Hur återställer jag min dator vid försäljning?

Permalänk

Hur återställer jag min dator vid försäljning?

Har tagit klivet och lagt ut min dator till försäljning, då jag blev alltför sugen på en Surface Pro 7.
Jag vill därför kunna återställa den helt, som den var när jag först köpte den.

Jag behöver även logga ur från mitt Microsoft konto, / 365 konto.
Alla viktiga filer som bilder mm, har jag sparat i molnet på Onedrive.

Försvinner mitt Microsoft-konto på denna datorn när jag återställer den?

Behöver jag bara logga in med mitt Microsoft-konto på den nya datorn efter jag återställt min gamla?

Räcker det att göra såhär?

Är det något mer jag behöver göra, för att försäkra mig om att köparen inte kommer åt mina filer?

Hen kommer väl inte heller att få upp min inloggningsruta vid uppstart efter jag återställt den?

Något mer som jag skall tänka på vid försäljning?

P.S Vill någon köpa min dator, så kan jag länka till annonsen vid PM.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

1.Setting
2.Update & Security
3.Recovery
4.Reset this PC klicka på Get started
5 välj sedan Remove everything och följ instruktionerna

Ingen koll på vad valen heter på svenska dock
.

Permalänk
Skrivet av Darxon:

1.Setting
2.Update & Security
3.Recovery
4.Reset this PC klicka på Get started
5 välj sedan Remove everything och följ instruktionerna

Ingen koll på vad valen heter på svenska dock
.

Tack, och mitt Microsoft-konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Tack, och mitt Microsoft-konto?

Det återställer dator till hur den var när den var nyi så alla konton är raderade.
Du kan logga in med Microsoft-kontot på din nya dator

Stavfel
Permalänk
Skrivet av Darxon:

Det återställer dator till hur den var när den var nyi så alla konton är raderade.
Du kan logga in med Microsoft-kontot på din nya dator

Ok, tack för snabbt och enkelt svar.

Permalänk
Sötast

Värt att veta att filerna på disken främst är dolda från operativsystemet när man gjort en reset.
Om köparen kör ett enkelt återställningsprogram direkt efter köp så är det mycket möjligt att han kan komma åt dina gamla filer.

Skulle inte rekommendera att sälja en dator med hårddisk. Om det är ett måste så bör man göra en secure erase på disken först, och det kan bli lite komplicerat om man inte har bra koll på mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Värt att veta att filerna på disken främst är dolda från operativsystemet när man gjort en reset.
Om köparen kör ett enkelt återställningsprogram direkt efter köp så är det mycket möjligt att han kan komma åt dina gamla filer.

Skulle inte rekommendera att sälja en dator med hårddisk. Om det är ett måste så bör man göra en secure erase på disken först, och det kan bli lite komplicerat om man inte har bra koll på mjukvara.

När man gör Reset this PC så får man två val, antingen bara remove files, det som du skriver om dolda för OS, eller remove files and clean the drive. Med val 2 så skriver den över hela hårddisken också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Tackar för alla svar, då vet jag hur jag skall göra.

Permalänk
Medlem

Håller med Allexz, skulle inte sälja dator med hhd.

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad i hur man får bort det som lagrats på hårddisken mellan en SSD och HDD?

Permalänk
Skrivet av monoleg:

Håller med Allexz, skulle inte sälja dator med hhd.

Har en SSD.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Viceroy:

Är det någon skillnad i hur man får bort det som lagrats på hårddisken mellan en SSD och HDD?

Nej

Skrivet av Eduardo_S:

Har en SSD.

Spelar ingen roll egentligen vad som åsyftades.
Den enda fördelen med SSD är att man faktiskt raderar datan på en SSD, inte döljer den.
Sålänge TRIM körsom jag förstått det rätt, utan att ha kollat.

Permalänk
Medlem

jag brukar starta datorn med Linux på USB-sticka och radera disken fullständigt genom att först skriva randomiserat och sedan skriva över en gång till med nollor. Då kan inte ens proffsen få fram några data, men då är man nog egentligen att betrakta som lite paranoid.

EDIT: såg nu att det gäller en SSD. Då räcker att bara skriva över all data, t.ex. med nollor.

Permalänk
Medlem

Om det sitter SSD i datorn så brukar de flesta stödja secure erase som går på några sekunder. Hjälper inte att skriva random bitar til en SSD.

Bara gjort det i Linux så kan inte hjälpa till på windows men borde gå att google fram, finns säkert nåt coolt program.

Så här gör man iaf. på Linux:
https://www.thomas-krenn.com/en/wiki/Perform_a_SSD_Secure_Era...

*Sen kanske man inte bryr sig att nån annan kan komma åt ens gamla filer/information. Isf. räcker väll bara en ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Det är nog väldigt få som köper en begagnad dator och försöker återställa gamla filer. Foliehatt av...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Det är nog väldigt få som köper en begagnad dator och försöker återställa gamla filer. Foliehatt av...

Har dessutom inga viktiga filer lagrat på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Har dessutom inga viktiga filer lagrat på datorn.

Då så, då funkar tipsen du fått i tråden av icke foliehattar.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Litenskit:

Då så, då funkar tipsen du fått i tråden av icke foliehattar.

Varför är vi foliehattar om vi vill försvåra för någon att återställa data? Du lär inte känna köparen elle veta dennes intentioner.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Varför är vi foliehattar om vi vill försvåra för någon att återställa data? Du lär inte känna köparen elle veta dennes intentioner.

Håller med. Dock är vissa individer starka i sin övertygelse.

Permalänk

Ladda ner Windows 10 och blås rent hela datorn sen får väl nya ägaren köpa licens och ladda ner drivrutiner. Raderar man bara försvinner inget, det måste skrivas över och med lite tur så gör en clean install det.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför är vi foliehattar om vi vill försvåra för någon att återställa data? Du lär inte känna köparen elle veta dennes intentioner.

#19191892 där har du svaret. Det i kombination med att inte vara en foliehatt räcker till 100% om man inte förvarar statshemligheter eller är en person i utsatt ställning.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Litenskit:

#19191892 där har du svaret. Det i kombination med att inte vara en foliehatt räcker till 100% om man inte förvarar statshemligheter eller är en person i utsatt ställning.

Men den gör samma sak som vi redan sagt typ, är man foliehatt om man använder det alternativet istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Men den gör samma sak som vi redan sagt typ, är man foliehatt om man använder det alternativet istället?

Nä man är en foliehatt om man installerar linux för att skriva random bitar och sedan skriva nollor, alternativt säljer datorn utan disk. Båda alternativen är föreslagna i tråden.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Litenskit:

Nä man är en foliehatt om man installerar linux för att skriva random bitar och sedan skriva nollor, alternativt säljer datorn utan disk. Båda alternativen är föreslagna i tråden.

Linux installeras inte utan körs direkt från USB/CD. Att skriva över datan är ju högst troligen precis vad alternativt du visade faktiskt gör, det är så man försvårar återställning av data.

Ingetdeta är foliehattsnivå. Integritet/skydd.

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Det är nog väldigt få som köper en begagnad dator och försöker återställa gamla filer. Foliehatt av...

Jag köpte en laptop från Inet. Fyndvara utan låda. Fick hem den med alla tidigare uppgifter från tidigare ägare kvar.
Den var låst med pinkod. Fick leta upp tidigare ägare för att få pinkoden och lovade att omedelbart ominstallera maskinen (Vilken jag gjorde då jag inte är det minsta intresserad av någon annans trams).

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Om du är riktigt nojjig sätt på bitlocker på enheten i Windows, och formatera om datorn bara, men en vanlig "Remove everything" i Windows borde duga.