Alla borde ha trådlöst i sin stationära

Permalänk
Medlem

Alltså förlåt men det här är nog en av de dummaste inläggen jag sett.

Kabel är alltid bättre.
Vill man ha internet från mobilen kan man lösa den på andra och bättre sätt, herregud.

Skrivet av pv2b:

För någon vecka sedan fick jag höra talas om appen Din telefon för Windows 10. Det är en app till datorn som ansluter till en Android-mobil via Bluetooth, och låter en hantera aviseringar, SMS, överföra foton, och ringa i telefon via datorns headset. (Supersmidigt!) Men för att kunna använda detta krävs så klart Bluetooth, vilket ledde till att jag fick skaffa trådlöst till min dator.

Valet föll på en Intel Wi-Fi 6 Gig+ AX200.NGWG.NV WLAN-modul från Amazon. (Inget större fan av Amazon, men när svenska butiker ska ha dubbelt betalt och dessutom inte har grejerna i lager så vinner de per walkover.) Förutom Bluetooth fick jag även med WiFi 6, fast det var egentligen sekundärt tänkte jag. Men 145 kr för senaste WiFi-standarden OCH Bluetooth? Klart jag slog till.

Det blev en M.2-modul för mig eftersom mitt moderkort (Asrock B550 Pro4) hade en M.2-plats specifikt för WiFi-modul. Installationen var lite småknixig eftersom jag kör ett mATX-chassi och inte ville täcka över min enda andra PCI-plats genom att montera antennkontakten där, så jag fick istället dra antennkabeln upp till I/O-plåtsen där det fanns hål avsedda att montera antennkontakterna i. Man får vara försiktig eftersom kablarna är väldigt känsliga.

Det hade varit värt det bara för appen Din telefon, men bara en vecka efter att jag köpte den här trådlösa modulen så gick mitt bredband hemma ner en hel kväll och kom inte upp förrän nästa morgon. (Någon DHCP-server från Bahnhof som slutade fungera.) Då var det ju supersmidigt att kunna ansluta datorn till internet via internetdelning från mobilen via WiFi. Så jag känner att jag absolut fick valuta för de pengarna.

Lite därav denna tråd. Även om man som jag är av den bestämda åsikten att kabel i alla lägen alltid är bäst, så borde alla ändå ha ett trådlöst kort i sin primära stationära dator som backup. Det gör att man kan fortsätta använda den datorn även om Internet hemma går ner genom att koppla upp den till mobilen, samt även att man kan ringa telefonsamtal från datorn över Bluetooth. Det var lätt värt det 145 kronorna (+29 kr frakt) jag lade på kortet.

Hur har ni gjort? Har ni aktivt valt bort WiFi från er stationära dator, har ni bara aldrig tänkt på det, eller är ni rent av ofrivilligt trådlösa för att ni inte får dra kabel till er datorplats?

Permalänk
Medlem

Aktivt valt bort trådad anslutning till våra stationära datorer, alla trådlösa prylar har ju inte något alternativ så varför ska stationära ha det annorlunda (och skönt att slippa hålla på att dra om när frun kommer på att det är dags att möblera om). Har istället prioriterat riktigt bra wifi i vårt boende, så skillnaden mot kabel är i sanning miniscule…, ping:en är låg, prestandan är hög (500+ Mbit överallt) o.s.v.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hansar:

Alltså förlåt men det här är nog en av de dummaste inläggen jag sett.

Kabel är alltid bättre.
Vill man ha internet från mobilen kan man lösa den på andra och bättre sätt, herregud.

Finns det något sätt att köra telefonsamtal från mobilen om man har den kopplad med sladd då? I samma headset som till datorn

Permalänk

Tyvärr hade min router bara 4 uttag så en dator går via wifi. Dock står den precis under routern och går via 5ghz.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

För någon vecka sedan fick jag höra talas om appen Din telefon för Windows 10. Det är en app till datorn som ansluter till en Android-mobil via Bluetooth, och låter en hantera aviseringar, SMS, överföra foton, och ringa i telefon via datorns headset. (Supersmidigt!) Men för att kunna använda detta krävs så klart Bluetooth, vilket ledde till att jag fick skaffa trådlöst till min dator.

Valet föll på en Intel Wi-Fi 6 Gig+ AX200.NGWG.NV WLAN-modul från Amazon. (Inget större fan av Amazon, men när svenska butiker ska ha dubbelt betalt och dessutom inte har grejerna i lager så vinner de per walkover.) Förutom Bluetooth fick jag även med WiFi 6, fast det var egentligen sekundärt tänkte jag. Men 145 kr för senaste WiFi-standarden OCH Bluetooth? Klart jag slog till.

Det blev en M.2-modul för mig eftersom mitt moderkort (Asrock B550 Pro4) hade en M.2-plats specifikt för WiFi-modul. Installationen var lite småknixig eftersom jag kör ett mATX-chassi och inte ville täcka över min enda andra PCI-plats genom att montera antennkontakten där, så jag fick istället dra antennkabeln upp till I/O-plåtsen där det fanns hål avsedda att montera antennkontakterna i. Man får vara försiktig eftersom kablarna är väldigt känsliga.

Det hade varit värt det bara för appen Din telefon, men bara en vecka efter att jag köpte den här trådlösa modulen så gick mitt bredband hemma ner en hel kväll och kom inte upp förrän nästa morgon. (Någon DHCP-server från Bahnhof som slutade fungera.) Då var det ju supersmidigt att kunna ansluta datorn till internet via internetdelning från mobilen via WiFi. Så jag känner att jag absolut fick valuta för de pengarna.

Lite därav denna tråd. Även om man som jag är av den bestämda åsikten att kabel i alla lägen alltid är bäst, så borde alla ändå ha ett trådlöst kort i sin primära stationära dator som backup. Det gör att man kan fortsätta använda den datorn även om Internet hemma går ner genom att koppla upp den till mobilen, samt även att man kan ringa telefonsamtal från datorn över Bluetooth. Det var lätt värt det 145 kronorna (+29 kr frakt) jag lade på kortet.

Hur har ni gjort? Har ni aktivt valt bort WiFi från er stationära dator, har ni bara aldrig tänkt på det, eller är ni rent av ofrivilligt trådlösa för att ni inte får dra kabel till er datorplats?

TACK! Som jag har väntat men inte orkat leta efter! Nu kan jag göra samtal över mitt VR headset istället eller datorn överlag då jag spenderar mest tid där!

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Körde med en lång ful kabel innan till datorn. Men efter flytt där det absolut inte ens gick att få det halv-fult med kabel så blev det trådlöst. Kan säga att jag aldrig kommer köra med kabel mer. Går utmärkt trådlöst och aldrig några anslutningsproblem eller liknande. Sen slipper man en kabel till vilket är ett stort plus.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Jag har nätverk draget i väggarna här hemma, så jag klarar mig på en 30cm nätverkskabel.

Om jag inte hade haft det, då hade jag nog funderat på om det är värt att dra en kabel runt halva rummet.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt tråden, eller vad trådskaparen vill att vi ska diskutera.

Skrivet av pv2b:

Det hade varit värt det bara för appen Din telefon, men bara en vecka efter att jag köpte den här trådlösa modulen så gick mitt bredband hemma ner en hel kväll och kom inte upp förrän nästa morgon. (Någon DHCP-server från Bahnhof som slutade fungera.) Då var det ju supersmidigt att kunna ansluta datorn till internet via internetdelning från mobilen via WiFi. Så jag känner att jag absolut fick valuta för de pengarna.

Hur har ni gjort? Har ni aktivt valt bort WiFi från er stationära dator, har ni bara aldrig tänkt på det, eller är ni rent av ofrivilligt trådlösa för att ni inte får dra kabel till er datorplats?

Här förstår jag dig inte riktigt, internetdelning från min telefon kan jag göra över WiFi eller över USB – när jag gör det över USB dyker telefonen upp som ett nätverkskort (RNDIS) i Windows/Linux. Jag kan också sätta upp min router att ansluta till det trådlösa nätet som telefonen kan dela ut.

Har trådat till det jag använder som dator, tv, tv-dator och tv-spel exempelvis. Tyvärr ingen adapter för telefonen till ethernet/lan dock.

Jag valde inte ett moderkort med inbyggd WiFi när jag byggde datorn, men jag har en bluetooth-modul för att kunna ansluta t.ex. trådlösa kontrollers.

Internetdelning via WiFi/bluetooth fungerar för övrigt utan "Din telefon", det är ju bara att ansluta.

Tips till er som har typ mobilt bredband med en "mobil router" är att de ofta går att ansluta med USB och då också via RNDIS dyker upp som nätverkskort. Har ni egen firmware till routern finns säkert stöd för RNDIS att installera, eller så använder ni den som USB-sticka istället (direkt i enheten) för att den ska kämpa med något halvdant WiFi.

Ja världen är smidigare än när det tog tre veckor för Telia att flytta DSL-anslutningen, betyder som sagt däremot inte att man måste bråka med WiFi hela tiden. Ett vettigt bluetooth-headset kan man för övrigt para med flera prylar, så du kan ha ett headset som kan ha ljud från både telefonen och datorn samtidigt utan att datorn har bluetooth/WiFi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Finns det något sätt att köra telefonsamtal från mobilen om man har den kopplad med sladd då? I samma headset som till datorn

Så just det nischade användningsområdet är anledningen till att alla borde köra trådlöst?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Finns det något sätt att köra telefonsamtal från mobilen om man har den kopplad med sladd då? I samma headset som till datorn

Mixer om du vill köra headset med 3,5 mm till både telefonen och datorn samtidigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Iptv kräver ofta multicast och det är för det mesta avstängt som förval på alla vanliga wifienheter då det kan innebära sämre wifihastigheter för allt annat än "iptvn", när man använder kabel är det inget problem men troligen måste du tillåta multicast på wifi nånstans i routern för att tvn ska fungera.

Jo, jag aktiverade multicast i båda ändar så att säga, och det hjälpte inte tyvärr. Men jag har släppt det nu, så roligt är det inte att slötitta på "En plats i solen" eller liknande.

Permalänk
Medlem

99krs USB adapter för blåtand, hellre det än att lägga 500kr mera för att få wifi/blåtand på moderkortet som jag aldrig kommer använda.

Blåtand är dock enbart till min xbox kontroll

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

99krs USB adapter för blåtand, hellre det än att lägga 500kr mera för att få wifi/blåtand på moderkortet som jag aldrig kommer använda.

Blåtand är dock enbart till min xbox kontroll

Kontrollen fungerar väl mycket bättre med den specifika adaptern? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3331619 Inte så mycket dyrare.

Permalänk
99:e percentilen

Tycker det är tråkigt att vissa medvetet vantolkar @pv2b.

Skrivet av Ferrat:

Så just det nischade användningsområdet är anledningen till att alla borde köra trådlöst?

Han har inte sagt att alla borde köra trådlöst. Han säger att alla borde ha Bluetooth och Wi-Fi i sin stationära dator:

Även om man som jag är av den bestämda åsikten att kabel i alla lägen alltid är bäst, så borde alla ändå ha ett trådlöst kort i sin primära stationära dator som backup.

Obegripligt att du väljer att förvrida hans inlägg så.

Skrivet av Petterk:

Mixer om du vill köra headset med 3,5 mm till både telefonen och datorn samtidigt.

Du förstår väl själv att det är milsvid skillnad mellan att ha telefonen trådlöst ansluten till datorn via Bluetooth som TS beskriver och den osmidiga, tekniskt komplicerade lösning du föreslår?


Med det sagt så har jag inte provat ”Din telefon” eller nånting, men det låter spontant praktiskt att kunna svara på datorn när det ringer.

Wi-Fi på min stationära dator har jag så att säga på köpet då jag kör ITX, och det har jag haft nytta av ett flertal gånger i olika sammanhang. Bluetooth använder jag dagligen till mitt tangentbord.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tycker det är tråkigt att vissa medvetet vantolkar @pv2b.

Han har inte sagt att alla borde köra trådlöst. Han säger att alla borde ha Bluetooth och Wi-Fi i sin stationära dator:

Även om man som jag är av den bestämda åsikten att kabel i alla lägen alltid är bäst, så borde alla ändå ha ett trådlöst kort i sin primära stationära dator som backup.

Obegripligt att du väljer att förvrida hans inlägg så.

Vantolkar?
Hans argument för att skaffa wifi/bt är miracast och kunna ringa med mobilen via datorn, för att det ska fungera måste du vara ansluten?

Annars fungerar inte de saker som angetts, därav ska du antingen ha både kabel och wifi eller bara wifi.

Jag anser inte att användningsområdena som är ganska nischade är rimliga för att motivera det. Så hur är det vantolka?

Edit:
Bt delen för samtal känns pointless i många fall, meddelanden möjligen för att få som mac har standard. Men finns andra lösningar för det med, så jag ser inte hur jag vantolkat något.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Vet inte hur alla ni andra har gjort då jag inte orkat läsa hela tråden. Jag har inbyggt Wi-Fi och Bluetooth i mitt moderkort. Moderkortets baksida har stöd för att skruva på två antenner för att förstärka signalen. Jag valde att sno en gammal routers antenner och skruva på dessa, signalen är iallafall avsevärt bättre. Tips :-)!

Permalänk
Medlem

Endaste anledningen jag skulle kunna tänka mig att skaffa trådlöst till stationära är om jag vill bli av med kabeln som ligger längs väggen i rummet.

Om min internetuppkoppling går ner ligger problemet oftast oss ISP, och då fungerar inte med trådlöst till routern ändå, och för koppling via mobilens 4G räcker det med att bara ha USB tillgängligt.

Permalänk
Avstängd

Det är roligt hur en del teknikintresserade ändå är så konservativa när det gäller vissa saker, som lokalt nätverk. Några exempelcitat från tråden: "Allt som kan köras trådat ska göra det.", "Kabel är bättre i alla lägen.", "Kabel är alltid bättre.".

Vi vet alla att kabel har sina fördelar liksom, men det har också nackdelar. Stabiliteten i en kabel är kanske bättre men trådlöst är också extremt stabilt idag så för de flesta har det ingen betydelse. Hastigheten har traditionellt varit en stor fördel med kabel men skillnaden har ju minskat rejält på senare år, parat med att allt färre har några nämnbara mängder intern trafik på nätverket, så räcker det att matcha internetuppkopplingens hastighet och det fixar ju trådlöst utan problem. Kvarstår gör då mindre "lagg", vilket fortfarande är en markant skillnad. Dock spelar den bara roll för vissa specifika saker, twitchiga online spel främst, och pysslar man inte med det så är lagget irrelevant.

Fördelen med trådlöst är ju att man slipper dra kablar med allt vad det innebär. Man slipper fula kablar längs golv eller tak eller stora ingrepp i ens väggar eller liknande och man kan flytta sina enheter utan att tänka på mer än att det finns eluttag. Telefonuppkoppling, Miracast och liknande är också trevligt förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du förstår väl själv att det är milsvid skillnad mellan att ha telefonen trådlöst ansluten till datorn via Bluetooth som TS beskriver och den osmidiga, tekniskt komplicerade lösning du föreslår?

Föreslår inget.

Hur komplicerat det är beror på vilket headset du har, ett vettigt bluetooth-headset kan ha ljud från både datorn och telefonen samtidigt så det är bara att svara.

Är man fast på 3,5mm så är det betydligt svårare att hitta adapter till bluetooth som gör samma sak, men en analog mixer fixar den delen. Rent teknikmässigt är en analog mixer en av de enklaste lösningarna för detta. Mixer blir först komplicerat om du ska blanda in bluetooth-adaptrar i det hela. Är man okej med att trycka på en knapp finns såklart switchar också som blir ännu enklare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Det är roligt hur en del teknikintresserade ändå är så konservativa när det gäller vissa saker, som lokalt nätverk. Några exempelcitat från tråden: "Allt som kan köras trådat ska göra det.", "Kabel är bättre i alla lägen.", "Kabel är alltid bättre.".

Vi vet alla att kabel har sina fördelar liksom, men det har också nackdelar. Stabiliteten i en kabel är kanske bättre men trådlöst är också extremt stabilt idag så för de flesta har det ingen betydelse. Hastigheten har traditionellt varit en stor fördel med kabel men skillnaden har ju minskat rejält på senare år, parat med att allt färre har några nämnbara mängder intern trafik på nätverket, så räcker det att matcha internetuppkopplingens hastighet och det fixar ju trådlöst utan problem. Kvarstår gör då mindre "lagg", vilket fortfarande är en markant skillnad. Dock spelar den bara roll för vissa specifika saker, twitchiga online spel främst, och pysslar man inte med det så är lagget irrelevant.

Fördelen med trådlöst är ju att man slipper dra kablar med allt vad det innebär. Man slipper fula kablar längs golv eller tak eller stora ingrepp i ens väggar eller liknande och man kan flytta sina enheter utan att tänka på mer än att det finns eluttag. Telefonuppkoppling, Miracast och liknande är också trevligt förstås.

De flesta bor ju inte så att wifi presterar bra utan de har grannar inom radioräckvidd och många tror också att lång räckvidd är bra, själv bor jag så jag för det mesta inte ser några radiogrannar men använder ändå alltid kabel om det går just för att ge bästa möjliga förutsättningar till de saker som tvingas använda trådlöst.
Radio använder ett delat medium, desto färre som behöver dela eterutrymme desto bättre fungerar det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Bluetooth kommer jag inte köpa en dator/moderkort som saknar i framtiden. Men WiFi kvittar på en stationär för mig. Föredrar trådat nätverk, trådlöst har bara avsaknad av kabel som fördel men är i övrigt oftast mycket sämre på allt.

Inte provat Your Phone-appen ännu men varit lite sugen på det till och från. Men man kan bara styra från en dator, eller fungerar det med flera?

Permalänk
Medlem

Inte använt "Din telefon", men däremot är det mycket praktiskt att i nödfall kunna ansluta trådlöst så.
Har löst det med USB-adaptrar som kan pluggas i vid behov, man måste dock tänka på att installera drivrutiner och prova innan det är skarpt läge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

De flesta bor ju inte så att wifi presterar bra utan de har grannar inom radioräckvidd och många tror också att lång räckvidd är bra, själv bor jag så jag för det mesta inte ser några radiogrannar men använder ändå alltid kabel om det går just för att ge bästa möjliga förutsättningar till de saker som tvingas använda trådlöst.
Radio använder ett delat medium, desto färre som behöver dela eterutrymme desto bättre fungerar det.

Jag bor i lägenhet i ett hundra år gammalt hus så inte direkt ideala förhållanden, ser tjugo-trettio nät beroende på enhet och placering, likväl har det inte strulat något och hastigheterna är bra. Länkhastigheten är 866 Mb nu på min sju år gamla laptop exempelvis. Förr, på 2,4 GHz, så var det problematiskt men alla problem har bara försvunnit sedan 5GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

"Det blev en M.2-modul för mig eftersom mitt moderkort (Asrock B550 Pro4) hade en M.2-plats specifikt för WiFi-modul. ...

Hur har ni gjort? Har ni aktivt valt bort WiFi från er stationära dator, har ni bara aldrig tänkt på det, eller är ni rent av ofrivilligt trådlösa för att ni inte får dra kabel till er datorplats?

Har en acesspunkt, som jag ställt om till agera client bridge, då jag av misstag råkade förstöra antennen till det inbyggda kortet. Fungerar mkt bra (en Engenius någonting...)

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det där är ju skitcoolt. Tack för info! Jag har en USB-C-nätverksadapter någonstans. Det är ju i så fall bara koppla in den i routerns WAN-port. Eller i en switch om man har ett sunt hat för dubbel NAT.

Har routern redan en usbport med stöd för 3g modem så är väl chansen stor att det funkar att bara koppla in sladden direkt i routern och dela internet, jag körde så ett par veckor innan jul med samsungplatta och asusrouter.

Permalänk
Medlem

OK, känner att jag måste förtydliga mig lite här, och förklara varför jag kommenterat som jag gjort.

Först kort om mig.
Jobbar med Nätverk och säkerhet åt en konsult firma, har uppdrag åt allt från kommuner och landsting, små, medelstora och stora företag. Både brandväggar, wifi, design, drift etc etc, har jobbat med detta ungefär sen 2015.

Anledningen till att jag är väldigt "anti wifi" är att det är en radio signal som är relativt lätt att störa ut (framförallt 2,4ghz), men även 5ghz är långt från perfekt.
Upplever dagligen kunder som "tror att wifi ska vara lika bra som kabel" men sen i verkligheten när de väl ska arbeta kommer det klagomål på att saker är långsamt, tappar anslutning etc. Ser dessutom åtskilliga trådar här på sweclockers då folk vill ha räcer wifi men har problem.
Har man dessutom 2 Accesspunkter och datorn råkar stå någorlunda i mitten kommer den roama hejvillt, går naturligtvis att lösa, men oftast så är det klienten som bestämmer då den tycker det är lämpligt att utföra en roaming.

Wifi skall alltid vara ett komplement till kabel, ex, mobiltelefoner, laptops, viss IoT etc, att hävda att sitt wifi är minst lika bra som kablat när (eller nära) är bara dumt, kanske om du bort i en stuga högst upp på en fjälltopp och det finns 0 andra radio signaler och du har 1 ap och 1 mobil, men nä knappt då.
Har man en klient som inte skall röra på sig skall den mer eller mindre i alla lägen ha kablat nät, ser ingen anledning att köra wifi till en sådan, den behöver inte det heller som ett komplement, redundans löser man på andra och bättre sätt.

Jag har naturligtvis själv wifi hemma och troligen bättre grejor än de flesta här, (använder enterprise produkter från blandannat Fortinet) Men har kablat till alla "Fasta enheter" ex Tv, streamingbox, Hemmabio, Stationära datorer. Det som finns på wifi är mobiler, en chromecast och lite IoT stuff. Inte ens med mina wifi prylar skulle jag drömma och att sätta mina stationära saker på wifi.

Ja det är bökigt att dra ethernet kabel, men det är värt det, i alla lägen, finns snygga vägglister man kan gömma dem i, de flesta hyffsat nya lägenheter brukar dessutom ha dubbeluttag i samtliga rum.
Visst bor man i en studentlägenhet och kan leva med att nätet är lite ostabilt fine, tuffa på med wifi, men är det ett så kallat permanent boende så är mitt absolut bästa råd: Investera i kabeldragning ditt framtida jag kommer att tacka dig.

/// Hans

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kontrollen fungerar väl mycket bättre med den specifika adaptern? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3331619 Inte så mycket dyrare.

plug and play utan drivrutiner så fungerar galant.
Vad skulle vara skillnaden ? räckvidden eller

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Skulle jag kunnat köra sladd enkelt så skulle jag kört det men eftersom routern är på nedervåningen och jag sitter på övervåningen så fick det bli trådlöst, fungerat utmäkt i över 2 år och har ingen högre ms och har inte tappat bandbredd (100/100)

kör med det som finns inbyggt på mitt moderkort

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Skulle jag kunnat köra sladd enkelt så skulle jag kört det men eftersom routern är på nedervåningen och jag sitter på övervåningen så fick det bli trådlöst, fungerat utmäkt i över 2 år och har ingen högre ms och har inte tappat bandbredd (100/100)

kör med det som finns inbyggt på mitt moderkort

Ditt påstende är rent felaktigt, man har ALLTID högre svarstider med wifi, här är ett exempel från Ethernet - GW och Wifi GW
lite svajigare men 10 i ping är ändå lite.

Nu bor jag också i ett STORT! hyres hus, så radion här är extremt surrig och långt från optimal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

plug and play utan drivrutiner så fungerar galant.
Vad skulle vara skillnaden ? räckvidden eller

Jo precis. Räckvidd, stabilitet, stöd för flera kontroller samtidigt och stöd för ljudutgången på kontrollen. Det finns också headsets som funkar direkt med den, men det kanske inte spelar så stor roll om man inte har konsolen också.