Köpråd dockningsstation med startknapp och litet avtryck

Permalänk
Medlem

Köpråd dockningsstation med startknapp och litet avtryck

Hej alla,

Jag behöver lite hjälp med att hitta en lämplig dockningstation. Har själv försökt länge på egen hand men inte lyckats komma långt.

Jag jobbar ibland med flera bolag samtidigt där vissa kräver att man använder deras dator (alltså inte möjligt med Citrix m.m.) och det gör att jag då behöver växla mellan flera bärbara datorer och mina två stationära.

Jag har redan en inbyggd KVM switch i skärmen (samsung c43j890, möjlighet att koppla upp till 3 datorer: HDMI+USB; DP+USB eller USB C [bärbara datorer]) som fungerar väldigt bra när jag växlar mellan stationära datorer (HDMI+USB eller DP+USB) men USB-C kontakten som egentligen ska föra video, data och ström från skärm till bärbar dator har inte alls varit pålitlig.

Därför tänkte jag utnyttja HDMI+USB kopplingen i min Skärm/KVM switch till att koppla till en docka och sedan koppla dockan till de bärbara datorerna.

Krav:

  • Dockningsstationen har en startknapp som lyckas väcka åtminstone HP datorer utan ändringar i BIOS eller program eftersom att det är den vanligaste företagsdatorn jag har haft och mina rättigheter är begränsade på dessa datorer. Det verkar som att jag bara kan räkna med att HP dockningsstationer kan väcka HP laptops utan ändringar i BIOS eller program.

  • Dockningsstationen kopplar till den bärbara datorn genom endast 1 USB C kabel för såväl laddning som överföring av video och data. På så vis räcker det med att jag kopplar om en USB C kabel när jag ska växla datorer.

  • Dockningsstationen har en HDMI in-kontakt

  • Framtidssäker, exempelvis stöd för Thunderbolt

  • Litet avtryck

Nu får ni ursäkta min okunskap men, om det går, hade det varit ett stort plus om jag även hade kunna koppla dockningsstationen till en stationär dator (för att agera USB C-hub) och att USB C kontakterna då automatiskt känner av att den inte ska föra över ström till den stationära datorn. Detta kanske är en inbyggd egenskap hos USB C eller helt omöjligt. Jag har ingen aning.

Jag misstänker dock att jag skulle behöva komplettera med åtminstone en ytterligare KVM switch, men jag behöver ändå en dockningsstation för startknappen eftersom att jag har flera datorer och det tar faktiskt lite tid när jag växlar.

Budget: runt 3000

Permalänk
Medlem

Har sjukt dåliga erfarenheter av HP's dockningstationer, halv undantag för den som heter "Ultra Slim Docking Station" - Men den är HP specifik.

Möjligt att du redan känner till, och inte är intresserad, men Level1tech har tagit fram en KVM för upp till fyra datorer och 2 skärmar.
Den är över budget, men jag tänker att eftersom det är jobbrelaterat kan det vara värt att lägga lite mer.

https://store.level1techs.com/?category=Hardware

Permalänk
Medlem

Kanske något som liknar denna:
https://www.lenovo.com/se/sv/accessories-and-monitors/docking...

Det med startknapp vet jag inte riktigt. Vet bara att dessa passar med alla möjliga fabrikat och modeller p.g.a. anslutning via USB och inte egna egenutvecklade portar som förändras från år till år.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Har sjukt dåliga erfarenheter av HP's dockningstationer, halv undantag för den som heter "Ultra Slim Docking Station" - Men den är HP specifik.

Möjligt att du redan känner till, och inte är intresserad, men Level1tech har tagit fram en KVM för upp till fyra datorer och 2 skärmar.
Den är över budget, men jag tänker att eftersom det är jobbrelaterat kan det vara värt att lägga lite mer.

https://store.level1techs.com/?category=Hardware

Tack, jag kände inte till dem! Brukar de göra bra produkter? Jag hade nog kunnat gå upp i pris jag tror inte denna passar mina behov.

Skrivet av Veni:

Kanske något som liknar denna:
https://www.lenovo.com/se/sv/accessories-and-monitors/docking...

Tack! Det med startknapp vet jag inte riktigt. Vet bara att dessa passar med alla möjliga fabrikat och modeller p.g.a. anslutning via USB och inte egna egenutvecklade portar som förändras från år till år.

Tack! Denna har väl inte knapp? Lenovo svarade följande när jag frågade om deras knappar fungerar med andra bärbara datorer: "Lenovo utlovar dessvärre ingen som helst funktionalitet med andra tillverkare då man måste installera vår mjukvara och firmware."

Permalänk
Medlem

Jag har min "bakom" datorn så jag använder ändå inte knappen på lådan(mer jobb för att komma åt den) utan bara knappen på datorn.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag har min "bakom" datorn så jag använder ändå inte knappen på lådan(mer jobb för att komma åt den) utan bara knappen på datorn.

Alright. Jag har mina bärbara ihopfällda, därav I-landsproblemet