Hjälp med dual boot installation

Permalänk
Medlem

Hjälp med dual boot installation

Tjena, vill testa Pop!_OS, men är inte säker på att det kommer passa för mig så tänkte ladda ner den på min E: Disk och dualboota, då windows är på min C disk. I videon jag kollat på om där en kille går igenom detta så hade han endast en disk (har kollat på denna video )

Så, eftersom att han endast använder en disk så krymper han utrymmet på den så att typ halva är till windows och halva är till Linux. Men då jag vill ladda ner det till en helt annan disk, behöver jag fortfarande skapa ett tomt utrymme till Pop!_OS installationen eller kan jag bara installera dit direkt?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett videon och är inte säker på om jag har uppfattat din fråga korrekt, men se till att din E: disk är tom innan du installerar ett OS på den :). Dock behöver du inte göra något med din C: disk.

EDIT. Du behöver inte skapa en ny "delningen" av disken om det är det du syftar på med "tomt utrymme" utan det räcker med att se till att din risk är tom (bara radera/flytta innehållet) eller formatera disken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag har inte sett videon och är inte säker på om jag har uppfattat din fråga korrekt, men se till att din E: disk är tom innan du installerar ett OS på den :). Dock behöver du inte göra något med din C: disk.

EDIT. Du behöver inte skapa en ny "delningen" av disken om det är det du syftar på med "tomt utrymme" utan det räcker med att se till att din risk är tom (bara radera/flytta innehållet) eller formatera disken.

Alright, tackar. Flyttar över det som är viktigt och formaterar sedan disken då.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Rekordmedlem

Ett alternativ kanske är att köra i en virtuell dator, det är många gånger det enklaste för "första test" så kan man sedan bestämma sig för om man vill ha dualboot eller kanske virtualisera på riktigt (typ 1 hypervisor)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ett alternativ kanske är att köra i en virtuell dator, det är många gånger det enklaste för "första test" så kan man sedan bestämma sig för om man vill ha dualboot eller kanske virtualisera på riktigt (typ 1 hypervisor)

Skulle säga att en live-USB nog är enklaste och mest rättvisande, en virtuell maskin kan både dölja problem du sen får med din fysiska hårdvara, eller skapa problem som du inte skulle haft "på riktigt".

Live-USB kan du testa och leka hur mycket du vill och får en bra uppfattning om hur bra kompatiblitet osv är.

Permalänk
Medlem

Ah, min disk blev av någon anledning oanvändbar första gången jag försökte dela den, så jag har rensat och formaterat den nu, kommer installera Pop nu.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Jag flashade ISO filen till mitt usb minne, men usb't dyker inte upp i utforskaren och nu när jag startar datorn via usb minnet i BIOS så öppnas windows istället för Pop OS. Vad ska jag göra?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem

måste ju välja boot disk typ f8 eller liknande vid boot samt se till att windows itne använder secure boot etc då dom flesta linux distros inte kan boota med secure boot

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Uppdatering: Jag flashade ISO filen till mitt usb minne, men usb't dyker inte upp i utforskaren och nu när jag startar datorn via usb minnet i BIOS så öppnas windows istället för Pop OS. Vad ska jag göra?

Låter märkligt. Är du verkligen helt säker på att du bootar USB-minnet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Låter märkligt. Är du verkligen helt säker på att du bootar USB-minnet?

Fick det tillslut installerat, men är nu fast i en busybox meny som har "clearat" 500000 garbage inodes. Vette fan vad som händer

Edit:nu är den uppe i typ 130 tusen filer

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Fick det tillslut installerat, men är nu fast i en busybox meny som har "clearat" 500000 garbage inodes. Vette fan vad som händer

Edit:nu är den uppe i typ 130 tusen filer

Ingen aning vad den gör, eller vad som har orsakat den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Keeper of Traditions

Om det endast är för testande så hade väl en virtuell maskin varit det enklaste, istället för att dual boot:a och potentiellt förstöra din nuvarande setup?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Om det endast är för testande så hade väl en virtuell maskin varit det enklaste, istället för att dual boot:a och potentiellt förstöra din nuvarande setup?

Det har du säkert rätt i. Jag kan uppenbarligen inte så mycket om detta. Jag gav upp nu, misslyckats hela dagen. Windows fungerar fortfarande men jag har lite problem att fixa med vissa program.

Visste heller inte att det fanns någon risk i detta. Sökte mycket på google efter sånt men det kom som inte fram något, det verkade vara säkert och enkelt.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball