Enkel och billig hemmadator till pensionär

Permalänk
Medlem

Enkel och billig hemmadator till pensionär

Bakgrund
Söker köpråd på ett bygge till mamma som bara behöver en enkel dator till hemmet. Hon gör det "vanliga"; surfar, skickar e-post och tittar på bilder och videor. Idag har hon ett tio år gammalt bygge med Windows 7 och en kul-mus. Den duger åt henne, men så fort jag hälsar på kraschar Chrome och kastar Out of memory-fel efter femte fliken Så det hade räckt att stoppa in en till RAM-sticka men då sitter hon fortfarande med en gammal pirat-installation av Windows 7 som vi behöver råda bot på. Tänker att det är enklast att skaffa en helt ny burk som är redo för Windows 11 istället.

Tänker att ingen GPU bör behövas och har då gått i lösa tankar kring passiv kylning av CPU. Vet inte hur genomförbart det är, men spontant låter det ju trevligt med enbart 1-2 PWM-styrda chassifläktar. Har till exempel tittat lite grann på Arctic Alpine AM4 Passive, den säger sig kunna kyla CPU:er upp till och med 47W, men har inte satt mig in i om det ger tillräckligt med prestanda.

Prestandakrav
Jag tror att det mest krävande kommer vara ett titta på videor i 4K@60. Inom familjen har vi både telefoner och kameror som spelar in videor i de formaten så det vore ju kul om de går att titta på på en dator Går det till och med att framtidssäkra och hitta nånting som mäktar med 8K@30? Tänker att de hetaste mobilerna idag flashar med det som feature så det kanske är vanligare att spela in i det om 5 år än idag. Om 8K playback sätter för höga krav får vi stryka det.

Budget
Det finns ingen egentlig budget, utan det som efterfrågas är så billigt som möjligt utan att det blir dåligt. 5000 kr brukar ju vara smärtgränsen för att bygga något som är billigt och ändå någorlunda bra. Köper helst nya komponenter på grund av tidsbrist till att skaffa begagnade prylar. Windows-licensen får förmodligen läggas ovanpå hårdvarubudgeten.

Befintlig utrustning
Följande behöver inte införskaffas.

  • Mekanisk HDD för lagring.

  • Skärm

  • Tangentbord & mus

Att köpa

  • Chassi. Så litet som möjligt utan att det blir onödigt svårt att bygga. Förmodligen Mini-ITX. Eftersom ingen GPU behövs behöver inte chassit vara särskilt långt, utan kan krympa på alla möjliga ledder. Kanske någon liten kub-formad historia eller en slimmad tower likt Fracta Design Era?

  • Moderkort. Så litet som möjligt utan att det blir onödigt svårt att bygga med. Bör förmodligen stödja åtminstone 2 PWM-fläktar (4 pin). Förmodligen Mini-ITX.

  • SSD för OS + program, så förmodligen 256 GB.

  • RAM. Borde väl räcka med 8 GB?

  • CPU (eller APU kanske?). Kör gärna Ryzen för att stötta AMD. De beskrivna prestandakraven sätter väl ribban egentligen, men föreställer mig att någon nyare Ryzen 3 borde räcka. Vill jag ha en G-variant för grafikens skull? Vissa av dem verkar strömsnåla nog för att kunna kylas passivt.

  • CPU-kylare. Så tyst som möjligt. Gärna passiv om det går.

  • PSU. Enklaste möjliga av god kvalitet som krävs för att driva det hela.

  • Chassi-fläktar. Bör räcka med 1-2 stycken PWM-styrda.

  • Windows-licens.

Permalänk
Medlem

Vill man ha ett enkelt system som kräver så lite handpåläggning som möjligt från en själv och ändå är smidigt och löjligt enkelt för den oerfarne pensionären, så borde man kolla på en Mac.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vill man ha ett enkelt system som kräver så lite handpåläggning som möjligt från en själv och ändå är smidigt och löjligt enkelt för den oerfarne pensionären, så borde man kolla på en Mac.

Pensionären är erfaren av Windows sedan 15 år, så jag tror dessvärre att en dyr Mac inte är vägen att gå

Permalänk
Medlem

Kan inte en Chromebook vara ett tänkbart alternativ? Låter ju som att det skulle passa hennes behov perfekt.

Permalänk
Medlem

Här, klart. Har du SSD också och ploppar in den mekaniska i den: https://www.webhallen.com/se/product/321666-Lenovo-IdeaCentre...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Geeks
SweClockers

Nu svär jag i kyrkan, men jag skulle (av erfarenhet) tänka efter både en och två gånger innan jag ger mig på ett hemmabygge. En Chromebook eller Mac är mer än tillräckligt för de flesta uppgifter, är nästintill underhållsfritt och kommer troligtvis spara dig många onödiga telefonsamtal.

Är Windows ett måste skulle jag kika på Intel NUC eller kanske en enkel bärbar + skärm.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Kan inte en Chromebook vara ett tänkbart alternativ? Låter ju som att det skulle passa hennes behov perfekt.

Har kollat lite snabbt tidigare. Men utrymmet är inte så tight att en laptop är en fördel. Blir det inte bara att man betalar extra för det lilla formatet + en skärm som aldrig kommer användas? Vanligtvis får man ju mer för pengarna med fullstora format istället för kompaktare (som med NUC).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

https://shop.inrego.se/stationara/hp-elitedesk-800-g2-20

Byt ut SSD:n om du behöver. Eller något annat därifrån.

Permalänk

Själv köpte jag en Intel Nuc till farsan för några år sen. Inte det billigaste kanske men enkelt och litet format.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Här, klart. Har du SSD också och ploppar in den mekaniska i den: https://www.webhallen.com/se/product/321666-Lenovo-IdeaCentre...

Ja, något sånt ser helt klart intressant ut!

Skrivet av Dimestam:

Nu svär jag i kyrkan, men jag skulle (av erfarenhet) tänka efter både en och två gånger innan jag ger mig på ett hemmabygge. En Chromebook eller Mac är mer än tillräckligt för de flesta uppgifter, är nästintill underhållsfritt och kommer troligtvis spara dig många onödiga telefonsamtal.

Är Windows ett måste skulle jag kika på Intel NUC eller kanske en enkel bärbar + skärm.

Det är ingen i familjen som kan Mac, så det blir värre att supporta sånt Det enda hon behöver hjälp med idag är att bli tillsagd att klicka nej på allt AVG Free försöker pracka på henne.

Jag är kanske för dåligt insatt i specifikt produktkategorin Chromebook. Men när jag snabbt Prisjakt-filtrerar på Chromebooks från 2020-2021 som har en Intel Core-processor och 8 GB RAM så kostar allting 6000 kr och uppåt, vilket spontant känns som en lite för hög lägstanivå för något som ändå ska vara billigt. Men det är klart, det kanske räcker med något enklare men då är jag för dåligt insatt själv utan att ägna tid åt att läsa på

NUC och liknande är väldigt intressant, ja. Men även där känns det som att lägsta priset ligger lite väl högt vid första anblick. Samtidigt lät inte morsan särskilt imponerad av att kunna fästa datorn bakpå skärmen, utan hon såg mer ut som ett frågetecken och undrade varför man skulle vilja göra det

Skrivet av Weiman:

Det korta svaret är väl att det inte finns något behov av en bärbar då datorn bara ska stå på ett skrivbord och vara kopplad till skärm + tangentbord och mus. Dessutom brukar laptop-hårdvara vara ganska rejält begränsad av sin strömbudget jämfört med en desktop som har ett fullstort nätaggregat. Närmaste referensen är väl att de processorer jag tittat på hittills ligger på ca. 50W TDP medan den som finns i din länkade dator ligger på 15W. Utan att ha gjort någon efterforskning själv bara antar jag att varianten med tre gånger högre strömbudget kommer kunna orka mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

https://shop.inrego.se/stationara/hp-elitedesk-800-g2-20

Byt ut SSD:n om du behöver. Eller något annat därifrån.

Bra tips! Såg den sidan nämnas i en äldre tråd när jag sökte efter pensionärsbyggen Har aldrig hört talas om den innan idag. När du säger "byt ut SSD:n", vet du om det anses vara värt att göra det via deras prispåslag eller är den typen av förändringar billigare/bättre att göra själv? Vissa såna här anpassningstjänster är ju överdrivet dyra menar jag, och jag vet inte på vilken nivå de här anses ligga. Kan man sen lita på att det är en bra komponent? Det verkar ju bara stå SSD som produkttyp och ingen djupare detaljnivå än så. Det finns ju både bra och dåliga SSD och bara för att det är en gammal företagsmaskin behöver det inte betyda att det automatiskt är en bra modell tänker jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebbepojken:

Bra tips! Såg den sidan nämnas i en äldre tråd när jag sökte efter pensionärsbyggen Har aldrig hört talas om den innan idag. När du säger "byt ut SSD:n", vet du om det anses vara värt att göra det via deras prispåslag eller är den typen av förändringar billigare/bättre att göra själv? Vissa såna här anpassningstjänster är ju överdrivet dyra menar jag, och jag vet inte på vilken nivå de här anses ligga. Kan man sen lita på att det är en bra komponent? Det verkar ju bara stå SSD som produkttyp och ingen djupare detaljnivå än så. Det finns ju både bra och dåliga SSD och bara för att det är en gammal företagsmaskin behöver det inte betyda att det automatiskt är en bra modell tänker jag.

Vet inte vad de har för komponenter exakt, men använder hon datorn som mina föräldrar spelar det ingen som helst roll.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sebbepojken:

Jag är kanske för dåligt insatt i specifikt produktkategorin Chromebook. Men när jag snabbt Prisjakt-filtrerar på Chromebooks från 2020-2021 som har en Intel Core-processor och 8 GB RAM så kostar allting 6000 kr och uppåt, vilket spontant känns som en lite för hög lägstanivå för något som ändå ska vara billigt. Men det är klart, det kanske räcker med något enklare men då är jag för dåligt insatt själv utan att ägna tid åt att läsa på

Specifikationerna på Chromebooks/Chromeboxes är (i sammanhanget) ganska ointressanta. "Tankevurpan" du gör (om jag får säga så, i all välmening!) är att du jämför vad du tänker skulle behövas för en bra upplevelse på en Windows-maskin. Chrome OS är väldigt mycket mer lättdrivet. Som referens, dotten i familjen kör en modell med en MediaTek MT8183C (8 kärnor ARM) och den har jag aldrig upplevt som långsam för surf, dokument eller video.

Med det sagt säger jag inte att Chromebook/Chromebox är rätt, men tycker du ska ta en extra titt! Det är väldigt enkelt system att komma igång med, och det hålls konstant uppdaterat utan problem. Jag skulle bli galen av det, men för mindre intresserade eller som i mitt fall barn tror jag verkligen Chrome OS kan vara rätt val.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Kör själv mycket med Chromebook och håller med de är underbara. Jag köpte en budget och den känns inte precis underbar att kolla på film med. Men surfa etc flyter på och bra uppstart. Ska man ha en dator för 4k@60Hz film, så är det väl få chromebooks som ens har 4K skärm? Nu kan man såklart streama till en tv.

Mac så skulle jag idag undvika x86 då den överges. Man kan ha olika åsikter om M1an, men jag räknar inte den p.g.a. priset som en väldigt enkel dator för pensionärer som typ bara ska surfa på datorn.

*edit*
Min Chromebook i hemmet är ultrabudget och en specialare. Men när jag kollar på netflex så kan man ibland få klicka flera gånger för att få den hoppa fram, stänga av filmen etc. Datorkraften räcker ej till. Nu är de vanligaste chromebook otroligt mycket snabbare, men om man har väldigt höga krav på videouppspelningen så kan det om man har otur bli liknande min.

Permalänk
Medlem

Har du frågat mamma vilken formfaktor hon skulle föredra..?

Permalänk
Medlem

Överväg att köpa en ipad

Permalänk
Medlem

Kör en NUC, tyst, tar liten plats och har fullt tillräckligt prestanda för en pensionär.

Permalänk
Medlem

Håller med om NUC men då motsvarande för Ryzen.

https://www.webhallen.com/se/product/337656-Asus-MiniPC-PN51-...

Något sådant kanske? Kan dessutom fästas med Vesa på baksidan av skärmen om fäste finns

Permalänk
Medlem

Kanske en laptop för max 4000 kr. Så man kan surfa lite i sängen om man råkar bli sängliggande onödigt mycket plötsligt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Någon "minidator" lär vara lämplig, som andra också nämnt.

Säljs bl a en Dell 7070 på Tradera nu för 3600 med "köp nu", auktionen slutar om drygt 2h så det gäller att vara snabb.

Men Dell Optiplex, HP Prodesk/Elitedesk, Lenovo ThinkCentre med minst i5 (el motsvarande AMD) är nog inte dumt val någon av dem.

Sen när det gäller Inrego så kan jag inte säga hur bra de är, men rejält dyra. Inte sällan minst det dubbla priset jämfört med vad du kan hitta beg på andra håll.

Gällande Windows-licensen ingår den oftast med färdigbyggda system men måste köpas till med egenbyggda.

Permalänk
Medlem

Mina förädrar har denna och är riktigt nöjda: https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-27-dp...
Den är tyst och allt ingår.

Annars skulle jag rekommendera en NUC eller dylikt om du vill bygga ihop något.
Jag har själv en 10:gen i5 NUC och kör 4k filmer på tvn utan problem.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Skrivet av Sebbepojken:

Bra tips! Såg den sidan nämnas i en äldre tråd när jag sökte efter pensionärsbyggen Har aldrig hört talas om den innan idag. När du säger "byt ut SSD:n", vet du om det anses vara värt att göra det via deras prispåslag eller är den typen av förändringar billigare/bättre att göra själv? Vissa såna här anpassningstjänster är ju överdrivet dyra menar jag, och jag vet inte på vilken nivå de här anses ligga. Kan man sen lita på att det är en bra komponent? Det verkar ju bara stå SSD som produkttyp och ingen djupare detaljnivå än så. Det finns ju både bra och dåliga SSD och bara för att det är en gammal företagsmaskin behöver det inte betyda att det automatiskt är en bra modell tänker jag.

Jag har köpt en hel del maskiner på Inrego. Jag tycker prispåslaget för att få grejer uppgraderade är lite högt. Särskilt när du var inne på att bygga själv så har du ju kunskapen.
Har i övrigt varit nöjd, även med strul när jag skickat tillbaka så var det utan knussel.
En fördel om du vill ha Windows är ju att refurbished licensen bara kostar 375kr. Men Windows 11 säkrat är det ju inte.

Permalänk
Medlem

Vill man bygga eget och litet så tycker jag man i de flesta fall hamnar på lite dyrare komponenter, går att hitta hyffsat små datorer som är färdigbyggda ganska billigt men då med enklare komponenter.

Ett alternativ är ju att uppgradera minnet och köpa en w10 licens för någon hundralapp.

Annars finns det ju hyffsade datorer att köpa direkt. Ex
https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/asus-s34...
Inte jätteliten, men verkar vara prisvärd om man gillar färgen.

Dyrare mindre men med bättre komponenter: https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/asus-s50...

Enda att kolla är hur svårt det är att kasta in en hårddisk till / SSD om det skulle behövas, annars räcker de nog länge.

Permalänk
Medlem

Jag tänker också att någon typ av 'minidator' vore det enklaste. Eftersom en del av kraven var bra videouppspelning så känns det som att det är bättre att köpa något nytt i stället för att försöka hitta något billigare begagnat. Jag tänker också att en AMD med inbyggd grafik är ett bra alternativ.

Kanske en HP ProDesk 405 G6 Desktop skulle vara bra

En för 5849 kr via Benify (6499 kr annars)
https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=294U9EA&opt=UUW...
Eller en med bättre processor för 6749 kr via Benify (7499 kr annars), osäker om bättre processor också betyder bättre grafik.
https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=294V1EA&opt=UUW...

Jämfört med att bygga själv så är Windows inkluderat, och inte vilket Windows som helst utan Pro versionen.

Kolla efter en forum tråd om hur man kan få tillgång till förmåner via Benify.

Permalänk
Medlem

Om du däremot vill bygga själv så fanns det lite bra idéer i tråden
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1641576-koprad-pa-stat...
Tänker speciellt på
#19203099
#19203476
Då får man ju en riktigt ny CPU med inbyggd grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Specifikationerna på Chromebooks/Chromeboxes är (i sammanhanget) ganska ointressanta. "Tankevurpan" du gör (om jag får säga så, i all välmening!) är att du jämför vad du tänker skulle behövas för en bra upplevelse på en Windows-maskin. Chrome OS är väldigt mycket mer lättdrivet. Som referens, dotten i familjen kör en modell med en MediaTek MT8183C (8 kärnor ARM) och den har jag aldrig upplevt som långsam för surf, dokument eller video.

Med det sagt säger jag inte att Chromebook/Chromebox är rätt, men tycker du ska ta en extra titt! Det är väldigt enkelt system att komma igång med, och det hålls konstant uppdaterat utan problem. Jag skulle bli galen av det, men för mindre intresserade eller som i mitt fall barn tror jag verkligen Chrome OS kan vara rätt val.

Oj, finbesök i tråden - kul! Jag är helt med på vad du säger. Så det kanske krävs att jag sätter mig in lite bättre i det ekosystemet först då. Tack för input!

Skrivet av Weiman:

Har du frågat mamma vilken formfaktor hon skulle föredra..?

Ja, och hon har inga direkta preferenser. Att datorn skulle vara av storleken mindre är mest mitt eget påhitt eftersom det är overkill med en mellan/stor tower för att husera en processor. Men det finns heller inget direkt behov av att gå på mini-format.

Skrivet av PlogarN97:

Överväg att köpa en ipad

Då tappar hon dessvärre rejält i sin IT-supportkompetens så det är en no-go

Skrivet av dlq84:

Kör en NUC, tyst, tar liten plats och har fullt tillräckligt prestanda för en pensionär.

Skrivet av motvikt:

Håller med om NUC men då motsvarande för Ryzen.

https://www.webhallen.com/se/product/337656-Asus-MiniPC-PN51-...

Något sådant kanske? Kan dessutom fästas med Vesa på baksidan av skärmen om fäste finns

(Svarar båda om NUC)
Kollat en del på NUC men spontant känner jag att priset ligger lite högre än önskvärt när formfaktorn i sig inte är värd särskilt mycket i det här fallet. Man verkar ju komma undan billigare genom att bara bygga en M-ITX själv. Det har även kommit bra tips i tråden på vanliga towers för ~5000 kr som slår NUC på fingrarna.

Skrivet av D.:

Någon "minidator" lär vara lämplig, som andra också nämnt.

Säljs bl a en Dell 7070 på Tradera nu för 3600 med "köp nu", auktionen slutar om drygt 2h så det gäller att vara snabb.

Men Dell Optiplex, HP Prodesk/Elitedesk, Lenovo ThinkCentre med minst i5 (el motsvarande AMD) är nog inte dumt val någon av dem.

Sen när det gäller Inrego så kan jag inte säga hur bra de är, men rejält dyra. Inte sällan minst det dubbla priset jämfört med vad du kan hitta beg på andra håll.

Gällande Windows-licensen ingår den oftast med färdigbyggda system men måste köpas till med egenbyggda.

Som jag nämnde har jag inte tid till att köpa begagnat just på grund av att det kräver ett större engagemang.

Känner igen att jag tittat på flera av de produktserierna som du nämner så det känns tryggt att det verkar vara bra grejer också

Tack för input om Inrego, jättebra att veta!

Skrivet av blegnitur:

Jag har köpt en hel del maskiner på Inrego. Jag tycker prispåslaget för att få grejer uppgraderade är lite högt. Särskilt när du var inne på att bygga själv så har du ju kunskapen.
Har i övrigt varit nöjd, även med strul när jag skickat tillbaka så var det utan knussel.
En fördel om du vill ha Windows är ju att refurbished licensen bara kostar 375kr. Men Windows 11 säkrat är det ju inte.

Skönt att höra att ni är överens om att Inrego är höga i pris - det är bra att veta och svårt att ta reda på själv Men ska ta en mer noggrann titt på deras sortiment sen också.

Skrivet av Skiiren:

Vill man bygga eget och litet så tycker jag man i de flesta fall hamnar på lite dyrare komponenter, går att hitta hyffsat små datorer som är färdigbyggda ganska billigt men då med enklare komponenter.

Ett alternativ är ju att uppgradera minnet och köpa en w10 licens för någon hundralapp.

Annars finns det ju hyffsade datorer att köpa direkt. Ex
https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/asus-s34...
Inte jätteliten, men verkar vara prisvärd om man gillar färgen.

Dyrare mindre men med bättre komponenter: https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/asus-s50...

Enda att kolla är hur svårt det är att kasta in en hårddisk till / SSD om det skulle behövas, annars räcker de nog länge.

Har faktiskt övervägt att uppgradera den befintliga datorn. Men den är ändå så gammal och dessutom är systemdisken för liten den med, så då måste man köpa nytt RAM och SSD. Och då kommer RAM vara DDR3 och inte återanvändbart i något bygge i framtiden. Så det känns enklare att bara skaffa en helt ny dator.

Och tack för produkttips! Ju längre tråden blir desto tydligare blir det att Prisjakt inte lyckats indexera alla stationära datorer på marknaden.

Skrivet av Repetera:

Jag tänker också att någon typ av 'minidator' vore det enklaste. Eftersom en del av kraven var bra videouppspelning så känns det som att det är bättre att köpa något nytt i stället för att försöka hitta något billigare begagnat. Jag tänker också att en AMD med inbyggd grafik är ett bra alternativ.

Kanske en HP ProDesk 405 G6 Desktop skulle vara bra

En för 5849 kr via Benify (6499 kr annars)
https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=294U9EA&opt=UUW...
Eller en med bättre processor för 6749 kr via Benify (7499 kr annars), osäker om bättre processor också betyder bättre grafik.
https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=294V1EA&opt=UUW...

Jämfört med att bygga själv så är Windows inkluderat, och inte vilket Windows som helst utan Pro versionen.

Kolla efter en forum tråd om hur man kan få tillgång till förmåner via Benify.

Benify har vi tillgång till redan - så bra tips att kolla på såna deals Inte ens slagits av tanken, men ska göra en djupdykning!

Skrivet av Repetera:

Om du däremot vill bygga själv så fanns det lite bra idéer i tråden
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1641576-koprad-pa-stat...
Tänker speciellt på
#19203099
#19203476
Då får man ju en riktigt ny CPU med inbyggd grafik.

Tack för länktips! De sökningarna jag gjorde själv innan var just relaterade till seniorer, men du har rätt i att det bör finnas ett överlapp mot första datorn för barn också

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att ju äldre man blir desto viktigare blir skärmen. En del tror tvärtom, att ju "sämre" man ser desto mindre blir kraven. Nej. 4K-skärm på 27" med 200% skalning är lagom. Jag har 24" nu, men nästa skärm blir nog större.

Angående prestanda är min erfarenhet av äldre personer, och mig själv, att moderna processorer räcker och blir över. Sällan CPU, GPU eller RAM ställer till det. Däremot är molnlagring inte det enklaste. Extern lagring, tja, det glappar, ramlar, etc.

Beroende på det där med bilder och filmer på familjen bör man överväga hur stor lagring man ska ha. Antingen en stor SSD som förväntas klara behoven, eller en liten SSD för startvolym och en (intern, kan vara 2.5") mekanisk hårddisk som klarar lagring av media. Speciellt filmer tar mycket plats, även om de är HEVC eller motsvarande. (Man får räkna med att 4K i 60fps är standard som film på mobiler ett tag framöver)

Har man rymligt samvete kan man köpa Win 10 som "gråversion" för nån hundring om man bygger själv, så på en prispressad burk får man såklart mer prestanda om man kan lägga mer pengar på CPU, men oftast behövs det knappast. Spela upp 4K-film klarar moderna datorer utan problem. 8K är en annan sak, men då ställs andra krav på GPU, utgångar, och uppspelningsskärmar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

En del saker som nämns här..

Tyvärr är det rätt vanligt att folk vill ha bra dator snabbt och billigt, samtidigt som de inte heller vill engagera sig i högre grad.
Det går inte riktigt ihop så, kan inte få utan att ge.
Om man ska ha ny utan att engagera sig så mycket får man ofta räkna med att betala mer.

Sen är just 5k en vanlig gräns som folk sätter, både vad gäller stationära och bärbara. I själva verket är 7-9k betydligt mer rimligt för att få något bra och inte bara billigt.
Tänker nu inte bra på TS i det här, utan även för ev andra som har liknande tankar.

Färdigbyggda kräver mindre engagemang, även om de kanske blir lite dyrare än att bygga motsvarande själv. Inte gjort mer noggrann jämförelse på länge. Bygger man själv tillkommer oftast licensen. Fördelen med att bygga själv är att man kan styra vilka komponenter som ingår, men det kräver ju då lite mer engagemang.

Tänk även på skärm och ev andra tillbehör som @Pirum säger, inte sällan är även skärmen minst lika gammal el t o m äldre än datorn.

Är lämpligt att ha någon slags backup el molnlösning för lagringen. Enklast och säkrast är molnlösningar, tänk dock på att de flesta sådana måste betalas regelbundet.

Permalänk
Avstängd

Jag har flera Dell SFF stationära med lågprofil GPU (t.ex. Geforce GT710) och någon har jag bytt CPU till quad-variant för att kunna hantera högkomprimerade video-format som x265. Skapliga begagnade kontorsdatorer fixar lätt kraven och har utmärkta servicemanualer och support för nerladdning av drivrutiner. Med Dell's "servicetag" hittar man direkt rätt nerladdningar. Har köpt mycket på IT-Auktion och kan rekommendera dom, fungerande kundsupport om det skulle behövas. Uppgraderingar från Win7 till Win10 har fungerat direkt.

https://www.it-auktion.se/index.jsp?category=Datorer.4__Toppr...