Sonos och Google assistent i flera rum

Permalänk
Medlem

Sonos och Google assistent i flera rum

Hej!

Jag har inte behövt kolla upp detta tidigare då jag hade alla högtalarna i ett och samma rum i en surrondsetup.
Men flyttat till större lägenhet nu och har flyttat iväg mina Sonos One SL till sovrum och kök medans Beam + Sub står i vardagsrummet.

Har aktiverat google assistent på alla tre. Men det är bara en som blir den primära.
Så jag kan inte prata med den i sovrummet utan jag måste gå ut i vardagsrummet och prata med högtalaren..

Trodde ju i min trångsynthet att då alla är aktiverade att ha funktionen ska lyssna på vad man säger..

Gör jag fel eller är det bara en högtalare i ett system som kan vara aktiv åt gången?

Då jag inte ens får till att de ska spela upp musik via spotify via att säga "Hej google, spela upp artist i vardagsrum" så gissar jag att det är något fel på mig (det enda som händer är att google svarar "Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med detta"

Spotify är connectat i Sonos appen.
Alla högtalare är uppdelade i sina respektive rum.
Skapat en grupp som heter Alla för att lätt kunna spela upp musik på alla rum samtidigt.

Tips mottages gärna! Total nybörjare när det kommer till google assistent och Sonos.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Det ska fungera precis som du säger att det borde, jag har haft det så länge. Har du lagt till alla i Google Home-appen? Varje Sonos måste finnas med och vara tillagd i respektive rum även där, inte bara i Sonos för att Google ska veta att den finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rezol:

Det ska fungera precis som du säger att det borde, jag har haft det så länge. Har du lagt till alla i Google Home-appen? Varje Sonos måste finnas med och vara tillagd i respektive rum även där, inte bara i Sonos för att Google ska veta att den finns.

Måste ha varit något som var kvar i gamla inställningar. Tog bort google home, google assistent och sonos appen. Tog bort alla kopplingar och la tillbaka.

Nu fungerar assistenten i alla rum. Nu ska jag bara försöka få till så jag kan få alla högtalare att spela upp i alla rum genom att prata med högtalarna. Går ju lätt att starta via appen, men vill kunna prata också

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Måste ha varit något som var kvar i gamla inställningar. Tog bort google home, google assistent och sonos appen. Tog bort alla kopplingar och la tillbaka.

Nu fungerar assistenten i alla rum. Nu ska jag bara försöka få till så jag kan få alla högtalare att spela upp i alla rum genom att prata med högtalarna. Går ju lätt att starta via appen, men vill kunna prata också

Skönt! Det borde gå att säga "alla rum" så vitt jag vet, men risken är att den försöker dra igång på eventuella chromecasts också. Försöker se hur man skapar grupper i Home, men du kanske måste skapa gruppen i Sonos och sen säga åt assistenten att synkronisera dina enheter.

Permalänk

Har inte nördat ner mig i Sonos funktioner, men går det att spela upp olika saker i olika högtalare samtidigt? Tänkte exempelvis på om ungarna kan streama musik på sina högtalare i sina rum och jag har surroundsystemet igång i vardagsrummet samtidigt.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Har inte nördat ner mig i Sonos funktioner, men går det att spela upp olika saker i olika högtalare samtidigt? Tänkte exempelvis på om ungarna kan streama musik på sina högtalare i sina rum och jag har surroundsystemet igång i vardagsrummet samtidigt.

Om du inte redan har låst fast dig med Sonosproduker så köp i stället Ikea Eneby 30 (en eller ett par om du vill ha stereo) och en Google nest mini för att göra dem "smarta" låter mycket bättre än Sonos för samma pengar (finns förresten ingen jämförbar Sonos för ens dubbla priset) och funkar att spela upp olika saker i olika rum.
Det en sådan kombination inte klarar är att agera trådlöst surroundsystem men du frågar ju inte om det, Ikea Symfonisk är annars "Sonoskompatibel" men saknar egen talstyrning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte redan har låst fast dig med Sonosproduker så köp i stället Ikea Eneby 30 (en eller ett par om du vill ha stereo) och en Google nest mini för att göra dem "smarta" låter mycket bättre än Sonos för samma pengar (finns förresten ingen jämförbar Sonos för ens dubbla priset) och funkar att spela upp olika saker i olika rum.
Det en sådan kombination inte klarar är att agera trådlöst surroundsystem men du frågar ju inte om det, Ikea Symfonisk är annars "Sonoskompatibel" men saknar egen talstyrning.

Tack för tipset. Har bara hört Sonos soundbar med en sub och stod och tittade upp i taket efter takhögtalarna eftersom ljudet fyllde ut rummet så otroligt bra. Spelar egentligen ingen roll vilket märket är bara ljudet är bra och utbyggnadsmöjligheter finns. Givetvis vill jag ha allt trådlöst om möjligheten finns.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Måste ha varit något som var kvar i gamla inställningar. Tog bort google home, google assistent och sonos appen. Tog bort alla kopplingar och la tillbaka.

Nu fungerar assistenten i alla rum. Nu ska jag bara försöka få till så jag kan få alla högtalare att spela upp i alla rum genom att prata med högtalarna. Går ju lätt att starta via appen, men vill kunna prata också

Jag har gjort grupper med de högtalare jag vill ha (i Google Home-appen). Har exempelvis en högtalargrupp som heter "Alla" och då kan jag säga att den ska spela upp på "Alla" så fungerar det fint.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Tack för tipset. Har bara hört Sonos soundbar med en sub och stod och tittade upp i taket efter takhögtalarna eftersom ljudet fyllde ut rummet så otroligt bra. Spelar egentligen ingen roll vilket märket är bara ljudet är bra och utbyggnadsmöjligheter finns. Givetvis vill jag ha allt trådlöst om möjligheten finns.

Trådlöst innebär ofta latensproblem om man ska synka ljud och bild och där har Sonos en egen proprietär lösning för att minska problemen men ska du inte ha surround utan bara multirum är Ikea en mycket bra lösning för Eneby 30 låter väldigt bra för pengarna, ett stereopar och en Nest kostar tillsammans under 2000kr vilket gör det otroligt prisvärt om man är ute efter en "stereo smarthögtalare" (kring 1100kr för mono) Multirum är inga problem för den funktionen finns i Google Home. Ikea Eneby har också en vanlig analog line in om man vill ansluta dem latensfritt med kabel.
Jag tycker Sonos är otroligt dyrt för det ljud det presterar, men många verkar ju prioritera litenhet före bra ljud, ljudlimpor är en styggelse

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.