Steams Linux-användare stiger till 1 procent

Permalänk
Medlem

Jag både spelar mest i PopOS och gör allt annat där. Brukar kolla protondb innan jag installerar ngt spel. Har en W10-installation på en annan disk så blir vissa spel där ibland men det är enda syftet för mig att öht ha Windows längre, skulle klara mig helt utan.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

För mig så är Linux inte ett alternativ som OS på PC.
1. Jag vill att ALLA spel jag kör ska funka utan handpåläggning
2. Jag är en vanemänniska, jag vill använda dom program som jag är van vid.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag ser inte poängen då spel på Linux funkar betydligt sämre än på Windows. Tyvärr har det länge varit så på Linux-sidan att folk blir exalterade bara av att saker funkar. Datorn bootar? Wow, så jäkla bra! Det finns fungerande drivrutiner till hårdvaran? Linux är bäst! Flertalet Steam-spel går att köra via ett kompatibilitetslager som ger 80-90% av prestandan i Windows? Linux kommer ta över skrivbordet!

Typ så. Det är väl kul att det funkar men det är en lång väg kvar innan det faktiskt är bra.

Finns många spel som är snabbare i Linux än i Windows även spel som körs med kompabilitets lager som körs snabbare i Linux än i Windows.
Windows kostar pegnar, windows spionerar på dig, windows gör dig ofri att göra dina egna val, windows är stängd kod som vi inte kan säga till 100% vad den gör. Windows är dåligt på att hantera tcp/ip och allmänt dålig på nätverk, allt internet relaterat går snabbar under linux to TCP/IP stacken är mera optimerad.

Det mästa är egentligen bättre under Linux från nästan alla synpunkter utom det faktum att det finns mera mjukvara till Windows. Men det finns ersättare till allt under Linux, det är svårt att använda något annat än Microsoft Office eller använda gimp istället för Adobe Photoshop. Dessutom är det väldigt mycket billigare, samt att du inte riskerar att låsa in dig på samma sätt i Linux som i Windows då det är en öppen standard.

Finns mera fungerade drivrutiner till Linux än det finns till Windows, då windows inte stödjer lite äldre hårdvara på samma sätt som Linux gör.

Finns typ inget Linux inte kan göra som Windows kan göra, och det med din privacy fullt intakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

För mig så är Linux inte ett alternativ som OS på PC.
1. Jag vill att ALLA spel jag kör ska funka utan handpåläggning
2. Jag är en vanemänniska, jag vill använda dom program som jag är van vid.

Vilket är helt okej, men alla spel fungerar inte utan handpåläggnig i Windows heller däremot. Men ingen tvingar dig att använda något annat än Windows.

Kännar mig sig trygg med Microsoft så är det helt okej

Permalänk
Medlem

Jag vet att Jagged Allance 2 (gammalt strategispel) flöt på bättre än i Windows trots att det är ett Windows spel. Fanns även en Linux version som funkade skit. Vet dock inte hur Linux versionen funkar med modernare Linux distar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Tror att hardinfo skulle kunna ersätta hwinfo64.

Sen vet jag inte vad du använder afterburner till men för överklockning så har Nvidia ägare "green with envy"(inte testat själv).
AMD ägare kan titta på CoreCtl.

Jag hade ingen speciell funktion eller så i åtanke utan det är om där finns program till Linux som kan göra allt dessa program gör rakt av.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Gandir:

Vilket är helt okej, men alla spel fungerar inte utan handpåläggnig i Windows heller däremot.

Vaaa... vilka då t.ex.?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Glädjande nyheter!
Har kört Ubuntu, KUbuntu och Linux mint över ett år nu som primärt OS, Windows har jag snart skrotat helt, där merparten har varit KUbuntu. Mint gillar jag inte alls men KUbuntu gillar jag starkt men funderar på att prova Arch och Pop!_os någon dag. Funkar riktigt bra att spela i Linux dock så finns det vissa problem som att EA's anti-fusk kommer att banna dig direkt i vissa spel och man kan inte göra något åt det, de samma är med Amazons nya New World. Så det finns vissa saker som man får se upp med när man kör Linux men jag hoppas att de blir bättre nu med SteamDeck.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa med Linux, är att om man har lyxen som jag och får arbeta med det varje dag... gud. Det är bliss. Terminalen är för mig nästan terapeutiskt. Min relation med Linux har förändrats under tidets gång. För mig är Linux är inte bara kärnan, det är hur jag interagerar med ett system. Om det system nu är avsett för grafisk användning, gaming, eller industriell produktion, det spelar ingen roll. Man börjar lära sig vilket språk systemet talar. Det är en fantastisk filosofisk abstraktion av verkligheten.
Ditt system är filer.
Filsystemet börjar under /
Under / finner du allt om ditt system
Under /bin finns dina exekverbara filer (binärer)
Under /lib finns alla libraries, skrivna i whatever språk dem nu kan vara skrivna i (python, C, Haskell...) för ditt system
Under /proc finns alla körande processer och deras olika värden i filer.
Under /dev finns dina tada! Devices.

Allt är en fil. Inget är dolt för dig. Detta är enkelt, det är inte komplext. Det är så otroligt mycket enklare än Windows. Förlåt, jag menar inte att offenda någon, men min subjektiva åsikt är att Windows är sjukt tråkigt att använda, efter att man använt ett system och inte en konsumentmediamaskin. Windows är något man tolererar. Powershell gör ont att läsa.

Pop_OS!, Ubuntu, Debian, Arch, Gentoo, whatever Linux du kör är rätt. När jag fick upp ögonen för Linux för typ 10 år sedan, då tändes mitt intresse för teknik på riktigt. Jag fick åtkomst till mitt system. Allt blev genast så mycket lättare att experimentera med.

Jag försöker inte övertala någon, jag kunde inte bry mig mindre om vad folk använder för OS. Men om man tycker om teknik, system, datorer, IT, så tycker jag man borde testa det i alla fall och använda det till vad du vill. Att vara passionerad och tycka om teknik och aldrig röra Linux, det vore lite som ett slöseri av det potential som finns i oss alla.

Jag skriver detta från min Windows 10 virtuella maskin, som jag kör under Ubuntu 20.04 med min RTX 2070 tillägnad till min VM så jag kan spela vad jag vill, men hålla Windows säkrat i sin egna miljö där den hör hemma. Det kräver lite kunskap men jag skrev en liten how-to här - https://www.sweclockers.com/forum/trad/1630533-linux-for-arbe...

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Nu handlar detta, primärt, om att spela på Linux-distros, men jag vill, som många andra har gjort, chippa in att det finns mycket att (potentiellt) gilla med Linux kring öppenheten, möjligheter, säkerhet och att slippa att bli övervakad. För mig är Linux frihet.

Att köra Linux om ens absoluta största intresse är att spela Windows-spel är väl inte supervettigt som det är i dag, då lämpar sig Windows bättre.

Är man däremot intresserad av att bygga ett "workflow" kring mycket annat (icke-spelrelaterat) och vill utvecklas så kan Linux vara något för dig. Det som dessutom attraherar mig är att desto bättre jag blir "på Linux" - desto lättare och roligare blir det att sätta igång en server för någon tjänst (Linux-baserad då, man vill ju köra headless oftast) eller något kul projekt med en Raspberry Pi som automatiskt vattnar blommorna, till exempel. Öppen källkod är generellt något väldigt positivt - och fantastiskt om man vill hålla på med saker privat (kostnadsskäl).

Skulle även vilja sticka ut hakan att säga att om någon mindre intresserad (låg IT-mognad) behöver en dator för surf, Spotify, ordbehandling, etc. så är Ubuntu LTS-versionen (Long Term Support) ett väldigt bra alternativ. Funkar på nästan all hårdvara och är verkligen rock-solid. Och så slipper den mindre intresserade att en miljon pop-ups om X, Y och Z, ransomware (finns inget aktivt i spridning till Linux vad jag vet) och ett generellt cleant interface (Gnome vanilla påminner ju mycket om Mac OS).

Så jag skulle vilja påstå att Linux både passar utmärkt till en supernördig superuser med alla möjligheter och samtidigt vara ett bra alternativt för ens mormor som har helt andra behov.

PS. @Cloudstone, håller verkligen med!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk

Ca 10 - 15 år efter att Linux började köra unixprogram var Unix:arna i princip utrotade. Nu börjar fler och fler spela windowsspel på Linux. Vi får se vart det leder.

ps. OpenSuse Tumbleweed är en fin distro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Tänkte just skriva detsamma. Blåskärmar och andra stabilitetsproblem är inte normalt för Windows och har inte varit det på väldigt länge. Det är något som behöver felsökas.

Jo verkligen.

Skrivet av Printscreen:

Här har du svaret.

Det är entusiaster som gärna "pratar upp" Linux och hur enkelt det är, när det i själva verket är år av tidigare erfarenhet som gjorde att de bockade i "enable proton"-rutan i steam.

När en vanlig människa ska köra linux och för första gången kopplar in en till skärm och ska spela, eller installerar på en laptop och sleepläget inte funkar, eller att batteritiden blir horribel, eller att nvidia-drivare fungerar dåligt. Eller att.... Ja det är helt enkelt för mycket saker som inte funkar direkt ur lådan.

Jag tror det är en åldersgrej; vi som är lite äldre orkar inte längre sitta och "hålla på" med ett OS för att det ska lira. Jag testade MacOS för första gången, och jag kom överens med det efter bara några arbetsdagar.

Linux har jag på skoj i en virtuell maskin eller på en separat SSD, men aldrig riktigt fått att funka så bra som Apple och Microsoft har. Men Apple och Microsoft har ju miljarder dollar i R&D bakom sig, och dedikerade UX-team, dedikerade integreringsteam etc. Det saknar i mångt och mycket Linux

Typ så.

För att verkligen vilja syssla med Linux och problemen som fortfarande finns så måste man vara redo och mottaglig till den rätta läran Linux och allt vad det innebär. Räcker att kolla rekryteringstråden, det är inte bara att börja använda såvida man inte är en supersimpel användare.

Senast jag försökte köra Linux på en laptop var det bara att backa. Allt blev sämre. Men det är så pass många år sedan att jag tycker den upplevelsen är irrelevant. Lite sugen på att prova på min XPS 13 men har varken tid eller behov. Windows ger mig vad jag vill ha på den. Har en sekundär dator som dual bootar Windows 10 och Linux, tänkt att den ska köra Windows 11 betan men 6700K och TPM är ingen bra kombo tydligen.

Lite så, när jag var yngre hade jag mer tid och intresse för att sitta och pyssla med alternativa OS. Att jag sen hör till minoriteten som inte gillade Windows XP gjorde mig motiverad då.
Var ganska nära att det blev en Macbook Air M1, men avsaknad av officiell bootcamp ställde till det lite för mig då jag inte gillar inlåsningen Apple står för. Men satan vilken groteskt lockande produkt de fick fram...

Håller med dig även där, året där Year of Linux (on the desktop) inträffar är när Microsoft släpper ett Windows där under skalet är just Linux. Det bästa av bägge världar. Är själv ganska övertygad om att det är en tidsfråga, varför lägga ner arbete på sin egna kernel när folk gör jobbet gratis och stora delar av IT-världen redan gått i den riktningen?

Mindre forkning och mer fokus hade Linux-världen mått bra av med. Även om det är lite av styrkan samtidigt.

Skrivet av Gandir:

Finns många spel som är snabbare i Linux än i Windows även spel som körs med kompabilitets lager som körs snabbare i Linux än i Windows.

Har du någon lista på dessa spel? Är Cyberpunk 2077 snabbare i Linux med DLSS och Raytracing? Om ett 10-20 år gammalt spel fungerar marginellt bättre där prestandan inte längre är ett problem är inte lika intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Finns många spel som är snabbare i Linux än i Windows även spel som körs med kompabilitets lager som körs snabbare i Linux än i Windows.
Windows kostar pegnar, windows spionerar på dig, windows gör dig ofri att göra dina egna val, windows är stängd kod som vi inte kan säga till 100% vad den gör. Windows är dåligt på att hantera tcp/ip och allmänt dålig på nätverk, allt internet relaterat går snabbar under linux to TCP/IP stacken är mera optimerad.

Det mästa är egentligen bättre under Linux från nästan alla synpunkter utom det faktum att det finns mera mjukvara till Windows. Men det finns ersättare till allt under Linux, det är svårt att använda något annat än Microsoft Office eller använda gimp istället för Adobe Photoshop. Dessutom är det väldigt mycket billigare, samt att du inte riskerar att låsa in dig på samma sätt i Linux som i Windows då det är en öppen standard.

Finns mera fungerade drivrutiner till Linux än det finns till Windows, då windows inte stödjer lite äldre hårdvara på samma sätt som Linux gör.

Finns typ inget Linux inte kan göra som Windows kan göra, och det med din privacy fullt intakt.

Vilka är dessa många spel? Hur många av dessa är från tiden efter Kristus? Om vi jämför moderna spel, hur stor andel ska vi gissa är snabbare på Windows? 99 av 100, kanske?

Windows 10 är gratis för den som kan leva med en liten påminnelse om att det inte är aktiverat. Visst samlar Microsoft in data men det mesta går att inaktivera och under tiden Microsoft gjort detta har det aldrig visat sig vara något problem. Windows gör dig inte ofri - det där är rent propaganda-tugg.
Ersättarna till Windows-programmen är inte alltid så mycket att hänga i granen. Gimp kan inte direkt ses som en värdig ersättning för Photoshop. Det mesta av Creative Suite är svårt att ersätta. Uppepå det ligger Linux långt efter i fråga om färghantering. Det är mig veterligen bara Gnome som har någon form av integrering för detta.
Nej, Windows är inte allmänt dålig på nätverk. Vad som är snabbast beror på typ av last och vilken distro du jämför mot.

Det mesta är inte bättre på Linux. Windows har ett överlägset system-lager och API;er som bygger på det - på Linux-sidan bråkas det fortfarande om systemd, bland annat just för att det bygger ett system-lager. Fönsterhanteringen/renderingen i Windows är uppskattningsvis 1000x snabbare än någon fönsterhanterare för Linux. X11 är utdaterat bajs och det går extremt långsamt att ersätta det. Windows audio-stack är vida överlägsen allt som finns till Linux. Windows minneshantering är bättre än Linux - Linux blir i stort sett oanvändbart när allt RAM används och när program dödas frigörs inte alltid minnet, vilket slöar ner systemet. Font-renderingen i Linux är kass. Hårdvarudecoding av video är kass.

Här kan du se en lite längre lista över problem som behöver fixas i Linux:
https://itvision.altervista.org/why.linux.is.not.ready.for.th...

Linux är ingen standard. När har inlåsning varit ett konkret problem?

Drivrutiner för gammal och obskyr hårdvara är inte direkt vad de flesta efterfrågar för ett OS till skrivbordet. Då lär det vara mer intressant med full funktionalitet för skrivare och annan kringutrustning.

Kan Linux köra Photoshop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Det absolut bästa med Linux, är att om man har lyxen som jag och får arbeta med det varje dag... gud. Det är bliss. Terminalen är för mig nästan terapeutiskt. Min relation med Linux har förändrats under tidets gång. För mig är Linux är inte bara kärnan, det är hur jag interagerar med ett system. Om det system nu är avsett för grafisk användning, gaming, eller industriell produktion, det spelar ingen roll. Man börjar lära sig vilket språk systemet talar. Det är en fantastisk filosofisk abstraktion av verkligheten.
Ditt system är filer.
Filsystemet börjar under /
Under / finner du allt om ditt system
Under /bin finns dina exekverbara filer (binärer)
Under /lib finns alla libraries, skrivna i whatever språk dem nu kan vara skrivna i (python, C, Haskell...) för ditt system
Under /proc finns alla körande processer och deras olika värden i filer.
Under /dev finns dina tada! Devices.

Allt är en fil. Inget är dolt för dig. Detta är enkelt, det är inte komplext. Det är så otroligt mycket enklare än Windows. Förlåt, jag menar inte att offenda någon, men min subjektiva åsikt är att Windows är sjukt tråkigt att använda, efter att man använt ett system och inte en konsumentmediamaskin. Windows är något man tolererar. Powershell gör ont att läsa.

Pop_OS!, Ubuntu, Debian, Arch, Gentoo, whatever Linux du kör är rätt. När jag fick upp ögonen för Linux för typ 10 år sedan, då tändes mitt intresse för teknik på riktigt. Jag fick åtkomst till mitt system. Allt blev genast så mycket lättare att experimentera med.

Jag försöker inte övertala någon, jag kunde inte bry mig mindre om vad folk använder för OS. Men om man tycker om teknik, system, datorer, IT, så tycker jag man borde testa det i alla fall och använda det till vad du vill. Att vara passionerad och tycka om teknik och aldrig röra Linux, det vore lite som ett slöseri av det potential som finns i oss alla.

Jag skriver detta från min Windows 10 virtuella maskin, som jag kör under Ubuntu 20.04 med min RTX 2070 tillägnad till min VM så jag kan spela vad jag vill, men hålla Windows säkrat i sin egna miljö där den hör hemma. Det kräver lite kunskap men jag skrev en liten how-to här - https://www.sweclockers.com/forum/trad/1630533-linux-for-arbe...

Amen
En av anledningarna till att man började med Linux/Unix är att det är rätt konstruerat från grunden.https://en.wikipedia.org/wiki/Unix_philosophy

Att man nu börja komma ikapp även när det gäller spel är en bonus, hade varit skönt att kunna dumpa Windows helt och bara ha ett O/S.

Permalänk
Medlem

Då det varit lite Linux nyheter så tänkte jag igen testa det. Gör det lite då och då för att se hur det utvecklas.

Under installationen av senaste Ubuntu så fungerade inte muspekaren. Visade sig vara att pga min dator är inkopplad till min TV så mappades muspekaren fel på min primära skärm. Detta trots att TVn var avstängd?
Tog mig igenom installationen och när Ubuntu bootades så var min TV satt som primär trots att den återigen ÄR AVSTÄNGD!?
Fick starta TVn för att navigera runt i menyerna och manuellt stänga av den/välja endast använda en skärm.

Nu såg jag att numlock var inaktiverat. Är påslaget i bios som default och fungerar i Windows. Gick igenom inställningar. Ingen inställning för att aktivera numlock. Google hänvisade till installation av extra mjukvara och diverse konfiguration via terminalen. Helt otroligt att det fortfarande inte är en enkel systeminställning.

Installerade chromium och google chrome. För enkel synk av bokmärken etc. I Chromium kunde jag inte hitta hur jag loggade in på kontot men gick fint i Chrome. Öppnade Sweclockers och klickade ner musens mittknapp för att scrolla. Nope detta fungerar fortfarande inte utan extra addon i Chrome. Detta blir problematiskt då jag vill använda Windows också och då tycker Chrome om att synka så det blir "dubbel" scroll i Windows. Öppnade nu Firefox och slog på att mittenknappen kontrollerar scroll. Öppnade sedan Sweclockers igen och herregud hackade så jag blev yr? Hur kan scrollning fortfarande vara så otroligt dåligt. Detta med en 120Hz skärm.

Tänkte nu installera Steam. Fanns inte i butiken men tog ner det via steams hemsida. Gick fint installera genom att klicka på filen som laddades ner. Startade sedan steam som vill installera lite via terminalen och ERROR. Okej?
Gick igenom apt-get update apt-get upgrade apt-get autoclean apt-get autoremove. Nu kunde Steam slutföra allt utan problem.
Väntade en minut men steam startade inte? Testa starta Steam igen och någonting blinkade till på skärmen och jahopp.
Efter detta så gick det inte att starta tex inställningar längre så någonting rejält måste kraschat.

Detta är lite som gör att Linux helt enkelt inte är redo för mainstream. Sådana problem redan på en gång gör så alla utom entusiaster kommer fly snabbt.
Jag har inget emot Linux men då jag inte vill sitta fippla en massa längre så fyller Windows alla mina behov.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

För mig brukar mina Linux-äventyr sluta innan jag ens har laddat ner en distro. Vilken ska man välja? Sedan kan samma distro ha flera olika fönsterhanterare, vilken ska man välja? De gånger jag har lyckats få ner en ISO så brukar äventyret sluta ungefär som för @hulkenstrong

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hulkenstrong:

Då det varit lite Linux nyheter så tänkte jag igen testa det. Gör det lite då och då för att se hur det utvecklas.

Under installationen av senaste Ubuntu så fungerade inte muspekaren. Visade sig vara att pga min dator är inkopplad till min TV så mappades muspekaren fel på min primära skärm. Detta trots att TVn var avstängd?
Tog mig igenom installationen och när Ubuntu bootades så var min TV satt som primär trots att den återigen ÄR AVSTÄNGD!?
Fick starta TVn för att navigera runt i menyerna och manuellt stänga av den/välja endast använda en skärm.

Nu såg jag att numlock var inaktiverat. Är påslaget i bios som default och fungerar i Windows. Gick igenom inställningar. Ingen inställning för att aktivera numlock. Google hänvisade till installation av extra mjukvara och diverse konfiguration via terminalen. Helt otroligt att det fortfarande inte är en enkel systeminställning.

Installerade chromium och google chrome. För enkel synk av bokmärken etc. I Chromium kunde jag inte hitta hur jag loggade in på kontot men gick fint i Chrome. Öppnade Sweclockers och klickade ner musens mittknapp för att scrolla. Nope detta fungerar fortfarande inte utan extra addon i Chrome. Detta blir problematiskt då jag vill använda Windows också och då tycker Chrome om att synka så det blir "dubbel" scroll i Windows. Öppnade nu Firefox och slog på att mittenknappen kontrollerar scroll. Öppnade sedan Sweclockers igen och herregud hackade så jag blev yr? Hur kan scrollning fortfarande vara så otroligt dåligt. Detta med en 120Hz skärm.

Tänkte nu installera Steam. Fanns inte i butiken men tog ner det via steams hemsida. Gick fint installera genom att klicka på filen som laddades ner. Startade sedan steam som vill installera lite via terminalen och ERROR. Okej?
Gick igenom apt-get update apt-get upgrade apt-get autoclean apt-get autoremove. Nu kunde Steam slutföra allt utan problem.
Väntade en minut men steam startade inte? Testa starta Steam igen och någonting blinkade till på skärmen och jahopp.
Efter detta så gick det inte att starta tex inställningar längre så någonting rejält måste kraschat.

Detta är lite som gör att Linux helt enkelt inte är redo för mainstream. Sådana problem redan på en gång gör så alla utom entusiaster kommer fly snabbt.
Jag har inget emot Linux men då jag inte vill sitta fippla en massa längre så fyller Windows alla mina behov.

Det du nämner samt Nvidia-problematiken. Kör inte AMD för grafik sedan 2016 (Pascal var riktigt nice) och hanteringen med drivare och allt som inte stöds eller implementeras korrekt är ett bekymmer med tanke på hur stor andel Nvidia-användare det finns. Linus Torvalds kanske borde peka finger en gång i veckan tills Nvidia faktiskt börjar arbeta på problemen. Även om det främst var Optimus han då rage'ade på om jag inte minns helt galet.

Sedan hanteringen av tid. Dualbootar man så börjar Linux-installationen fippla med inställd tid. Varför kan den inte ge fan i att ändra som standard och låta det som är inställt i BIOS/UEFI få gälla som redan är korrekt?

Och alla andra småproblem som dyker upp på vägen förstås. Tycker du sammanfattade det bra men de två punkterna ovan tycker jag är störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sedan hanteringen av tid. Dualbootar man så börjar Linux-installationen fippla med inställd tid. Varför kan den inte ge fan i att ändra som standard och låta det som är inställt i BIOS/UEFI få gälla som redan är korrekt?

Olika tidsstandarder. Linux utgår ifrån UTC och Windows från lokal tid. Båda ändrar sedan hårdvaruklockan efter det. Enklast och bäst är att ändra Windows till UTC:
https://www.howtogeek.com/323390/how-to-fix-windows-and-linux...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Olika tidsstandarder. Linux utgår ifrån UTC och Windows från lokal tid. Båda ändrar sedan hårdvaruklockan efter det. Enklast och bäst är att ändra Windows till UTC:
https://www.howtogeek.com/323390/how-to-fix-windows-and-linux...

"However, this mode is probably better supported than the UTC option in Windows. If you dual-boot with Windows, Windows will handle daylight savings time for you."

"Making Windows use UTC time like Linux is probably not the best option. You can edit the registry to make Windows use UTC time, but this could potentially cause more problems than just making Linux use local time."

Enligt länken du postade. Så bäst är enligt dig att ändra Windows till UTC? I Linux skriv en rad i Terminalen och Windows in i registret och lite annat och det är enklare enligt dig? Utveckla gärna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

"However, this mode is probably better supported than the UTC option in Windows. If you dual-boot with Windows, Windows will handle daylight savings time for you."

"Making Windows use UTC time like Linux is probably not the best option. You can edit the registry to make Windows use UTC time, but this could potentially cause more problems than just making Linux use local time."

Enligt länken du postade. Så bäst är enligt dig att ändra Windows till UTC? I Linux skriv en rad i Terminalen och Windows in i registret och lite annat och det är enklare enligt dig? Utveckla gärna.

Att ställa lokal tid i Linux funkar inte alltid så bra och det kommer vara beroende av att Windows hanterar sommar- och vintertid. Ändrar du i Windows funkar det utan problem. Äldre versioner av Windows kunde ändra tillbaka till lokal tid om klockan synkades online men det gäller inte längre. Även Arch wiki rekommenderar att ändra Windows till UTC:
https://wiki.archlinux.org/title/System_time#UTC_in_Microsoft...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Att ställa lokal tid i Linux funkar inte alltid så bra och det kommer vara beroende av att Windows hanterar sommar- och vintertid. Ändrar du i Windows funkar det utan problem. Äldre versioner av Windows kunde ändra tillbaka till lokal tid om klockan synkades online men det gäller inte längre. Även Arch wiki rekommenderar att ändra Windows till UTC:
https://wiki.archlinux.org/title/System_time#UTC_in_Microsoft...

Okej. Varför inte länka denna länk direkt? Blev lite fundersam bara då du ger en länk som säger emot dig. Då är det gammal information i första länken då som skapade min förvirring.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Okej. Varför inte länka denna länk direkt? Blev lite fundersam bara då du ger en länk som säger emot dig. Då är det gammal information i första länken då som skapade min förvirring.

För jag satt på mobilen och tog första bästa länk till hur man ändrar i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ett rätt stort hinder för gaming med Nvidia-kort på Linux är att dom flesta distar går över till Wayland istället för X som fönsterhanterare, Nvidia har ännu ingen 3D-drivrutin för Wayland, så vill man spela med Nvidia är man tvungen att byta till X som fönsterhanterare vilket kan vara krångligt för nybörjare. I det här fallet fungerar AMD bättre eftersom deras fria drivrutin har hyfsad 3D vilket Nvidias fria drivrutin(som fungerar med Wayland) inte har.

Jo wayland fungerar med nvidia drivrutiner nu, nyaste drivaren fixade det, men funkar bara bra med gnome än så länge.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Har några saker som fortfarande håller mig kvar i Windows. Den främsta anledningen är Wayland. Hade gärna bytt då jag gillar tänket kring FOSS. Gnome och KDE går dessutom att göra betydligt mer användarvänligt än Windows i flera avseenden.

  1. Wayland fungerar för tillfället inte alls på mitt Nvidia-kort. AMD är inte heller nåt riktigt alternativ även om det stödjer Wayland då jag använder mig av CUDA. Man måste även använda Wayland för att kunna använda en skärm med 165Hz och en annan med 60Hz. X klarar inte riktigt av olika refresh rates.

  2. Det finns ingen hårdvaruaccelerering för Nvidia-kort i webbläsare (åtminstone inte för video). Se punkt 1 varför AMD ej funkar för mig.

  3. Wayland har inget färdigt system för färgprofiler ännu.

Ser fram emot att Wayland mognar, men känns som det är massa nördpolitik ibland inom Linux-världen som gör att allting går mycket långsammare än vad det skulle kunna göra plus att mycket sker på ideell basis.

Wayland fungerar utmärkt med gnome 40, det är bara standard profilen för färg som är buggad, byter du till en annan fungerar det utmärkt, det är typ 2 klick bort. Jasså ingen hårdvaru accelerering i webbläsaren har du kört igång webrender? Funkar utmärkt för mig, 4k youtube tar 5% cpu.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Wayland fungerar utmärkt med gnome 40, det är bara standard profilen för färg som är buggad, byter du till en annan fungerar det utmärkt, det är typ 2 klick bort. Jasså ingen hårdvaru accelerering i webbläsaren har du kört igång webrender? Funkar utmärkt för mig, 4k youtube tar 5% cpu.

Nja, det är väl så att webrender funkar bra för rendering av sidor, men inte själva videouppspelningen om jag förstått det hela korrekt. Sidor funkar bra att skrolla mjukt o sånt, men själva videouppspelningen går på CPU:n.

Utgår från https://wiki.debian.org/HardwareVideoAcceleration och https://wiki.archlinux.org/title/Hardware_video_acceleration där Nvidias proprietära drivrutin inte stödjer VA-API.

Angående färgprofiler så utgår jag från följande information https://gitlab.freedesktop.org/wayland/wayland-protocols/-/me... där det fortfarande inte verkar vara klart. Men det kanske har skett mer än vad som är uppdaterat på den sidan? Är ju lite splittrat ibland.

Har inte testat den nya drivrutinen från Nvidia som ger stöd för Wayland, får göra det nån gång när jag får tid.

Permalänk
Medlem

Jag är också för att Linux ska få en större andel användare, då det enklare skulle kunna utveckla sin potential.

Men Linux-fanboysen i den här tråden är verkligen just det. Fanboys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Nja, det är väl så att webrender funkar bra för rendering av sidor, men inte själva videouppspelningen om jag förstått det hela korrekt. Sidor funkar bra att skrolla mjukt o sånt, men själva videouppspelningen går på CPU:n.

Utgår från https://wiki.debian.org/HardwareVideoAcceleration och https://wiki.archlinux.org/title/Hardware_video_acceleration där Nvidias proprietära drivrutin inte stödjer VA-API.

Angående färgprofiler så utgår jag från följande information https://gitlab.freedesktop.org/wayland/wayland-protocols/-/me... där det fortfarande inte verkar vara klart. Men det kanske har skett mer än vad som är uppdaterat på den sidan? Är ju lite splittrat ibland.

Har inte testat den nya drivrutinen från Nvidia som ger stöd för Wayland, får göra det nån gång när jag får tid.

Det kan vara chrome some inte stödjer video accelerering den tar betydligt mer cpu kraft när man kör videos, men jag använder sällan chrome så det kanske finns tweaks man kan göra. Firefox stödjer det med vdpau i nyare firefox, 5% cpu är väldigt lågt för 4k videos bara några versioner sen tog det 20-30% för mig. Och det finns vdpau med vaapi backend, så det stämmer inte att NVIDIA inte stödjer vaapi, men jag kör bara linux på desktop dator så video accelering är ganska meninglöst endå, behövs bara på laptops.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Jag är också för att Linux ska få en större andel användare, då det enklare skulle kunna utveckla sin potential.

Men Linux-fanboysen i den här tråden är verkligen just det. Fanboys.

Dem använder Linux i rymden på ISS.

De nya hundratusentals radioteleskopen som byggs i Sydafrika och Australien (Square Kilometer Array) använder såklart också Linux, och behöver kunna lagra ungefär 400TB/s i filskrivningar för dessa enorma bilder som tas med otrolig lång exponeringstid (när dem är klara för operation om ~5 år). Fotona som tas av teleskopen aggregeras med pythonmjukvara och syncas tillsammans över halva globen. De använder sig utav två olika öppna och fria filsystem, LustreFS för prestanda och Ceph för resiliens och redundans.

På Max IV partikelacceleratorn utanför Lund används Linux (CentOS) och Ansible för att hantera alla kontrollsystem för acceleratorn (som är i operation 24/7 där verklig forskning händer). Ramverket som används för många Europeiska partikelacceleratorer (Elettra, ESRF, DESY) heter Tango, och är ett ramverk som kräver Linux.

Det finns en anledning Linux används i alla applikationer som behöver någon form av stabililtet.

Precis samma anledning världens banker använder sig av proprietära IBM UNIX-system för sina transaktionsservar. Detta för att möjliggöra live-uppgradering av kärnan, med noll nedtid, bland annat.

Du kan installera samma operativsystem hemma och leka med, i en virtuell maskin om du vill. Detta är fantastisk teknologi som är fritt och öppet och gratis för alla. Hur kan man inte vara en "fanboy" av det?

Jag vill bara öppna människors sinnen för vad en dator faktiskt är. En dator är inte Windows. En dator är ett system med en funktion. Windows, linux, MacOS osv är bara mjukvarulager som ska möjliggöra hårdvaran att uppfylla en viss funktion. Linux är bättre på detta, på många vis, vilket är varför det används flitigt av industri, forskning, militär, you name it.

Ja, jag är en fanboy av fungerande, fri, öppen och gratis mjukvara.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Dem använder Linux i rymden på ISS.

De nya hundratusentals radioteleskopen som byggs i Sydafrika och Australien (Square Kilometer Array) använder såklart också Linux, och behöver kunna lagra ungefär 400TB/s i filskrivningar för dessa enorma bilder som tas med otrolig lång exponeringstid (när dem är klara för operation om ~5 år). Fotona som tas av teleskopen aggregeras med pythonmjukvara och syncas tillsammans över halva globen. De använder sig utav två olika öppna och fria filsystem, LustreFS för prestanda och Ceph för resiliens och redundans.

På Max IV partikelacceleratorn utanför Lund används Linux (CentOS) och Ansible för att hantera alla kontrollsystem för acceleratorn (som är i operation 24/7 där verklig forskning händer). Ramverket som används för många Europeiska partikelacceleratorer (Elettra, ESRF, DESY) heter Tango, och är ett ramverk som kräver Linux.

Det finns en anledning Linux används i alla applikationer som behöver någon form av stabililtet.

Precis samma anledning världens banker använder sig av proprietära IBM UNIX-system för sina transaktionsservar. Detta för att möjliggöra live-uppgradering av kärnan, med noll nedtid, bland annat.

Du kan installera samma operativsystem hemma och leka med, i en virtuell maskin om du vill. Detta är fantastisk teknologi som är fritt och öppet och gratis för alla. Hur kan man inte vara en "fanboy" av det?

Jag vill bara öppna människors sinnen för vad en dator faktiskt är. En dator är inte Windows. En dator är ett system med en funktion. Windows, linux, MacOS osv är bara mjukvarulager som ska möjliggöra hårdvaran att uppfylla en viss funktion. Linux är bättre på detta, på många vis, vilket är varför det används flitigt av industri, forskning, militär, you name it.

Ja, jag är en fanboy av fungerande, fri, öppen och gratis mjukvara.

Du drar upp en massa "Enterprise" tillfällen där Linux antagligen fungerar bäst, men som jag aldrig ifrågasatt.

Problemet jag försöker sätta fingret på är att någon som inte har ett datorintresse kommer få svårt att använda valfri Dist. Att bildbehandla, spela, behöva installera drivrutiner från terminalen osv.

Att Linux-system används på en rymdstationen rör inte vanliga användare.

Permalänk
Skrivet av exroz:

... behöva installera drivrutiner från terminalen.

Det fina är att drivrutinerna är inkluderade så man behöver inte installera och hålla på om man inte har hårdvara från Satan.