Flera nätverkskort eller brygga/AP + kabel?

Permalänk
Medlem

Flera nätverkskort eller brygga/AP + kabel?

Har nyligen flyttat och tänkte såklart dra CAT till "kontoret" samt installera en switch då jag kommer ha minst 2 dator där. Blev nej till dra kabel från sambon såklart så nu tittar jag på alternativ. Inte använt trådlöst på stationära datorn på åratal så inte insatt i vilket alternativ är bäst i dagens läge.

Vill inte ha homeplug/internet över elnätet. Det jag funderar på är att skaffa nätverkskort till varje dator, isåfall är det nog större skillnad på de interna (PCI-E) eller fungerar externa USB lika bra?

Alternativt att ska skaffa någon typ av AP/Brygga i rummet som tar emot trådlöst och sedan köra kabel därifrån till datorerna? Verkar vara dåligt med uttag från dessa dock så antar jag måste kombinera det med en switch också isåfall?

Eller kan vi motivera kabeldragning i en stor nog utsträckning att det slutar i det ändå?

Permalänk
Medlem

Kabel blir både billigare och stabilare och snabbare, men ibland är det inte möjligt av olika anledningar.

Att ta emot trådlöst (t.ex. via en router som är konfigurerad så) och dela vidare med kabel fungerar men i praktiken är det fortfarande trådlöst. Men man slipper köpa nätverkskort till två datorer.

USB-nätverkskort fungerar om du har låga krav på hastighet och stabilitet men kan ju förstås fungera tillräckligt bra. Omöjligt att veta säkert utan att testa. Jag skulle i sådana fall rekommendera interna nätverkskort då dessa har vettiga antenner.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Något meshsystem med en enhet på ditt kontor, koppla en switch och anslut dina datorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Kabel blir både billigare och stabilare och snabbare, men ibland är det inte möjligt av olika anledningar.

Att ta emot trådlöst (t.ex. via en router som är konfigurerad så) och dela vidare med kabel fungerar men i praktiken är det fortfarande trådlöst. Men man slipper köpa nätverkskort till två datorer.

USB-nätverkskort fungerar om du har låga krav på hastighet och stabilitet men kan ju förstås fungera tillräckligt bra. Omöjligt att veta säkert utan att testa. Jag skulle i sådana fall rekommendera interna nätverkskort då dessa har vettiga antenner.

Externa USB-nätverkskort finns också med vettiga antenner. Om något finns ju här förutsättningar för en optimal placering av antennen utan att behöva köra en lång antennkabel med de förluster det innebär. (Man kör med en USB-förlängningssladd istället.) Det man ska undvika främst är såna där som ser ut som små USB-minnen bara utan någon synlig antenn, eller skräp som inte stödjer åtminstone 802.11ac (Wifi 5). Stora fördelen är ju att det är särklass enklast att installera och flytta mellan datorer vid behov. Däremot så har jag efter typ 2 minuters sökande inte hittat några USB-adaptrar som stödjer WiFi 6, vilket är rätt tråkigt. (Mer läsning om WiFi 6-adaptrar för USB finns här på Reddit)

Så jag hade nog ändå kört ett riktigt nätverkskort för att inte köpa in mig i en gammal standard i onödan.

Dock ett tips, om moderkortet har stöd för WiFi-kort i en M.2-plats speciellt avsedd för syftet (kolla moderkortsmanualen) så kan man slippa att ta upp en PCIe-plats bara för WiFi. Uppgraderade nyligen mitt Asrock B550 Pro4 med en Intel Wi-Fi 6 Gig+ AX200.NGWG.NV WLAN-modul. Installationen var lite småknepig, men bara för att jag inte ville täcka för PCI-platsen med täckplåten utan istället ville dra upp antennkontakten till hålen i I/O-plåten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Eller kan vi motivera kabeldragning i en stor nog utsträckning att det slutar i det ändå?

Har du tummen mitt i handen såpass att det inte går att lösa en snygg kabeldragning, eller vad kan hon möjligen motsätta sig?
Vad är det för förutsättningar? Hyreslägenhet, bostadsrätt eller hus?

Finns ju om hyresrätt allehanda lösningar som kan bli snygga med allt ifrån kabellister eller naken kabel i väl valda hörn samt utmed golvlist, borra genom vägg där nödvändigt / möjligt. Om det inte ska synas alls går det i många fall att gömma ganska bra under golvlist samt trösklar.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Blev nej till dra kabel från sambon såklart så nu tittar jag på alternativ.

Eller kan vi motivera kabeldragning i en stor nog utsträckning att det slutar i det ändå?

"sambon säger nej till kabel" är en märklig grej.
Säger sambon nej till elkablar till ställen ni behöver det med?

Det går alltid att lösa kabeldragning utan ha den hängandes mitt i huset.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

"sambon säger nej till kabel" är en märklig grej.
Säger sambon nej till elkablar till ställen ni behöver det med?

Det går alltid att lösa kabeldragning utan ha den hängandes mitt i huset.

Utanpåliggande elkabel skulle inte behöva dras alls lika långt som nätverkskabel behövs i detta fall. För någon som inte har samma hobby som majoriteten på detta forumet nöjer sig förmodligen personen med trådlöst till sin laptop/telefon. Det alternativet finns för dom personerna, medan elkabel är mycket svårare att säga nej till då jag gissar på att det inte fungerar lika bra trådlöst 🙂

Men främst handlar det om att det blir svårt få till snyggt just till det rummet. Det är 3 dörrkarmar i vägen samt en städskrubb. Det röda är där uttaget sitter. Vid första karmen är det sedan tidigare en elkabel så även om det går dra där är det lite plats. Direkt efter sitter dörrkarm två där det inte finns någon list som jag kan dra kabeln under utan isåfall måste jag igenom väggen där eller fult dra kabeln på utsidan av karmen. Vid städskrubben går dörren vid marken upp till taket så vid den måste jag hela vägen ovanför isåfall för sedan gå ner igen på andra sida och det finns inte någon karm att "dölja" kabeln vid. Sista dörren har väl samma problem som dörr 2, antingen igenom väggen eller göra ett mindre hål vid dörren så kabeln går att dra på utsidan av karmen.

Klart det går att lösa men det är allmänt krångligt. Men om alternativen fortfarande suger ganska rejält så kanske det måste bli så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Har du tummen mitt i handen såpass att det inte går att lösa en snygg kabeldragning, eller vad kan hon möjligen motsätta sig?
Vad är det för förutsättningar? Hyreslägenhet, bostadsrätt eller hus?

Finns ju om hyresrätt allehanda lösningar som kan bli snygga med allt ifrån kabellister eller naken kabel i väl valda hörn samt utmed golvlist, borra genom vägg där nödvändigt / möjligt. Om det inte ska synas alls går det i många fall att gömma ganska bra under golvlist samt trösklar.

Bostadsrätt är det, se mitt svar med bild ovan. Jag funderade på borra igenom städskrubben men tråkigt nog är den inte riktigt lika djup som väggen är, alltså skulle jag behöva borra typ 10cm ifrån hörnet på väggen. Men skulle eventuellt gå få ett OK resultat.

Skrivet av pv2b:

Externa USB-nätverkskort finns också med vettiga antenner. Om något finns ju här förutsättningar för en optimal placering av antennen utan att behöva köra en lång antennkabel med de förluster det innebär. (Man kör med en USB-förlängningssladd istället.) Det man ska undvika främst är såna där som ser ut som små USB-minnen bara utan någon synlig antenn, eller skräp som inte stödjer åtminstone 802.11ac (Wifi 5). Stora fördelen är ju att det är särklass enklast att installera och flytta mellan datorer vid behov. Däremot så har jag efter typ 2 minuters sökande inte hittat några USB-adaptrar som stödjer WiFi 6, vilket är rätt tråkigt. (Mer läsning om WiFi 6-adaptrar för USB finns här på Reddit)

Så jag hade nog ändå kört ett riktigt nätverkskort för att inte köpa in mig i en gammal standard i onödan.

Dock ett tips, om moderkortet har stöd för WiFi-kort i en M.2-plats speciellt avsedd för syftet (kolla moderkortsmanualen) så kan man slippa att ta upp en PCIe-plats bara för WiFi. Uppgraderade nyligen mitt Asrock B550 Pro4 med en Intel Wi-Fi 6 Gig+ AX200.NGWG.NV WLAN-modul. Installationen var lite småknepig, men bara för att jag inte ville täcka för PCI-platsen med täckplåten utan istället ville dra upp antennkontakten till hålen i I/O-plåten.

Det lär ju intressant! Hur tycker du att det fungerar kontra kabel? Ska undersöka det mer noggrant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Utanpåliggande elkabel skulle inte behöva dras alls lika långt som nätverkskabel behövs i detta fall. För någon som inte har samma hobby som majoriteten på detta forumet nöjer sig förmodligen personen med trådlöst till sin laptop/telefon. Det alternativet finns för dom personerna, medan elkabel är mycket svårare att säga nej till då jag gissar på att det inte fungerar lika bra trådlöst 🙂

Men främst handlar det om att det blir svårt få till snyggt just till det rummet. Det är 3 dörrkarmar i vägen samt en städskrubb. Det röda är där uttaget sitter. Vid första karmen är det sedan tidigare en elkabel så även om det går dra där är det lite plats. Direkt efter sitter dörrkarm två där det inte finns någon list som jag kan dra kabeln under utan isåfall måste jag igenom väggen där eller fult dra kabeln på utsidan av karmen. Vid städskrubben går dörren vid marken upp till taket så vid den måste jag hela vägen ovanför isåfall för sedan gå ner igen på andra sida och det finns inte någon karm att "dölja" kabeln vid. Sista dörren har väl samma problem som dörr 2, antingen igenom väggen eller göra ett mindre hål vid dörren så kabeln går att dra på utsidan av karmen.

https://i.imgur.com/B8TPlaL_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Klart det går att lösa men det är allmänt krångligt. Men om alternativen fortfarande suger ganska rejält så kanske det måste bli så!

Jo, men om du har behovet och intresset så måste ju sambon finna sig i att det dras en kabel.
Så snyggt som möjligt såklart.
Svårt att avgöra på den bilden, men gå genom garderoben ser ut som enklaste alternativet.

Trådlöst fungerar inte lika bra, men det kanske duger för dig. 2-300Mbit bör inte vara några problem, kanske mer.
Påverkan på latency varierar mycket beroende på väggar och lokala störningar så svårt att säga, allt från nästan ingen skillnad till stora skillnader.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jo, men om du har behovet och intresset så måste ju sambon finna sig i att det dras en kabel.
Så snyggt som möjligt såklart.
Svårt att avgöra på den bilden, men gå genom garderoben ser ut som enklaste alternativet.

Trådlöst fungerar inte lika bra, men det kanske duger för dig. 2-300Mbit bör inte vara några problem, kanske mer.
Påverkan på latency varierar mycket beroende på väggar och lokala störningar så svårt att säga, allt från nästan ingen skillnad till stora skillnader.

Fick en dålig planlösning när vi köpte lägenheten, lågupplöst och aningen off här och där haha. Med största sannolikhet är det nog genom städskrubben som är bäst om jag ska dra kabel. Drygt att det ska vara så mycket dörrar när det inte handlar om många meter.

Permalänk
Medlem

Jag satt i en liknande situation hemma tidigare innan jag fick tummen ur och dra riktiga kablar. Men jag köpte och installerade Asus AC68 vilket fungerade bra. Det var otippat bra signalmottagning till datorhörnan som är inkilad mellan rätt grova väggar. Jag skaffade varianten med extern antennbas istället för den med antenner direkt på kortet, det gjorde att jag kom upp en bit från golvet med bättre signal.

Kommer inte ihåg vad jag fick för ping eller liknande, men den maxade vår bredbandshastighet på 300 när jag testade på bredbandskollen.

Jag hade dock problem med installationen av drivrutinerna och programvaran, men när det väl gick igång så fungerade det bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xawiahn:

Det lär ju intressant! Hur tycker du att det fungerar kontra kabel? Ska undersöka det mer noggrant!

Svårt att säga. Jag använder bara mitt trådlösa nätverkskort som backup, för att koppla upp mot mobilen ifall fibern går ner, som den gjorde igår. Och även för annat som kräver trådlöst.

Hur Wifi funkar beror på vilken router du har, hur mycket störningar som finns, och annat sånt. Men så klart så funkar ett bättre trådlöst nätverkskort bättre än ett sämre.

Skuile i allmänhet säga att om du kan köra kabel bör du göra det. Utifrån det du postat ovan verkar det inte vara omöjligt att lösa snyggt på något sätt, bara lite jobb.

Permalänk
Medlem

ibland är det billigare att byta sambo