Fredagsfokus 23: Linux på skrivbordet – och på SweClockers?

Permalänk
Melding Plague

Fredagsfokus 23: Linux på skrivbordet – och på SweClockers?

Denna fredag diskuterar vi varför Linux inte har större marknadsandel på skrivbordet samt hur SweClockers bör täcka Linux. Vi packar även upp ett Radeon RX 6600 XT.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så förbannad efter os-guld fiaskot, tur att fredagsfokus finns till tröst

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Inser såhär i efterhand att jag såklart borde ha klippt bort unboxingen från poddversionen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Inser såhär i efterhand att jag såklart borde ha klippt bort unboxingen från poddversionen.

LoL, lyssnar på podd-versionen, fett att lyssna på unboxing ju!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Anton har du aldrig semester man börjar undra om du är en robot? Diggar er energi!

Permalänk
Medlem

Linux kommer inte nå större marknadsandelar så länge kompatibiliteten med i synnerhet spel inte är närmare 100%

Linux är kul

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dockland:

Linux kommer inte nå större marknadsandelar så länge kompatibiliteten med i synnerhet spel inte är närmare 100%

Linux är kul

Det var lite poängen med dagens avsnitt: det hade inte spelat så stor roll om exempelvis kompatibiliteten var 100%

(Ut ett större perspektiv då. För en enskild individ kan det förstås vara avgörande)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dinkefing:

Anton har du aldrig semester man börjar undra om du är en robot? Diggar er energi!

Jag tog tidig semester i år
Var borta nästan hela juni!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Jag har varit borta ett tag. Vilka är dessa människorna?
Var han med "Star Wars"-tatueringen? Och han den andra som var lite "rund"?

Angår det dig?
Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

En familj av distributioner som många kommer i kontakt med som jobbar med Linux inom företagsvärlden är Red Hat-familjen. Om ni väljer att göra en showcase med några distributioner borde ni definitivt visa Fedora, som är upstream-distributionen för Red Hat och CentOS. Det är även den distribution som Linus Torvalds väljer att använda för sig själv och sin familj. 👍

Om jag hade valt att installera Linux på desktop idag så hade jag valt att köra Fedora.

Övrigt också, finns en bra tidslinje för distributioner på detta GitHub repo. (finns renderad png fil under releases)

Permalänk
Medlem

En sak jag gillar med Linux generellt är valet av desktop som kan passa för en äldre PC
Tanke på Win11 som kräver bättre hårdvara...

Permalänk
Medlem

Standard distron är ju de facto Ubuntu i senaste LTS version. De har ju jobbat bra med att få en smidig upplevelse och en stor fördel är ju att Ubuntu har den största användarbasen så ev googlingar ger ju bra resultat.

Sen känner jag ju personligen att marknadsandel för Linux känns rätt irrelevant för mig som användare. Så länge jag kan spela mina paradox-spel och fortsätta använda terminalen i stor utsträckning så kvittar det ju om Anders och Maria på gatan känner till Linux eller inte. Sen är det ju alltid trevligt om proton blir bättre så att behovet att boota in till windows minskar.

Förslag till redaktionellt innehåll:
* Jämförande benchmarks mot windows
* Nyhetsbevakning av större kernel-ändringar och andra system (typ major-version av Wayland)
* Nyhetsbevakning av nya versioner av de största distributionerna (typ Ubuntu)
* Bevaka proton, kanske ha en genomgång av läget varje halvår eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Linux kommer inte nå större marknadsandelar så länge kompatibiliteten med i synnerhet spel inte är närmare 100%

Linux är kul

Frågan är om man ska räkna in Chrome OS som en Linuxdesktop dist, eller inte.

Räknar man in ChromeOS, så kan Linux mycket väl ta en marknadsandel att räkna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Frågan är om man ska räkna in Chrome OS som en Linuxdesktop dist, eller inte.

Räknar man in ChromeOS, så kan Linux mycket väl ta en marknadsandel att räkna med.

Nej det ska man inte, för då kan man lika gärna börja räkna in allt som har en Linux-kärna plus bildskärm.

Att börja räkna in diverse saker för att statistiken ska bli snyggare är inte en lösning.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Om ni ska visa hur en linuxsetup går till, ta gärna med då även hur man skapar själva usb-pinnen, med dom verktygen som finns online; det är ju väldigt smidigt nu för tiden (verktygen kan ju ladda hem disten åt dig också).

Prova sen gärna att koppla in skärmar med olika upplösning (och därmed behöver olika scaling), flera ljudenheter att växla mellan, hur man lägger till tredjeparts-repos för att spotify inte finns med i applikationsaffären.

Just "det är bara sudo apt/yum install!" är inte riktigt sant, då man måste sitta och lägga in speciella repos eller sitta själv och kopiera kommandon från internet rakt in terminalen där man bara ska lita på att kommandot inte är farligt.

Ska man då i en helt nybörjarguide börja med att säga "kopiera aldrig kommandon rakt in i terminalen", och bara få använda grafiska verktyg?

Jag låter petig, men jag tror att målgruppen här på Sweclockers inte bara stoppar in en skärm, mus och tangentbord in i datorn, utan har en del kringutrustning och lite mer avancerade setups.

Edit: en grej till: ring upp varandra på teams/slack med webkamera, och sen delar ni skärm.

Eller för den delen någon annan stor officeprodukt från t.ex Microsoft.

Eller kör nån gammal webapp som bara fungerar i gamla iexplorer. Eller gör något vettigt i vs2019.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Jag har provinstallerat många under åren men det var först med Ubuntu Studio som det var lika smidigt som med windows.
Det är efter installationen som problemen börjar.
Jag skapade ett par låtar och ville få över dem till min Windows dator?
Hur ansluter jag Ubuntu till Windows delade mapp?
Hur får jag ens ett USB minne att fungera i båda? (Jo, man kan misslyckas med det).
Filsystemet. Måste jag verkligen lära mig hur det fungerar? Jag vill ju bara hitta mina filer och bryr mig inte hur det är uppbyggt.
Installera program. Ubuntu har en smidig app som fixar det för det mesta, men söker jag efter något på nätet måste jag ofta
välja mellan flertalet "förpackningar" för olika distrubutioner och versioner. Hur mycket måste jag veta om det?
Vad är det för skillnad på olika desktop/GUI? Kan jag byta utan att installera om allt?
Sist det, enligt mig, största problemet. När något gått fel så kan det vara svårt att beskriva så google hittar lösningar.
Och dessa lösningar är tyvärr ofta skriva av personer som kan Linux väl och därför hoppar över för dem "självklara" steg.
Jag är klart intresserad av mer Linux på Swec. Helst skulle jag se att ni agerar filter i början och bestämmer att den
här distron kör vi på. Hakar tillräckligt många på så kan vi bli en bra stödgrupp för varandra.
Får jag slå ett slag för en distro blir det Ubuntu Studio. Den är den enklaste och mest användbara jag provat.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Frågan är om man ska räkna in Chrome OS som en Linuxdesktop dist, eller inte.

Räknar man in ChromeOS, så kan Linux mycket väl ta en marknadsandel att räkna med.

Om det går att spela trippel A-spel på ChromeOS, absolut.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Linux kommer inte nå större marknadsandelar så länge kompatibiliteten med i synnerhet spel inte är närmare 100%

Linux är kul

Mycket annat som måste funka bra som i dagsläget är dåligt också. Bara en sån sak som att kolla på video i webläsaren.. gpu hårdvarudekodning ekar tomt.. Inte kul att få lagg på videos när cpu:n går på 100% istället för att grafikkortet hade kunnat ta hand om det.
Jag vill verkligen köra Linux på mina pc och jag har försökt i flera år, men det är alltid något som stör eller funkar dåligt som gör att Windows tar överhanden igen. Ljudbiten i linux är ju också en djungel utan like. Enda gången jag har fått det att funka tillfredsställande utan problem är när jag låter en annan enhet ta hand om det, typ aktiva högtalare eller digital signal ut från datorn. Kör jag analog utgång så blir ljudet crap förr eller senare, kan börja skrapa eller låta asmysko. Detta gäller alla datorer jag kört Linux på och det är rätt många..

Som sagt, vill köra Linux men det är inte tillräckligt bra för skrivbordet. Kör uteslutande Linux på mina egna servrar samt kör mycket linux på jobbet, så har en hel del erfarenhet av det.

Disclaimer: Nu var det något år sedan jag körde linux på skrivbordet så hårdvsrustödet i webläsarna kanske plötsligt blivit hur bra som helst och ljudbiten också, men tror tyvärr inte det

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

En jämförande recension av några populära mainstreamdistros skulle vara naijs. Ubuntu, Mint, Manjaro, Fedora, Suse t.ex
Installation, programinstallation, Steamspelande, för och nackdelar osv..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Printscreen:

Prova sen gärna att koppla in skärmar med olika upplösning (och därmed behöver olika scaling), flera ljudenheter att växla mellan, hur man lägger till tredjeparts-repos för att spotify inte finns med i applikationsaffären.

Just "det är bara sudo apt/yum install!" är inte riktigt sant, då man måste sitta och lägga in speciella repos eller sitta själv och kopiera kommandon från internet rakt in terminalen där man bara ska lita på att kommandot inte är farligt.

En hel del (inklusive Spotify) som förr krävde sådant pill kan numera installeras direkt via snap.

Permalänk
Medlem

Varför ska linux erövra även skrivbordet?
Jag kan inte se vad för positivt som skulle komma ur det.

Kanske "min månad med linux" kan vara något samt att visa olika DE (Desktop Environment) hur de skiljer och vilka fördelar de har.
Angående alla val så vet jag som van linuxanvändare vad jag vill ha och vilka distributioner som passar mig men likväl är det egentligen väldig svårt att välja.
Rådet är testa runt tills ni hittar något ni trivs med, testa live från usb-minnen med tiden vet du vad du trivs med och vad du inte trivs med vilket styr dig mot en mer passande lösning.

Permalänk
Medlem

Jag är försiktigt pessimistisk till att lägga för mycket krut på att gräva ner i Linux utöver det absolut enklaste (som nämns i videon, ex installation, hur GUIt ser ut etc).

Annars säger min spåkula att varje kommentarsfält till artiklarna kommer fyllas med "det här är inte rätt" och det slutar då med ett tappert försök men inget man frälste Linux-falangen med direkt.

Men till frågan ställer jag mig bakom några av exemplen som redan har tagits upp, exempelvis benchmark av olika slag (Mjuk och hårdvara, är väl kanske spel som efterfrågas mest).

Kan kanske vara intressant att gå igenom hur Linux-datorn fungerar i er kontorsmiljö. Att ex bara köra O365 i webbläsare är i mitt perspektiv fortfarande för begränsat, så går det faktiskt att jobba med teamets delade dokument smärtfritt och enkelt, nå filerna via onedrive etc?

Ser även gärna en ovan person ny på Linux köra det (med "det" menar jag någon av de vanligaste distributionerna en nybörjare skulle använda) som sin vardagliga dator en tid och sedan presentera vad som fungerade bra och vad som fungerade dåligt ur ett alldagligt bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Varför ska linux erövra även skrivbordet?
Jag kan inte se vad för positivt som skulle komma ur det.

För att det är bra om MS har konkurrens.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Efter att ha visat installation/first look av olika distros så kan ni ju gå igenom hur man spelar på linux. Steam/wine/"native" etc. Det är nog relevant för många.

Att visa hur man sätter upp en utvecklarmiljö är nog intressant för många, då vi ändå har en hel del utvecklare här.

Många går nog i tron att linux inte stöder någon extrautrustning att tala om. Något som har bättrats på, men som tyvärr fortfarande är delvis sant. Ni kan kanske lägga lite tid på att testa ny hårdvara även på linux och dela med er av era erfarenheter.

Som ni säger vill de flesta bara ha något som funkar, men det är ju verkligen så att linux kommer i sitt esse när man börjar använda terminalen! Det finns oändligt många spännande grejer man kan ta upp där, men det kanske är mer på sin plats på ett linuxdedikerat forum.

Permalänk
Medlem

Varför hör jag Linus när Linux sägs, trots allt att man säger "X"

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Som någon tidigare nämnde skulle det vara kul om ni kunde testa ny utrustning och se om den även fungerar på Linux. Grundfunktionen av nära på allt brukar fungera men mjukvaran som kommer med gör det inte. Så det skulle vara intressant hur mycket som förloras och om det finns någon tredjepartsmjukvara likt med Roccat och Razor produkter. Det är ytterst få som undersöker sånt så det skulle för min del vara en intressant grej.

Som distro skulle jag tro att Linux Mint (ubuntu derivat) är en bra utgångspunkt då det är vad vi linuxpersoner som varit med ett tag rekommenderar åt nybörjare. Men även System76s PopOS verkar vara intressant så ni kanske ska börja med en jämförelse av användarupplevelsen (installation, installation av program, vardags användning) mellan olika användarvänliga distros.

Sen tycker jag att ni kan ta en titt på Lutris då det är det bästa sättet att installera spel utöver Steam på Linux. Ibland om inte oftast t.o.m. bättre än Steam.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad tjejen heter, men ca 30 min in i videon säger hon
- Väldigt villig att lära mig och tycker det är intressant

Låter väl ändå som en bra utgångspunkt för att skriva någon/några artiklar som är riktad mot Linux nybörjare.
Antingen någon som aldrig provat men är intresserad.
Eller någon som kanske provat lite för länge sen, men inte riktigt fastnade för det då men är intresserad av att återbesöka.

Del 1
Vad man bör tänka på vid val av hårdvara och distribution

Del 2
Installation

Sen någon/några delar med användning.

Användningsområden
Eftersom många på SweClokers gillar att spela så kan det vara kul att se om det går att få igång några populära spel. Något krångel? Prestandaskillnad mot Windows?

Produktivitet
Något med redigera bild/video
Kanske redigera en video för er YouTube kanal i Linux och dokumentera det? (något som inte är tidskritiskt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Mycket annat som måste funka bra som i dagsläget är dåligt också. Bara en sån sak som att kolla på video i webläsaren.. gpu hårdvarudekodning ekar tomt.. Inte kul att få lagg på videos när cpu:n går på 100% istället för att grafikkortet hade kunnat ta hand om det.
Jag vill verkligen köra Linux på mina pc och jag har försökt i flera år, men det är alltid något som stör eller funkar dåligt som gör att Windows tar överhanden igen. Ljudbiten i linux är ju också en djungel utan like. Enda gången jag har fått det att funka tillfredsställande utan problem är när jag låter en annan enhet ta hand om det, typ aktiva högtalare eller digital signal ut från datorn. Kör jag analog utgång så blir ljudet crap förr eller senare, kan börja skrapa eller låta asmysko. Detta gäller alla datorer jag kört Linux på och det är rätt många..

Som sagt, vill köra Linux men det är inte tillräckligt bra för skrivbordet. Kör uteslutande Linux på mina egna servrar samt kör mycket linux på jobbet, så har en hel del erfarenhet av det.

Disclaimer: Nu var det något år sedan jag körde linux på skrivbordet så hårdvsrustödet i webläsarna kanske plötsligt blivit hur bra som helst och ljudbiten också, men tror tyvärr inte det

Skummt jag har inte haft nått problem alls med ljudet i linux på väldigt många år nu, pulseaudio gör det enkelt, och snart pipewire gör det ännu enklare. Jo gpu avkodning av video är tyvärr ännu ett problem för nvidia användare, men funkar bra med intel och amd. Det kan vara problem för en laptop, på desktop är det inga problem dock, även utan gpu avkodning så tar en 4k youtube video 5% cpu för mig på min desktop dator i firefox så det är inte direkt ett problem.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Om det går att spela trippel A-spel på ChromeOS, absolut.

Snart går det, steam är på väg till ChromeOS.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jo linux kommer alldrig bli lika populärt som windows för att man har så många val, de flesta vill inte välja. Det är ett nisch os på desktop för folk som mig som älskar att testa nya saker hela tiden, oändlig variation så man alldrig blir utråkad. Och nu försöka pressa ut varenda fps ur spelen är kul, har passerat min windows installation i många spel nu, andra är nära men känns oftast mer responsiva än i windows, samt laddningtiderna är extremt mycket bättre. Fattas bara dlss och raytracing nu, men det är påväg.

Fast som ni säger om behovet av att allt ska bara fungera, där har linux en väldigt stor fördel jämfört med windows, mindre inställningar som gör det mindre förvirrande för folk, speciellt i gnom, Sen fungerar bara skrivare och nätverkskrivare etc utan att man behöver installera extra mjukvara, eller söka upp skrivaren etc, det är bara att starta datorn så dyker skrivaren upp. Men då krävs det att mer tillverkare ska sälja datorer med linux förinstallerat. För folk med låg datorkunskap är linux mycket enklare.

Det jag skulle vilja se är prestanda tester i spel med olika grafik kort, och kanske även en jämförelse med samma spel i windows.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.