Firefox på dekis – Chromium snart ensamt alternativ

Permalänk
Medlem

Har kört Firefox sen Phoenix, Mozilla försöker ständigt skrämma bort mig men jag har inte hittat något bättre. Ett av problemen de har är att de försöker härma Chrome för att göra det enklare för Chrome-användare att byta till Firefox, utan att de verkar inse att de då också minskar på anledningarna att faktiskt använda Firefox.

Det senaste exemplet på det som jag stötte på var att ändra "Visa bild" till "Öppna bild i ny flik" i FF 88 och därmed förstöra många användares arbetsflöde bara för att "det är vad Chrome gör". Tidigare kunde man välja om man ville öppna en bild i samma flik eller i en ny flik (genom att t.ex. klicka på menyalternativet med mushjulet istället för vänster knapp), nu har de dummat ner det så att man bara kan öppna i en ny flik.

Permalänk
Inaktiv

Google kan ta mitt Firefox från min kalla döda hand, eller någon liknande överdrift. Men faktum är att försvinner Firefox dör webben som vi känner den helt. Ännu ett område Google fått monopol och ingen verkar bry sig.

Jag skulle vilja veta hur Mozilla ser på framtiden och hur man överlever som sista anständig browser på marknaden i ett hav av chromium.

Möjligheten att följa finns alltid men sannolikheten att en fork tar över känns minimal, är ju inte som att det inte funnits forkar innan direkt. Finns det någon tungviktare som kan steppa in? Kan man göra något mer åt finansieringen från användarna? Finns redan men att lyfta och göra det mer tilltalande?

Chrome är en usel browser, chromium cancer och Google/Alphabet borde delas upp. FANGMAN bolagen är för stora redan och vissa har på tok för mycket makt.

Permalänk
Medlem

Varför jag lämnade:
De ändrade UI var 3e vecka när jag startade den.
Den tog 3sekunder längre på att öppna sig än någon annan browser, tom. Iexplore.
Chrome fick alla plugins och tillägg som var populära i Firefox så fanns det väl ingen anledning att fortsätta med dem ifall man då ej kört dem från början och haft sync igång mot dem hela tiden.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Att Firefox skulle vara sämre är naivt att tro.

Mozilla är inte Google. Där har du anledningen varför Chrome har störst marknadsandelar.

Grejen med modzilla är att för gemene man så är det sämre än chrome på dom ställen där det är relevant. Tänk på att merparten av användare har noll intresse eller kunskap inom området. Lite som det va med internet Explorer, förmodligen en av dom sämsta valen man kan välja när det kommer till webbläsare och ändå hade dom extremt många användare bara för att det är vad som fans när folk köpte nya datorer.

Hade Mozilla varit konkurrenskraftigt i form av prestanda med Chrome så hade det nog sätt bättre ut idag. Men ända fördelen med FF har vart säkerhet, något "vanliga" användare inte bryr sig om eller vet om då dom saknar intresset.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

NEJ!!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Grejen med modzilla är att för gemene man så är det sämre än chrome på dom ställen där det är relevant. Tänk på att merparten av användare har noll intresse eller kunskap inom området. Lite som det va med internet Explorer, förmodligen en av dom sämsta valen man kan välja när det kommer till webbläsare och ändå hade dom extremt många användare bara för att det är vad som fans när folk köpte nya datorer.

Hade Mozilla varit konkurrenskraftigt i form av prestanda med Chrome så hade det nog sätt bättre ut idag. Men ända fördelen med FF har vart säkerhet, något "vanliga" användare inte bryr sig om eller vet om då dom saknar intresset.

Sämre på vad ? Alla "normala" siter fungerar som de ska, finns ett fåtal siter som kräver i.e men där funkar ju inte Chrome heller. Att prestanda skillnaden skulle vara märkbär är bs utan mätinstrument.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Något jag inte förstår är varför firefox tog bort möjligheten att bläddra och ladda ner från ftp://

ftp genom webbläsaren funkar http://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/

Edit:
Jag fick det att funka i Total Commanders ftp om man körde proxy <http> i inställningar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Något jag inte förstår är varför firefox tog bort möjligheten att bläddra och ladda ner från ftp://

För att FTP är ett gammalt och förlegat protokoll som är okrypterat och därmed känsligt både ur säkerhet- och integritetshänseende

Permalänk
Medlem

Har inga problem med firefox har använt firefox sen det hette phoenix runt 2002, och jag tycker firefox funkar bra med de sidor jag besöker och är snabb, så varför ska man byta browser då om den gör sitt jobb med att ladda hemsidor 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

För att FTP är ett gammalt och förlegat protokoll som är okrypterat och därmed känsligt både ur säkerhet- och integritetshänseende

Det finns information som inte behöver bara kryptera vilket oftast var vad en "vettig" användare hade ftp till. FTP är relativt snabbt så det är fortfarande ett relevant protokoll även om dess tid är förbi och kan lika gärna bli ersatt av vanlig Http/https men har man bara nån filkatalog med installationer / isos mm finns det ingen anledning att byta bara för att.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Det finns information som inte behöver bara kryptera vilket oftast var vad en "vettig" användare hade ftp till. FTP är relativt snabbt så det är fortfarande ett relevant protokoll även om dess tid är förbi.

Fel, all information ska vara krypterad. För på köpet skyddar du dig mot MITM också, krypteringen är inte enbart för att dölja lösenord.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Fulci:

Måste kommentera en sak i artikeln, det står;

"Firefox är om man får tro förra veckans snabbkoll på SweClockers ett populärt alternativ i forumet. Hela 38 procent svarade att de primärt använder Firefox, strax efter Chrome med 40 procent. Dessa siffror bör tas med en nypa salt, särskilt då det är en tydlig kontrast jämfört med både global och nationell statistik."

Varför ska man ta de siffrorna med en nypa salt som att de inte stämmer? Bättre säga att många tech-entusiaster gillar Firefox.

Som några redan nämnt är det delvis för att pollen inte fångar upp alla användare och därmed inte nödvändigtvis representerar ett balanserat urval Sedan är det svårt att verifiera siffrorna, då vi märkt att övrig statistik/analysverktyg inte fångar upp Firefox-användare korrekt iom att Firefox som standard blockerar den typen av spårning, därav tillägget om att ta det med en nypa salt.

Med det sagt kommer siffrorna kring förlust av användare från Firefox egna rapporter/statistik, så det bör inte vara påverkat av ovan problem.

Permalänk
Medlem

Jag säger fortfarande "Netscape" som var det ursprungliga namnet. Och skällsordet när man inte gillade programmet var att kalla det för "Nätskräp"

Annars är det ju svårt att inte köra Chrome, det går ju att köra Opera också men Chrome dominerar ju marknaden totalt för webbläsare tyvärr. Open Source är bra pga så mycket attacker numera och annat skit, ju fler som är med och utvecklar, fixar fel desto bättre.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att de som är mer teknikinsatta är mer benägna att undvika googles webbläsare pga all deras datainsamling medan de som inte är så teknikintresserade inte reflekterar över detta utan kör på med det som erbjuds utan ansträngningen att leta efter alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Måste kommentera en sak i artikeln, det står;

"Firefox är om man får tro förra veckans snabbkoll på SweClockers ett populärt alternativ i forumet. Hela 38 procent svarade att de primärt använder Firefox, strax efter Chrome med 40 procent. Dessa siffror bör tas med en nypa salt, särskilt då det är en tydlig kontrast jämfört med både global och nationell statistik."

Varför ska man ta de siffrorna med en nypa salt som att de inte stämmer? Bättre säga att många tech-entusiaster gillar Firefox.

Jag reagerade på samma sak! Inte bara dåligt formulerat, utan även felaktigt, eller menar Sweclockers att deras undersökning kan vara manipulerad? Om inte så är den representativ för forumet och bör därmed ej tas med en nypa salt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fel, all information ska vara krypterad. För på köpet skyddar du dig mot MITM också, krypteringen är inte enbart för att dölja lösenord.

Vad du vad du förväntar dig av din download är inte MITM ett problem, krypterat eller ej krävs ändå hash för att vara säker på filens riktighet.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Firefox på alla enheter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ELF:

Fast man får även ta sådan statistik med en nypa sallt då det ofta blockas på användarsidan.

Är det så? Jag förstår inte varför man skulle blocka user agent annat än för någon specifik sida som kräver någon specifik browser eller ett visst OS, vilket är rätt ovanligt. Dock har Vivaldi börjat identifiera sig som Chrome sedan ganska länge nu då många webbsidor gnällde över att man skulle uppdatera sin browser eller liknande fast man hade senaste Vivaldi byggd på senaste Chromium.

Dock tror jag att nypan salt bör vara rejält mycket större för en poll än för automatiskt insamlad statistik. Sen är det förstås tråkigt att Vivaldi och sannolikt fler bara syns som Chrome där, men när det gäller användandet av FF så borde det stämma väldigt bra.

Citat:

Men absolut att Chrome har mest användare. Det är den webbläsaren som får fram sin reklam till användarna. Googles sökmotor tjatar om Chrome varje gång man har tömt all cache och cookies. Många sidor är tyvär även kodade specifikt för Chrome och visar ett meddelande om att sidan bara fungerar eller fungerar bäst med Chrome.
Har nog aldrig sett en icke tech orienterad sida nämna att Firefox funkar bäst. Var även väldigt länge sedan jag såg någon sida nämna IE eller Edge (ej Chromium).

Nja Googles tjänster tjatar om Chrome, MS tjänster (och OS) tjatar om Edge. Mozilla har inte så mycket tjänster men de lär väl ha tjatat om FF på de om de hade några.

Skrivet av Fulci:

Visst är det så, men en poll fångar upp de mest aktiva användarna. Kanske borde pollen få varit lite längre också.

En poll fångar dock bara de som är intresserade av att deltaga i sådana. Statistik från webbsidan fångar alla som inte blockerar (eller obfuskerar) automatiskt.

Permalänk
Medlem

Tror ärligt inte folk orkar bry sig eller tänka efter, så länge det fungerar eller är bekvämt så ifrågasätter man inte... storbolagen har inte våra intressen i deras syfte direkt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Kan det vara så att de som är mer teknikinsatta är mer benägna att undvika googles webbläsare pga all deras datainsamling medan de som inte är så teknikintresserade inte reflekterar över detta utan kör på med det som erbjuds utan ansträngningen att leta efter alternativ.

För att inte tala om hur simpel Chrome som browser också är. Och dåligt presterande och käkar minne. Och sedan just nämnda datainsamling. Riktiga teknikinsatta börr inte använda Chrome av flera anledningar. Vår tids Internet Explorer.

Typ Vivaldi gillar jag mycket, en browser där användaren inte förväntas vara simpel likt Chrome och innovation, för chromium världen, också sker. Men det är just att Vivaldi kör Chromium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det där är HTTP, inte FTP.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

” Hela 38 procent svarade att de primärt använder Firefox, strax efter Chrome med 40 procent. Dessa siffror bör tas med en nypa salt, särskilt då det är en tydlig kontrast jämfört med både global och nationell statistik.”

Detta håller jag inte med om alls. Sweclockers består för det mesta av entusiaster, så integriteten som kommer med firefox gör nog så att det används mer av entusiaster. (Med undantag så klart)
Medans detta är saker som inte den normala användaren kanske inte har så mycket kunskap på eller att de inte bryr sig like mycket.

Tldr: Firefox större bland entusiaster pga integritet (med undantag).

Permalänk
Medlem

Antar att statistiken inkluderar telefoner? En miljard androidlurar med Chrome förinstallerat har säkert gjort sitt.

Har försökt med ff från och till men kommer aldrig överrens med det. Ser inget fel med Chromium men Google Chrome skulle jag aldrig använda frivilligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Sämre på vad ? Alla "normala" siter fungerar som de ska, finns ett fåtal siter som kräver i.e men där funkar ju inte Chrome heller. Att prestanda skillnaden skulle vara märkbär är bs utan mätinstrument.

Så du menar att FF är likvärdig med Chrome och ända anledningen till att chrome dominerar och FF håller på att dö är för att google står bakom chrome?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

100% Firefox överallt inklusive mobila manicker för mig sedan evigheter. För min del skulle det suga hårt om den går i graven.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

FF får fan skylla sig själva lite, sen de tog bort möjligheten att ändra UI och tog bort xpi addons så har den ju ändå blivit en chromeklon, så varför använda skiten?

Har hållt kvar Pale Moon så länge jag orkat, men senaste halvåret har jag nästan uteslutande kört Vivaldi.

Visa signatur

Stationära:Chassi:Cooler Master ATCS 840|Moderkort:ASUS P6X58D Premium|CPU:Intel Core i7 920@4.0 GHz|Kylning:Corsair H80+2xNoctua NF-S12B FLX 120mm|Ram:Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 3x2GB+3x4GB@9-9-9-24|SSD: Crucial MX100@512GB|Grafikkort:Asus Radeon R9 280X DCII_TOP/3GB|Nätagg: Corsair HX 850W PSU|Tillbehör: Corsair VengeanceK70MX Brown |Skärm: LG 24"+ViewSonic 19"|Laptop:UX32VD-R4002H|Telefon:SonyZ3c

Permalänk
Medlem

Containers som är inbyggt i FF är enda skälet till att jag fortsätter med FF som primär. Mest för att ha en för Facebook. Annars hade jag gått över till Edge chromium.
Det nyligen lanserade Proton-gränssnittet i FF är horribelt och jag tror det drivit bort många entusiaster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det där är HTTP, inte FTP.

Uppdaterade med nya instruktioner. Funkar med Total Commanders ftp

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

att UIt skulle vara så minimalistiskt som möjligt (älskade att tabbar flyttades långt upp till title bar) så att webbsidorna tog upp så mycket plats som gick.

En fråga här..
Hur gör du när du flyttar chrome fönstret? Greppar du tag lite vid sidan om, eller har du aldrig tillräckligt många flikar så att det täcker hela?

Jag är nämnligen tvärt om, jag vill kunna flytta mitt fönster "hej vildt" utan att dra runt/ut flikar. Det är ofta jag byter rutan till annan skärm t.ex.
En av mina favoritsaker med just firefox som är så "out of the box"

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Använder FF en röd panda som djur stället för en räv?

Japp, har alltid gjort. Eftersom firefox är ett alternativt namn på röd panda eller kattbjörn. Aldrig har det varit en räv som vi tänker på

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII