TV-BOX ARRIS VIP 4302 - Generell uppkoppling

Permalänk
Medlem

TV-BOX ARRIS VIP 4302 - Generell uppkoppling

Hej!
Jag har läst lite olika trådar där det verkar som att folk har lyckats få den här TV-boxen att fungera felfritt utan att koppla den in i en switch som ligger framför routern, eller Telias router.
Vad jag kan se dock är det antingen folk som flashat routrarna, eller 2-3 specifika modeller som fungerat.

Jag skulle vilja få till detta också, och undrar då, vad är kraven på routern från första början?
Behöver den ha stöd för något särskilt / särskilda inställningar?
Det borde inte idag vara en handfull egna modeller som fungerar tänker jag, utan snarare att den kräver stöd för specifika saker.

Permalänk
Medlem

Det du behöver titta efter är IGMP Snooping. Denna styr hur tvtrafik som går via multicast kontrolleras. Tex Asus routrar brukar klara detta. Sedan brukar man i dessa kunna markera detta som aktiverat i konfigurationen som tvtrafik på vanligen port 4.

Permalänk
Medlem

Som sagt beror på vad man har för router, jag kör en Edgerouter 4 och har gjort rätt lätt för mig. Jag har skapat ett VLAN på WAN-porten och samma VLAN på LAN-porten på routern sen har jag bryggat dom virtuella portarna. Då switchas trafiken för IPTV förbi dvs den routas inte.

Se bild hur det är kopplat, gissar att du förstår att varje färg är ett VLAN samt att det bara en en kabel från internet till routern sen även en kabel mellan router och switch.

Permalänk
Medlem

Jag kör personligen pfSense och hade tidigare konfigurerat upp de VLAN Telia kör för Digital TV, jag ändrade dock dessa för något år sedan eftersom jag ville kunna titta på TV när jag uppdaterade pfSense.

Så jag skaffade mig en 12-portas Cisco switch och taggade upp alla VLAN där för att just slippa vara beroende av min pfSense router för digital tv.

Antar att smaken är som baken, det är däremot betydligt lättare att ha en "core"-switch framför din router.

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar allihopa.
Så jag behöver kunna sätta upp VLAN egentligen, blir det enklaste?

Det satt från början en switch framför routern, men jag upplevde att detta krånglade på andra sätt och vill därför testa byta ut den genom att routa eller då skapa VLAN.

Ska se om jag kan läsa på lite om att sätta upp VLAN och brygga dessa så som du gjort, annars återkommer jag.

Permalänk
Medlem

Routern jag önskar försöka detta på är en D-Link Dir-655

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joalin:

Det du behöver titta efter är IGMP Snooping. Denna styr hur tvtrafik som går via multicast kontrolleras. Tex Asus routrar brukar klara detta. Sedan brukar man i dessa kunna markera detta som aktiverat i konfigurationen som tvtrafik på vanligen port 4.

Det stämmer inte helt. Det Asus firmware gör är att lägga ut det specifika VLAN'et som TV-trafiken går på på en specifik port på routern. Den porten blir bryggad och trafiken routas inte, typ så som mobe06 beskriver sin lösning. Det är tveksamt om den porten går att använda till internettrafik. Jag har inte testat. Men i så fall kommer du mest troligt att hamna utanför routern med allt vad det innebär.

Skrivet av Nevitar:

Routern jag önskar försöka detta på är en D-Link Dir-655

Det fungerar inte med D-Links firmware. Du kan dock undersöka om DD WRT eller Tomato fungerar på DIR-655. Du bör kunna åstadkomma konfigurationen med någon av dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Har för mig jag ägt en 655a och osäker om dlinks orginalmjukvara i den ens tillåter en att konfigurera vlan

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Aha jag förstår.
Då det inte är min egen uppkoppling och inte tror jag kan övertala vederbörande att köpa en ny router så får det väl bli den tråkiga switchen framför då.

Tack ska ni alla ha för hjälpen så länge!
Visar det sig att det blir en ny router så återkommer jag.

Men det jag ska hålla koll på är alltså möjligheten att konfigurera VLAN på portarna till att börja med.
Tack!

Edit:
När jag kikar i bruksanvisningen (då jag sitter remote).
Så ska det finnas något som heter IGMP Multicast i den, är detta inte användbart?
Där ska också finnas en checkbox (enligt manual) för att tillåta multicast streams.
"Check the box to allow multicast traffic to pass through the router from the Internet."

Eller jag tänker fel nu?

Permalänk
Medlem

När jag läser lite online så verkar det som att detta borde kunna fungera?

Med Allow multicast streams, alternativt IGMP Multicast, eller kanske behövs båda?
Jag har inte läst något om denna typ av trafik.
Någon som har mer kunskap om detta?

Målet är att ha routerns "Internet" (grå) port i väggen, och använda en av de 4 till TV boxen, samt de andra 3 till vanliga saker, så som TV och spelkonsol.

Bild på baksidan av routern.
https://i.imgur.com/SKJTQrf.png