Funderar på att köpa elsparkcykel.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa elsparkcykel.

Hej alla!
Jag är lite småsugen på att skaffa en elsparkcykel till mig och frugan.
Vi har tänkt använda dem för pendling till jobbet under sommarhalvåret och för att ta med när vi semestrar i Sverige.

De har dock ett problem, hur låser man dem om man går in i en affär T.ex??? Lämnar ma dem olåsta är de borta på en sekund.

Funderar på
https://www.webhallen.com/se/product/333004-Xiaomi-Mi-Electri...

Någon elspakcykel användare som kan dela med sig av erfarenheter?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Svaret fanns i det första jag såg när jag tryckte på din länk:

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Avstängd

Dels kan du låsa motorn via appen i telefonen. Annars köper du en enkel vajer som förhindrar att någon vandrar iväg med den.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag har en sån du länkade och åker med till gymmet och även affären ibland. Låser bara fast den med ett vanligt bygellås i någon stolpe eller cykelställ eller liknande.
Mjukvarulåsningen skulle jag aldrig någonsin använda då det var och varannan gång inte går att connecta till scootern och då står man där sen och inte kan låsa upp den. Dessutom så kan ju vem som helst ändå bara bära bort den.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Jag har en sån du länkade och åker med till gymmet och även affären ibland. Låser bara fast den med ett vanligt bygellås i någon stolpe eller cykelställ eller liknande.
Mjukvarulåsningen skulle jag aldrig någonsin använda då det var och varannan gång inte går att connecta till scootern och då står man där sen och inte kan låsa upp den. Dessutom så kan ju vem som helst ändå bara bära bort den.

Det är tydligen väldigt enkelt att resetta mjukvaruprylen med så bär man iväg med den är det bara att köpa en laddare.

Var och kollade på den Xiaomi mi pro 2 som jag länkade till, den verkar välbyggd och nice.
Såg att man ku de sätta bygelåset runt ramen framför ståplattan...då går det inte att "trassla" loss den på något sätt.

Det får nog bli en sådan här 😀

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Beronde på budget? Kör med en ninebot max g30 som är importerad, nu kan man få den får runt 5-5000:-
Jag gav 6100:- lite drygt i slutet av mars, nackdelen är ju att rma inte är lika lätt med en importerad från i det här fallet Polen via aliexpress. Då är det till att DIY.
Scootern kan jag däremot rekommendera varmt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har samma elscooter, Pro 2. Brukar helt enkelt bära med mig scootern, när den är ihopfälld är det ett skönt enhandsgrepp och vikten är inte så farlig. Har även ett lås men det har inte kommit till användning ännu. Hemma tar jag med scootern upp till lägenheten.

Permalänk
Medlem

Ser fler och fler som tar med sig scootern in i butikerna, främst matbutikerna då.
Låsa den ute i city skulle jag faktiskt aldrig göra, oavsett lås. Känns som den skulle försöka knyckas direkt, skulle jag mot förmodan ställa och låsa den i stan så skulle jag införskaffa det fetaste bygellåset a.l.a Abus eller Kryptonite. Problemet är oftast att dom är knixiga att låsa fast, oftast blir till att dra låset genom hjulet på nåt sätt. Inte alltför mycket plats där.
Hemma står den i lägenheten, samma sak här som i stan. Den skulle ryka direkt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har samma men Nordic versionen. Riktigt nice byggkvalité som känns robust. Däremot känns plattan lite smal ibland för hur man skulle vilja placera fötterna när man använder den. Har den mellan hem -> jobbet och retur. Däremot har jag för mig att den marknadsförs som att den inte ska användas om det är blött ute (Som i att det regnar). Visst, det kanske är common sense, men vissa andra modeller är mer specifikt skyddade mot nämnda vätan.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Har samma men Nordic versionen. Riktigt nice byggkvalité som känns robust. Däremot känns plattan lite smal ibland för hur man skulle vilja placera fötterna när man använder den. Har den mellan hem -> jobbet och retur. Däremot har jag för mig att den marknadsförs som att den inte ska användas om det är blött ute (Som i att det regnar). Visst, det kanske är common sense, men vissa andra modeller är mer specifikt skyddade mot nämnda vätan.

Man får ju hoppas att den har ett slags grundskydd mot väta iaf så den klarar enstaka skurar. Vädret kan man ju inte styra över.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen budget har nämnts så slänger jag in ett slag för Eltra, jag har en Premium Plus som jag tar till jobbet varje dag.
Väldigt trevlig kick - https://eltrascooter.se/

Permalänk
Medlem

@Kingcobra Xiaomi är IP54, Ninebot ex är IP5X.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Eftersom ingen budget har nämnts så slänger jag in ett slag för Eltra, jag har en Premium Plus som jag tar till jobbet varje dag.
Väldigt trevlig kick - https://eltrascooter.se/

Riltigt fina! Lite över min budget bara 😀👍

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Man får ju hoppas att den har ett slags grundskydd mot väta iaf så den klarar enstaka skurar. Vädret kan man ju inte styra över.

Visst har den det, den pajjar ju inte för att det regnar lite men tänkte mest att det kan vara värt å ha i åtanke att den inte marknadförs som just specifikt vattentät

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Kör i nuläget med en Xiaomi PRO 2 fram och tillbaka från jobbet, samt när jag ska längre sträckor som inte behöver lastutrymmet från bilen. Tänkte att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter.

Har kört den på både torrt och blött väglag och där har den fungerat prima. Med mina ish 100kg tar den maxhastigheten på 25km/h utan problem på plan mark, i uppförsbacke hamnar jag mellan ca 18-20km/h. Förvarar den i min lägenhet där jag nu kan hänga upp den på väggen. Ute har jag ett godkänt lås från Biltema, dock skulle jag nog inte lämna den ute för länge då även jag känner känslan av att den kan bli snodd.

Om du skaffar en Xiaomi eller Ninebot så kan jag även slå ett slag för Curiousjoe där du kan få tag i lite prylar till scootern. Min rekommendation är att skaffa en separat adapter för pumpning som stoppar återflöde, speciellt till framhjulet på Xiaomi som kan vara knepigt att få rätt tryck på. Införskaffa ett annat gummiskydd för laddporten som ej har magnet. Har bytt min och den behöver man trycka fast i själva porten, känns som att det tätar och skyddar mot vatten mycket mer.

Med det sagt så kan jag varmt rekommendera Xiaomi PRO 2, riktigt skön. Sen går den att firmware flasha så du kan komma upp till ungefär 34km/h!