Musen rör sig diagonalt när jag sveper åt vänster och höger

Permalänk
Avstängd

Musen rör sig diagonalt när jag sveper åt vänster och höger

Jag hade en Steelseries 300 och böt till en Logitech G403 och sen dess har min dator/mus betett sig konstigt.

Jag har provat att avinstallera ALLA drivrutiner till mössen och sedan kopplat in de på nytt.

Jag har testat resetta moderkortet genom att dra ut batteriet.

Jag har testat formatera datorn om på nytt.

Jag har testat stänga/starta "förbättra musens precision" tror jag det hette.

Testat andra möss men även där sker detta problemet.

Testat andra USB portar.

Jag har testat även med en annan musmatta och även kollat så att det är rent under musen.

Jag tar gärna emot all tips och råd så jag kan lösa detta.

EDIT: Jag har även testat att ändra på Refresh rate på musens softvara.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Enda som jag har som kan vara värt att nämna är att göra typ en ubuntu boot disk eller usb och se om problemet uprepar sig där. Om det inte gör det är det inte hårdvaran iaf och du kan fokusera mer på att det är drivisarna eller windows som spökar. Om det är åt andra hållet så det händer där med är det med störst sannorlikhet hårdvaran.

Säker på att andra har bättre förslag dock. Vet att möss kan bete sig konstigt om det kommer in damm och hår i nära sensorn, men inget som detta som upprepar sig likadant.

Permalänk
Medlem

Smart ide ovan, men borde du inte bara kunna gå in i bios och se om det upprepar sig där?^^

Permalänk
Medlem

Är det omöjligt att det är sensorn som monterats snett? Funkar det bra om du håller musen tokigt för att kompensera felet? Du verkar inte vara först att ha detta problem med Logitech G403. Testa disable artificial speed:
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/55ermh/logitech_gaming_software_mouse_acceleration/

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kovu:

Enda som jag har som kan vara värt att nämna är att göra typ en ubuntu boot disk eller usb och se om problemet uprepar sig där. Om det inte gör det är det inte hårdvaran iaf och du kan fokusera mer på att det är drivisarna eller windows som spökar. Om det är åt andra hållet så det händer där med är det med störst sannorlikhet hårdvaran.

Säker på att andra har bättre förslag dock. Vet att möss kan bete sig konstigt om det kommer in damm och hår i nära sensorn, men inget som detta som upprepar sig likadant.

Det enda jag kan tänka mig som jag inte testat är att ta bort gamla partitioner ifall något har strulat till där.
Angående drivers eller windows tror jag inte det är då som sagt har jag formaterat datorn helt och även tagit bort drivrutiner helt från datorn och sedan kopplat musen jag vill använda.

Skrivet av PeoplesMC:

Smart ide ovan, men borde du inte bara kunna gå in i bios och se om det upprepar sig där?^^

Svårt att avgöra på bios för att musen går av någon anledning på max DPI där fast den är inställd på 800.

Skrivet av nanananaBatman:

Är det omöjligt att det är sensorn som monterats snett? Funkar det bra om du håller musen tokigt för att kompensera felet? Du verkar inte vara först att ha detta problem med Logitech G403. Testa disable artificial speed:
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/55ermh/logitech_gaming_software_mouse_acceleration/

Det skule jag inte tro då musen har fungerat hela tiden. Allt började strula till när jag böt från steelseries till logitech.
Detta problem har jag försökt hitta på nätet och av någon anledning rekommenderar folk att byta musmatta. Fattar inte hur det kan vara ett problem 🤣

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Hahah, det här är inget fel på din dator, tro mig. Jag hatar steelseries rival av JUST den här anledningen, det tar så helvetes länge att byta till eller från musjäveln. I övrigt, soft mus faktiskt.

Vänder du rivalen upp och ner och tittar rakt mot sensorn så kommer du se att sensorn är monterad med en svag tilt så den pekar mer åt det främre vänstra hörnet än det högra. Det är inte mycket men det gör STOR skillnad. Detta resulterar i att du håller musen på ett speciellt sett som skapar ett muskelminne som gör att du kan dra musen rakt. Så vad händer när du byter mus? Du håller alla andra möss fel.

Om du är ovan och byter till en rival drar du diagonalt när du försöker dra raka drag, och är du van med rival men byter till en annan mus får du samma problem, du kommer dra musen diagonalt när du tycker att du drar den rakt.

Ingen annan mus jag stött på har vinklad sensor på detta viset, vilket är anledningen till att du tror att problemet är på alla andra möss. För referens har jag ägt/provat en bra bit över 30 möss under mina FPS-år och trots att jag gillar rivalen har jag slängt bort 2st för att jag inte klarar av att switcha mellan, det tar för länge för muskelminnet att återgå.

Så för att summera?
Det sitter i ditt muskelminne till 100%. Bit i kulan och bli av med det tråkiga muskelminnet som rivalen ger dig. Sätt dig och kötta typ deathmatch eller träna aim ett par timmar så ska du se att du helt plötsligt kommer börja dra rakt igen utan att tänka på det med logitechen.

Paintade en liten bild för att illustrera problemet:

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kheldan:

Hahah, det här är inget fel på din dator, tro mig. Jag hatar steelseries rival av JUST den här anledningen, det tar så helvetes länge att byta till eller från musjäveln. I övrigt, soft mus faktiskt.

Vänder du rivalen upp och ner och tittar rakt mot sensorn så kommer du se att sensorn är monterad med en svag tilt så den pekar mer åt det främre vänstra hörnet än det högra. Det är inte mycket men det gör STOR skillnad. Detta resulterar i att du håller musen på ett speciellt sett som skapar ett muskelminne som gör att du kan dra musen rakt. Så vad händer när du byter mus? Du håller alla andra möss fel.

Om du är ovan och byter till en rival drar du diagonalt när du försöker dra raka drag, och är du van med rival men byter till en annan mus får du samma problem, du kommer dra musen diagonalt när du tycker att du drar den rakt.

Ingen annan mus jag stött på har vinklad sensor på detta viset, vilket är anledningen till att du tror att problemet är på alla andra möss. För referens har jag ägt/provat en bra bit över 30 möss under mina FPS-år och trots att jag gillar rivalen har jag slängt bort 2st för att jag inte klarar av att switcha mellan, det tar för länge för muskelminnet att återgå.

Så för att summera?
Det sitter i ditt muskelminne till 100%. Bit i kulan och bli av med det tråkiga muskelminnet som rivalen ger dig. Sätt dig och kötta typ deathmatch eller träna aim ett par timmar så ska du se att du helt plötsligt kommer börja dra rakt igen utan att tänka på det med logitechen.

Paintade en liten bild för att illustrera problemet: https://i.gyazo.com/05d560c2bfde4fb3900e113746fb0038.png

Jag förstår vad du menar. Men hur kommer det sig att även när jag bytt tillbaka till Rival musen så går den diagonalt?. Om det nu är muskelminnet så borde jag väl ändå kunna styra den "rätt"

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Jag förstår vad du menar. Men hur kommer det sig att även när jag bytt tillbaka till Rival musen så går den diagonalt?. Om det nu är muskelminnet så borde jag väl ändå kunna styra den "rätt"

Misstänker att du har suttit och dragit en hel del med logitech/andra möss och när du går tillbaka till rivalen så håller du den inte som du gjort förr.

Sätt dig och spela fps eller liknande med musen ett par timmar och se hur det lirar, ger du det en stund tror jag att du kommer börja dra "rätt" igen.
Googlade lite tvärt på G403 och det ser ut som att den är konstruerad lite på samma sätt som rivalen fast åt höger?

Kanske det som gör att det blir ännu svårare att vänja sig? Tror fortfarande muskelminnet är boven, och det blir lite fuckat när man börjar sitta och pilla med andra möss och greja med massor av olika vinklar.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED