Helgsnack: Vad är ditt bästa handhållna spelminne?

Permalänk

GameBoy pocket var helt magisk!
Köpte en kamera till den och var förtrollad av att man kunde fota digitalt även om man knappt kunde se vad bilderna föreställde...

Permalänk
Medlem

På 80 talet hade jag en Casio PB1000

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/15/CasioPB-1...

Vilket jag fortfarande har, och den fungerar.
De bra minnen jag har är för att jag kunde ta mina egna program med mig överallt, och den var underbar till allt möjligt. Hade Parallel / Seriell interface till den (nu tyvärr försvunnen i flytt), då hade jag ett radio modem typ använd av radio amatörer att avkoda RTTY / FAX / MORSE / Packet signaler från radion till klartext, och använde då PB 1000 som en terminal till detta. Var hur kul som helst.

Annars var jag först ute med Nintedo Game Boy i 1989, stod foran Nintendo butiken i Norge i åtta timmar och väntade på att få det första exemplaret. Nån mån sen fick jag nyss om att det fanns en FÄRG handhållen konsol vid namn Atari Lynx, och den fick jag beställd via en katalog i England, jag beställde 8 cartridge spel med.

Nitendo'n vann på batteri tid, även om den var bara gul/svart och "pingis ljud" eftersom den kunde hålla till 25 timmars spel på några batterier, och batterier var svindyra.

Atari Lynxen var ju som att titta in i framtiden, tänk dig att ha en spelkonsol med 4096 färger och färgskärm i handen i 1989! Det var som främlingar från en annan planet hade uppfunnit denna.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/L7EK9uajukw

1996, på ett flygplan hem från spanien.

Fick 8bit och ganska snart också en ps1. Blev sällan semester i bemärkelsen att jag spelade den nå nämnvärt. Limmet från skärmen har lossnat och försvunnit. Skulle gissa att den är snäppet fräschare än gameboyet som överlevde gulfkriget.

Dr Mario spelades flitigt också. https://youtu.be/KaY1T0OJIWc

Spelade gamla FF titlar på pspn, missade en del på ps1 så det var fett nice att få uppleva dem i ett litet format i sängen....eller på muggen.

Permalänk
Musikälskare

Looney Tunes från 1992 spelade jag väldigt mycket

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kul att du nämner just Pokémon Red, det får nog bli mitt. Särskilt ett tillfälle utmärker sig, lägerskola fyra grabbar i samma rum bestyckade med varsin Game Boy Color och endera Pokémon Red eller Blue.

Tetris på den ursprungliga spelpojken har också fått sin beskärda del uppmärksamhet.

I modern tid med smarta enheter i högsta hugg finner jag Brawl Stars underhållande och Polytopia högst spelvärt (svårt att hitta bra spel på iOS/Android som inte är nedlusade med reklam eller P2W via MTX!)!

Permalänk
Medlem

Trots att jag inte ägde en Gameboy själv så måste jag säga Tetris på original Gameboy. Fick låna en av en kompis några veckor och spelade det varje dag. Tennis var också kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PoisonOyster:

För mig var det när jag skaffade Chrono Trigger till DS då jag var alldeles för liten att spela det på Snes på 90talet, så det blev en fantastiskt upplevelse att få spela det när man var i tidiga 20års åldern.

Chsrono Trigger är grymt spelade det först på emulator under sent 90-tal. Var dock lite tekniska problem så jag klarade det inte då utan köpte det till IOS för några år sen och klarade ut det då. Håller än odag👍

Permalänk
Medlem

Måste nog säga Zelda: The Minish Cap på Gameboy Advance, kan inte direkt påstå att det var det bästa handhållna spelet jag spelat men definitivt det mest minnesvärda.

Var när Gudrun drabbat landet och vi var utan ström i över en vecka eftersom vi bodde mitt ute i skogen. Under den tiden så fick konsolen följa med till jobbet varje dag så att den kunde laddas där och sedan spenderade jag hela kvällen spelandes i soffan framför gasol-värmaren som både spred värme, svagt ljus och en mild gasoldoft i huset. Trots allt krångel som Gudrun medförde så var det på något vis lite extra "mysigt" att sitta och spela så

Permalänk

För mig är det utan tvekan Nintendos Donkey Kong på game & watch tätt följt av octopus. Ingenting har lyckats ge samma känsla som dem när man som 8-9 åring fick lägga sina labbar på dem för första gången.

Permalänk
Avstängd

Första Gameboy. Tetris, Radar Mission, Super Mario Land, Zelda..hmm, vad mer?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle gissa att du menar ’Crystal’ som var tredje spelet parallellt med gold/silver

YES där har vi det tjohoo!
jag mindes hur det såg ut men inte vad sjutton det hette så tack ska du ha.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Game&Watch-turneringarna med polarna för snart 40 år sedan. Har kvar mitt tvåskärmade, orangea Donkey Kong - som av någon anledning numera har en blå batterilucka. Körde av en händelse några rundor för mig själv för bara någon månad sedan när jag råkade hitta det under en prylinventering/rensning.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig Game Boy eller PSP som jag ofta drömde om i unga år. Min första handhållna blev istället PS Vita när jag började få en egen ekonomi. Dundernöjd med konsolen och jag anser än idag vart oförtjänt underskattad på marknaden. Online med den superba Killzone Mercs och FFIX var helt klart höjdpunkterna för mig. Hade aldrig orkat ta mig igenom FFIX men via Vita gick det hur fint som helst.

Permalänk

Jag diskade, klippte gräs, drog upp maskrosor för 10 öre per maskros för att samla ihop till mitt Gameboy color, minns hur sjukt övertaggad jag var på SIBA när man äntligen hade alla 799:- eller vad det nu kostade.

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Game & Watch - Manhole

Tror inte jag ägt nåt annat faktiskt.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Golden Sun på GBA, blev många underbara timmar där. Tror jag har klarat första spelet fem gånger och The Lost Age i alla fall två. Det var även Golden Sun som slutligen fick mig att uppgradera från GBC. Remasters, please!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Radar mission till Gameboy!
Spelade(och spelar för den delen) det fortfarande rätt mycket. Soundtracket är <3

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Fick en Gameboy Color med Pokémon Blue, F-16 Fighter och Battleship i och med en sjukhusvistelse som liten. Det gick varmt, speciellt på resor. Senare fick jag och min syster varsin GBASP med Pokémon Sapphire och Ruby som vi spelade många många timmar.

Sedan dess har jag inte haft något handhållet. Kanske blir ändring på det med Steam Deck.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Helt klart Game & Watch enheterna. Det ör nostalgi på hög nivå och jag vet hur mycket jag suktade efter dessa och hur glad jag blev när jag fick den första.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Första Gameboy - vilka minnen!

Förutom Tetris (gärna mot någon kompis via link-kabeln) spelades mycket Bart Simpson's Escape from Camp Deadly och Teenage Mutant Ninja Turtles: Fall of the Foot Clan.

Tillbehöret "Nuby Game Light" stod för belysningen om kvällarna och en "Rechargeable battery pack/AC-adapter" räddade dagen på långa resor och möjliggjorde dessutom strömförsörjning direkt från elnätet. Allt förvarades såklart i en "ASCII Carry Case"

Det fanns en enkelhet över Gameboy som bjöd in både vänner, föräldrar och till och med mor- och farföräldrar att prova. Det var busenkelt att komma igång och krävdes inga installationer, registreringar/konto/prenumerationer eller långa tutorials för att lära sig de få kontrollerna.

Har tyvärr inte kvar min Gameboy men när jag häromåret hittade en gammal och sliten minneslapp med flitigt noterade Tetris-high scores i kamp mot farsan väckte det många fina minnen!

Permalänk

Texas Instruments Tx 82 miniräknare. Man satt på internetkunskapen (det fanns i läroplanen på den tiden) och hade varvat lärarens kunskaper minst 10 ggr om och hade tråkigt. Fick tag på kod så man kunde bygga sig ett duck hunt-spel. Var roligare än det låter.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Fick lite feeling och la några bud på tradera på några game and watch.

Zelda komplett i kartong för 5000kr kändes dock lite väl dyrt

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Texas Instruments Tx 82 miniräknare.
….
Fick tag på kod så man kunde bygga sig ett duck hunt-spel. Var roligare än det låter.

Med stöd för ljuspistol?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Med stöd för ljuspistol?

Det hade varit nåt det.

Permalänk
Medlem

The Legend of Zelda: Link's Awakening på original svartvitta Gameboy, har ej ägt en bärbar konsol efter den.

Permalänk
Medlem

Gameboy - sommarlov - bänk i trädgården med 2 kompisar och spelar pokémon röd/blå/gul tills solen går ner.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Helt klart Mystic Quest (Final Fantasy Adventure) till Game Boy. Minns inte vilket år, men början på 90-talet torde det vara. Även om spelet mer är ett Secret Of Mana så blev det mitt första Final Fantasy spel som jag spelade.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk

Definitivt Pokémon Red till min transparenta Game Boy Pocket. När jag 10 år gammal gick till den lokala leksaksaffären för att köpa spelet på releasedagen fick jag veta att jag vunnit det (genom någon utlottning för folk skrivna på förköpslistan om jag minns rätt), vilket givetvis gjorde lilla mig superglad. Sedan blev det istortsett inget annat under rasterna i skolan på några månader. Good times!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har haft game and watch, gameboy och gameboy advance.

Bästa upplevelsen är helt klart:
boktai - the sun is in your hand.
Gameboy advance

Hideo Kojima står bakom detta och twisten är att spelkasetten har en solcell och man är beroende av solljus irl i detta vampyrjägarspel. Spelet ändrar många förutsättningar om man spelar inomhus eller utomhus baserat på mängden ljus man har tillgängligt irl.

Kul upplägg och ett välpolerat lir!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag har lite svårt att välja faktiskt, men något jag verkligen älskade var Guitar Hero till Nintendo DS Lite. Jag upptäckte flera band som fortfarande är mina favoritband genom några enstaka låtar där. Det såg duktigt skumt ut med tillägget som stoppades i porten för äldre spelkassetter, men kul var det!

I andra hand blir det nog delad plats för Stardew Valley och Odyssey tillsammans med min Switch Lite