Funderingar kring återbetalning av fraktkostnad vid ångerrätt?

Permalänk
Medlem

Funderingar kring återbetalning av fraktkostnad vid ångerrätt?

Om jag köper en vara ifrån en elektronikkedjas webbshop för att sedan ångra mitt köp och lämna tillbaka det i en av deras butiker så skall ju hela beloppet betalas tillbaka, inklusive fraktkostnad, så länge man som kund inte valt ett dyrare fraktalternativ än standardfrakt. Men låt säga att man köper en större/tyngre vara där enda fraktalternativet är hemleverans? Anses detta då vara standardfrakt för denna vara, då man inte har möjlighet att välja något annat alternativ? Bör man då även få tillbaka fraktkostnad för detta köp?

Vilken bedömning gör ni?

Permalänk
Medlem

Om dom ersätter för returfrakt måste du läsa i deras policy. Inet har kostnadsfri medan webhallen inte har det som exempel. Din huvudfråga kan jag däremot inte svara på. Fråga butiken är väl enklast.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Fraktkostnad brukar väl inte återbetalas, utan enbart värdet av den återlämnade varan?

Permalänk
Medlem

Varför ska de betala tillbaka fraktkostnaden? Det har ju defacto levererat tjänsten att frakta varan till dig? Om någon betalar tillbaka även den till dig grejt, men inget du borde förvänta dig.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Konsumentverket skriver följande på sin sida:
Det är konsumenten som ska stå för returfrakten om konsumenten ångrar sitt köp, förutsatt att du har informerat om det innan köpet.

Så om det står någonstans (t.ex. i försäljningsvillkoren) att du som kund får stå för returfrakten så får du stå för kostnaden. Annars ska det vara kostnadsfritt för dig.

EDIT: Vad gäller fraktkostnaden du betalade verkar det mera luddigt. Konsumentverket har en mall som säger följande:
Om du frånträder detta avtal kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också leveranskostnader (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder).
Men det är ju just bara en mall.

Kikar man på t.ex. Netonnets villkor står det:
Övriga kostnader, såsom kostnad för varan och eventuell fraktkostnad från oss till dig kommer att återbetalas.

Medan t.ex. Webhallen inte alls nämner något om fraktkostnaden:
Som regel återbetalas köpeskillingen tillbaka via det betalsätt som användes vid köpet, i annat fall kontaktar Webhallen kunden för en alternativ lösning.

EDIT2: Så börja med att kolla villkoren, står inget där skulle jag kontakta kundtjänst via mail så du har deras syn på det i text i fall det blir några problem.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Men TS menar väl inte returfrakten, utan frakten hen betalade butik-->kund utöver varans pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Men TS menar väl inte returfrakten, utan frakten hen betalade butik-->kund utöver varans pris.

Precis, tyckte jag uttryckte mig ganska tydligt i mitt inlägg angående detta. Och lagen backar upp att återbetalning av eventuell betald frakt skall ske vid ångerköp.

"Det innebär att näringsidkaren ska betala tillbaka leveranskostnaden. Det framgår även explicit av konsumenträttighetsdirektivet artikel 13.1 att näringsidkaren ska stå för leveranskostnaden, vilken är den artikel som paragrafen bygger på. Dock gäller det inte om du har valt en dyrare leverans än standardleveransen"

Så återbetalning på frakt så länge man valt "standardalternativet". Men som jag skrev i mitt inlägg så är man lite fundersam vad som gäller om det enda alternativet som finns är hemleverans för större/tyngre varor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Precis, tyckte jag uttryckte mig ganska tydligt i mitt inlägg angående detta. Och lagen backar upp att återbetalning av eventuell betald frakt skall ske vid ångerköp.

"Det innebär att näringsidkaren ska betala tillbaka leveranskostnaden. Det framgår även explicit av konsumenträttighetsdirektivet artikel 13.1 att näringsidkaren ska stå för leveranskostnaden, vilken är den artikel som paragrafen bygger på. Dock gäller det inte om du har valt en dyrare leverans än standardleveransen"

Så återbetalning på frakt så länge man valt "standardalternativet". Men som jag skrev i mitt inlägg så är man lite fundersam vad som gäller om det enda alternativet som finns är hemleverans för större/tyngre varor?

Gärna en länk till avtalstexten i ditt citat!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Gärna en länk till avtalstexten i ditt citat!

Citatet i fråga är inte direkt citat från lagtext utan svar på fråga från jurist.

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/kopa-hyra-ut--s...

https://lawline.se/answers/ska-en-naringsidkare-betala-tillba...

I lagen står dock följande:

"15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för
1. förhöjda leveranskostnader på grund av konsumentens val av leveransmetod,
"

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Frågan är då hur man tolkar " förhöjda leveranskostnader på grund av konsumentens val av leveransmetod" i detta fall då det inte går att välja leveransmetod själv om man skulle handla något som inte levereras till ombud?
Vill nämna att jag inte är i tvist med något företag kring detta utan är bara intresserad av det rent juridiska i situationer som denna?

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man orkar bråka om frakt, varför lämnar man tillbaka en sak och anser man ska ha tillbaka frakt kostnaden också?, eller tolkar jag det fel.

Du gör ju ett beslut när du beställer sakerna, varför ska någon annan få betala för att du råkar beställa och ångrar dig?.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DeepBlue:

Om jag köper en vara ifrån en elektronikkedjas webbshop för att sedan ångra mitt köp och lämna tillbaka det i en av deras butiker så skall ju hela beloppet betalas tillbaka, inklusive fraktkostnad, så länge man som kund inte valt ett dyrare fraktalternativ än standardfrakt. Men låt säga att man köper en större/tyngre vara där enda fraktalternativet är hemleverans? Anses detta då vara standardfrakt för denna vara, då man inte har möjlighet att välja något annat alternativ? Bör man då även få tillbaka fraktkostnad för detta köp?

Vilken bedömning gör ni?

Vid återköp återbetalas priset för produkten och fraktkostnaden, dock ej dyrare eller extra fraktalternativ. T ex Budbees tilläggstjänster. Kund står för returfrakten. Är returfrakten 0 kr så är det väl bättre för samtliga?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

"2 kap. 14§ Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren..." (https://lagen.nu/2005:59#K2P14S1)

Så länge som konsumenten har betalat till säljaren av varan för frakten (och denne i sin tur har anlitat ett fraktbolag eller på annat sätt ombesörjt frakten) så skall även fraktkostnaden återbetalas.

Fraktkostnaden som återbetalas är dock begränsad till den kostnad som säljarens standardfrakt hade inneburit om kunden valt ett dyrare alternativ. Om inget annat än exempelvis hemleverans kan väljas för en viss vara så är det självklart standardfrakten för den varan.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Förstår inte hur man orkar bråka om frakt, varför lämnar man tillbaka en sak och anser man ska ha tillbaka frakt kostnaden också?, eller tolkar jag det fel.

Du gör ju ett beslut när du beställer sakerna, varför ska någon annan få betala för att du råkar beställa och ångrar dig?.

Ja du tolkar det fel, som jag skrivit tidigare är jag inte i tvist med något företag utan är intresserad av det juridiska i denna fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

"2 kap. 14§ Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren..." (https://lagen.nu/2005:59#K2P14S1)

Så länge som konsumenten har betalat till säljaren av varan för frakten (och denne i sin tur har anlitat ett fraktbolag eller på annat sätt ombesörjt frakten) så skall även fraktkostnaden återbetalas.

Fraktkostnaden som återbetalas är dock begränsad till den kostnad som säljarens standardfrakt hade inneburit om kunden valt ett dyrare alternativ. Om inget annat än exempelvis hemleverans kan väljas för en viss vara så är det självklart standardfrakten för den varan.

Det borde vara den mest logiska slutsatsen.

Permalänk
Medlem

sjuk lag.

Att som företag tvingas betala. är det på riktigt så borde vi säga till politiker direkt så de kan ta bort denna sjuka företagsfientliga lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

sjuk lag.

Att som företag tvingas betala. är det på riktigt så borde vi säga till politiker direkt så de kan ta bort denna sjuka företagsfientliga lag

Jag utgår från att du förstår att företagen redan inkluderar omkostnader för frakt i sina priser.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Nu handlar inte denna tråd om det politiska beslut i stiftandet av denna lag utan snarare om hemleverans-priset går under begreppet "standardleverans".

Detta är ju det förvalda leveransalternativ som nätbutiken erbjuder vid utcheckning (förutom "hämta i butik"). Om inget annat alternativ finns att tillgå är hemkörning naturligtvis butikens "standardleverans" för den valda artikeln ifråga.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DeepBlue:

Ja du tolkar det fel, som jag skrivit tidigare är jag inte i tvist med något företag utan är intresserad av det juridiska i denna fråga.

Ja det här var en bra fråga.

Varan som köps är en produkt. Om en fraktkostnad tas ut så är ju frakten inte en produkt utan leveransn är rimligen en tjänst. Har tjänsten genomförts så är tjänsten nyttnad och ångerrätten för tjänsten blir förverkad när leveransen är utförd.
Ångerrätt på tjänster har inte samma ångerrätt som ångerrätt på produkter.

De delarna av lagen jag hittat som tar upp punkterna är följande:

https://lagen.nu/2005:59#K2P14S1

2 kap 14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Återbetalning ska göras utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts.

Det här är relevant såklart. "ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren". Men frågan är vad som avses. Är det för varor och tjänster - eller är det bara för varorna?
Det är inte uteslutet - men heller inte helt givet att en utförd tjänst ska återbetalas.

Eller med andra ord - de tar betalt för en tjänst som faktiskt har utförts. På liknande sätt fungerar det om man lånar och betalar ränta för ett produktköp. Räntan får man inte tillbaka. Eller extrautgifterna för lånhanteringen.

Man skulle kunna göra tolkninen att leverans av varan är ett krav för att kunna köpa på distans och att den tjänsten därmed skulle vara en självklar inkluderad del med varan. Det är en rimlig fundering, men jag hittar inte något underlag för det här i lagen. Av den anledningen tror jag inte att man har juridiken med sig vid ett sådant antagande.

[K2]15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för
1. förhöjda leveranskostnader på grund av konsumentens val av leveransmetod,

Här definieras inte fraktkostnader - utan explicit förhöjda fraktkostnader. Har jag förstått det rätt så handlar det om ökade kostnader i samband med returförsändelsen. Det är inte av intresse i din fråga tror jag.

[K2]15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för

3. en proportionell andel av det avtalade priset, i den mån priset är skäligt, för en tjänst som delvis utförts innan konsumenten utövade ångerrätten, under förutsättning att konsumenten uttryckligen, och i fråga om avtal utanför affärslokaler i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form, har begärt att tjänsten skulle börja utföras under ångerfristen, och näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 och 11 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket, och

Här har ju faktiskt en tjänst utförts innan ångertiden gått ut. Leveransen som då har en egen kostnad.
Det finns lagstöd att låta konsumenten betala för tjänsten frakt.

Det är såhär jag tolkar lagtexten. Att man håller isär vad som är varor och vad som är tjänster, samt att samma rättigheter för ångerrätt inte gäller för varor och för tjänster.
Jag är emellertid lekman på området och jag har heller inte tittat närmre på tidigare domstolsbeslut för fraktkostnad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det här var en bra fråga.

Onekligen, passar även på att tacka för att du tagit dig tid att skriva ett utförligt och välformulerat svar!

Skrivet av Söderbäck:

Varan som köps är en produkt. Om en fraktkostnad tas ut så är ju frakten inte en produkt utan leveransn är rimligen en tjänst. Har tjänsten genomförts så är tjänsten nyttnad och ångerrätten för tjänsten blir förverkad när leveransen är utförd.
Ångerrätt på tjänster har inte samma ångerrätt som ångerrätt på produkter.

Möjligtvis inte specificerat i distansavtalslagen, men i Konsumentköplagen gör det däremot det.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932

Avlämnandet
6 § Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning.

Kostnaderna för varan
7 § Om inte annat följer av avtalet, skall säljaren svara för transportkostnader och andra kostnader för varan som uppkommer före avlämnandet och som inte beror på att avlämnandet har försenats till följd av något förhållande på köparens sida.

Citerar annan persons foruminlägg:

"Intressant är dock “om inte annat följer av avtalet” – jag tolkar det som att man kan utforma sina köpvillkor så att kunden svarar för de kostnaderna, och som du säger säljaren förmedlar tjänsterna åt kunden.

Dock är det så att de butiker som är medlemmar av Svensk Distanshandel och/eller certifierade enligt Trygg E-handel har förbundit sig att följa de branschregler som SDh har tagit fram. I de står det uttryckligen att fraktkostnaden skall återbetalas om hela köpet ångras.
http://www.svenskdistanshandel.se/admin/userfiles/SDHs_Bransc...

Är du inte medlem i SDh eller certifierad enligt Trygg E-handel så är di inte bunden av dessa regler. I en rättslig prövning kommer de dock att vägas in när rätten skall avgöra vad som är praxis i branschen."

Samt avgöranden i ARN som visar deras uppfattning:

Ärende 2000-7590 (retur av dator)

Rättsföljden av att P ångrat sig är att bolaget mot återfående av datorn skall betala tillbaka vad P betalat till bolaget. Återbetalningsskyldigheten gäller inte endast köpeskillingen i dess helhet utan även vad som betalas i form av kostnader för leverans av datorn till P. Däremot skall P svara för kostnaderna att sända tillbaka datorn till bolaget (se 19 § distansavtalslagen och prop. 1999/2000:89 s. 95 ).

Skrivet av Söderbäck:

[K2]15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för
1. förhöjda leveranskostnader på grund av konsumentens val av leveransmetod,

Här definieras inte fraktkostnader - utan explicit förhöjda fraktkostnader. Har jag förstått det rätt så handlar det om ökade kostnader i samband med returförsändelsen. Det är inte av intresse i din fråga tror jag.

Så tolkar jag inte det och den information jag fått styrker att det är frågan om förhöjda fraktkostnader när jag som kund väljer ett dyrare fraktalternativ än det så kallade "standardalternativet", som till exempel hemleverans istället för leverans till ombud. Och om så är fallet, är då hemleverans att anse som standardalternativ om det är det enda alternativet som erbjuds vid köp av större/tyngre varor? Eventuella kostnader för returfrakt står däremot kunden helt och hållet för.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DeepBlue:

Onekligen, passar även på att tacka för att du tagit dig tid att skriva ett utförligt och välformulerat svar!

Tackar!

Skrivet av DeepBlue:

Möjligtvis inte specificerat i distansavtalslagen, men i Konsumentköplagen gör det däremot det.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932

Avlämnandet
6 § Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning.

Kostnaderna för varan
7 § Om inte annat följer av avtalet, skall säljaren svara för transportkostnader och andra kostnader för varan som uppkommer före avlämnandet och som inte beror på att avlämnandet har försenats till följd av något förhållande på köparens sida.

Här är det av relevans att §7 inleds med "Om inte annat följer av avtalet".
Det är alltså upp till varje leverantör att välja hur upplägget ser ut i avtalet. Rätt eller fel vet jag inte, men lagen verkar ge detta utrymme till återförsäljarna.

Skrivet av DeepBlue:

Citerar annan persons foruminlägg:

[i]"Intressant är dock “om inte annat följer av avtalet” – jag tolkar det som att man kan utforma sina köpvillkor så att kunden svarar för de kostnaderna, och som du säger säljaren förmedlar tjänsterna åt kunden.

Dock är det så att de butiker som är medlemmar av Svensk Distanshandel och/eller certifierade enligt Trygg E-handel har förbundit sig att följa de branschregler som SDh har tagit fram. I de står det uttryckligen att fraktkostnaden skall återbetalas om hela köpet ångras.
http://www.svenskdistanshandel.se/admin/userfiles/SDHs_Bransc...

Är du inte medlem i SDh eller certifierad enligt Trygg E-handel så är di inte bunden av dessa regler. I en rättslig prövning kommer de dock att vä gas in när rätten skall avgöra vad som är praxis i branschen."

Jaa. Jag tänker på hur det ser ut i dagsläget.
Jag blev nyfiken på vad de själva säger, och var detta återfinns.
Det jag ser när jag försöker följa den där länken är att hemsidan www.svenskdistanshandel.se/ inte fungerar. Finns inget där längre.
Rimligen är det väl svensk digital handel / trygg enhandel som en gång i tiden hette så kanske? Men har de denna regel någonstans i nuläget? Är informationen kanske förlegad?

Det närmsta jag hittar är deras :Krav för certifieringen Trygg E-handel
https://tryggehandel.dhandel.se/wp-content/uploads/2020/02/20...

9. Återbetalning
Oavsett om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt eller reklamationsrätt ska Trygg E-handlare ha
rutiner för att betala tillbaka konsumentens betalning. Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska
återbetalning normalt sett ske inom 14 dagar från den dag då företaget mottagit meddelandet. I
detta fall ska hela beloppet betalas tillbaka, minus ev. fraktkostnader (beroende på vilken
information som lämnats).

Kravlistan verkar iaf tillåta att frakten inte betalas tillbaka:

Men dokumentet är också daterat till 2003! Är det verkligen up to date?
Jag hittade dokumentet till höger här:
https://tryggehandel.dhandel.se/faq/aterbetala-frakten/
Där står skapad 18 feb 2020. Men i dokumentet står:
Senast uppdaterad: 200303

Skrivet av DeepBlue:

Samt avgöranden i ARN som visar deras uppfattning:

Ärende 2000-7590 (retur av dator)

Rättsföljden av att P ångrat sig är att bolaget mot återfående av datorn skall betala tillbaka vad P betalat till bolaget. Återbetalningsskyldigheten gäller inte endast köpeskillingen i dess helhet utan även vad som betalas i form av kostnader för leverans av datorn till P. Däremot skall P svara för kostnaderna att sända tillbaka datorn till bolaget (se 19 § distansavtalslagen och prop. 1999/2000:89 s. 95 ).
[/i]

Kanske har tiderna ändrats från förra milleniet? Jaja - det är överdramatiskt hehe. Jag håller med dig direkt. Tyckte bara det var kul för sakens skull ;). Stå ut med mig.

Här är utfallet tydligt - men det är också av relevans om lagar/regler såg likadana ut för 22 år sedan, samt hur köpavtalet faktiskt såg ut för den här återförsäljaren. De två aspekterna framgår inte av utfallet riktigt och de kan vara avgörande här.

Skrivet av DeepBlue:

Så tolkar jag inte det och den information jag fått styrker att det är frågan om förhöjda fraktkostnader när jag som kund väljer ett dyrare fraktalternativ än det så kallade "standardalternativet", som till exempel hemleverans istället för leverans till ombud. Och om så är fallet, är då hemleverans att anse som standardalternativ om det är det enda alternativet som erbjuds vid köp av större/tyngre varor? Eventuella kostnader för returfrakt står däremot kunden helt och hållet för.

Ja jag vet inte här. Jag är själv osäker på den här paragrafen.

Ja, jag tycker ju själv att det är lite oklart fortfarande.
Rent juridiskt ser det ut som att säljare får avtala bort detta iaf.
Vad svensk digital handel har för regler kring detta för att vara certificerade e-handlare är väl den oklara delen fortfande.
Med tanke på att jag inte hittat något tydligt krav att frakten ska återbetalas från svensk digital handels håll så är min rådande uppfattning att de inte har det kravet i nuläget.
Men jag vet inte.
Oavsett verkar det vara OK juridiskt att inte betala tillbaka frakten iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja, jag tycker ju själv att det är lite oklart fortfarande.
Rent juridiskt ser det ut som att säljare får avtala bort detta iaf.
Vad svensk digital handel har för regler kring detta för att vara certificerade e-handlare är väl den oklara delen fortfande.
Med tanke på att jag inte hittat något tydligt krav att frakten ska återbetalas från svensk digital handels håll så är min rådande uppfattning att de inte har det kravet i nuläget.
Men jag vet inte.
Oavsett verkar det vara OK juridiskt att inte betala tillbaka frakten iaf.

Gick till källan, nämligen Europaparlamentets konsumenträttighetsdirektiv som distansavtalslagen bygger på.

På sidan 79, artikel 13 står följande

artikel 13

Näringsidkarens skyldigheter vid frånträde av avtal
1. Näringsidkaren ska, utan onödigt dröjsmål och senast 14
dagar från och med den dag då näringsidkaren underrättats om
konsumentens beslut att i enlighet med artikel 11 frånträda
avtalet, betala tillbaka alla belopp som konsumenten har betalat,
inklusive, där så är tillämpligt, leveranskostnaderna.
Näringsidkaren ska verkställa ersättningen enligt första stycket
med samma betalningsmedel som konsumenten använt vid den
inledande transaktionen, om inte konsumenten uttryckligen ac­
cepterat ett annat betalningsmedel och under förutsättning att
konsumenten inte får vidkännas några kostnader till följd av
ersättningen.

2. Utan hinder av punkt 1 ska näringsidkaren inte vara skyl­
dig att ersätta förhöjda leveranskostnader om konsumenten ut­
tryckligen valt leverans av annat slag än den minst kostsamma
standardleverans som erbjuds av näringsidkaren.

3. Såvida inte näringsidkaren har erbjudit sig att hämta va­
rorna får näringsidkaren vid köpeavtal hålla inne med återbetal­
ningen tills han har fått tillbaka varorna, eller tills konsumenten
har styrkt att han har skickat tillbaka varorna, beroende på vad
som inträffar tidigast.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX...

Så detta borde väl besvara frågan, att så länge man väljer standardalternativet vid frakt så måste näringsidkaren betala tillbaka frakten, väljer du däremot hemleverans så får du stå för fiolerna själv. Dock kvarstår min fråga vad som gäller vid till exempel ett köp av en Tv där enda fraktalternativet är hemleverans, kan detta då anses vara standardalternativet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Varför ska de betala tillbaka fraktkostnaden? Det har ju defacto levererat tjänsten att frakta varan till dig? Om någon betalar tillbaka även den till dig grejt, men inget du borde förvänta dig.

Skrivet av geson:

sjuk lag.

Att som företag tvingas betala. är det på riktigt så borde vi säga till politiker direkt så de kan ta bort denna sjuka företagsfientliga lag

Skrivet av Söderbäck:

Ja det här var en bra fråga.

Varan som köps är en produkt. Om en fraktkostnad tas ut så är ju frakten inte en produkt utan leveransn är rimligen en tjänst. Har tjänsten genomförts så är tjänsten nyttnad och ångerrätten för tjänsten blir förverkad när leveransen är utförd.
Ångerrätt på tjänster har inte samma ångerrätt som ångerrätt på produkter.

De delarna av lagen jag hittat som tar upp punkterna är följande:

https://lagen.nu/2005:59#K2P14S1

2 kap 14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Återbetalning ska göras utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts.

Det här är relevant såklart. "ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren". Men frågan är vad som avses. Är det för varor och tjänster - eller är det bara för varorna?
Det är inte uteslutet - men heller inte helt givet att en utförd tjänst ska återbetalas.

Eller med andra ord - de tar betalt för en tjänst som faktiskt har utförts. På liknande sätt fungerar det om man lånar och betalar ränta för ett produktköp. Räntan får man inte tillbaka. Eller extrautgifterna för lånhanteringen.

Man skulle kunna göra tolkninen att leverans av varan är ett krav för att kunna köpa på distans och att den tjänsten därmed skulle vara en självklar inkluderad del med varan. Det är en rimlig fundering, men jag hittar inte något underlag för det här i lagen. Av den anledningen tror jag inte att man har juridiken med sig vid ett sådant antagande.

[K2]15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för
1. förhöjda leveranskostnader på grund av konsumentens val av leveransmetod,

Här definieras inte fraktkostnader - utan explicit förhöjda fraktkostnader. Har jag förstått det rätt så handlar det om ökade kostnader i samband med returförsändelsen. Det är inte av intresse i din fråga tror jag.

[K2]15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för

3. en proportionell andel av det avtalade priset, i den mån priset är skäligt, för en tjänst som delvis utförts innan konsumenten utövade ångerrätten, under förutsättning att konsumenten uttryckligen, och i fråga om avtal utanför affärslokaler i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form, har begärt att tjänsten skulle börja utföras under ångerfristen, och näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 och 11 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket, och

Här har ju faktiskt en tjänst utförts innan ångertiden gått ut. Leveransen som då har en egen kostnad.
Det finns lagstöd att låta konsumenten betala för tjänsten frakt.

Det är såhär jag tolkar lagtexten. Att man håller isär vad som är varor och vad som är tjänster, samt att samma rättigheter för ångerrätt inte gäller för varor och för tjänster.
Jag är emellertid lekman på området och jag har heller inte tittat närmre på tidigare domstolsbeslut för fraktkostnad.

Om man talar om en e-handlare som helt saknar butik och inte erbjuder upphämtning på lagret så kan frakten orimligen ses som en helt separat tjänst som man ingår ett helt separat avtal om. Frakten är i dessa fall rimligen en del av produktköpet. Annars finns det inget som stoppar företag från att sänka priset på produkterna, men slänga på massa avgifter för olika "tjänster" (exempelvis administration, utskrifter, sortering, plock och pack, etc) som anses vara "utförda" och därmed faller utanför den lagstadgade ångerrätten. I praktiken skulle ångerrätten bli helt verkningslös och inte längre fylla ett syfte.

Jag tror också att ovan även appliceras på de handlare som erbjuder upphämtning i butik, det som avses är snarare om en konsument aktivt kryssat i hemleverans eller expressfrakt fastän andra fraktalternativ erbjuds.

Skrivet av DeepBlue:

Gick till källan, nämligen Europaparlamentets konsumenträttighetsdirektiv som distansavtalslagen bygger på.

På sidan 79, artikel 13 står följande

artikel 13

Näringsidkarens skyldigheter vid frånträde av avtal
1. Näringsidkaren ska, utan onödigt dröjsmål och senast 14
dagar från och med den dag då näringsidkaren underrättats om
konsumentens beslut att i enlighet med artikel 11 frånträda
avtalet, betala tillbaka alla belopp som konsumenten har betalat,
inklusive, där så är tillämpligt, leveranskostnaderna.
Näringsidkaren ska verkställa ersättningen enligt första stycket
med samma betalningsmedel som konsumenten använt vid den
inledande transaktionen, om inte konsumenten uttryckligen ac­
cepterat ett annat betalningsmedel och under förutsättning att
konsumenten inte får vidkännas några kostnader till följd av
ersättningen.

2. Utan hinder av punkt 1 ska näringsidkaren inte vara skyl­
dig att ersätta förhöjda leveranskostnader om konsumenten ut­
tryckligen valt leverans av annat slag än den minst kostsamma
standardleverans som erbjuds av näringsidkaren.

3. Såvida inte näringsidkaren har erbjudit sig att hämta va­
rorna får näringsidkaren vid köpeavtal hålla inne med återbetal­
ningen tills han har fått tillbaka varorna, eller tills konsumenten
har styrkt att han har skickat tillbaka varorna, beroende på vad
som inträffar tidigast.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX...

Så detta borde väl besvara frågan, att så länge man väljer standardalternativet vid frakt så måste näringsidkaren betala tillbaka frakten, väljer du däremot hemleverans så får du stå för fiolerna själv. Dock kvarstår min fråga vad som gäller vid till exempel ett köp av en Tv där enda fraktalternativet är hemleverans, kan detta då anses vara standardalternativet?

Likt mitt resonemang ovan så låter det orimligt att hemleverans inte skulle anses vara "standardfrakt" om det är det enda som erbjuds för just denna produkt (oavsett om företaget för andra produkter tar extra betalt för hemleverans). Om så hade varit fallet skulle alla företag kunna erbjuda ett fraktalternativ som endast funkar för brev som deras "standardfrakt" och för alla produkter som inte får plats i ett kuvert så är det inte "standard" även om det är en vanlig försändelse mes Postnord-ombud...