Söker lärospel till barn 8 och 10

Permalänk
Avstängd

Söker lärospel till barn 8 och 10

Vi har redan en massa spel på Xbox via Game Pass, så det är inte traditionella spel jag är ute efter.

Jag letar efter spel som liknar Kalle Kunskap (som har lagt ner i takt med Flash Player) som funkar upp till mellanstadieålder och handlar om inlärning av svenska, matte och engelska.
Barnen har tjatat om att använda datorn, så tänkte villkora lite att de får göra det om de spelar sådana spel. De har halkat efter lite för mycket på läsförmågan och behöver öva mest på detta, plus att det är så vanligt att barn kan engelska i den åldern att jag tycker det börjar vara dags för dem också.

Understryker att det är just lärospel jag är ute efter.
De lär sig knappt engelska av ordinarie spel då de bara memorerar menyknapparna så fort jag visat dem hur man startar en gång.

Permalänk
Medlem

Kommer tyvärr inte på något just nu, men om några år kan du få dem att spela Kebal space program. (Förhoppningsvis finns ksp2 då)
Man kanske inte lär sig fysik, men man kan få förståelse.

Permalänk
Medlem

När vi blev med dator hemma (mellanstadiet) fick vi lite uppdrag med datorn för att lära oss hantera den. Vi gjorde nya versioner, med clipart och allt, av handskrivna recept och de ersatte sen de gamla i receptpärmen efter en utskrift. Skulle säga att den kunskapen har jag nytta av än idag och många av kunskaperna från den antika officeversionen vi hade då är fortfarande applicerbara.

För matte skulle jag nog ta en titt på Vektor som borde passa i varje fall 8 åringen men troligen också 10 åringen och konton var gratis sist jag kollade.

För läsning skulle jag rekommendera böcker, svårslaget i min mening. Känns det tufft att läsa mycket kanske bookcreator och skapandet av sina egna böcker kan vara något?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Backpacker serien är ju en klassiker.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - XFX RX 6800 XT Merc 319 - Kingston Fury 32GB 3600MHz CL 18 Beast - MSI MAG B550 Tomahawk - be quiet! Pure Base 500 DX - EK-AIO Elite Aurum 360 - Seasonic FOCUS GX 850W