Alla borde ha trådlöst i sin stationära

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag ansåg att det var en vantolkning, då jag uppfattade det som att du tillskrev @pv2b en ståndpunkt han aldrig hade uttryckt något stöd för (nämligen att "alla borde köra trådlöst").

Hänger inte med på ditt argument om Miracast och att man "måste vara ansluten". Jag har som sagt aldrig använt "Din telefon", men förstod det på TS som att man kan använda Bluetooth – inte Wi‑Fi – för att ansluta mobilen till datorn enligt TS beskrivning. Tolkade inte trådstarten som att någon borde sluta använda trådad anslutning och gå över till trådlös.

Hänvisar till diskussionen ovan jag hade med TS gällande tolkningen men hur du inte hänger med förstår jag inte, miracast kräver wifi och för det måste du vara ansluten på wifi.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meathim:

Jo, har du bluetooth finns det det. Du kan inte lyssna på annat samtidigt som du sitter i discord i windows. Åtminstone har jag aldrig lyckats med det.

Aha, nu trillar poletten ner med vad du försöker göra. Du kör ett Bluetooth-headset i Windows, och då stöter du på lite allmänt osköna egenskaper hos Bluetooth-headsets i Windows som gör att de funkar rätt dåligt om man försöker använda mic:en, t.ex. i Discord. Blir lite OT i detta, men en workaround kanske kan vara att använda en extern mic och bara använda headsetet för ljud FRÅN Discord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Precis. Till skillnad från TS föreslagna lösning, som jag utgår från fungerar lika bra vilka ljudenheter man än råkar ha.

En vända uppåt längs citatkedjan påminde mig om att du ursprungligen föreslog en analog mixer som svar på denna fråga:

Finns det något sätt att köra telefonsamtal från mobilen om man har den kopplad med sladd då? I samma headset som till datorn

Och visst stämmer det rent teoretiskt. Men det om något är ju en otroligt nischad lösning som bara fungerar under mycket specifika omständigheter; dessutom är den mycket opraktisk då mobilen behöver vara fysiskt ansluten med en kabel. Slutligen gör den ju det inte möjligt att skicka sms via datorn.

Det är därför jag inte får ihop det. TS föreslår en väldigt generell (om än OS-begränsad) lösning som fungerar oberoende av ljudenheter, och du skriver om nischade speciallösningar för specifika konfigurationer. Ta min setup som exempel: USB från datorn till en SMSL SU‑8s och XLR därifrån till en Topping A90, där jag sedan med en hårdvaruswitch kan styra om ljudet går till mina HD 6XX eller mina högtalare. Mikrofonen är en USB-ansluten Yeti Nano. Vad tycker du att jag borde göra för att kunna "ringa och sms:a via datorn" (eller vad vi nu ska kalla det)?

Vad får du inte ihop? Att det finns olika lösningar?

Har du Android och BT kan du köra som i första inlägget, förutsatt att du har Windows på PCn. Har du iOS kan du inte göra motsvarande utan macOS, men på macOS räcker det att de är på samma nätverk så t.ex. mobilen på ditt WiFi och datorn på ditt lan (men WiFi som är inbyggt i alla maskiner måste vara på) går fint så länge du har de på samma nätverk.

Jag ger inga råd, jag ger inga råd och jag ger inga råd. Du gör som du själv vill. Går givetvis att lösa på din dator utan Din telefon och gör du det fungerar det även utan Android, ingen normal människa vill ha den lösningen men det är en annan femma.

För SMS behövs inte Din telefon eller dylikt.

Vill du ha ett headset till datorn och telefonen oavsett om du alltid har datorn i närheten får du nästan skaffa ett BT-headset, många modeller kan vara anslutna till bägge enheter samtidigt och då räcker det att du är inom räckhåll för telefonen. Att inte ha datorn/telefonen i närheten är ju inte bara ett problem du kan finna med att köra ett analogt headset till telefonen och datorn via mixer/splitter eller switch utan också med TS favorit. För att Din telefon ska fungera bra behöver telefonen vara några meter från datorn som mest.

Begränsningar kan du hitta med alla lösningar, och med alla lösningar har du förmodligen telefonen så pass nära att du kan ha ett headset ansluten med kabel. Det är en nischad lösning att vilja växla mellan att köra via datorn eller telefonen hur som helst, företag löser det ju med att flytta in telefonen i datorn och kör alltså softphone, och kör kopplingar via växeln. Med det senare behövs inget göras för att byta från telefonsamtal till konferensplattform mer än att byta app.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Vill du ha ett headset till datorn och telefonen oavsett om du alltid har datorn i närheten får du nästan skaffa ett BT-headset, många modeller kan vara anslutna till bägge enheter samtidigt och då räcker det att du är inom räckhåll för telefonen. Att inte ha datorn/telefonen i närheten är ju inte bara ett problem du kan finna med att köra ett analogt headset till telefonen och datorn via mixer/splitter eller switch utan också med TS favorit. För att Din telefon ska fungera bra behöver telefonen vara några meter från datorn som mest. Begränsningar kan du hitta med alla lösningar, och med alla lösningar har du förmodligen telefonen så pass nära att du kan ha ett headset ansluten med kabel. Det är en nischad lösning att vilja växla mellan att köra via datorn eller telefonen hur som helst, företag löser det ju med att flytta in telefonen i datorn och kör alltså softphone, och kör kopplingar via växeln.

Jo men precis så, ett headset som man har ute på språng har dessutom ofta helt andra önskvärda egenskaper än ett headset man har framför datorn. Ett klockrent exempel är mikrofonen. Vid datorn vill man prioritera ljudkvalité, därför har man micen på en bomarm. Ute på språng vill man prioritera kompakt och inte springa runt med en pinne i ansiktet.

Idealet vore ju att Bluetooth-teknik inte skulle funka dåligt för PC-headsets, men där är vi inte än. Kanske blir bättre i och med att tekniken utvecklas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jo men precis så, ett headset som man har ute på språng har dessutom ofta helt andra önskvärda egenskaper än ett headset man har framför datorn. Ett klockrent exempel är mikrofonen. Vid datorn vill man prioritera ljudkvalité, därför har man micen på en bomarm. Ute på språng vill man prioritera kompakt och inte springa runt med en pinne i ansiktet.

Idealet vore ju att Bluetooth-teknik inte skulle funka dåligt för PC-headsets, men där är vi inte än. Kanske blir bättre i och med att tekniken utvecklas?

Eller så fixar din mobiloperatör en softphone, det är ju en VoIP-plattform i grunden redan och företag får redan ta del av sådana lösningar från operatörerna om de vill.

Problemet om man ska sitta och ta samtal och växla mellan samtal och exempelvis videochat är som jag antyder kanske att man vill köra sina privata grejer på samma sätt som typ konferenserna med kollegorna. Vem är det som ska fixa den biten?

Du har som sagt några alternativ exempelvis Google, Microsoft och Apple, men också operatörerna. Eller som du tycker idealet hade varit att det löstes via hårdvara. Bästa kanske hade varit att kunna göra PCn till ett headset, så att PCn pratar BT med mobilen utan att gå via speciell programvara (som Din telefon/Your Phone Companion) och som fungerar oavsett hur du ansluter din mikrofon och högtalare/lurar.

De som är mer som vanligt folk som kanske hoppar mellan jobbdator, privat dator, jobbtelefon och privat telefon och inte jobbar med samtal/konferenser precis hela dagarna är väl de som nöjer sig med att ploppa in några snäckor från Jabra som kan ta ljud från två enheter samtidigt och det fungerar ju inte att installera grejer på jobbdatorn/telefonen om de är nerlåsta. Som du själv är inne på finns det ingen lösning som passar alla och för allt.

Alla som har Android och Windows 10 privat vill inte sitta i massor samtal och chattar för den delen. BT är som sagt fortfarande användbart ihop med Android även utan viljan att köra samtal via datorn, WiFi är lite mer tveksamt på en stationär. På en bärbar är det däremot ganska troligt att WiFi används och att datorn kanske just används mobilt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Eller så fixar din mobiloperatör en softphone, det är ju en VoIP-plattform i grunden redan och företag får redan ta del av sådana lösningar från operatörerna om de vill.

Japp, jag har softphone för mitt jobbnummer, det funkar skitbra. Bättre ljudkvalité än om det ska ta omvägen via telefonen, så det är ju rent tekniskt en bättre lösning. (Dock finns inte jobbets softphone till Linux, så om jag, som jag funderat på, ska gå över till Linux, så blir detta enda vettiga lösningen för att ha något som liknar det jag har idag.)

Grejen är att jag vill kunna ha den möjligheten också när jag ringer via mitt privata mobilabbonemang. Har du något tips på en "normal" mobiloperatör för vanligt folk som stödjer en softphone på PC:n och vanliga samtal via mobilnätet, som dessutom inte kostar mer än ett vanligt mobilabbonemang, så är jag intresserad. Det är ju om något ett bättre sätt att uppnå samma resultat i teorin, men det bygger ju på att tjänsten existerar för privatpersoner i Sverige, vilket i alla fall jag aldrig sett.

(Det finns lösningar för att ringa utgående samtal via t.ex. Skype eller liknande, men då behöver man i bästa fall ett separat nummer för inkommande samtal.)

Skrivet av Petterk:

Problemet om man ska sitta och ta samtal och växla mellan samtal och exempelvis videochat är som jag antyder kanske att man vill köra sina privata grejer på samma sätt som typ konferenserna med kollegorna. Vem är det som ska fixa den biten?

Allt jag är ute efter är att kunna ta telefonsamtal, oavsett om de är privata eller jobbsamtal, via samma headset. Och sedan använda samma headset för andra PC-grejer, som t.ex. Teamsmöten, spel etc. (Japp, jag kör jobbgrejer och spel på samma dator.)

Jag har ett separat Bluetooth-headset, det har jag när jag inte är hemma.

Skrivet av Petterk:

Du har som sagt några alternativ exempelvis Google, Microsoft och Apple, men också operatörerna. Eller som du tycker idealet hade varit att det löstes via hårdvara. Bästa kanske hade varit att kunna göra PCn till ett headset, så att PCn pratar BT med mobilen utan att gå via speciell programvara (som Din telefon/Your Phone Companion) och som fungerar oavsett hur du ansluter din mikrofon och högtalare/lurar.

Alltså det är ju precis det Din telefon gör. Det finns säkert andra program som fungerar på liknande sätt, men Din telefon följer med Windows (d.v.s. ingen "speciell programvara") och är lätt att använda och få igång, så jag kör med det helt enkelt. (Sedan förstår jag inte grejen, en dator är ju till att köra vilka program man vill på? Måste allt vara inbyggt i OS:et?)

Skrivet av Petterk:

De som är mer som vanligt folk som kanske hoppar mellan jobbdator, privat dator, jobbtelefon och privat telefon och inte jobbar med samtal/konferenser precis hela dagarna är väl de som nöjer sig med att ploppa in några snäckor från Jabra som kan ta ljud från två enheter samtidigt och det fungerar ju inte att installera grejer på jobbdatorn/telefonen om de är nerlåsta. Som du själv är inne på finns det ingen lösning som passar alla och för allt.

Absolut, men det är inte heller det som är kärnan i ursprungsinlägget, att just lösningen med Din telefon är något som alla ska ha, utan snarare bara att det är ett exempel av många användningsområden för trådlöst på en dator. Hela kärnan är att trådlöst är en extremt mångsidig teknik, och att med tanke på hur billigt det är så är det att göra svårt för sig själv i onödan att välja bort det när man konfigurerar en stationär dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alltså det är ju precis det Din telefon gör. Det finns säkert andra program som fungerar på liknande sätt, men Din telefon följer med Windows (d.v.s. ingen "speciell programvara") och är lätt att använda och få igång, så jag kör med det helt enkelt. (Sedan förstår jag inte grejen, en dator är ju till att köra vilka program man vill på? Måste allt vara inbyggt i OS:et?)

Det är ju vad den inte gör

Din telefon kräver Your Phone Companion på telefonen och fungerar således inte som ett BT-headset. Det jag bollade skulle fungera även med iOS. Bara BT behövs på telefonen, ingen programvara. Eftersom det är de som gör BT-kretsarna som hade behövt mecka drivrutinerna skulle det vara ganska enkelt att införa på Linux och macOS också, kanske hade behövt speciell hårdvara för sistnämnda dock. Hade fungerat ihop med spelkonsoler också.

Menade alltså att agera BT-headset på fysisk nivå. Typ koppla in ett headset med USB till datorn, och sen para telefoner och spelkonsoler med datorn utan att dessa behöver mer än vanlig BT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Det är ju vad den inte gör

Din telefon kräver Your Phone Companion på telefonen och fungerar således inte som ett BT-headset. Det jag bollade skulle fungera även med iOS. Bara BT behövs på telefonen, ingen programvara. Eftersom det är de som gör BT-kretsarna som hade behövt mecka drivrutinerna skulle det vara ganska enkelt att införa på Linux och macOS också, kanske hade behövt speciell hårdvara för sistnämnda dock. Hade fungerat ihop med spelkonsoler också.

Menade alltså att agera BT-headset på fysisk nivå. Typ koppla in ett headset med USB till datorn, och sen para telefoner och spelkonsoler med datorn utan att dessa behöver mer än vanlig BT

Aha, du menar på telefonen! Alltså, appen Your Phone Companion på telefonen är såvitt jag förstår endast till för att underlätta parning mellan datorn och telefonen, samt även för att understödja resten av funktionaliteten, för att skicka notiser mellan datorn och telefonen, etc. Rent tekniskt så går själva ljudet över Bluetooth och datorn emulerar ett Bluetooth-headset, däremot så krävs appen för att det hela ska para ihop. Sedan funkar det bara för telefonsamtal som jag förstått det, inte för media. (Det hade ju vart en förbättring.) Jag har tidigare länkat projektet "nohands" som enligt hemsidan fungerar ungefär som du är ute efter, däremot har jag aldrig testat det.

(Jag har full förståelse för att Microsoft valt att lösa det på det här sättet, det är ju lite av en mardröm för många vanliga användare att para ihop enheter med Bluetooth.)

Det kommer ju dock alltid krävas något slags stöd i mjukvara/drivrutiner, ljudet måste ju ta sig på något sätt från Bluetooth-stacken till ljudkortet, om du inte menar att Bluetoothmodulen och ljudkortet på något sätt ska kunna kommunicera med varandra direkt. (Känns ju rätt onödigt med tanke på hur lite datorkraft som krävs i förhållande till en modern dator.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Aha, du menar på telefonen! Alltså, appen Your Phone Companion på telefonen är såvitt jag förstår endast till för att underlätta parning mellan datorn och telefonen, samt även för att understödja resten av funktionaliteten, för att skicka notiser mellan datorn och telefonen, etc. Rent tekniskt så går själva ljudet över Bluetooth och datorn emulerar ett Bluetooth-headset, däremot så krävs appen för att det hela ska para ihop. Sedan funkar det bara för telefonsamtal som jag förstått det, inte för media. (Det hade ju vart en förbättring.) Jag har tidigare länkat projektet "nohands" som enligt hemsidan fungerar ungefär som du är ute efter, däremot har jag aldrig testat det.

(Jag har full förståelse för att Microsoft valt att lösa det på det här sättet, det är ju lite av en mardröm för många vanliga användare att para ihop enheter med Bluetooth.)

Det kommer ju dock alltid krävas något slags stöd i mjukvara/drivrutiner, ljudet måste ju ta sig på något sätt från Bluetooth-stacken till ljudkortet, om du inte menar att Bluetoothmodulen och ljudkortet på något sätt ska kunna kommunicera med varandra direkt. (Känns ju rätt onödigt med tanke på hur lite datorkraft som krävs i förhållande till en modern dator.)

Nej, telefonsamtalen går ju över Your Phone Companion, sen har de valt BT för att Your Phone Companion ska prata med datorn. Så länge inte Google har några begränsningar i API/SDK kan man göra samma sak med WiFi eller ethernet. Datorn kommer ju aldrig upp som ett headset i din telefon.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Datorn kommer ju aldrig upp som ett headset i din telefon.

Eh... jo?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att tex headset skulle driva utveckling av mjukvara så att de fungerade bra över BT om BT vore standard, man skulle uppnå en kritisk volym som skulle göra det intressant att lösa såna problem utan proprietära lösningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men nu säger du ju att du har "medialjud" som du sa att du inte hade tidigare? Fungerar väl hur som helst inte att para ihop en iPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag kan också sätta upp min router att ansluta till det trådlösa nätet som telefonen kan dela ut.

Så jag sitter just nu, min leverantör har problem.

Permalänk
Medlem

Har wifi och blåtand inbyggt i mitt mitx-mobo, men körde det bara lite i början o gick över till kabel eftersom jag vill ha snabbt o stabilt nät eftersom jag kör mycket Parsec från min laptop.