Regeringen vill öka datalagring i brottsbekämpande syfte

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ytterligare ett riktigt lågvattenmärke av inlägg på Sweclockers som antyder konspirationsteorier. Bättre att bara stänga kommentarsfältet på vissa frågor så slipper man Nordfront/Flashback- inläggen.

Konspirationer brukar sakna prejudikat, senast jag kolla har vi flera, speciellt om man går efter vem som sitter som justitminister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Javisst. Verklighetens exempel, aka Kina, existerar ju inte. Du har också utmärkt känsla för ironi då du anser det lämpligt att stänga ned diskussioner om specifika ämnen. Snyggt jobbat!

De partier som driver fram denna idé skulle helt plötsligt tycka det vara obehagligt när ett parti längre ifrån deras egna ställningar i värderingar hamnar vid rodret. Då tycker de helt plötsligt att det känns jobbigt att tillhöra oppositionen.

Problemet med "diskussionen" är de som istället för att vilja tala om sakfrågan vill göra fördummad parti- eller invandringspolitik av det hela. "Buhuu allt är hemska regeringens fel" när samtliga riksdagspartier (jag har för mig att V röstat emot några gånger, men är osäker) generellt är positiva till och röstar för mer övervakning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Konspirationer brukar sakna prejudikat, senast jag kolla har vi flera, speciellt om man går efter vem som sitter som justitminister.

Vet jag inte om jag vill hålla med om. Covid-förnekare finns det gott om bara för att dra något ur modern tid.

Det som förvånar mig mest egentligen, utöver de bisarra inläggen i sig själva, är att när regeringen nu vill komma in i 2020-talet för att komma åt ett problem som de flesta användare här gnäller om så gnäller man istället om metoden som i sig är ytterst rimlig och argumenterar för något 1984 scenario.

Permalänk
Medlem

Känns som att detta är en direkt påföljd av det som ni skrev tidigare med rubriken ”EU röstar igenom förslag om tillfällig massövervakning”.

Sverige fick ju redan en smäll på käften kring FRA och tidigare inhämtningsmetoder av EU-domstolen och behövde skriva om lag, så nu när EU öppnar åt mer välvillig riktning för att bredspektrum-övervaka internetkommunikation är det väl inte konstigt att Regeringen försöker hoppa på ett tåg som redan är i rörelse och försöka hävda personlig framgång.

Ser gärna att det ska finnas lösningar att digitalt övervaka specifika personer, t.ex. för MUST, SÄPO och enheter av den magnituden, men när inte ens FRA som ändå är tillräckligt synlig att delar av dess hantering kan granskas misslyckas och får så många varningar för felaktig hantering som de gjort så bådar inte detta gott..

Permalänk
Medlem

Damberg och regeringen kan dra dit pepparn växer. Damberg skriker och bölar för att det blir prövning av deras förfärliga lagar i domstolarna. Nej, tack. Sämre och mer skrämmande regering får man leta efter när det kommer till lagförslag.
Om ni undrar så kika på lagrådets kritik samt KU de senaste åren. De slår rekord i inkompetens.
Dessutom bör ej mundigheter få samla in så stora mängder data i en form av massövervakning. Man kan tycka att det strider mot grundlagarna.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

men jag förstår inte vad utredningen ska komma fram till? EU har ju redan sagt nej typ 2-3ggr till denna typ av övervakning o lagring? Ska Sverige ansöka om tillstånd för extra hårda lagar? O hur ska sverige tvinga whatsapp / signal etc etc att spara sin data när EU sagt nej?

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Har du ingenting att dölja (som bakgrund, sexualitet, religiösa övertygelser, politiska åsikter, hudfärg) har du inget att vara rädd för!

Du råkar inte vara bundis med Xi Jinping eller Kim Jong Un?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Du råkar inte vara bundis med Xi Jinping eller Kim Jong Un?

Att det här med ironi skall vara så svårt...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Att det här med ironi skall vara så svårt...

Meh, jag var ju ironisk! Blev väl meta nu kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Problemet med "diskussionen" är de som istället för att vilja tala om sakfrågan vill göra fördummad parti- eller invandringspolitik av det hela. "Buhuu allt är hemska regeringens fel" när samtliga riksdagspartier (jag har för mig att V röstat emot några gånger, men är osäker) generellt är positiva till och röstar för mer övervakning.

V har traditionellt varit emot övervakning. Sedan IB-affären vet de att partiet och deras sympatisörer är de första att bli kartlagda och spårade när Sverige börjar åsiktsregistrering.

Om ni vill läsa om IB:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentli...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Inte idag. Men kanske imorgon. Vad som är lagligt idag behöver inte vara lagligt imorgon.

Sån tur att lagar och förordningar inte kan tillämpas retroaktivt (med enstaka undantag)

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Har du ingenting att dölja (som bakgrund, sexualitet, religiösa övertygelser, politiska åsikter, hudfärg) har du inget att vara rädd för!

"Har man rent mjöl i påsen så..."

Den har man allt hört förr. För det första så har nog INGEN rent mjöl, för alla har nog antagligen gjort något, eller sagt något, eller varit bekant med någon person, nån gång i sitt liv, eller bett till fel gud vid fel tillfälle osv.

Och slutsatsen är: Det har Regeringen absolut NOLL med att göra. Vem jag pratar med, hur länge jag pratar med dom, vad jag pratar med dom om, vem DOM pratar med, vart vi var när vi pratade osv. Har inget med "rent mjöl" att göra. Det har att göra med att kunna ha ett PRIVAT liv utan att farbror översittar-staten ska veta allt man gör, alla stunder på alla dagar och nätter. Vill du bo i ett sånt samhälle? Flytta till KINA eller nån annan jävla kommunist-stat. För här i Sverige ska det verkligen inte få vara storebror-samhälle. Punkt!

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Har du ingenting att dölja (som bakgrund, sexualitet, religiösa övertygelser, politiska åsikter, hudfärg) har du inget att vara rädd för!

Skulle du vara okej med att jag står på gatan och tittar in genom ditt fönster 24/7? Inte? Toppen! Du har ju ingenting att dölja så då är det ju ingen fara.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Det är Regeringen som har som mål med total övervakning. Perfekt ta hit folk som förstört sina hemländer med brott då.

Tänk på att det var regeringen Reinfeldt (2006-2014) som ställde upp Sveriges dörrar på vid gavel så att i princip vem som helst kunde traska in!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Wow, denna tråden kommer nog att rensas friskt
Normalt sett så tycker jag att sådant är helt galet men med tanke på hur mycket gängvåld som sker så skulle jag vara ok med detta OM det visade sig hjälpa. Problemet är att får de en gång denna access så kommer de aldrig att släppa den även om det visar sig att det inte hjälper dem att klara upp/förhindra grova brott.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Regeringen vill öka övervakningen, men vill folket det? Vad är demokrati egentligen om man ändå kan göra tvärtemot vad majoriteten tänker, är det då en demokrati?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Synd att de aldrig kan ge sanningen bakom vad det egentligen skall användas till.
"brottsbekämpande syfte" är lika gammalt som bankens tjafs om "terrorfinansiering och penningtvätt"

Alla med mer än 3 i IQ insér att det är något helt annat de vill ha information och kontroll till.

/Lifooz

Vad syftar du på? Jag är tydligen en person med 3 IQ.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

vilken brottsbekämping? allt läggs ju ner nuförtiden.

Fundera på det en stund.. Polisen är bakbundna av regering, riksdag, åklagare, kriminalvård ja i princip hela rättskedjan. Lagstiftningen har inte följt med tidens utveckling och är således inte adekvat för hur kriminella "utövar sin verksamhet" i nutid. Ser personligen inget problem med mer invasiva åtgärder för att ge polismyndigheten de verktyg dem så desperat behöver. Givetvis ska dessa invasiva åtgärdar stå i proportion till det misstänkta brottets grad och granskas av ex. åklagare före godkännande. Om vi som samhällsmedborgare inte kan godta att kriminella ska känna flåset i nacken på bekostnad av någons ömma tår, då ska densamme inte klaga över brottslighet, narkotika, kvinnomisshandel, våldtäkter, mord, förnedringsbrott, riktade attacker mot äldre etc fortsätter öka; och således hålla k@#?! i framtiden.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Fundera på det en stund.. Polisen är bakbundna av regering, riksdag, åklagare, kriminalvård ja i princip hela rättskedjan. Lagstiftningen har inte följt med tidens utveckling och är således inte adekvat för hur kriminella "utövar sin verksamhet" i nutid. Ser personligen inget problem med mer invasiva åtgärder för att ge polismyndigheten de verktyg dem så desperat behöver. Givetvis ska dessa invasiva åtgärdar stå i proportion till det misstänkta brottets grad och granskas av ex. åklagare före godkännande. Om vi som samhällsmedborgare inte kan godta att kriminella ska känna flåset i nacken på bekostnad av någons ömma tår, då ska densamme inte klaga över brottslighet, narkotika, kvinnomisshandel, våldtäkter, mord, förnedringsbrott, riktade attacker mot äldre etc fortsätter öka; och således hålla k@#?! i framtiden.

Du talar för döva öron, här tror de flesta - bevisligen - att allt är invandrarnas fel ändå.

Permalänk
Medlem

Snart "Regeringen vill ha lösenord från din bankkonto"

Visa signatur

PC -> 8700k - 16GB RAM - RTX™ 3080 - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Nintendo switch - PS5
Mobil: Pixel 6a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Wow, denna tråden kommer nog att rensas friskt
Normalt sett så tycker jag att sådant är helt galet men med tanke på hur mycket gängvåld som sker så skulle jag vara ok med detta OM det visade sig hjälpa. Problemet är att får de en gång denna access så kommer de aldrig att släppa den även om det visar sig att det inte hjälper dem att klara upp/förhindra grova brott.

Denna gällde tydligen 2006-2010, men vem vet vad som gäller i dag?
https://www.regeringen.se/49bb89/contentassets/e548cb834cc245...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reventor:

Känns som att detta är en direkt påföljd av det som ni skrev tidigare med rubriken ”EU röstar igenom förslag om tillfällig massövervakning”.

Exakt. Man vet vartåt vinden vänder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Om vi som samhällsmedborgare inte kan godta att kriminella ska känna flåset i nacken på bekostnad av någons ömma tår, då ska densamme inte klaga över brottslighet, narkotika, kvinnomisshandel, våldtäkter, mord, förnedringsbrott, riktade attacker mot äldre etc fortsätter öka; och således hålla k@#?! i framtiden.

Jag trodde kvinnovåld och våldtäkt var vanligast bakom stängda dörrar dvs i hemmet. Hur hjälper det att övervaka facebook?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Cassay:

Snart "Regeringen vill ha lösenord från din bankkonto"

Tur att de flesta om inte alla banker har BankID som autentisering.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD73:

Det är Regeringen som har som mål med total övervakning. Perfekt ta hit folk som förstört sina hemländer med brott då. Så kan man skylla på Polisen nu också. win win.Regeringen gillar länder som jag inte ens skulle drömma om att vilja bo i för där noll demokrati.Så vi har en Regering som säger andra inte gillar demokrati men är just dom själva som inte gillar. Men så bygger ju hela deras politik på så sätt.

Skrivet av Bael:

Tänk på att det var regeringen Reinfeldt (2006-2014) som ställde upp Sveriges dörrar på vid gavel så att i princip vem som helst kunde traska in!

Jag tänker mig att vi diskutera nyheten utan att få det att handla om invandring.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Musikälskare

Är för och emot övervakning 50/50, riktigt svår fråga, men fler poliser och hårdare straff hade nog varit bättre. Har inte mycket för sittande regering så förhoppningsvis blir det ändring nästa val, så vi får bukt med den skenande kriminaliteten i samhället.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag trodde kvinnovåld och våldtäkt var vanligast bakom stängda dörrar dvs i hemmet. Hur hjälper det att övervaka facebook?

Med hjälp av senaste snittet artificiell intelligens går det att dra slutsatsen att det hänt personen något eftersom den inte skrivit något på över 10 minuter, detta tillsammans med geolokaliseringen som visar att person X som frekvent kollar våldsp0rn befinner sig inom en radie av två meter - det betyder i realiteten att polisen kan bryta sig in redan innan brottet skett och då lagföra denne proaktivt. Fett nice framtid, 250% av alla anmälda/oanmälda brott kommer lösas. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Med hjälp av senaste snittet artificiell intelligens går det att dra slutsatsen att det hänt personen något eftersom den inte skrivit något på över 10 minuter, detta tillsammans med geolokaliseringen som visar att person X som frekvent kollar våldsp0rn befinner sig inom en radie av två meter - det betyder i realiteten att polisen kan bryta sig in redan innan brottet skett och då lagföra denne proaktivt. Fett nice framtid, 250% av alla anmälda/oanmälda brott kommer lösas. 👍

Typ Minority report?

"In a future where a special police unit is able to arrest murderers before they commit their crimes"
Citat från https://m.imdb.com/title/tt0181689/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Typ Minority report?

Fast mycket mycket bättre, vänta och se.

Permalänk
Medlem

vad hindrar den något mer begåvade brottslingen att

1. Anlita en kodare som tar ett open source chattprojekt och gör om det så att allt krypteras på klienten med ett certifikat som laddas in i själva enheten?

2. eller att de kör en webbchatt där man måste bytt certifikat med varandra innan man kan chatta? Lite jobbigt - men då finns det ingen okrypterad data i kedjan...inget server cert som kan knäckas/bytas

3. De får se till att köpa sina telefoner i vanlig butik som en vanlig människa, så att polisen inte kan ha förinstallerat en skärmskrapare redan innan de fått telefonen

känns som "Nästa Steg Kina", förbud mot HTTPS cert som inte är statliga och förbud mot VPN... även om jag absolut inte har något att dölja, så är det inte en värld som jag vill leva i

O till de som säger "Ändamålen helgar medlen", dvs ska vi få ner brottsligheten så krävs detta, så tror inte jag på det. Det som krävs IMHO är en mycket större polisnärvaro samt att föräldrar uppfostrar sina barn till drägliga medborgare. Dessutom behöver polisen få en positiv image - det ska kännas tryggt att gå till polisen och få hjälp.

// LZ