Samsung S21+ artefakter/grå rektangel i foton

Permalänk
Medlem

Samsung S21+ artefakter/grå rektangel i foton

Sambon har precis fått hem sin nya telefon - en Samsung S21 Plus 5G. Telefonen är riktigt trevlig förutom kameran som vi upptäckte idag på en liten utflykt... Vissa foton får en stor del av bilden mörkare än vad det ska vara, men det är märkligt då storleken av den mörkare ytan skiljer sig åt från gång till gång.

Börjar misstänka att det är ett hårdvarufel och inte någon inställning, men eftersom bara vissa kort får felet så blir jag bara ännu mer fundersam. Är det någon här som kanske är lite klokare? Ska vi helt enkelt försöka byta ut enheten mot en ny? @Samsung du kanske vet om det är ett vanligt fel på denna modell?

Bilderna är delade via Messenger så kvalitén är bedrövlig 😅
https://imgur.com/a/0r3DTmu

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Samsung Sverige

Jag har inte alls sett det här tidigare, så jag rekommenderar också att kontakta kundtjänst eller din återförsäljare direkt för att få till en lösning.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Bara lämna in direkt.
Vilka "vissa bilder"?

De som är bifogade i trådstarten Det tycks vara lite 50/50 om det förekommer eller ej, därav vissa foton.

Skrivet av Samsung:

Jag har inte alls sett det här tidigare, så jag rekommenderar också att kontakta kundtjänst eller din återförsäljare direkt för att få till en lösning.

Då får vi försöka kontakta Comviq helt enkelt..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Måste ju vara ett måndagsex, aldrig sett nåt liknande.
Bara att lämna in.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pamudas:

De som är bifogade i trådstarten Det tycks vara lite 50/50 om det förekommer eller ej, därav vissa foton.

Då får vi försöka kontakta Comviq helt enkelt..

Jo vi ser att det är de bifogade som är korrupta, men vad är vissa? (Pro-läge, vidvinkel, inzoomad, andra inställningar i kameran=
Vilka blir korrupta och vilka blir inte det?

OAvsett, använd garanti mot återförsäljare

Permalänk
Medlem

Berätta gärna hur det går. Jag har haft min s21 i lite drygt 3 månader och har en bild där det blivit så, också telefon från comviq

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Pratade med Comviq idag och gjorde ett "serviceärende på garanti". Försökte förklara att det står ordagrant på portalen att man ska ringa kundtjänst vid reklamation men det var tydligen inget som stämde enligt kundtjänst utan det är helt enkelt ett garantiärende.

Fick även förklarat att jag borde kontakta Samsung själv för att se så det hamnar inom garantin för att slippa en eventuell avgift!? Ska jag inte kunna lämna in något som uppenbarligen inte fungerar som det ska?

Nåväl, Comviq skulle skicka ut emballage och fraktsedel så kan vi lämna in mobilen. Får hålla tummarna att de lyckas återskapa problemet....

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jo, du kan/ska självklart lämna in den till återförsäljare? De menar på att eftersom de inte vet vad felet är eller vad som orsakat det är det kanske inte ett garantiärende, är det inte ett garantiärende åker du troligen på frakt- och undersökningsavgift.

Har du en Samsung-butik i närheten, ta dig dit och prata med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo, du kan/ska självklart lämna in den till återförsäljare? De menar på att eftersom de inte vet vad felet är eller vad som orsakat det är det kanske inte ett garantiärende, är det inte ett garantiärende åker du troligen på frakt- och undersökningsavgift.

Har du en Samsung-butik i närheten, ta dig dit och prata med dem.

Tyvärr inte..
Aja får se om det löser sig

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Låter lagom jobbigt, ser inte fram emot samma sak om jag behöver göra det på min telefon. Sa de att man kan gå direkt via Samsung?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Oppna:

Låter lagom jobbigt, ser inte fram emot samma sak om jag behöver göra det på min telefon. Sa de att man kan gå direkt via Samsung?

Det går att kontakta Samsung-supporten direkt om man vill, men som jag har uppfattat det är den normala gången att ta det i första hand via sin återförsäljare. Jag har som sagt inte sett det här felet tidigare, så det är inte otroligt att det kan vara något hårdvarurelaterat.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag har samma fel på min vanliga S21. Har hänt flertal gånger och verkar som det är större risk när man är utomhus i soligt väder.

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Medlem

Samsung skulle rulla ut (eller har kanske gjort det redan) en uppdatering för att fixa prestandaproblem som påverkar kameran på samtliga s21 modeller.

Man nämner att problemen troligtvis uppstår pga. begränsade systemresurser. Och verkar främst ha påverkat bilder tagna i porträttläge (fråga mig inte varför).

Tycker nästan det ser ut som sdr och hdr är ihopslagna, men att minnesresurser tagit slut någonstans på vägen när den stitchat ihop bilderna. Men jag vet inte hur samsungs kamera fungerar med hdr så ta detta som ren spekulation.

Men jag betvivlar det skulle röra sig om ett hårdvaruproblem, känns mer som något med mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Samsung skulle rulla ut (eller har kanske gjort det redan) en uppdatering för att fixa prestandaproblem som påverkar kameran på samtliga s21 modeller.

Man nämner att problemen troligtvis uppstår pga. begränsade systemresurser. Och verkar främst ha påverkat bilder tagna i porträttläge (fråga mig inte varför).

Tycker nästan det ser ut som sdr och hdr är ihopslagna, men att minnesresurser tagit slut någonstans på vägen när den stitchat ihop bilderna. Men jag vet inte hur samsungs kamera fungerar med hdr så ta detta som ren spekulation.

Men jag betvivlar det skulle röra sig om ett hårdvaruproblem, känns mer som något med mjukvaran.

Den ska vara uppdaterad bara för någon dag sedan för att åtgärda "prestandaproblem med kameran" eller liknande

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB