektive diversifieringar man har. Samtidigt som en bredare diversifiering innebär en lägre risk.

Skrivet av Scarabeo:

Öhman har presterat något sämre men framförallt gjort det med en klart högre risk (betydligt färre bolag) än Plus. Det får man också ha i åtanke.

Kollar du från start har Öhman gett 71,04 % i avkastning medan hela Stockholmsbörsen avkastat 88,79 % så där är skillnaden betydlig.

Japp, instämmer helt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Öhman har presterat något sämre men framförallt gjort det med en klart högre risk (betydligt färre bolag) än Plus. Det får man också ha i åtanke.

Kollar du från start har Öhman gett 71,04 % i avkastning medan hela Stockholmsbörsen avkastat 88,79 % så där är skillnaden betydlig.

Bara för att det är färre bolag betyder det inte att det är högre risk, det beror på hur de olika företagen är korrelerade till varandra. Du får kolla på volatiliteten hos de olika fonderna för att kunna dra några slutsatser om det, utifrån dina siffror skulle jag gissa på att Öhman kommer ha lite lägre risk. De följer inte heller samma index, men det är kanske inte lika viktigt.

Permalänk
Medlem

Där finns ett fenomen som jag tror många av er säkert känner till.
Att bara för att man har en högre inkomst så betyder inte det att man blir rik.
Man tenderar snarare att öka sina utgifter proportionerligt utifrån sin nya inkomst, exempelvis leasar man en bil av bekvämlighet, köper lite finare mat till vardags osv osv.

Detta fenomenet har ett namn och här går jag blankt. Skulle gärna hitta tillbaka till wiki-sidan.
Någon som kan hjälpa mig?

Tycker nog det kändes relevant till tråden. Även om det inte är en investering så handlar det ändå om att kunna frigöra kapital till investeringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Där finns ett fenomen som jag tror många av er säkert känner till.
Att bara för att man har en högre inkomst så betyder inte det att man blir rik.
Man tenderar snarare att öka sina utgifter proportionerligt utifrån sin nya inkomst, exempelvis leasar man en bil av bekvämlighet, köper lite finare mat till vardags osv osv.

Detta fenomenet har ett namn och här går jag blankt. Skulle gärna hitta tillbaka till wiki-sidan.
Någon som kan hjälpa mig?

Tycker nog det kändes relevant till tråden. Även om det inte är en investering så handlar det ändå om att kunna frigöra kapital till investeringar

Antar att det är "hedonistisk adaption" du är ute efter, eller som det oftast kallas på engelska Hedonic Treadmill.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Där finns ett fenomen som jag tror många av er säkert känner till.
Att bara för att man har en högre inkomst så betyder inte det att man blir rik.
Man tenderar snarare att öka sina utgifter proportionerligt utifrån sin nya inkomst, exempelvis leasar man en bil av bekvämlighet, köper lite finare mat till vardags osv osv.

Detta fenomenet har ett namn och här går jag blankt. Skulle gärna hitta tillbaka till wiki-sidan.
Någon som kan hjälpa mig?

Tycker nog det kändes relevant till tråden. Även om det inte är en investering så handlar det ändå om att kunna frigöra kapital till investeringar

Mänsklig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Där finns ett fenomen som jag tror många av er säkert känner till.
Att bara för att man har en högre inkomst så betyder inte det att man blir rik.
Man tenderar snarare att öka sina utgifter proportionerligt utifrån sin nya inkomst, exempelvis leasar man en bil av bekvämlighet, köper lite finare mat till vardags osv osv.

Detta fenomenet har ett namn och här går jag blankt. Skulle gärna hitta tillbaka till wiki-sidan.
Någon som kan hjälpa mig?

Tycker nog det kändes relevant till tråden. Även om det inte är en investering så handlar det ändå om att kunna frigöra kapital till investeringar

Lifestyle creep

Permalänk
Avstängd

Jag skulle väl kunna påstår att jag investerar i att köpa bilar, har redan gjort vinst på en av mina bilar som jag har sålt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D-ryd:

@griid:

Starbreeze, Fingerprint och Mycronic har jag ägt i ca 4-5 år nu och där jag har nästan all deg, swingtradar en hel del i dem med 10-30% av innehavet, man lär sig mönstret efter ett tag. Resten har jag i Investor (som haft längst, ca 10 år) och sedan även fonden Gladiator och Avanza Zero.
Jag är bara 32 så det är en hel del högrisk här.. Försöker ligga lång men tradar lite som sagt också då det är volalitet och när jag har tid över. Har stenkoll på vissa aktier inom gruvbranschen också (tillståndsansökningar), där jag hoppar in till och från.

Sen är jag väldigt aktiv i bostadsbranschen, vilket de senaste åren har visat sig vara väldigt lukrativt.
Ombildning av HR, BR-BR-BR och nu nyproducerat radhus allt inom 10 år.

Mitt PPM byter jag inte så ofta men jag kör högriskfonder där också.

Skulle vara intressant såhär i efterhand och höra hur du gjorde med just dessa aktier, jag vet ju utvekligen både upp och ner, men det skulle vara intressant att höra hur du gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

En person som lägger allt sitt sparande hos Lysa slår majoriteten av de som lägger pengar på börsen, ointresserad eller inte.

Hur kom du fram till det?

Jag förstår inte hur så många kan rekommendera lysa. Absolut bra för att vara robot, men resultaten? Att prestera sämre än avanza zero är ju en bedrift.

Jag ser mig absolut inte som något finansiellt geni, men på 5 år så presterar jag iaf 15%enheter över Lysa, varav första åren var riktigt knackiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Hur kom du fram till det?

Ren statistik, Lysas fördelning av aktier/fonder kommer över tid ungefär följa globalt index vilket en ganska stor majoritet av sparare historiskt inte klarar att slå.

Skrivet av Skrotnisse92:

Jag förstår inte hur så många kan rekommendera lysa. Absolut bra för att vara robot, men resultaten? Att prestera sämre än avanza zero är ju en bedrift.

Jag ser mig absolut inte som något finansiellt geni, men på 5 år så presterar jag iaf 15%enheter över Lysa, varav första åren var riktigt knackiga.

Grattis, lyckas du göra det över längre tidsperioder så kommer du bli väldigt rik, genomsnittet kommer dock inte lyckas med det.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Hur kom du fram till det?

Jag förstår inte hur så många kan rekommendera lysa. Absolut bra för att vara robot, men resultaten? Att prestera sämre än avanza zero är ju en bedrift.

Jag ser mig absolut inte som något finansiellt geni, men på 5 år så presterar jag iaf 15%enheter över Lysa, varav första åren var riktigt knackiga.

"Svenska aktieägare satsar överlag på stora, mogna bolag. Den genomsnittliga aktieägaren har omkring 4 olika aktier i sin portfölj, vilket är en ökning både från året innan och från decenniets början. Parallellt med det fortätter också andelen som endast äger aktier i ett enda bolag att minska – om än från relativt höga nivåer. Nästan 44% av alla svenska privata aktieägare äger endast aktier i ett bolag."

Lysa är bättre alternativ för någon som sparar enligt ovan, dålig diversifiering att endast äga en eller ett fåtal aktier på en marknad som motsvarar 1% av globala ekonomin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag ser mig absolut inte som något finansiellt geni, men på 5 år så presterar jag iaf 15%enheter över Lysa, varav första åren var riktigt knackiga.

Jag förstår inte riktigt, menar du historiskt eller menar du att du garanterat kan förutspå att du kommer ligga 15% över Lysa på 5 år alltid?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag ser mig absolut inte som något finansiellt geni, men på 5 år så presterar jag iaf 15%enheter över Lysa, varav första åren var riktigt knackiga.

Kan du göra det för alltid eller är det senaste 5 åren? Jag har typ femdubblat det investerade kapitalet senaste året men jag har ingen som helst tro på att det skulle kunna fortsätta så framöver. Har varit en speciellt situation med covid som jag haft turen att kunna utnyttja.

Permalänk
Medlem

Köpte nyss in mig på Exela med relativt stor pot.

https://finance.yahoo.com/quote/XELA/

De verkar fått ordning på verksamheten så tror det kan bli väldigt bra!
Men gör din egna bedömning innan ni köper något.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Tack för den! Bland källorna fanns där en länk till forbes som kändes väldigt läsvärd.
Skickade den till frun, jag tänker propsa på att vi följer den för kommande löneökningar och skapar oss en stabil ekonomisk framtid

https://www.forbes.com/sites/camilomaldonado/2018/08/23/slipp...

Det där är artikeln jag åsyftade. Känns som något som är bra att ha med sig in i framtiden.

Jag har tidigare reflekterat kring, när man får en påminnelse på en faktura man glömt att betala, att det där motsvarade ju avkastningen på en av aktierna jag innehar den här månaden, eller "jag brände lika mycket pengar den här månaden på hämtmat som jag la in på avanzakontot". Då hade mindre pengar på skitsaker varit viktigare för mig den månaden än avkastningen på börsen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Jag skulle väl kunna påstår att jag investerar i att köpa bilar, har redan gjort vinst på en av mina bilar som jag har sålt.

Såvida det inte är gamla populära bilar är det frågan om det ens är värt det. Har en kollega som köper bilar via exempelvis craigslist i USA, får de fraktade i container till Sverige där han antingen samlar på dessa själv eller oftast säljer vidare. Vi snackar bilar som är 50-70 år gamla. Skaplig hacka vad jag förstår.

Med tanke på tidigare tråd så är det frågan om det är värt att lägga ner tid på, speciellt om du inte har tillgång till utrymme/mark för detta. Kollegan har verkstad, garage och lador att förvara sina bilar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Då hade mindre pengar på skitsaker varit viktigare för mig den månaden än avkastningen på börsen.

Samtidigt så kan jag känna att det är viktigt att man lever i nuet också.

Jag håller dock helt med dig om att man skall se över sina kostnader och ställa sig frågan om det är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Tack för den! Bland källorna fanns där en länk till forbes som kändes väldigt läsvärd.
Skickade den till frun, jag tänker propsa på att vi följer den för kommande löneökningar och skapar oss en stabil ekonomisk framtid

https://www.forbes.com/sites/camilomaldonado/2018/08/23/slipp...

Det där är artikeln jag åsyftade. Känns som något som är bra att ha med sig in i framtiden.

Jag har tidigare reflekterat kring, när man får en påminnelse på en faktura man glömt att betala, att det där motsvarade ju avkastningen på en av aktierna jag innehar den här månaden, eller "jag brände lika mycket pengar den här månaden på hämtmat som jag la in på avanzakontot". Då hade mindre pengar på skitsaker varit viktigare för mig den månaden än avkastningen på börsen.

Tycker man bör vara lite försiktig med att inte bara spara också, därför tycker jag att procentuellt sparande av nettolön är rätt vettigt. Då ser man hela tiden till att man har samma fördelning av “leva nu” och “leva sen” vilket iaf jag tycker är en bra approach. Brukar själv tycka att avsätta runt 40% för framtiden är vettigt, sen exakt när den framtiden är blir ju individuellt.

Permalänk
Medlem

Någon mer som samtal idag om CAG International nyemissioner?
Det är första gången någon okänd ringer mig för att berätta om någon aktie och det kändes lite shady

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag förstår inte riktigt, menar du historiskt eller menar du att du garanterat kan förutspå att du kommer ligga 15% över Lysa på 5 år alltid?

Skrivet av Aktsu:

Kan du göra det för alltid eller är det senaste 5 åren? Jag har typ femdubblat det investerade kapitalet senaste året men jag har ingen som helst tro på att det skulle kunna fortsätta så framöver. Har varit en speciellt situation med covid som jag haft turen att kunna utnyttja.

Är väl ganska glasklart att jag menar historiskt. Att kunna garantera avkastning i framtiden är ju häxkonster.

Min poäng var väl snarare att jag tycker Lysa underpresterar. I princip enda fördelen jag ser är att man har en extremt bred investering (6000 bolag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

"Svenska aktieägare satsar överlag på stora, mogna bolag. Den genomsnittliga aktieägaren har omkring 4 olika aktier i sin portfölj, vilket är en ökning både från året innan och från decenniets början. Parallellt med det fortätter också andelen som endast äger aktier i ett enda bolag att minska – om än från relativt höga nivåer. Nästan 44% av alla svenska privata aktieägare äger endast aktier i ett bolag."

Lysa är bättre alternativ för någon som sparar enligt ovan, dålig diversifiering att endast äga en eller ett fåtal aktier på en marknad som motsvarar 1% av globala ekonomin.

Aha, dom väljer alltså att fokusera på aktieägare och inte ta hänsyn till fonder i jämförelsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Är väl ganska glasklart att jag menar historiskt. Att kunna garantera avkastning i framtiden är ju häxkonster.

Min poäng var väl snarare att jag tycker Lysa underpresterar. I princip enda fördelen jag ser är att man har en extremt bred investering (6000 bolag).

Precis och då kommer det gamla "historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning" in i bilden och där är väl forskningen ganska tydlig med att indexfonder eller liknande är det säkraste. De senaste åren har det ju i princip varit omöjligt att misslyckas, men över tid är jag inte lika säker att man som enskild investerare alltid kommer slå Lysa med råge.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Är väl ganska glasklart att jag menar historiskt. Att kunna garantera avkastning i framtiden är ju häxkonster.

Min poäng var väl snarare att jag tycker Lysa underpresterar. I princip enda fördelen jag ser är att man har en extremt bred investering (6000 bolag).

Underpresterar jämfört mot vad? Nischade fonder med skyhög risk? Klart att man kan lyckas prestera mycket bättre än världsindex några år, men då tar man också en högre risk då spridningen är sämre. Frågan är om du kan göra det över 20-30 år?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Är väl ganska glasklart att jag menar historiskt. Att kunna garantera avkastning i framtiden är ju häxkonster.

Min poäng var väl snarare att jag tycker Lysa underpresterar. I princip enda fördelen jag ser är att man har en extremt bred investering (6000 bolag).

Fast hur vet du att de underpresterat? Det handlar ju som sagt om vilken risk man tar, i brinnande högkonjunktur kan man ju ha tur och oftare träffa rätt men det är ju till större risk. Att investera brett ger ju just det, lägre risk vilket ju oftast hänger ihop med lägre avkastning.

Dina investeringar har med ditt mått underpresterat kraftigt också om man jämför med andra saker, så varför har du investerat som du gjort när du kunnat få mer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Såvida det inte är gamla populära bilar är det frågan om det ens är värt det. Har en kollega som köper bilar via exempelvis craigslist i USA, får de fraktade i container till Sverige där han antingen samlar på dessa själv eller oftast säljer vidare. Vi snackar bilar som är 50-70 år gamla. Skaplig hacka vad jag förstår.

Med tanke på tidigare tråd så är det frågan om det är värt att lägga ner tid på, speciellt om du inte har tillgång till utrymme/mark för detta. Kollegan har verkstad, garage och lador att förvara sina bilar i.

Men det har gått bra för mig ändå, efter den tråden så köpte jag två bilar till, ena köpte jag av min vän så fick ta tåget ner till Lund för att köpa den och när jag kom hem med den efter ca 2-3 dagar fick jag sålt den och tjänar 2 tusen kr ren vinst.

Och min andra som jag köpte var lättkrockad men har lagat dom skadorna och väntar nu på nya regplåtar och sen ska den bes och sen läggas ut på blocket och förväntar mig tjäna en del på den.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

Någon mer som samtal idag om CAG International nyemissioner?
Det är första gången någon okänd ringer mig för att berätta om någon aktie och det kändes lite shady

Är nog mer eller mindre Shady. Bolaget finns och har endast tappat 99.66% av sitt börsvärde detta år så än finns marginal till 100%. Är alltid bara att lägga på om någon skall sälja dig något, oavsett vad det är.