Permalänk
Medlem

Lura datorn att den kör på batteri.

Tjo. Har en Asus TUF Gaming A15 fa506iu. Den är kopplad till elnätet 90% av tiden. Det lite tråkiga är att det då inte finns något passivt läge för fläktarna. Man måste koppla ut laddaren för att den ska bli helt tyst. Min fråga är då om det finns något program som kan lura datorn o tro att nätdelen inte är inkopplad så den blir tyst även fast datorn laddas. Vore kalas då jag aldrig stänger av burken och sover i samma rum. Dessa små fläktar är ju inte direkt tysta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Tjo. Har en Asus TUF Gaming A15 fa506iu. Den är kopplad till elnätet 90% av tiden. Det lite tråkiga är att det då inte finns något passivt läge för fläktarna. Man måste koppla ut laddaren för att den ska bli helt tyst. Min fråga är då om det finns något program som kan lura datorn o tro att nätdelen inte är inkopplad så den blir tyst även fast datorn laddas. Vore kalas då jag aldrig stänger av burken och sover i samma rum. Dessa små fläktar är ju inte direkt tysta.

Problemet är nog att fläktarna inte körs för skojs skull, utan att den vill kyla allt inklusive batteri då det blir varmare när man laddar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Även min Lenovo Thinkpad som jobbar efter temperaturer i datorn går i gång så fort man börjar ladda. Har inte med kabel-/batteridrift utan interna temperaturer. Kör jag med datorn avstängd så är så klart fläkten avstängd.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Sötast

Vad händer om du sätter windows energifunktion på batterisparläge eller motsvarande?

Så fick jag göra min lenovo jobbdator. Om den var på max prestanda så var fläktar alltid på oavsett temp.
Satte man den på battery saver så blev den närmast passiv. Dock såklart lite segare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Problemet är nog att fläktarna inte körs för skojs skull, utan att den vill kyla allt inklusive batteri då det blir varmare när man laddar.

Skrivet av DavidtheDoom:

Även min Lenovo Thinkpad som jobbar efter temperaturer i datorn går i gång så fort man börjar ladda. Har inte med kabel-/batteridrift utan interna temperaturer. Kör jag med datorn avstängd så är så klart fläkten avstängd.

Jo visst blir det kanske lite varmare. Men då jag alltid kör med batteriet i är det alltid på maxladdat dvs batteriet blir knappast varmt. Och övriga komponenter är också svala. Om man pressar datorn ska den självklart kylas. Är mer när den bara står utan att jobba med någotjag vill ha den passiv. Processorn ligger på ca 40 grader och övriga delar är svala. Har även en laptopokylare som blåser sval luft mot dator. Asus Rog-serie är passiva även med laddaren inkopplad. Är just TUF som saknar denna funktion. De är lite billigare så någon funktion måste de väl ta bort även om det absolut inte är något fel på kylningen för övrigt. Det jag är ute efter är att få den tyst just när datorn bara står i vila. Pressar man den när nätdelen är urkopplad drar fläktarna igång. Är det jag är ute efter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror jag kör SpeedFan för min Zenbook så att den inte drar igång fläktarna fören den kommer upp i tillräckligt hög värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vad händer om du sätter windows energifunktion på batterisparläge eller motsvarande?

Så fick jag göra min lenovo jobbdator. Om den var på max prestanda så var fläktar alltid på oavsett temp.
Satte man den på battery saver så blev den närmast passiv. Dock såklart lite segare!

Nej fläktarna går ändå

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Även min Lenovo Thinkpad som jobbar efter temperaturer i datorn går i gång så fort man börjar ladda. Har inte med kabel-/batteridrift utan interna temperaturer. Kör jag med datorn avstängd så är så klart fläkten avstängd.

Beroende på vilken ThinkPad du har så går det att styra fläkten. Jag gör det med min ThinkPad

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag tror jag kör SpeedFan för min Zenbook så att den inte drar igång fläktarna fören den kommer upp i tillräckligt hög värme.

Provade men den hittar inga fläktar. Dock några sensorer som visar ca 40 grader på hdd 1 och 2, gup samt något den kallas Temp1 vilket jag skulle misstänka är cpu då den håller ungefär samma temp som cpu. Aja blir att söka vidare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intressant frågeställning, aldrig tänkt på om det går att göra så att datorn tror att den går på batteri även om den inte gör det.

Däremot om syftet är att få datorn att gå tystare finns det flera tänkbara alternativ att prova.

Ett är att sätta kylningsprincip till passiv i energialternativen, här finns en beskrivning (på engelska dock, men ändå).

Ett annat är att byta kylpasta och ev även blåsa rent fläkten.
Att byta till en mer högkvalitativ kylpasta kan innebära att temperaturen hamnar under ett gränsvärde och därmed kan fläkten gå tystare. Har gjort det framgångsrikt på flera datorer, kan räcka med enstaka grader bättre temp.
Har även en kollega som nämnde att han också brukar göra så.
Beroende på datorns ålder kan du ev även prova smörja fläktarna så att de kan snurra lättare, om datorn har några år på nacken kan det ev göra skillnad.

Just det här kunde för övrigt vara uppslag till en artikel här på Swec, vad man kan göra för att få bärbara och färdigbyggda datorer tystare. Tänker mig att många kan ha intresse av det.
Dock kan det ev innebära att garantin inte lägre gäller om man mekar själv.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jnsson:

Beroende på vilken ThinkPad du har så går det att styra fläkten. Jag gör det med min ThinkPad

Absolut, jag styr fläkten efter temperatur. Fläkten startar ju dock när man är inkopplad och laddar för att det blir varmt.

När batteriet är laddad och datorn inkopplad så stänger fläkten av sig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Intressant frågeställning, aldrig tänkt på om det går att göra så att datorn tror att den går på batteri även om den inte gör det.

Däremot om syftet är att få datorn att gå tystare finns det flera tänkbara alternativ att prova.

Ett är att sätta kylningsprincip till passiv i energialternativen, här finns en beskrivning (på engelska dock, men ändå).

Ett annat är att byta kylpasta och ev även blåsa rent fläkten.
Att byta till en mer högkvalitativ kylpasta kan innebära att temperaturen hamnar under ett gränsvärde och därmed kan fläkten gå tystare. Har gjort det framgångsrikt på flera datorer, kan räcka med enstaka grader bättre temp.
Har även en kollega som nämnde att han också brukar göra så.
Beroende på datorns ålder kan du ev även prova smörja fläktarna så att de kan snurra lättare, om datorn har några år på nacken kan det ev göra skillnad.

Just det här kunde för övrigt vara uppslag till en artikel här på Swec, vad man kan göra för att få bärbara och färdigbyggda datorer tystare. Tänker mig att många kan ha intresse av det.
Dock kan det ev innebära att garantin inte lägre gäller om man mekar själv.

Datorn är ca 10 månader gammal. Har uppgraderat minne och satt in en till ssd hyfsat nyligen så finns inget damm. Provade även att köpa en ny bottenplatta sin jag gjorde fler hål i för att få in mer luft. Det ändå som hände var att ljudet från fläktarna blev mindre tydligare. Det är ju ett ganska högt vinande ljud från dessa små rackare. De går aldrig under 2100 rpm med strömmen inkopplad. Har läst på Redit att flera efterfrågar en uppdatering med bla passiv kylning till denna serie då komponenterna utan problem klarar tempen vid låg belastning. Men detta är ju en budgetgamingdator så lär det aldrig hända. Man kan inte heller styra varvtal på fläktarna. Det går dock utmärkt med deras ROG-serie. Dessa kostar dock lite mer. Var i akut behov av ny dator när denna köptes så fick bli denna då den hade ett bra pris. Hade jag haft lite mer tid att kolla runt hade jag nog satsat på någon lite bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du varit inne i UEFi/Bios och kollat om du kan justera fläktkurvan?

Permalänk
Skrivet av Leffe_B:

Problemet är nog att fläktarna inte körs för skojs skull, utan att den vill kyla allt inklusive batteri då det blir varmare när man laddar.

Den kyler inte batteriet öht med fläktarna. Har samma maskin och batteriet har absolut inget att göra med fläktarna.
Sitter i olika ändor av chassit utan luftflöde emellan.

Har aldrig ens hört talas om en laptop som aktivt kyler batteriet.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Finns det möjligtvis någon BIOS-uppdatering till den?
Kan vara att de justerat fläktkurvan där, men antar att du kollat det.

Sen är det väl inte bara batteriet som blir varmt vid laddning, finns en del andra kretsar på vägen som ev kan höja den interna temperaturen.

Fläktarna styrs av temperaturen, men minimumhastigheten kanske är väl så hög.
Om den går tystare på batteri är det nog något med att den kör CPU:n/grafiken i lägre frekvenser och även sänker spänningen på dessa, för att spara ström och därmed även värme. Kan vara att just 40 grader är tröskelvärdet och kommer du bara strax under det så kan den vara tyst.
Hur ligger tempen när den körts på batteri ett tag då?

En annan sak kan vara att det ligger något i bakgrunden som belastar CPU:n och därmed inte tillåter den att gå ner som den ska. Kan vara svårare att felsöka det, men med hjälp av aktivitetshanteraren kan man få ledtrådar.
Ev kan någon drivrutin också hindra.

Annat tips kan vara att sätta något under datorn för att höja upp den lite, gör väl knappast hemskt mycket men ändå.
Gjorde det med min PS3:a och den höll sig stabil, märkte tydligt att det gjorde skillnad.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har ändrat inställningarna i en energiprofil i win på en av mina laptops så att den aldrig startar fläkten när den profilen är aktiv, jag begränsade cpun, det stryper väl prestandan lite men behöver man inte maxprestanda så är det värt det och skillnaderna man upplever är mikroskopiska om man inte pinar datorn till max, gå in på >
Kontrollpanelen\Maskinvara och ljud\Energialternativ\Redigera schemainställningar
och sedan går man in på "ändra avancerade inställningar" och denna menyrad och provar sig fram om och hur den reagerar på maximalt processortillstånd och kylprincip och hoppas att man hittar läget där den låter sig kylas passivt och vill man ha maxprestanda så väljer man inte den tysta profilen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har ändrat inställningarna i en energiprofil i win på en av mina laptops så att den aldrig startar fläkten när den profilen är aktiv, jag begränsade cpun, det stryper väl prestandan lite men behöver man inte maxprestanda så är det värt det och skillnaderna man upplever är mikroskopiska om man inte pinar datorn till max, gå in på >
Kontrollpanelen\Maskinvara och ljud\Energialternativ\Redigera schemainställningar
och sedan går man in på "ändra avancerade inställningar" och denna menyrad och provar sig fram om och hur den reagerar på maximalt processortillstånd och kylprincip och hoppas att man hittar läget där den låter sig kylas passivt och vill man ha maxprestanda så väljer man inte den tysta profilen.
https://i.imgur.com/L1PvmGF.png

Jag använde maximalt processortillstånd 99% på en bärbar och det gjorde att den inte använde turbon.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Absolut, jag styr fläkten efter temperatur. Fläkten startar ju dock när man är inkopplad och laddar för att det blir varmt.

När batteriet är laddad och datorn inkopplad så stänger fläkten av sig.

Jag kan stänga av fläkten helt när som helst. Oavsett om jag laddar batteriet eller inte. Använder TPFanControl

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Har du varit inne i UEFi/Bios och kollat om du kan justera fläktkurvan?

Skrivet av Pentagram:

Den kyler inte batteriet öht med fläktarna. Har samma maskin och batteriet har absolut inget att göra med fläktarna.
Sitter i olika ändor av chassit utan luftflöde emellan.

Har aldrig ens hört talas om en laptop som aktivt kyler batteriet.

Nej den kyls passivt. Skulle vara om någon krets som överför strömmen från kontakten behöver kylning. Men i mitt fall är ju ändå batteriet fullt 24/7 så den ligger bara och myser ändå så...

Skrivet av D.:

Finns det möjligtvis någon BIOS-uppdatering till den?
Kan vara att de justerat fläktkurvan där, men antar att du kollat det.

Sen är det väl inte bara batteriet som blir varmt vid laddning, finns en del andra kretsar på vägen som ev kan höja den interna temperaturen.

Fläktarna styrs av temperaturen, men minimumhastigheten kanske är väl så hög.
Om den går tystare på batteri är det nog något med att den kör CPU:n/grafiken i lägre frekvenser och även sänker spänningen på dessa, för att spara ström och därmed även värme. Kan vara att just 40 grader är tröskelvärdet och kommer du bara strax under det så kan den vara tyst.
Hur ligger tempen när den körts på batteri ett tag då?

En annan sak kan vara att det ligger något i bakgrunden som belastar CPU:n och därmed inte tillåter den att gå ner som den ska. Kan vara svårare att felsöka det, men med hjälp av aktivitetshanteraren kan man få ledtrådar.
Ev kan någon drivrutin också hindra.

Annat tips kan vara att sätta något under datorn för att höja upp den lite, gör väl knappast hemskt mycket men ändå.
Gjorde det med min PS3:a och den höll sig stabil, märkte tydligt att det gjorde skillnad.

Har letat som en tok efter just uppdateringar men då detta som sagt är en "budgetgamingdator" är det en funktion de inte har lagt till. Kollar man tex Redit finns det flera trådar där folk efterfrågar detta.

Har i nulägen en upp och nervänd back som jag skurit ut två hål och satt två 120m fläktar som blåser sval luft mot undersidan av datorn. Gör ingen märkbar skillnad för fläktarna som jag misstänker har en fast lägsta nivå men övriga datorn mår nog bra utav det

Skrivet av mrqaffe:

Jag har ändrat inställningarna i en energiprofil i win på en av mina laptops så att den aldrig startar fläkten när den profilen är aktiv, jag begränsade cpun, det stryper väl prestandan lite men behöver man inte maxprestanda så är det värt det och skillnaderna man upplever är mikroskopiska om man inte pinar datorn till max, gå in på >
Kontrollpanelen\Maskinvara och ljud\Energialternativ\Redigera schemainställningar
och sedan går man in på "ändra avancerade inställningar" och denna menyrad och provar sig fram om och hur den reagerar på maximalt processortillstånd och kylprincip och hoppas att man hittar läget där den låter sig kylas passivt och vill man ha maxprestanda så väljer man inte den tysta profilen.
https://i.imgur.com/L1PvmGF.png

Provade o pilla lite där men märkte ingen större skillnad. Men ska kolla lite mer på det. Kanske missade något.

Skrivet av jnsson:

Jag kan stänga av fläkten helt när som helst. Oavsett om jag laddar batteriet eller inte. Använder TPFanControl

Provade att ladda ner men får felmeddelande att sågon .sys-fil saknas. Programmet var från 2009 så kanske finns någon nyare version att ladda ner. Har du någon vettig länk?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Provade att ladda ner men får felmeddelande att sågon .sys-fil saknas. Programmet var från 2009 så kanske finns någon nyare version att ladda ner. Har du någon vettig länk?

https://sourceforge.net/projects/tp4xfancontrol/ Vad jag läst så verkar den inte fungera på de nyaste ThinkPad datorerna iallafall.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

https://sourceforge.net/projects/tp4xfancontrol/ Vad jag läst så verkar den inte fungera på de nyaste ThinkPad datorerna iallafall.

Fick den inte att fungera. Eller jag programmet funkar men det händer inget med fläktarna. Får väl acceptera ljudet och fixa en stationär. Har lite drömmar om en med passiv kylning. Men det är ju dels lite svårt att få tag på komponenter samt att nya grejer skymtar vid horisonten så får nog leva med den som den är. Kanske fixa så jag inte måste ha den så nära skärm och tangentbordet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är också intresserad av den här frågan. Jag har en thinkpad med ryzen processor. Problemet är att när laddaren är ikopplad öser den på med volt/effekt till processorn vilket gör att grafikdelen får mindre effektbudget än när jag drar ur laddaren.

Resultatet är att då den och liknande modeller får bättre fps i spel + lägre temperaturer när laddaren är utdragen.

Har testat en mängd program för att styra effektbudget och likande utan bra resultat, men den här frågan verkar ju vara lösningen jag letar efter