Tror jag misslyckades med BIOS-uppdatering på Gigabyte GA-F2A88XN-Wifi

Permalänk
Medlem

Tror jag misslyckades med BIOS-uppdatering på Gigabyte GA-F2A88XN-Wifi

Hej på er!
Jag har en gammal dator med moderkortet ovan tillsammans med en AMD A6 och moderkortet hade version 1 av UEFI/bios så jag kollade ifall det fanns någon uppdatering vilket det verkade göra. Jag hade inte mycket att göra ikväll och min "nya" dator med det här lastgamla innehållet kunde behöva en uppgradering i form av mjukvara. Jag laddade ner det och följde installationsbeskrivningen och det gick bra men nu får jag fel när windows försöker boota, det säger så här:

Så här står det när jag går in i bios:

När jag är inne i bios så kan jag välja (och det var redan valt) rätt boot-disk.
Hur kan jag gå tillväga för att uppdatera bios genom USB? Och vad är det för filsort (?) man ska ha? Gigabytes hemsida bara laddar och laddar utan att komma någon vart när jag försöker hitta biosuppdatering på deras sida. Nu ångrar man väldigt mycket att man ens gjorde ett försök.

Permalänk

kan vara så att du körde Legasy boot innan och updateringen aktiverade UEFI boot.

isf saknar du drivarna för att kunna boota i din installation.

men testa att ändra till legacy / uefi beroende på vad den står ställd på när du hittar det och se om den kan boota.

minns inte om det blir obootbart om du har uefo bott installerat och försöker bota i legacy eller ej men värt ett test.

tror det ligger under "BIOS features" och ska gå att ändra mellan uefi och legacy kanske något mer men osäker.

tror det är raden som heter "boot mode selection"

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack, jag provade lite där och det bootade som innan på Legacy men ville inte alls boota om jag valde UEFI. Jag satte en på "Legacy AND UEFI" som det var valt när jag gick in där nu. Tyvärr hjälpte det inte men jag är evigt tacksam för försöket att hjälpa mig!

Önskar att jag hade råd att byta ut moderkortet och processorn men det här är vad jag har och behöver få det att fungera

Permalänk
Skrivet av tintinj:

Tack, jag provade lite där och det bootade som innan på Legacy men ville inte alls boota om jag valde UEFI. Jag satte en på "Legacy AND UEFI" som det var valt när jag gick in där nu. Tyvärr hjälpte det inte men jag är evigt tacksam för försöket att hjälpa mig!

Önskar att jag hade råd att byta ut moderkortet och processorn men det här är vad jag har och behöver få det att fungera

om den botade när du tvingade den att köra legacy boot tyder på att din windows installation är inkörd i legacy mode där av att den inte bootar om du sätter till uefi då du saknar drivaren i windows för att göra uefi boot.

det går att pula in uefi drivaren i efterhand med lite mekande men brukar va smidigare att bara installera om windows och utgå från noll i uefi mode.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om den botade när du tvingade den att köra legacy boot tyder på att din windows installation är inkörd i legacy mode där av att den inte bootar om du sätter till uefi då du saknar drivaren i windows för att göra uefi boot.

det går att pula in uefi drivaren i efterhand med lite mekande men brukar va smidigare att bara installera om windows och utgå från noll i uefi mode.

Tack så mycket, jag startade en ominstallation av windows genom den menyn som jag kom fram till och valde "avancerat" eller nåt. Får hoppas att det fungerar, det tar lite tid märker jag

Permalänk
Medlem

Kan det vara att inställningen för sata-controllern har ändrats från ahci till ide eller tvärtom?

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, och nu har jag ominstallerat windows och suttit och installerat alla program som jag använder på datorn. Det får bli ett mysterium antar jag

Tack för hjälpen allihop!