Hur håller ni koll på privatekonomin?

Permalänk
Medlem

Har rätt bra ekonomiskt sinne (och förstår mig inte på folk som hamnar i lyxfällan) så behöver inte göra något avancerat:

Kollar och antecknar ekonomin efter varje lön och ser om den gått upp eller ner sedan det senaste "peak-värdet", dvs. förra lönen. Förr gjorde jag en graf bara för att det var kul att titta på.

Oftast går det stadigt uppåt, men om något verkar annorlunda kollar jag snabbt igenom var dom extra utgifterna kommer ifrån och får ett "ja just det"-ögonblick.

Därefter betalar jag månadens räkningar, låter lite pengar vara kvar på kontot för framtida användning och för över resten till ett annat konto så jag inte har massa pengar liggande på kontot som är bundet till betalkortet, sen ligger allt i dvala till nästa lön.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det är inte alls dumt att ha koll på sin ekonomi. Var väldigt ekonomisk som student. Har tappat mycket nu.

Dels ska man se över sina fasta kostnader och vad de blir årligen.

Sen ska man vara medveten vad som är lyxkonsumtion och hur mycket det rör sig om.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

skrev ett eget program "LEKonomi" - som importerar Excel-filen från SEB med alla transaktioner och sparade ner dem i en SQL-Express DB. Sen gjorde jag filter o formler som kunde särskilja alla återkommande betalningar från enstaka utgifter. Kan även urskilja interna överföringar o swish så att de inte räknas som utgifter(om jag inte taggar dem). När det var klart, så hade jag järnkoll på mina utgifter - o inkomsterna är ju tyvärr ganska enkla att ha koll på

Kanske lite extremt, hade kunnat nå samma resultat (nästan) i Excel - men det var QL att koda

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så har jag typ 0 koll. Brukar öppna kontot och bli förvånad varför jag har så mycket/så lite pengar kvar. Kollar ibland genom utdraget och tänker ”jahapp” men inte mycket mer än så. Sätter undan allt som blir över och går absolut ingen nöd på mig så ser ingen poäng i att stressa upp mig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingdings:

Jag kör också YNAB och använder det dagligen sedan 2015. Några saker som jag gillar extra mycket är möjligheten att följa sin ekonomiska utveckling (net worth) över tid, den suveräna mobilappen som gör det enkelt att använda på språng (i praktiken är det den jag använder mest), och att automatiskt få kommande oregelbundna utgifter (sparmål, betalningar per kvartal/halvår/år osv) uppdelade till mindre sparbelopp varje månad.

Om man t.ex. betalar sin bilförsäkring per år så hjälper YNAB en att lägga undan en viss peng varje månad, så att man i stället kan se det som en månadsbetalning. När tiden väl kommer att betala den årliga fakturan så blir det en mycket mindre summa pengar man behöver lägga undan just den månaden, i stället för att eventuellt komma på det i sista minuten och behöva dra in på annat till absurdum den månaden. Detta har gett mig en oerhörd ro i min ekonomi. Om man har mindre eller mer pengar över än väntat en viss månad så kan man lägga in mindre eller mer till sparmålet, och då justeras efterkommande månaders sparsumma automatiskt utan att man behöver dra fram miniräknaren.

Kul med fler YNABianer Ja just det du skriver med att lägga undan pengar månadsvis för framtida större utgifter är så jäkla gött. Jag gör det också för drift och underhåll av bilen och båten m m. Det gör verkligen att man slipper ångesten som annars dyker upp när något på bilen går sönder. När man får så bra koll på vad allt kostar i kronor så blir man även mer taggad på att minimera utgifterna då man tydligt ser resultatet av "många bäckar små".

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag har ju en internetbank och där står det saldot på kontot. Håller det från att nå noll. Brukar funka.
60-65 procent av lönen går till fasta och förutsägbara utgifter. Resten är tillgängligt för mat och lyxkonsumtion.

Vet inte att det skulle krävas nåt mer avancerat än så. Har man en livssituation där det är stora skillnader i inkomst och utgifter från månad till månad är det kanske nåt som behövs.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Räknar på större inköp som bostad och bil i Excel ark för att se vad kostnaden skulle bli per månad innan inköp.
Utöver detta kör vi en mer avslappnad attityd där vi betalar räkningar, lägger undan pengar till matkontot och sparar pengar till buffert, barnen och pension, resten gör vi vad vi vill med.

Permalänk
Hedersmedlem

Alla kända återkommande utgifter och sparande i en excel, årliga periodiserade per månad, försäkringspremier t ex. Sambon swishar hälften av det som är gemensamt.

Inkomster går till transaktionskontot där alla räkningar och kreditkort dras automatiskt. Eventuell diff skickas till eller täcks av sparandet.

Variabla utgifter som mat och kläder orkar jag inte administrera eller dela på millimetern, blir det mer än vanligt ser jag det i god tid innan räkningen dras och kan justera konsumtion eller förväntningar inför nästa månad därefter.

Jag försöker framförallt hålla ekonomin så handpåläggningsfri som det går, känner jag för att skita i den eller ligga i koma några månader så ska den i stora drag sköta sig själv. Det finns roligare saker att pilla på.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

enkelt Excel blad med inkomster och utgifter, en flik för varje månad, bara för att ha lite koll på läget.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Vi använder Excel sedan massa år tillbaka, en överblick för hela året. Där läggar vi in fasta inkomst och utgifter, uppdaterar den varje månad kanske. Tack vare ett ekonomist tänk så behöver vi inte ha så bra koll. Ju mindre antal köp, ju lättare att ha koll i huvudet. Har tittat på appar men för mitt behov är det bättre med ett excel-blad.

När lönen/bidrag kommer in på banken så åker lite till Shell om det behövs (handlar alltid därifrån och har alltid våran buffert där med 2% ränta) och sedan mycket till Avanza. Konceptet lekpengar förstår jag inte riktigt, varför bränna pengar för att man bestämt det. Vi unnar oss saker men tänker efter innan. Det som blir över sätter vi in till Avanza.

Men en bra ekonomi handlar ofta om så mycket mer än fasta utgifter. Om man är i mataffären eller på stan undrar man om någon lyckas spara något alls. T.ex en energidryck á 30 kr varje dag blir 30x365dagar = 10950kr per år. (á 10kr = 3650kr)

Dessa små vardagsutgifter som folk lyxar med varje dag är en stor bov i mångas ekonomi. Det är nyttigt att räkna ibland på en specifik sak. Allt från det man hänger i toan till den där proteinbaren man tror man behöver när man står i kiosken.

Jag har ordspråket "Det är inte de stora inkomsterna – utan de små utgifterna – som gör dig rik" i bakhuvudet och det ska inte underskattas!!!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Två vuxna betalar alla räkningar och sätter av en del av lönen på sparande och lever sen gott till nästa lön.
Eventuella pengar som blir över sätts också in på sparande.

Livet ska inte va så krångligt.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Sambon och jag har eget ekonomi. Vi bor i ett hus (med bolån). Alla får sitt eget lön sen kollar vi utgifterna fram till 25e. Vi delar sen gemensamma utgifter som t.ex mat, lån, räkningar. Allt som är kvar behåller vi själva. Jag brukar föra över 2500kr till avanza ( här delar jag upp på zero,global och investor b) och 1000kr till lysa. Det som är kvar använder jag till att tanka bilen och köpa onödiga sker till mig själv eller till sambon:D (blir det kvar något så sätter jag i sparkonto). Brukar samla ihop lite större summa under ett par månader sen köpa något kult som t.ex hoj eller ny dator/mobil. Jag personligen tycker att viktigt att man sparar lite varje månad visst men viktigast är att leva livet. Visst har man något större mål t.ex samla ihop kontantinsats till ett boende är en annan femman. Då kan man undvika lyx lite oftare som vanligt. Allt detta har funkat hittills ( den senaste 11 år) och ser inte anledning varför ska den inte funka i fortsättningen. Viktigt att man ska ha kul!:)
Ps jag har en vanlig lön <30 tusen brutto, men röker/snusar inte, dricker inte alkohol. (dvs här kan man spara ganska stora summor i guess)

Vi kör väl nästan exakt lika som er

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ja lägger undan det jag vill lägga undan och lever på resten inte svårare än så lol!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har ett excelblad jag fyller i kommande och gjorda transaktioner. Denna använder jag för att ha koll på in- och utflöde samt att jag ser hur mycket som blir över i slutet av månaden efter alla transaktioner.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Använder bankappen, samt några enkla regler:

  • Handla aldrig på lån. (Undantag bil, som tas av hushållet med semigemensam ekonomi. Dvs vi avsätter en viss summa varje månad för huset, familjen och andra avgifter som är familjens. Detta inkluderar även reskassa för familjen.) Måste jag ta lån, så har jag helt enkelt inte råd med saken.

  • Sätt undan 10% av bruttolönen, 70/30 fördelning på ISK/resekonto(egna resor)

  • Betala alltid hela fakturan på kreditkortet.(har det för samla poäng till resor.)

  • Det som blir över från familjeinsättningen, 10%-sparandet och egna fakturor, sätts in på ett konto för konsumtion/köpa prylar. Tycker jag att det blir för mkt pengar här, så fördelar jag det på ISK/resekontot.

Permalänk
Medlem

Använder ingen app, men har några enkla regler för ekonomin som hjälper mig hålla den i bra skick.

Har inte gemensam ekonomi med sambon, istället sätter vi in en fast summa för att täcka boende, bolån, försäkringar och andra större gemensamma utgifter på ett gemensamt konto. Sen har vi ett delat Google Sheet (typ excel) där vi fyller i vad vi betalar under månaden (t.ex. gemensam lunch, matinköp etc.) som automatiskt summerar och berättar för oss vad den som "ligger efter" ska swisha för att balansera.

Sparar ca 20% av nettolönen på Avanza, framförallt fonder, och sparar en tusenlapp i månaden på ett buffertkonto på SBAB. Eftersom vi har ett gemensamt konto som vi för över mer till än som behövs månadsvis och en större buffert där så har jag en relativt låg personlig buffert, men försöker hålla den över en månadslön i alla fall.

Hade nog kunnat få bättre ordning och spara en del på att organisera bättre, med t.ex. en app, men så länge mitt långtidssparande bibehålls så ser jag ingen större anledning att spendera någon större tid och energi på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Har byggt ett eget excel-ark där jag manuellt för in intäkter och utgifter samt kategoriserar dem Det är en viss ceremoniell känsla samt att jag har full kontroll och tvingas reflektera över finansiella beslut.

Mvh

Jag gör på samma sätt. Jag har olika konton med olika valutor (utlandsboende), betalkort, investeringar, pensionskonto, sparkonto, etc i olika flikar. Har automatiserat så att allt samlas i en flik månadsvis. Började med det här i ung ålder och har nu data för 25 år - som ekonominörd är det kul att se utvecklingen

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Vi har gjort det enkelt för oss.
Bägge lönerna går in på ett gemensamt konto och därifrån dras hyra, lån internet och liknande fasta avgifter.
Sedan får vi en lika stor summa var som ska täcka mat, nöje, kläder och liknande saker.
Så automatisk får vi ett sparande på detta viset.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Lego Master

Gemensam ekonomi sen vi köpte huset.
Bankappen är kompetent nog att kategorisera upp de flesta inköp och betalningar, resten kan jag knappa in manuellt. Får sammanställt efter varje månad hur inkomster och utgifter föll ut.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har ett månadssparande på ett ISK-konto hos Avanza i fonder. Dras 12000 från kontot den 25 varje månad i nuläget. Då vet jag direkt vad jag har att röra mig med. Sen kollar jag Nordea-appen då och då för att se hur mycket jag har kvar.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

har blivit inspirerad av tråden, och försöker mig på att fylla i excel blad som nybörjare. skulle uppskatta om någon kunde posta exempel på hur en vettig budget struktur ser ut i excel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av malmöit:

har blivit inspirerad av tråden, och försöker mig på att fylla i excel blad som nybörjare. skulle uppskatta om någon kunde posta exempel på hur en vettig budget struktur ser ut i excel.

Känner att detta ämne är värt sin egen tråd, faktiskt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Excel.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Jag använde Tink väldigt mycket tidigare innan det lade ner. Tyckte det fungerade utmärkt förutom att den tappade bort alla sparade kategoriseringar för mig ibland och jag fick börja om från noll.

När Tink la ner det provade jag Zlantar men fann den väldigt bristfällig.

Nu har jag börjat använda Alwy (www.alwy.se) som är en ganska värdig ersättare till Tink men som dock saknar app och bara finns på nätet i nuläget.

I övrigt har jag en översiktlig excel-fil med vår ekonomi i stora drag som jag uppdaterar retroaktivt några gånger om året. Mer detalj än så behöver jag inte, vill bara ha ungefärlig koll.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag har byggt en egen liten app.

Jag importerar alla transaktioner från swedbank, där jag exporterat dem som en csv fil.

Transaktionerna läggs in i databasen, ser till att det inte finns dubletter.

Sedan går jag igenom alla transaktioner manuellt och kategoriserar dem. Jag har lite hjälp i att jag har ett "beskrivningsfält" som populeras automatiskt efter hur jag konfigurerar det. Jag kan tex lägga upp standardbeskrivningar för olika swishnummer så att jag inte behöver komma ihåg alla utantill.

För varje transaktion kan jag även checka i "start av ny period" och "intern överföring".

Jag sätter varje lön som "start av ny period". Interna överföringar, tex till sparkonto eller flytt av pengar fram och tillbaka markerar jag som interna så att de inte tas med i beräkningen senare.

Till detta har jag ett ganska enkelt "rapportsystem".

Jag tar helt enkelt alla transaktioner mellan två "start av ny period" transaktioner, två lönen. Summerar allt och räknar ut totalet för de olika kategorierna. Sen räknar jag ut "resultatet" för månaden. Hur mycket jag gick plus eller hur mycket jag gick back, mellan de två lönerna, helt enkelt. Detta beloppet är helt enkelt hur mycket som blev över den månaden och hur mycket jag kan spara. Jag har en mindre automatisk överföring till sparkonto/avanza men utökar det lite då och då när det blir "för mycket på kontot".... Alla spar-transaktioner markerar jag som ignorerade så att de inte "sänker resultatet" utan resultatet säger hur mycket som faktiskt blev över.

Jag har en detaljvy för rapport mellan två löner där jag kan se alla transaktioner grupperade på kategori och en översiktsvy där jag kan se totalen för alla kategorier för alla månader (perioder) jämte varandra. Har även snittvärden för 12, 6 och 3 månader där så att jag kan se tex hur mycket jag lägger på boendet, bilen, mat etc i snitt.

Detta har jag nog gjort i 3-4 år nu. Tycker det funkar kanon. Jag brukar importera en gång i månaden eller varannan månad ibland. Det är mest för att jag ska känna att jag har koll.

Jag har medvetet inte lagt in något stöd alls för att kategorisera automatiskt. Jag gillar inte det alls. Personligen tycker jag att kategoriseringen är det som ger mest. Jag går igenom varje transaktion manuellt så jag vet exakt varje utlägg jag har gjort. Det finns inget som smyger sig igenom. Har definitivt upptäckt lite abbonemang jag trodde av avslutat genom åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Känner att detta ämne är värt sin egen tråd, faktiskt!

om någon känner för att skapa en lurkar jag gärna.

Permalänk
Medlem

Byggt en egen liten webb-app åt mig och tjejen där man lätt kan sortera på månad/kategori osv.

Permalänk
Medlem

Excel...

Runt en gång per år läser jag in alla transaktioner från de olika bankkontona och korten.
Kategoriserar manuellt (större belopp och återkommande belopp), det låter kanske tradigt men det tar inte speciellt lång tid. Sen kollar jag lite vad jag lägger på olika kategorier, typ nöjen, resor osv.

Har 7 års historik tror jag, så det har varit ganska intressant att se utvecklingen efter man blev två, tre och sen fyra i hushållet

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@Nasso: det var en inspirerande lösning, något sådant jag gärna skulle få på plats själv

Jag hjälpte en bekant att gå igenom hennes ekonomi.
Gjorde på sättet jag beskrev i inlägget ovan och hon upptäckte ett par abonnemang som hon inte var medveten om, det hade blivit några tusenlappar på de åren vi tittade

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv

Fasta utgifter såsom, boendekostnad, billån, soppa, mat och försäkringar, allt på autogiro och när det är draget kan man spendera, spara el vad man nu vill med resten. Har aldrig fört någon bok över mina utgifter, har bara alltid sett till att betala mina räkningar först.