Fredagsfokus 23: Linux på skrivbordet – och på SweClockers?

Permalänk
Medlem

hehe, nice doggy
Jag antog att DasIch kan de-krypta mig och lyckas bättre vid nästa försök
Jag börja dualboota i smyg i lugn och ro i min takt efter humör för några år sen och snappat upp bara det man behöver veta bara och de flesta Linuxanvändarna är ju helt sjukt snälla med att hjälpa en om man inte hittar en lösning redan på nätet om man är nyfiken på att fördjupa sig i Linux, eller, inte
Men japp, under Windows så funkar allt och redan idag, i know.

Permalänk
Medlem

En sak ni kan leka med om ni inte redan gjort det är ju att installera FS-UAE
Testa just nu snabbt Cabaret_Asteroids_1991_Vertical_Development.adf på Manjaro och fick en instant retro-flashback-gåshud och inget klydd, installeras enkelt via ADD/Remove Software och ladda ner valfritt spel på sajten nedan.
Starta FS-UAE och klicka Floppy Drives och öppna er .adf från där som lär ligga i downloads mappen.

https://www.linuxlinks.com/fs-uae-excellent-amiga-emulator/
https://archive.org/details/softwarelibrary_amiga_pd?tab=coll...

Permalänk
Medlem

Jag vill att ni drar in mer kvinnor i ert material. Att man kan vara nörd och också tjej!

Permalänk
Medlem

<3

Älskar att sitta o mekka med Linux, kul om ni kan raportera mer om det. Men finns ju många andra svenska sidor.

Permalänk

Väldigt roligt att ni skall ta upp Linux lite mer! Linux är viktigt då det behövs konkurrens! Själv använder jag mest MacOS både på stationärt och laptop men har en konvertibel Lenovo laptop också (som har pekskärm och penna). Har installerat Linux virtuellt på Macarna och som dual boot på Lenovo men jag skall erkänna att jag inte använder Linux så mycket. Har märkt att det är olika utmaningar för stationär dator jämfört med Laptop och olika utmaningar att använda mus, pekplatta, pekskärm eller penna! Windows och Ubuntu försöker vara alla till lags och då blir det kompromisser (stora knappar och få finesser). Med virtuell Linux installation blir det ofta för långsamt. Virtuell installation misslyckas också ofta pga. grafikdrivrutiner.

Så jag tycker att ni skall visa någon Linux-distro som tillför något - jämför gärna i punktform med MacOS, Chrome OS och Windows! Visa hur man gör ett första test med Live USB. Därefter hur man installerar dual boot. Visa några populära open source program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag vill att ni drar in mer kvinnor i ert material. Att man kan vara nörd och också tjej!

Hur skulle man göra det menar du?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Eazy:

Hur skulle man göra det menar du?

Hen kanske tycker att vi borde blåsa rent @landmarks dator och bara lämna en sticka med LFS på skrivbordet en dag

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hjälpsam

Jag som inte kör med Linux hemmavid, är intresserad av installation och komma gång, med Mint och PopOS.
Vi även se installation på en burk med AMD-kort och en med Nvidia-kort.
Lite prestandatester med dessa distributioner är också intressant.

UndaC har nu gjort mig osäker, skall jag välja Mint eller PopOS?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Haha, fattar inte många ord av det där. En stor anledning till att jag kör Windows. Orkar verkligen inte att mecka, det ska bara funka.

https://i.gifer.com/g2mJ.gif

Haha efter att jag börjat med Fedora har jag låtit deras blogg vara kvar som startsida i FF och det är inte superofta man kommer från jobbet med förmodligen nån del strulande IT och förstår etthundra procent av så mycket där. Nu senast https://fedoramagazine.org/nmstate-a-declarative-networking-c... ett "deklarativt nätverksverktyg" och innan det OpenCV. OpenCV? "OpenCV is a library of programming functions mainly aimed at real-time computer vision. " ..k jag ska nog se nån serie eller nåt. Hah, gillar att meka en del, behövs ibland och är skoj men det finns definitivt grader. Den här var också bra https://fedoramagazine.org/getting-started-with-maxima-in-fed... , jag läste en minut och sedan gjorde jag rent kattlådorna igen. "To enter a matrix, use the entermatrix function. ". Menmen, ibland är det saker man är intresserad av och lär sig.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Näe hörni på redaktionen, nu får ni allt ta och undersöka er utrustning som ni filmar med! Jag vet inte hur det är för er andra med mindre skärmar, men på min TV så är bilden extremt grumlig. Jag vet inte om det handlar om upplösningen eller autofokus, men något är väldigt fel

Nåväl, proffsig panel som vanligt!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av YamahaDGX630:

Näe hörni på redaktionen, nu får ni allt ta och undersöka er utrustning som ni filmar med! Jag vet inte hur det är för er andra med mindre skärmar, men på min TV så är bilden extremt grumlig. Jag vet inte om det handlar om upplösningen eller autofokus, men något är väldigt fel

Nåväl, proffsig panel som vanligt!

Kan vara jag som satt fokus fel. Har inte så bra syn tyvärr

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Kan vara jag som satt fokus fel. Har inte så bra syn tyvärr

Ursäkten godtas!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av YamahaDGX630:

Ursäkten godtas!

Normalt sett brukar jag förpesta Jonas eller Kenneths liv genom att be dem kolla men de var båda på semester.

Skulle också kunna gå till optikern och fixa nya glasögon men det är typ… tråkigt och dyrt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Normalt sett brukar jag förpesta Jonas eller Kenneths liv genom att be dem kolla men de var båda på semester.

Skulle också kunna gå till optikern och fixa nya glasögon men det är typ… tråkigt och dyrt.

Haha, du tänker att risken att behöva sitta och diskutera bildkvalité sent inpå kvällen med en otacksam medlem är värd att ta, över redan ovannämnda förslag?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Spontana tankar:
Visa bredden av ’plattformen’, från retropi, till proton i någon vettig dist (Mint/Pop/Ubuntu?), till något från grunden som gentoo. En liten artikel om varje och hur en nybörjare ser på skillnaderna

Sen som andra sagt skulle jag vilja se prestanda i samma program mot windows/osx om möjligt

Permalänk
Medlem

Om detta är början på något och om det finns potentiellt nyfikna/intresserade så antar jag att ni kan börja hjälpa dem dualboota/installera så dem sen med kan följa med lättare i fortsättningen på sin egna dator och göra/leka med det ni gör, så det inte bara blir att dem kollar på videorna från sin non-Linux maskin
Vi har ju Youtube och annat men nu är detta ett SwecTåg
Vem har inte nån gammal HD liggande?

Permalänk
Medlem

Det jag skulle tycka var kul att se på Sweclockers gällande Linux är främst mest spelinriktat. Speltester med prestandafokus. Men även kanske kolla av läget hur bra spel fungerar. Kanske artiklar om större nyheter från nvidia och AMD för grafikkort. Större nyheter från Steam/Proton/Wine. Kanske överklockning, om det skiljer från Windows.
Lite allmänt vad en "sweclockare" skulle vilja göra i Linux.

Skrivet av Mono:

Haha, fattar inte många ord av det där. En stor anledning till att jag kör Windows. Orkar verkligen inte att mecka, det ska bara funka.

Grundbitarna för ljud behöver man som vanlig användare inte kunna speciellt mycket om. Pipewire är senaste på den fronten men till dess finns det äldre system för ljud som i de allra flesta fall fungerar bra och inte kräver att man varken behöver veta vad det är eller mecka med det. Mycket i Linux bara funkar, precis som i nyare Windows. Och snart verkar även Steam bara funka med i stort sett samtliga spel även på Linux.

Skrivet av DigitalEmu:

Jag har provinstallerat många under åren men det var först med Ubuntu Studio som det var lika smidigt som med windows.
Det är efter installationen som problemen börjar.
Jag skapade ett par låtar och ville få över dem till min Windows dator?
Hur ansluter jag Ubuntu till Windows delade mapp?

Det finns många sätt att flytta filer till Windows. Enklaste är att använda Samba. Det ingår alldeles säkert i de flesta Linuxvarianter idag. Och då är det inte svårare att flytta filer än vad det är mellan två Windows-maskiner.

Citat:

Hur får jag ens ett USB minne att fungera i båda? (Jo, man kan misslyckas med det).

Det viktiga här är att välja ett filsystem som fungerar i båda. Ex FAT32. Linux har drivrutiner för NTFS och det finns även drivrutiner för Windows för att läsa EXT4 om man så vill.

Citat:

Filsystemet. Måste jag verkligen lära mig hur det fungerar? Jag vill ju bara hitta mina filer och bryr mig inte hur det är uppbyggt.

Alla dina personliga filer och inställningar ligger i din hemkatalog (/home/<username>). Mycket mer än så behöver man normalt inte kunna. Där har du kataloger för Downloads, Dokument osv.

Citat:

Installera program. Ubuntu har en smidig app som fixar det för det mesta, men söker jag efter något på nätet måste jag ofta
välja mellan flertalet "förpackningar" för olika distrubutioner och versioner. Hur mycket måste jag veta om det?

Du behöver veta vad det är som rullar i grunden av den Linuxvariant som du valt att köra. Är den Debian/Ubuntu-baserad laddar du ner paket i det formatet. Är det Redhat/Fedora-baserat väljer du ett annat paketformat.
Mycket finns redan i de egna pakethanterarna. Ibland behöver man lägga till en ny sökväg till ytterligare ett bibliotek som ger tillgång till fler programvaror.

Citat:

Vad är det för skillnad på olika desktop/GUI? Kan jag byta utan att installera om allt?

Du kan enkelt byta fritt mellan en mängd olika fönsterhanterare (desktops). Det är bara att installera och sen antagligen logga ut och in igen och välja vid inloggning vad du vill starta upp. Om du vill köra Cinnamon, KDE, Gnome, XFCE eller någon av alla andra kan du testa dem i lugn och ro utan att behöva installera om hela datorn.
Vad som skiljer dem är lika olika. Mycket är utseende men det kan vara olika kontrollpaneler för att ändra inställningar för datorn i allmänhet.

Citat:

Sist det, enligt mig, största problemet. När något gått fel så kan det vara svårt att beskriva så google hittar lösningar.
Och dessa lösningar är tyvärr ofta skriva av personer som kan Linux väl och därför hoppar över för dem "självklara" steg.

Här har jag alltid tyckt det varit omvänt. Men det kanske beror på hur jag använt Linux från början. Jag trivs i terminalen och startar man program för felsökning därigenom får man ofta tydliga felmeddelanden att knappa in i Google så man kan hitta en lösning.

Citat:

Jag är klart intresserad av mer Linux på Swec. Helst skulle jag se att ni agerar filter i början och bestämmer att den
här distron kör vi på. Hakar tillräckligt många på så kan vi bli en bra stödgrupp för varandra.
Får jag slå ett slag för en distro blir det Ubuntu Studio. Den är den enklaste och mest användbara jag provat.

Det skapades en relaterad tråd i början på året. Vet inte vad som hände med den.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1627188-planerar-grund...

Att säga vilken Linuxvariant som kommer funka bäst för en större grupp är svårt att säga. Själv har jag aldrig varit nöjd med Ubuntu. Varken 2005 eller 2016. Däremot tyckte jag Linux Mint var trevligt den period jag använde det i arbetet.

Hemma började jag leka med Slackware (2003?) där jag fick trassla en hel del innan jag ens kom igenom installationen. Då var det mest ett kul projekt. Testade Ubuntu och några andra lite senare. Körde sen Slackware en kort period på en gammal dator när jag ändå bara surfade. Sen tog jag mig på något sätt vidare till Gentoo (2007) där det fanns bättre community och mer liv överlag. Men efter att ha lagt många timmar på att kompilera paket gick jag över till Arch Linux (2009) och har i stort sett stannat där sedan dess med några mindre försök att testa annat.

Testade Linux Mint på frugans laptop när den strulade häromveckan men fick inte till wifi under den stund jag testade. Det verkade onödigt krångligt. Men jag kanske gjorde fel. Annars verkar POP_OS intressant om man skulle testa något nyare enklare att komma igång med.

Permalänk
Medlem

Och "Ubuntu" stöder väl UEFI/Secureboot sålänge man inte installerar nyaste Kerneln själv, det får bli LinuxClockers avsnitt 58
Många har väl den igång.. .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Hur skulle man göra det menar du?

kätting?

Nej det va mer menat att jag uppskattade att en kvinna va med. Det känns som Zoyadog lyser med sin frånvaro och jag kan inte minnas att det funnits någon annan?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av UndaC:

Kan vara jag som satt fokus fel. Har inte så bra syn tyvärr

Såg inget sudd, 4k är bortkastat på mig.
Behöver nog också nya glasögon, de jäklarna måste också rengöras gång efter annan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

OK!

Beställt en 480 GB SSD för 400 kr.
#19200033
Slänger in den i datorn, trycker F8 och installerar Mint.
Funkar det att göra så?
Ställer det till något för min Windowsinstallation?

Edit eftersom någon vänlig moderator, utan förklaring, tagit bort länken till disken, under dagens tips, lägger jag den här i stället.
PNY CS900 Series 2.5 SATA III 480GB
Pris 399 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

OK!

Beställt en 480 GB SSD för 400 kr.
#19200033
Slänger in den i datorn, trycker F8 och installerar Mint.
Funkar det att göra så?
Ställer det till något för min Windowsinstallation?

Om du installerar Linux på egen ssd påverkar det inte din Windowsinstallation. Du kommer att få en ny bootloader där du sedan kan välja att starta Windows eller Linux när du startar datorn. Sen är det bara att hoppa mellan som du känner för och testa och känna dig fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Haha, fattar inte många ord av det där. En stor anledning till att jag kör Windows. Orkar verkligen inte att mecka, det ska bara funka.

Jag fattade allt och jag lever på att utveckla och hitta lösningar på bra mycket mer komplicerade saker än så där i Linux-miljö, och har gjort det i 25 år. Jag håller dock med dig. Det är en stor anledning till att jag också primärt kör Windows på skrivbordet numera. Orkar inte mecka när jag inte får betalt för det, vill att allt bara ska funka. Jag kan komma på workarounds till de flesta tänkbara problem som kan uppstå i Linux-miljöer, jag bara... orkar inte.

snajk beskrev det bäst:

Skrivet av snajk:

Man kanske vill göra lite bildbehandling av foton från sin systemkamera, men så stöds inte det specifika raw-formatet och man måste lära sig att använda Gimp istället för Photoshop Elements. Eller så kanske man vill koppla datorn till teven för att se på en film, och så funkar inte HDR som det ska, eller ljudet blir osynkat, eller så får man bara 720p från Netflix, eller så kan man inte casta till sin chromecast. Eller så finns inte DSP-mjukvaran som hör till ens hörlurar. Eller så funkar inte den USB C-docka som man har som den ska. Eller så går fläktarna på max hela tiden. Eller så går datorn inte att väcka efter sleep eller bara efter man har stängt locket utan man är tvungen att force reboota. Eller så finns inte mjukvaran till ens tangentbord så man inte kan stänga av det bländande ljuset.