Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag måste hålla med @Dansken den här tråden är på repeat:
Det är dock lite underhållande att läsa Aplays idoga försök att övertyga "skeptikerna".
Lars C (och många andra) skriver konkreta svar men måste upprepa sig då det dyker upp nya.

Fakta:
Vaccin skyddar individen mot allvarlig sjukdom, minskar smittspridning och risk för mutationer. Om folk vaccinerar sig kan vi öppna upp landet snabbare och slipper förhoppningsvis covid i höst.

De svar som kommer:
Jag vill inte ta vaccinet för att jag:
a) kan inte av något skäl ta vaccinet.
b) är rädd för sprutor (men försöker dölja det med nån av motiveringarna nedan).
c) lider av vanföreställningar. Det hela är en konspiration. Judarnas fel osv.
d) är en person som alltid sätter sig på tvären eller annan "svår" person

Jag tycker a) och b) är helt OK skäl att inte vilja ta vaccin.

Motiveringar:
I Läkemedelsföretag vill tjäna pengar.
II Det är som influensa (nej det dör ca 500 av influensa varje år i Sverige)
III Många fick biverkningar av svininfluensa vaccinet för några år sen

Ja, det är riktigt underhållande att jag försöker få andra att inte råka ha ihjäl varandra (och/eller sig själva) på grund av att ha undvikit en bagatell sak som vaccinering. Dessvärre beter sig vaccintvekare som barn som rekommenderas att äta grönsaker.

Under "Fakta:" glömde du att lägga till att vaccinen - vetenskapligt bevisat flera gånger om - är säkrare än att få sjukdomen. Men jag antar att den lilla biten skulle riva ned hela ditt syfte med inlägget ditt?

a) Här bör medicinska skäl ges. Att säga att, "Jag vill inte" är lika dåligt skäl i detta fall som i fallet med att skippa att betala skatt på intjänade pengar. Det är stor skillnad på att vara fysiskt och/eller psykiskt handikappad till viss mängd arbete och att bara ligga hemma på soffan kliandes i naven med en chipspåse gråtandes, "Jag vill inte... det är läskigt att betala skatt. Ge mig en BTC-farm!".

b) Bearbeta och kom över denna spruträdsla, precis som barn måste komma över rädslan att äta grönsaker. Som annan påpekat: en gång kommer sprutor att rädda ditt eller andras liv (t.ex., en adrenalinpenna mot allergisk chock).

c) Radikalisering kan drabba vem som helst: ungdomar radikaliseras på sociala medier och vuxna med (och blir då vaccintvekare eller antivaxxers). I skrivande stund står 12 personer för all desinformation kring vaccinering. De bidrar till alla som dör som följd av att INTE vaccineras på grund av vad de läst på nätet. Ett nytt begrepp kan vara värt för SÄPO och Försvarsmakten att införa: "informationsterrorister".

d) Troll och andra uppmärksamhetssökande personer finns det dessvärre fler av idag på grund av att färre är sociala IRL och lider således av lägre emotionell och social intelligens än vanligt.

I, II och III är alla antivaxxers argument för de har ingen annan ammunition. Faktum är att de mår psykiskt dåligt utav att se människor ta vaccin och därmed leva längre än vanligt rådande tider. Absurt och stört.

I - Alla företag vill tjäna pengar men jag antar att Du fortfarande köper mat, kläder, hygienartiklar, datorkomponenter, med mera? Lagar, bestämmelser och standardiseringar finns till för att minska i vilken utsträckning företag kan "tjäna pengar på att ha ihjäl människor".

II - Det är inte som influensa. Av 25 barn som drabbats av COVID-19 kommer 1 barn att ha long-covid fortfarande efter 3 månader efter sjukdomsförloppet. Visa gärna mig rigorösa data på förekommande av detta hos barn drabbade av vanlig influensa.

III - (O)Medvetet semantiskt slarv då en skall skilja på TILLFÄLLIGA och PERMANENTA biverkningar. Majoriteten av biverkningarna hos vaccinen är tillfälliga, till och med de värsta som hjärtmuskelinflammation och blodpropp i hjärnan - båda även behandlingsbara om en är snabb. Så ät dina grönsaker och kämpa igenom den tillfälliga äckliga smaken så kommer du att få leva längre som tack för det tillfälliga besväret.

Avslutningsvis: Ja, jag lär inte övertyga någon så kallad "skeptiker" som tror att det är skepticism genom att bara "tänka på egen hand med hjälp av magkänsla och källor från sociala medier". Jag ska nu ut och promenera och lyssna på riktig vetenskaplig skeptisk podcast som avhandlar Vaccine Hesistancy.

Jag hoppas på att ny forskning visar nya vägar in att få folk att förstå att vaccinering är en lika stor bagatell som att äta grönsaker. Tro det eller ej: vissa barn kommer att få allergiska reaktioner utav grönsaker och kanske till och med dö. Är det då ett skäl till att stoppa så många barn som möjligt från att äta grönsaker?

Eller kan en vara smart och observera barnets grönsakskonsumtion och ingripa vid det osannolikt sällsynta fallet av grönsaksallergisk reaktion? Av exakt samma skäl får du sitt i 15-20 minuter efter vaccinering för att kunna ingripa vid ett oräkneligt extremt sällsynt fall av allergisk reaktion från vaccinet.

Jämförelsen är rättfärdigad för så bagatell är COVID-19-vaccinen att inta så tillvida inte din Personliga Läkare är Aftonbladet, förstås.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeonist:

Du menar att du jagar och förnedrar människor för deras eget bästa?

Jag är fullt medveten om att människor som du, så övertygade om sin egen absolute godhet, aldrig kan ta in en sån här sak, så det är helt klart jag som är idioten här...

Men precis så där resonerar Kina när dom förföljer och fängslar Uigurer. Det är för kollektivets och deras eget bästa...

Absolut, det sker inte med något tvång här i Europa eller västvärlden, just nu. Helt enkelt för att det inte har behövts, vi har förnedrat oss själva och lytt, men titta på vad som börjar hända runt om i världen när männikor inte bara stilla följer efter...

Överkom din vaccinrädsla genom att bara ta din första mRNA-spruta. Fira sedan med en Pripps blå eller två!

Eller för all del, som du magiskt tror kommer att hända istället, lås gärna in dig själv och lyssna på vetenskapliga podcasts tills att alla övriga har vaccinerat sig. Då gör du faktiskt nytta som självutnämnd icke-vaccinerad nationell hjälte.

Du har helt rätt att du är tyvärr "idioten här" när du jämför global vaccinering som kommer att rädda miljontals liv med moderna koncentrationsläger. Det är aldrig för sent att "bli den smarta här" genom att bara svälja stoltheten och ta första mRNA-sprutan trots din irrationella rädsla. Det är okej att ha fel - det är så Du lär dig någonting nytt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

Dagens DN har en riktigt intressant genomgång om vaccinationsläget i EU:

https://www.dn.se/varlden/vaccinskillnader-inom-eu-forvanar-h...

Man kan se vaccineringsviljan på skillnaden mellan hur många som fått en dos och hur många som är fullvaccinerade. Är skillnaden liten är man färdigvaccinerade. Ligger man lågt med både en och två doser är rimligen motståndet mot vaccinationer högt.

Den avgörande faktorn för viljan att vaccinera sig tycks vara förtroendet för staten. Samtliga som ligger i botten på både vaccineringar och vaccineringsviljan är f.d. kommuniststater. När man misstror staten/överheten så frodas allehanda villfarelser och konspirationsteorier som då tillhandahålls till exempel via social medier. Grundorsaken är alltså inte spridningen i sociala medier, det är bara symptomet. Samma beteende i södra USA:

https://www.politico.com/news/2021/07/24/covid-vaccine-push-r...

En personlig anekdot: En bekant som vuxit upp i Ukraina men sedan immigrerat till Sverige berättade att det svåraste med att komma till Sverige var att lära sig att lita på att de som sas av myndigheter verkligen var sant. Förljugenheten är svår i kommunistiska länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Dagens DN har en riktigt intressant genomgång om vaccinationsläget i EU:

Island var intressant, 90%, de körde väl hårt med restriktioner och har väl inte varit särskilt drabbade och ändå har de nått 90% vaccinationsgrad.

Tror vi hamnar strax över 80% i Sverige om jag ska gissa.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

De exempel från vetenskapens historia du tar upp är fasansfulla - ja, och även de experiment som utfördes under Andra Världskriget vilket senare ledde till de etiska principerna som numera genomsyrar all forskning vilket även lett till att viss forskning inte kunna fortsatts i samma utsträckning på grund av etiska grunder (t.ex., stamcellsforskning).

Samtidigt har vetenskapen blivit bättre genom sin självkorrigerande process. Religion (de största av dagens religioner idag) har ingen självkorrigeringsprocess riktigt för det är bara sagoberättelser i syfte att värva medlemmar som i slutändan skall ge mer makt och pengar åt de som fattar att det hela är lika påhittat som Scientologi - och ja, även för att fortsätta förtrycka kvinnor.

Det enda religion har "anpassat" sig efter är för hur de skall nå ut till fler för att kunna värva nya medlemmar och hur de skall behålla befintliga medlemmar där alltfler börjar inse att det hela är påhittat precis som Scientologi och flygande spaghetti ute i rymden och tekoppen mellan mars och Jorden.

Vi är nog hyfsat överens här - som humanist är det vansinne att försvara det förtryck som religion kan skapa.
Jag föredrar också att kritisera religioner när tar sig an ickehumanistiska värderingar/agerande än själva troendet. Tror också att man når fler så.

T.o.m katolska kyrkan har ju insett att Galileo hade rätt och så tidigt som runt detta sekelskiftet korrigerat domen mot honom. Dock är ju Jesuiterna ( kan man kalla dem katolska kyrkans kunskapselit? ) intressanta som numer verkar omfamna LGBTQ rörelsen i många av sina universitet till mer klassiska katolikers fasa.

Men man kan väl tänka det i olika nivåer.
Zealots
Prio religon
Prio kunskap
Sekulär kunskap

Men för att hålla oss till ämnet så kanske du borde fråga vad jag egentligen vill utveckla med min motfalls gubbe argumentation.

Visa signatur

Mamma är bäst!

Sur o Deppig?
Läs lite goda nyheter!
https://www.goodnewsmagazine.se/

Permalänk
Avstängd

Igår var jag på en social tillställning (3 veckor efter andra Fiser-dosen) utomhus med runtomkring 15 okända personer då det var en spontan aktivitet utlagd på sociala medier. Var där i 4 timmar utomhus i härliga solen och nu hoppas jag faktiskt på ett milt sjukdomsförlopp så jag får ännu fler antikroppar. Dock har jag hört att smittspridningen inte tycks vara lika utbredd längre i Sundsvall så får väl se hur det blir med den saken. Ett bra "stickprov" för min del för att se vaccinet i skarpt läge.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Hur kan man säga att religionen varit vaggan för vår vetenskap? Vetenskapen har sitt ursprung i logik, filosofi och matematik och har aktivt motarbetats av religionsutövare under alla tider utom under en period då islam samlade på sig så mycket av den vetenskapliga litteraturen som möjligt under en tid då den kristna kyrkan förföljde alla som inte följde de trossatser som man kunde härleda från bibeln. Så var islam under en period den religion som mest anammade den vetenskap som växte fram innan kristendomen fick sitt grepp om Europa.

Man kan nog fastslå att de vetenskapliga rön som grekerna kom fram till innan kristendomen inte hade någon koppling alls till religion. Mycket tidigt ifrågasatte man gudarnas inblandning i vetenskapen och i och med detta blev det antika Grekland den västerländska vetenskapens vagga. Man gjorde stora framsteg främst med hjälp av logik och empirism (det vi kan fastställa genom erfarenhet, försök och noggrant iakttagande).

Kristendomen försökte under medeltiden, i sina universitet som från början endast undervisade i teologi och (kristen) filosofi, formulera sina doktriner med hjälp av de gamla grekiska filosofernas terminologi, ett arbete som sysselsatte dem under lång tid utan större framsteg.

Nicolaus Copernicus och Galileo Galilei "återupptäckte" de gamla grekiska vetenskapliga metoderna och blev svårt straffade av den katolska kyrkan eftersom deras rön inte "stod i samklang med" den katolska kyrkans läror, Copernicus i o f s efter hans död (han var "klok nog" att inte utsätta sig för kyrkans misshag genom att vägra publicera sitt verk "De revolutionibus orbium coelestium" (om himlakropparnas rörelser)). Boken utgavs trots allt under hans levnad men vissa delar utsattes för censur och totalförbjöds i början av 1600-talet. Galileo Galilei däremot dömdes av kyrkan till livtids husarrest och den domen var ovanligt mild mest p g a att han hade nära band till den dåvarande påven.

Vetenskapen återkom alltså till den västerländska kulturen under 15- och 1600-talet när man började att ifrågasätta vissa av kyrkans trossatser. Däremot motarbetades och dömdes många peroner till hårda straff för att de presenterade "villoläror".
Idag kan man konstatera att islam, som en gång var den västerländska vetenskapens bevarare, numera är den minst vetenskapsvänliga av de större religionerna och dessutom att de islamiska staterna har den lägsta folkbildningsnivån, vilket är förvånande med tanke på hur vetenskapsvänliga man en gång var.

Man kan också se, t ex i USA hur fundamentalistiska kristna grupperingar motsätter sig vetenskapliga rön och t o m vill förbjuda undervisning som motsäger bibeln.

Så, jag tycker inte att man kan säga att religionen är vetenskapens vagga utan tvärtom att den ständigt motarbetat vetenskapen. Ser man på andra religioner, t ex Taoismen i Kina och Shintoismen i Japan har de också en historia av vetenskapsmotstånd och motarbetande av det vi betraktar som "modern" vetenskap. Så inte ens globalt sett kan man hitta religioner som anammar vetenskapen på ett sätt som kan ge dem epitetet "vetenskapens vagga".

Några moderna religioner hävdar att man måste kunna hitta sätt som förklarar religiösa doktriner på ett sätt som gör att de inte motsäger vetenskapliga fakta men jag har inte hittat någon religion som lyckats med det.

Ok!
Håller absolut med om att använda kunskapens vagga som term var dåligt då vi nog båda vill reservera det till Sokrates Platon och Aristoteles. ( även om jag finner det ironiskt att Sokrates ifrågasättare av rang guidades av en inre röst och övertygades av oraclet i Delphi att han var den visaste mannen )

Men likväl är ju religioner/gudar stor del i de första förklaringsmodellerna och dess utveckling första stegen i hypoteser om livet och vår strävan att förstå, tolka och kontrollera våran existens.

Resten känns det som jag kan sortera in under rubrikerna
"Visst är de också konservativa regressiva och hanterar ifrågasättande med repression"

"Förklaringsmodeller ifrågasättande kunskap allt detta skedde länge under religioners paraply"

Islams tidiga era (för övrigt imponerande vad en för tiden välanpassad religion kan åstadkomma ) är väl ett typexempel på en religion som tog hand om det grekiska vetenskapliga arvet. Som dessutom tog det till Spanien för utbyte med övriga Europa.

Med det sagt så var islam/morerna inte de enda bevararna. fanns det ju kloster som spridda i Europa som hade en del verk ffa är väl de Irländska kända och som faktist utblidade präster och och några välborna och detta påverkade väl även England. Men det lär har funnits fler men den specifik info kring detta är bristfällig, vad jag vet.
På 1100-talet dök det upp mer regelrätta skolor under kyrklig regi se t.ex Abelard och gänget och här fanns det vetenskapliga arvet från grekerna med.
Här dyker väl också en mer organiserad katolsk kyrka upp som gärna vill ha koll på detta med all skit det innebär.
Jesuiterna är intressanta att betrakta här.
...sen har vi Luther och Erasmus.

Erasmus är rekommenderad läsning för de som inte känner till honom.

Alla dessa agerade inom en religiös kontext.
Jag glömde också de tidiga rörelserna som (där det fanns de som hade klassisk bildning) strävade efter att integrera det med kristendomen.

Och jo medan jag kommer ihåg det...
Jag är inte Antivaxxer eller kreationist

Visa signatur

Mamma är bäst!

Sur o Deppig?
Läs lite goda nyheter!
https://www.goodnewsmagazine.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Dagens DN har en riktigt intressant genomgång om vaccinationsläget i EU:

https://www.dn.se/varlden/vaccinskillnader-inom-eu-forvanar-h...

Man kan se vaccineringsviljan på skillnaden mellan hur många som fått en dos och hur många som är fullvaccinerade. Är skillnaden liten är man färdigvaccinerade. Ligger man lågt med både en och två doser är rimligen motståndet mot vaccinationer högt.

Den avgörande faktorn för viljan att vaccinera sig tycks vara förtroendet för staten. Samtliga som ligger i botten på både vaccineringar och vaccineringsviljan är f.d. kommuniststater. När man misstror staten/överheten så frodas allehanda villfarelser och konspirationsteorier som då tillhandahålls till exempel via social medier. Grundorsaken är alltså inte spridningen i sociala medier, det är bara symptomet. Samma beteende i södra USA:

https://www.politico.com/news/2021/07/24/covid-vaccine-push-r...

En personlig anekdot: En bekant som vuxit upp i Ukraina men sedan immigrerat till Sverige berättade att det svåraste med att komma till Sverige var att lära sig att lita på att de som sas av myndigheter verkligen var sant. Förljugenheten är svår i kommunistiska länder.

Känner igen det där med öststatare, de tror att vi svenskar är lite godtrogna (vilket nog stämmer 8) )

Gällande USA filosoferar jag vad som hänt om Trump vunnit valet. Hade massa demokrater vaccinvägrat?

Visa signatur

Mamma är bäst!

Sur o Deppig?
Läs lite goda nyheter!
https://www.goodnewsmagazine.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Morfeus:

Känner igen det där med öststatare, de tror att vi svenskar är lite godtrogna (vilket nog stämmer 8) )

Gällande USA filosoferar jag vad som hänt om Trump vunnit valet. Hade massa demokrater vaccinvägrat?

Svår fråga. Trump blev ju vald mycket på att vara anti-etablissemanget. Hade Trump sagt att man skall ta vaccinet tror jag många fler republikaner hade gjort det (och så är det nog fortfarande). Demokrater hade nog mest lyssnat på andra än Trump, typ Fauci eller sina egna politiker och dessa hade nog, till skillnad från Trump, hållt sig närmare vad vetenskapen säger.

Konsekvensen blir i så fall att många liv hade räddats om Trump vunnit (och då tvingats ta ansvar för pandemin). Rätt intressant slutsats.

Vad Trump-administrationen gjorde som faktiskt var bra var att ta fram rejält med pengar för att snabbt få fram vaccin. Det har vi fortfarande nytta av. Läkemedelsbolagen brukar av tradition vara ovilliga att ta fram just influensa-vaccin, livslängden på produkten är kort och lönsamheten blir dålig. Iofs stora volymer men också med stater som kunder vilket ger tuffa förhandlingar om priset.

Sedan tror jag inte vi är godtrogna. Se på Hans Roslings budskap om hur vi ofta tror att världen omkring oss är sämre än vad den egentligen är. Jag tror mycket mer att negativa/cyniska budskap ges mer trovärdighet än vad de förtjänar. Vaccinrädslan ser jag som en del av det mönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja, det är riktigt underhållande att jag försöker få andra att inte råka ha ihjäl varandra (och/eller sig själva) på grund av att ha undvikit en bagatell sak som vaccinering. Dessvärre beter sig vaccintvekare som barn som rekommenderas att äta grönsaker.

Under "Fakta:" glömde du att lägga till att vaccinen - vetenskapligt bevisat flera gånger om - är säkrare än att få sjukdomen. Men jag antar att den lilla biten skulle riva ned hela ditt syfte med inlägget ditt?

a) Här bör medicinska skäl ges. Att säga att, "Jag vill inte" är lika dåligt skäl i detta fall som i fallet med att skippa att betala skatt på intjänade pengar. Det är stor skillnad på att vara fysiskt och/eller psykiskt handikappad till viss mängd arbete och att bara ligga hemma på soffan kliandes i naven med en chipspåse gråtandes, "Jag vill inte... det är läskigt att betala skatt. Ge mig en BTC-farm!".

b) Bearbeta och kom över denna spruträdsla, precis som barn måste komma över rädslan att äta grönsaker. Som annan påpekat: en gång kommer sprutor att rädda ditt eller andras liv (t.ex., en adrenalinpenna mot allergisk chock).

c) Radikalisering kan drabba vem som helst: ungdomar radikaliseras på sociala medier och vuxna med (och blir då vaccintvekare eller antivaxxers). I skrivande stund står 12 personer för all desinformation kring vaccinering. De bidrar till alla som dör som följd av att INTE vaccineras på grund av vad de läst på nätet. Ett nytt begrepp kan vara värt för SÄPO och Försvarsmakten att införa: "informationsterrorister".

d) Troll och andra uppmärksamhetssökande personer finns det dessvärre fler av idag på grund av att färre är sociala IRL och lider således av lägre emotionell och social intelligens än vanligt.

I, II och III är alla antivaxxers argument för de har ingen annan ammunition. Faktum är att de mår psykiskt dåligt utav att se människor ta vaccin och därmed leva längre än vanligt rådande tider. Absurt och stört.

I - Alla företag vill tjäna pengar men jag antar att Du fortfarande köper mat, kläder, hygienartiklar, datorkomponenter, med mera? Lagar, bestämmelser och standardiseringar finns till för att minska i vilken utsträckning företag kan "tjäna pengar på att ha ihjäl människor".

II - Det är inte som influensa. Av 25 barn som drabbats av COVID-19 kommer 1 barn att ha long-covid fortfarande efter 3 månader efter sjukdomsförloppet. Visa gärna mig rigorösa data på förekommande av detta hos barn drabbade av vanlig influensa.

III - (O)Medvetet semantiskt slarv då en skall skilja på TILLFÄLLIGA och PERMANENTA biverkningar. Majoriteten av biverkningarna hos vaccinen är tillfälliga, till och med de värsta som hjärtmuskelinflammation och blodpropp i hjärnan - båda även behandlingsbara om en är snabb. Så ät dina grönsaker och kämpa igenom den tillfälliga äckliga smaken så kommer du att få leva längre som tack för det tillfälliga besväret.

Avslutningsvis: Ja, jag lär inte övertyga någon så kallad "skeptiker" som tror att det är skepticism genom att bara "tänka på egen hand med hjälp av magkänsla och källor från sociala medier". Jag ska nu ut och promenera och lyssna på riktig vetenskaplig skeptisk podcast som avhandlar Vaccine Hesistancy.

Jag hoppas på att ny forskning visar nya vägar in att få folk att förstå att vaccinering är en lika stor bagatell som att äta grönsaker. Tro det eller ej: vissa barn kommer att få allergiska reaktioner utav grönsaker och kanske till och med dö. Är det då ett skäl till att stoppa så många barn som möjligt från att äta grönsaker?

Eller kan en vara smart och observera barnets grönsakskonsumtion och ingripa vid det osannolikt sällsynta fallet av grönsaksallergisk reaktion? Av exakt samma skäl får du sitt i 15-20 minuter efter vaccinering för att kunna ingripa vid ett oräkneligt extremt sällsynt fall av allergisk reaktion från vaccinet.

Jämförelsen är rättfärdigad för så bagatell är COVID-19-vaccinen att inta så tillvida inte din Personliga Läkare är Aftonbladet, förstås.

Fy vad mycket rappakalja..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morfeus:

Håller absolut med om att använda kunskapens vagga som term var dåligt då vi nog båda vill reservera det till Sokrates Platon och Aristoteles. ( även om jag finner det ironiskt att Sokrates ifrågasättare av rang guidades av en inre röst och övertygades av oraclet i Delphi att han var den visaste mannen )

Hmm..., minns jag fel? Sokrates guidades inte av en inre röst utan strävade efter att allt man uttrycker ska dels vara från eget tänkande och inte upprepningar av vad andra sagt och dels dikteras av ens samvete och förnuft. Det var vad han menade med "en inre röst". Dessutom höll han inte med oraklet i Delphi om att han var samtidens visaste man men hävdade att han åtminstone var visare än oraklet eftersom han till skillnad från oraklet insåg att han inte visste allt och att det med säkerhet fanns de som var ännu visare eftersom de, till skillnad från honom själv och oraklet, hade någon form av värdefull kunskap.

Skrivet av Morfeus:

Men likväl är ju religioner/gudar stor del i de första förklaringsmodellerna och dess utveckling första stegen i hypoteser om livet och vår strävan att förstå, tolka och kontrollera våran existens.

Här är vi inte överens. Religionernas företrädare har snarare föreskrivit hur och vad vi ska förstå, ansett sig själva vara de enda som kan tolka det som är avgörande för våra liv och har oftast lierat sig med makthavare för att kontrollera folket, inte sällan för att berika sig själva på bekostnad av folket.

De förklaringsmodeller man använde sig av hade ingen koppling till vetenskap utan var alltid sagoliknande berättelser om hur världen kommit till och ofta hur och varför vi måste underkasta oss en eller annan gudom för att inte drabbas av den gudens eller de gudarnas vrede, och inte sällan att vi måste eller bör utplåna de som hade någon annan tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Hmm..., minns jag fel? Sokrates guidades inte av en inre röst utan strävade efter att allt man uttrycker ska dels vara från eget tänkande och inte upprepningar av vad andra sagt och dels dikteras av ens samvete och förnuft. Det var vad han menade med "en inre röst". Dessutom höll han inte med oraklet i Delphi om att han var samtidens visaste man men hävdade att han åtminstone var visare än oraklet eftersom han till skillnad från oraklet insåg att han inte visste allt och att det med säkerhet fanns de som var ännu visare eftersom de, till skillnad från honom själv och oraklet, hade någon form av värdefull kunskap.
Här är vi inte överens. Religionernas företrädare har snarare föreskrivit hur och vad vi ska förstå, ansett sig själva vara de enda som kan tolka det som är avgörande för våra liv och har oftast lierat sig med makthavare för att kontrollera folket, inte sällan för att berika sig själva på bekostnad av folket.

De förklaringsmodeller man använde sig av hade ingen koppling till vetenskap utan var alltid sagoliknande berättelser om hur världen kommit till och ofta hur och varför vi måste underkasta oss en eller annan gudom för att inte drabbas av den gudens eller de gudarnas vrede, och inte sällan att vi måste eller bör utplåna de som hade någon annan tro.

Här är vi överens..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Igår var jag på en social tillställning (3 veckor efter andra Fiser-dosen) utomhus med runtomkring 15 okända personer då det var en spontan aktivitet utlagd på sociala medier. Var där i 4 timmar utomhus i härliga solen och nu hoppas jag faktiskt på ett milt sjukdomsförlopp så jag får ännu fler antikroppar. Dock har jag hört att smittspridningen inte tycks vara lika utbredd längre i Sundsvall så får väl se hur det blir med den saken. Ett bra "stickprov" för min del för att se vaccinet i skarpt läge.

Chansen att du ska dra på sig viruset utomhus har varit låg genom hela pandemin, med rådande smittläge lär den vara minimal. Får vi lite fart på spridningen nu när Delta tagit över kan det kanske bli ändring på det, men inte nu.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quorthon:

Fy vad mycket rappakalja..

Fortfarande mindre än en bråkdel jämfört med allt Du och några andra har skrivit här under trådens livstid så. ¯\_(ツ)_/¯

Din premiss "rappakalja" är inkorrekt. 🤦‍♂️

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boogey:

Chansen att du ska dra på sig viruset utomhus har varit låg genom hela pandemin, med rådande smittläge lär den vara minimal. Får vi lite fart på spridningen nu när Delta tagit över kan det kanske bli ändring på det, men inte nu.

Underskatta aldrig människans förmåga till idioti. Människans framtida undergång kommer till största sannolikhet att bero på människan. Mer än så säger jag inte om den saken. Rådande global pandemi visar att människans idioti är starkare än någonsin.

Jag märker väl om ett par dagar om lukt- och/eller smaksinnet har försvunnit. Borde inträffa då nu på torsdag. Jag hoppas faktiskt på ett milt sjukdomsförlopp så jag får ännu fler antikroppar vilket inträffar efter vaccinering om jag skulle råka ha blivit smittad.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Hmm..., minns jag fel? Sokrates guidades inte av en inre röst utan strävade efter att allt man uttrycker ska dels vara från eget tänkande och inte upprepningar av vad andra sagt och dels dikteras av ens samvete och förnuft. Det var vad han menade med "en inre röst". Dessutom höll han inte med oraklet i Delphi om att han var samtidens visaste man men hävdade att han åtminstone var visare än oraklet eftersom han till skillnad från oraklet insåg att han inte visste allt och att det med säkerhet fanns de som var ännu visare eftersom de, till skillnad från honom själv och oraklet, hade någon form av värdefull kunskap.
Här är vi inte överens. Religionernas företrädare har snarare föreskrivit hur och vad vi ska förstå, ansett sig själva vara de enda som kan tolka det som är avgörande för våra liv och har oftast lierat sig med makthavare för att kontrollera folket, inte sällan för att berika sig själva på bekostnad av folket.

De förklaringsmodeller man använde sig av hade ingen koppling till vetenskap utan var alltid sagoliknande berättelser om hur världen kommit till och ofta hur och varför vi måste underkasta oss en eller annan gudom för att inte drabbas av den gudens eller de gudarnas vrede, och inte sällan att vi måste eller bör utplåna de som hade någon annan tro.

Att använda förklaringsmodell och religion i samma mening är enligt mig obeskrivligt kränkande mot ordet "förklaringsmodell". Vetenskap sitter på andra sidan om baren och stirrar med blicken, "Varför umgås du med religion? Du ska sätta här borta!". 😲

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Att använda förklaringsmodell och religion i samma mening är enligt mig obeskrivligt kränkande mot ordet "förklaringsmodell". Vetenskap sitter på andra sidan om baren och stirrar med blicken, "Varför umgås du med religion? Du ska sätta här borta!". 😲

Ja, jag håller med om att ordet "förklaringsmodell" är malplacerat i sammanhanget. Jag borde kanske ha satt ordet inom citationstecken men @Morfeus kallar religionernas försök att förklara hur och varför vi finns till med just ordet "forklaringsmodeller" och jag valde att använda hans ordval.

Religionerna "förklarar" ju inte så mycket i sina skapelseberättelser eller i de berättelser som följer på skapelseberättelserna. Det är mer utsagor om att "så här gick det till och här är resultatet!" följt av en massa andra utsagor som egentligen bara är föreskrifter, utan förklaringar, om hur vi ska bete oss för att inte hamna i onåd, blandat med exempel på hur det gick för dem som inte följde föreskrifterna.

Så, i viss mening utgör de en modell. Det finns vad vi skulle kunna betrakta som axiom, nämligen de utsagor som utgör själva skapelseberättelsen. Det finns också regler att använda inom ramen för axiomen, nämligen alla föreskrifter om hur vi ska göra för att inte hamna i onåd. Slutligen finns där beskrivningar av vad som händer när det blir fel (när vi hamnat i onåd). Men det är en i mina egna ögon väldigt välvillig tolkning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Ja, jag håller med om att ordet "förklaringsmodell" är malplacerat i sammanhanget. Jag borde kanske ha satt ordet inom citationstecken men @Morfeus kallar religionernas försök att förklara hur och varför vi finns till med just ordet "forklaringsmodeller" och jag valde att använda hans ordval.

Religionerna "förklarar" ju inte så mycket i sina skapelseberättelser eller i de berättelser som följer på skapelseberättelserna. Det är mer utsagor om att "så här gick det till och här är resultatet!" följt av en massa andra utsagor som egentligen bara är föreskrifter, utan förklaringar, om hur vi ska bete oss för att inte hamna i onåd, blandat med exempel på hur det gick för dem som inte följde föreskrifterna.

Så, i viss mening utgör de en modell. Det finns vad vi skulle kunna betrakta som axiom, nämligen de utsagor som utgör själva skapelseberättelsen. Det finns också regler att använda inom ramen för axiomen, nämligen alla föreskrifter om hur vi ska göra för att inte hamna i onåd. Slutligen finns där beskrivningar av vad som händer när det blir fel (när vi hamnat i onåd). Men det är en i mina egna ögon väldigt välvillig tolkning.

Begreppet du letar efter är "Just-so Stories".

Jag rekommenderar således att Du fortsätter peka ut när folk slarvar med semantiken!

Ett typiskt knep av folk som inte kan argumentera (för de vet att de har fel men vågar inte erkänna det för det tär på dem för mycket psykiskt) är att då använda breda grepp som "biverkningar" istället för att vara mer exakta "tillfälliga biverkningar" och "permanenta biverkningar".

Ju mer specifik folk blir, desto lättare går det då även att möta argumentet och därmed motbevisa i vissa fall. Dessa personer vet redan från början att de tyvärr har fel så de vågar inte sätta upp en situation för sig själva utan uttrycker sig vagt och slarvigt med flit så att de aldrig kan ställas mot diverse "detaljorienterade hörn" i diskussioner.

Exempelvis var det en person kallade hela mitt inlägg för "rappakalja" istället för att bara bemöta varje enstaka detaljinriktade argument inuti inlägget. 🤷

Nu är jag ingen doktor men vad jag förstår så är det stor skillnad på att ordinera någon 50 mg eller 50 g av samma läkemedel. Rätt detaljer räddar liv!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ugh, mina två bästa vänner är helt övertygade om att dom typ skulle hamna i rullstol eller något om dom tog vaccinet. Babblade om att det inte finns någon poäng att ta det ändå efter som alla andra tar det (???).

Först blev jag typ arg och besviken men känner att det inte är värt att gräla om sånt. Alla får givetvis göra sin bedömning. Jag är bara glad om jag får krama min mamma igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Jag ifrågasätter inte själva procenttalet för hur effektivt vaccinet är. Det jag ifrågasätter är om man kan överföra det procenttalet och säga att risken för en fullt vaccinerad person att ändå smittas av en ovaccinerad person minskar med samma antal procent om den ovaccinerade vaccinerar sig. Lång mening, men jag hoppas du förstår hur jag menar.

Ja, det vill jag nog mena att man kan. Alla vaccinen ger ett skydd mot infektion och ett större skydd mot allvarlig sjukdom. Hur stora dessa skydd är beror givetvis på individen i fråga, men överlag i populationen är de ganska höga, medan de hos vissa riskgrupper är lägre.

Givet att vaccin minskar risken för infektion så minskar även risken för att vaccinerade personer ska kunna smitta andra; är man inte infekterad kan man ju inte smitta någon annan (förutsatt att hygienrutiner följs). Om du minskar risken med en viss procentsats i kedjan så minskar risken i hela kedjan med samma procentsats.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ugh, mina två bästa vänner är helt övertygade om att dom typ skulle hamna i rullstol eller något om dom tog vaccinet. Babblade om att det inte finns någon poäng att ta det ändå efter som alla andra tar det (???).

Mao egoistisk motivering till att inte vaccinera sig.

Skrivet av Chromatic:

Först blev jag typ arg och besviken men känner att det inte är värt att gräla om sånt. Alla får givetvis göra sin bedömning. Jag är bara glad om jag får krama min mamma igen.

Man får helt enkelt välja sina strider. Man kan inte alltid konfrontera allt. Ock jag håller med om att det är skönt att kunna krama om sina nära och kära igen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Vad Trump-administrationen gjorde som faktiskt var bra var att ta fram rejält med pengar för att snabbt få fram vaccin. Det har vi fortfarande nytta av. Läkemedelsbolagen brukar av tradition vara ovilliga att ta fram just influensa-vaccin, livslängden på produkten är kort och lönsamheten blir dålig. Iofs stora volymer men också med stater som kunder vilket ger tuffa förhandlingar om priset.

Operation Warp-speed var visserligen ett riktigt bra initiativ, men knappast unikt. Initiativ för att accelerera utvecklingen förekom även på andra håll. Snarare var det ett smart publicistisk drag och det ter sig som att många tror att vi har USA/Trump att tacka för att vi fick vaccin.

Visserligen fick många vaccintillverkare bidrag och stöd från operation Warp-speed, men t.ex. Pfizer startade sin utveckling före operation Warp-Speed och tog inte emot pengar från USA för utveckling av sitt vaccin. Man kan hävda att förköpsavtalet på 2 miljarder dollar var stöd för utvecklingen och jag håller med om det. Fast just förköpsavtal var ju det som vi tecknade inom EU. Såvitt jag minns så sas det att vi faktiskt skulle betala oavsett om dom lyckades få fram ett godkänt vaccin eller inte.

Så jag håller inte riktigt med dig. Jag anser att nyttan vi haft av operation Warp-speed överdrivs och jag är tämligen säker på att även utan operation Warp-speed hade det löst sig.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Digital arbetskollega = En samarbetspartner jag aldrig träffat IRL utan endast pratat online med.

Mejlade nyligen med en digital arbetskollega från Bulgarien som ger sitt "stickprovsperspektiv" om vaccinationssituationen där då Bulgarien ligger i botten av andelen vaccinerade i den vuxna populationen.

Den digitala arbetskollegan beklagade sig att deras stora massmedier inte gjort någon reklam för tillgången av de fyra olika tillgängliga vaccinen vilket tydigen skall finnas gott om i landet.

Detta kombineras sedan, förklarade den digitala arbetskollegan, att den bulgariska populationen läser hellre anekdoter om de extremt få hemska bieffekterna av vaccinen och läser knappt något om hur hemska bieffekterna av själva sjukdomen (t.ex. tidigare död än återstående medellivslängd).

I ett land där BCG-vaccinering varit obligatoriskt i över 70 år så säger den digitala arbetskollegan att denne knappt kan tro sina egna ögon över vad som pågår just nu i dennes land.

Avslutningsvis säger den digitala bulgariska arbetskollegan att enligt deras experter så kommer en ny våg att drabba landet någon gång i oktober/november och att denne då planerar att ta vaccinet. Personen ska redan ha drabbats av COVID-19 tidigare (utan att behöva uppsöka sjukhus tack och lov).

Sammanfattningsvis lider alltså Bulgarien av liknande "informationsterrorism" som vi här i Sverige.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Här är #1 personen som de 11 andra största antivaxxers hänvisar tillbaka till: https://sciencebasedmedicine.org/joe-mercola-an-antivaccine-q...

Personen Joe Mercola beräknas ha ett nettovärde runt 100 $ miljoner under sin tid som ironiskt nog superspridare av desinformation kring diverse vaccin, nyligen vaccinen mot COVID-19.

Så tänk på det nästa gång Du tycker att, "Läkemedelsbolagen vill bara tjäna pengar på vaccinen!" Samma sak gäller även många antivaxxers, självutnämnda UFO-experter, med flera.

Folk börjar med korkade idéer, sedan när de upptäcker kändisskap och pengar så fortsätter de med det tills de blir fängslade eller begravade av sin idioti eller av någon galning.

Den väsentliga skillnaden är att läkemedelsbolagen räddar liv medan antivaxxers tar liv med "produkterna" de respektive säljer.

Varje gång Du nekar till att ta världens säkraste vaccin (mRNA-vaccinen) så är du fortfarande en del av problemet istället för lösningen. Du bidrar då fortfarande till att ofrivilliga människor dör genom asymptomatisk spridning till riskgrupper som bara önskade att alla andra kunde veta hut.

Jag kommer INTE ge dig någon empati om någon när eller kär drabbas av dödlig COVID-19 på grund av ditt vrålande om "FRIHET!!!" För du följer ju fortfarande Svea Rikes lagar, eller hur?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Faktum är att jag precis som alla andra är trötta på denna tråd. Den hade kunna blivit "avklarad" för bara ett par månader sedan om inte en tyvärr för stor andel av människor runtom i världen varit för verklighetsfrånvarande.

Vi börjar nå en nivå av vaccinförnekelse likt Förintelseförnekarna. En sådan verklighetsfrånvaro är inte lämpligt i dagens samhälle längre. Sweclockers borde permanent bannlysa alla som är "vaccinnekare", dvs., antingen inte tror på dem eller är rädda för dem.

Efter cirka 3,9 miljarder doseringar av vaccinen så är det dags för resten av de icke-vaccinerade att höja armarna och bara säga, "Okej, jag ger upp. Vaccinen är tillräckligt säkra!" Det är ens medmänskliga ansvar att vaccinera sig precis som det är ens medmänskliga ansvar att bejaka Förintelsens förflutna.

Vilket normalt svenskt företag vill samarbeta med en internettidning varav en signifikant andel av dess nätforummedlemmar är lika verklighetsfrånvarande som de som förnekar Förintelsens förflutna???

Det är dags att Sweclockers tar sitt moraliska ansvar som företag oavsett hur stor eller liten andel nätforumet spelar in i deras ekonomiska kalkyler. Bannlys personer som förnekar COVID-19 vaccin för de är bara några steg borta från Förintelseförnekelsen i denna takt.

🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Fy vad mycket rappakalja..

Inlägget var ett skolexempel på psykologisk krigföring och gaslightning.

Vare sig mer eller mindre.

Snart börja han babbla om andra världskriget....nej men vänta lite, det har han redan gjort.

Skrivet av AplAy:

. Bannlys personer som förnekar COVID-19 vaccin för de är bara några steg borta från Förintelseförnekelsen i denna takt.

Helt klart att du har blivit radikaliserad.

Tämligen ett radikalt förslag att bannlysa människor som är skeptiska eller som ifrågasätter och ställer frågor.

Ninja
Vad du stoppar i din kropp är helt och hållet upp till dig, det är inte för dig och andra att bestämma över vad andra människor stoppar i sina kroppar.

Det är helt och hållet upp till dig om du vill eller inte vill ta ett vaccin. Precis som det skall vara med andra ord.

Det råder rena rama hysterin bland vissa medborgare, de är nu så rädda att de snart inte kommer att ha några problem med att staten utövar proxy våld mot delar av befolkningen de ser som ett biologiskt hot (de som då INTE vill ta vaccin). Det är så det fungerar, när människor blir rädda så blir de extremt auktoritära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Här är #1 personen som de 11 andra största antivaxxers hänvisar tillbaka till: https://sciencebasedmedicine.org/joe-mercola-an-antivaccine-q...

Personen Joe Mercola beräknas ha ett nettovärde runt 100 $ miljoner under sin tid som ironiskt nog superspridare av desinformation kring diverse vaccin, nyligen vaccinen mot COVID-19.

Så tänk på det nästa gång Du tycker att, "Läkemedelsbolagen vill bara tjäna pengar på vaccinen!" Samma sak gäller även många antivaxxers, självutnämnda UFO-experter, med flera.

Folk börjar med korkade idéer, sedan när de upptäcker kändisskap och pengar så fortsätter de med det tills de blir fängslade eller begravade av sin idioti eller av någon galning.

Den väsentliga skillnaden är att läkemedelsbolagen räddar liv medan antivaxxers tar liv med "produkterna" de respektive säljer.

Varje gång Du nekar till att ta världens säkraste vaccin (mRNA-vaccinen) så är du fortfarande en del av problemet istället för lösningen. Du bidrar då fortfarande till att ofrivilliga människor dör genom asymptomatisk spridning till riskgrupper som bara önskade att alla andra kunde veta hut.

Jag kommer INTE ge dig någon empati om någon när eller kär drabbas av dödlig COVID-19 på grund av ditt vrålande om "FRIHET!!!" För du följer ju fortfarande Svea Rikes lagar, eller hur?

Måste säga att jag inte förstår dig, en massa texter pro-vaccin - för att mitt i allt sitta och önska sig sjukdomen för att ”fylla på med antikroppar”, är det vad du kallar respekt för dem hårt pandemidrabbade ute i världen?

Permalänk
Medlem

Var tog den fria viljan vägen???

Har själv haft Covid-19 för 14 månader sedan och har fortfarande post-Covid-symptom. Lukt/smak, lungor som inte presterar, hjärndimma och trötthet utan dess like.
Har tagit första sprutan för ett par veckor sedan och ska ta den andra senare.

Även om jag tycker folk som inte vaccinerar sig är rejält dumma i huvudet, egocentriska och verkar skita i allt och alla utom sig själva, så förespråkar jag ett fritt val. Det är upp till var och en, men de får ju också skylla sig själva om de åker på det som jag åkt på. Sen leva med ansvaret att eventuellt ha smittat nära och kära, som kanske inte överlever skiten.

Men ändå.. Det ska vara ett fritt val och är ett fritt val.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Var tog den fria viljan vägen???

Har själv haft Covid-19 för 14 månader sedan och har fortfarande post-Covid-symptom. Lukt/smak, lungor som inte presterar, hjärndimma och trötthet utan dess like.
Har tagit första sprutan för ett par veckor sedan och ska ta den andra senare.

Även om jag tycker folk som inte vaccinerar sig är rejält dumma i huvudet, egocentriska och verkar skita i allt och alla utom sig själva, så förespråkar jag ett fritt val. Det är upp till var och en, men de får ju också skylla sig själva om de åker på det som jag åkt på. Sen leva med ansvaret att eventuellt ha smittat nära och kära, som kanske inte överlever skiten.

Jag tror ingen, eller åtminstone få, argumenterar för ett vaccinationstvång förutom i möjligen grupper som arbetar nära människor som är väldigt mottagliga för covid. Och inte heller då rör det sig om ett regelrätt tvång, ingen kommer sätta dem i tvångströja och föra dem fastbundna vid en sjukhusbrits till sprutrummet och vaccinera dem medans de skriker "Neeeej!" utan även i det fallet så är det typ "du kan ju välja att inte vaccinera dig, men då kanske du ska ha ett arbete där du inte utsätter andra för fara".

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Jag tror ingen, eller åtminstone få, argumenterar för ett vaccinationstvång förutom i möjligen grupper som arbetar nära människor som är väldigt mottagliga för covid. Och inte heller då rör det sig om ett regelrätt tvång, ingen kommer sätta dem i tvångströja och föra dem fastbundna vid en sjukhusbrits till sprutrummet och vaccinera dem medans de skriker "Neeeej!" utan även i det fallet så är det typ "du kan ju välja att inte vaccinera dig, men då kanske du ska ha ett arbete där du inte utsätter andra för fara".

Var nog mer ett svar på @AplAy inlägg här ovan... men glömde citera.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD