Permalänk
Medlem

Komponenter till mitx-burk

Hej, la en snabb beställning på inet på komponenter till en mitx-dator när de hade 3080 suprim x i lager. Jag missade dessvärre att undersöka hurvida mina val av komponenter står sig emot andra komponenter som finns tillgängliga. Har ärligt talat dålig koll på vad som gäller idag, senaste datorn byggde jag för 8 år sedan med 4790k och r9 290. Tänkte höra med er vad ni tycker om mina val.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/BzXsAF8MZoKdsvNAhvFR0f0f4xw/mitx-dator

Datorn ska användas främst till att spela på. Har nyligen införskaffat en tv som klarar 4k i 120hz och tänker att det hade varit trevligt att kunna spela med kontroll ifrån soffan. Har även dålig koll på vilka spel det är som gäller idag då jag inte spelat på ett par år, men vill att datorn ska palla med AAA-titlar.

Varit inställd på luftkylning för enkelhetens samt livslängdens skull, vilken kylare rekommenderas i ett nr200? Bör jag tänka om och köra på en AIO?

Är det någon skillnad på nr200 samt nr200p bortsett från glas-sidan och olika medföljande fläktar? Tänkte köra med plåtpanelen samt byta ut alla fläktar vilket fall.. Vore nr200 ett bättre val? Även kikat på meshlicious, men är tveksam till om gpun får tillräckligt med luft i det chassit. Någon som har erfarenhet?

5900x är en ganska dyr processor, hade det varit klokare att köra på exempelvis 5600x och lägga mellanskillnaden på ett 3080ti istället för 3080?

Många frågor... Tack på förhand

Permalänk
Medlem

En helt annan fundering. Kör idag med en 34" ultrawide skärm som stödjer AMD freesync i 75hz, kommer jag kunna köra denna i 75hz med gsync?

Skärmen är en Acer XR342.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addejo:

Ska du bara spela på den eller ska den också användas för att jobba? 5900X t.ex. är overkill för endast spelande (jag har en 5900X jag köpte vid release och skulle köpt en 5600X eller 5800X om jag köpte om idag.)

I slutändan handlar ju allt om hur bra behöver datorn vara och hur mycket du är villig att betala för att uppnå den prestandan. Efter en viss gräns så betalar du väldigt mycket mer för liten procentuell förbättring.

I mitt fall har jag också en ITX-rigg i ett NR200. 5900X, 3080, SF750. 3080 är najs men jag hade övervägt ett 3070 om jag köpte om idag. 3080 Ti är väldigt mycket dyrare för väldigt få % extra, den hade jag inte tagit.

Glöm inte också att du har ett litet chassi, om du trycker in för många watt så börjar den bli högljudd och då är det oftast bättre att ha ett större chassi. Jag har t.ex. undervoltat mitt 3080 och kör det i 225W - 250W. skulle kunna klämma ut några % i prestanda om jag drar upp till 350W men då låter den mer, nu är den nästan knäpptyst.

EDIT: NR200 är bra på vattenkylare men beror på hur fet processor du har. Om du har t.ex. en 5600X som är gott och väl tillräcklig så måste du inte köra vattenkulning då Zen 3 är otroligt energieffektiv. Noctua NH U12A är en jättebra kylare men går att komma undan billigare med en Scythe Fuma 2.

Permalänk
Viking

Grafikkortet ser inte ut att få plats i chassit. 5mm för långt på längden, och på bredden blir det en väldigt liten marginal för kablar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Inaktiv

5600x eller 11600k duger utmärkt för gaming, speciellt i 4k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Grafikkortet ser inte ut att få plats i chassit. 5mm för långt på längden, och på bredden blir det en väldigt liten marginal för kablar.

Det får tydligen plats, men man måste vara lite kreativ när man sätter in kortet och montera ihop lådan runt kortet. https://www.reddit.com/r/NR200/comments/okd951/nr200p_rtx_308...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Grafikkortet ser inte ut att få plats i chassit. 5mm för långt på längden, och på bredden blir det en väldigt liten marginal för kablar.

Har sett bevis på att det går på andra onlineforum, man behöver dock lösgöra några skruvar i botten på chassit för att få in kortet.

Permalänk
Medlem

Verkar som att vi är överens om att en billigare CPU hade fungerat i mitt fall. Vilken kylarlösning hade ni kört med?

Permalänk
Viking
Skrivet av OllBoll:

Det får tydligen plats, men man måste vara lite kreativ när man sätter in kortet och montera ihop lådan runt kortet. https://www.reddit.com/r/NR200/comments/okd951/nr200p_rtx_308...

Skrivet av addejo:

Har sett bevis på att det går på andra onlineforum, man behöver dock lösgöra några skruvar i botten på chassit för att få in kortet.

https://img2.quasarzone.com/editor/2020/12/05/4ee1d0cdf6cef53ef74288daf7b488e8.jpg

👍

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllBoll:

Ska du bara spela på den eller ska den också användas för att jobba? 5900X t.ex. är overkill för endast spelande (jag har en 5900X jag köpte vid release och skulle köpt en 5600X eller 5800X om jag köpte om idag.)

I slutändan handlar ju allt om hur bra behöver datorn vara och hur mycket du är villig att betala för att uppnå den prestandan. Efter en viss gräns så betalar du väldigt mycket mer för liten procentuell förbättring.

I mitt fall har jag också en ITX-rigg i ett NR200. 5900X, 3080, SF750. 3080 är najs men jag hade övervägt ett 3070 om jag köpte om idag. 3080 Ti är väldigt mycket dyrare för väldigt få % extra, den hade jag inte tagit.

Glöm inte också att du har ett litet chassi, om du trycker in för många watt så börjar den bli högljudd och då är det oftast bättre att ha ett större chassi. Jag har t.ex. undervoltat mitt 3080 och kör det i 225W - 250W. skulle kunna klämma ut några % i prestanda om jag drar upp till 350W men då låter den mer, nu är den nästan knäpptyst.

EDIT: NR200 är bra på vattenkylare men beror på hur fet processor du har. Om du har t.ex. en 5600X som är gott och väl tillräcklig så måste du inte köra vattenkulning då Zen 3 är otroligt energieffektiv. Noctua NH U12A är en jättebra kylare men går att komma undan billigare med en Scythe Fuma 2.

Vad kör du för kylare på din 5900x? Tänkte också köra undervolt på gpu för att få ner temp och ljudnivå med minimal prestandaförlust. Vad har du för fläktar och i vilken konfiguration? Är ditt system tyst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addejo:

Verkar som att vi är överens om att en billigare CPU hade fungerat i mitt fall. Vilken kylarlösning hade ni kört med?

Om du vill ha prestanda per krona hade jag kört med Scythe Fuma 2 eller liquid freezer 2 240. Den är otroligt kostnadseffektiv för sin prestanda.

Noctua U12A är också fantakstisk men är ett steg dyrare.

Jag hade en D15 över från tidigare riggen och kontaktade Noctua och dom skickade ett gratis (!) AM4-kit så jag stoppade in den. Behöver dock borra hål i sidan för att få plats med den då den sticker ut lite Den får plats... nästan... Inte min rigg men så ser min ut ungefär.

Jag hade en Fractal Design S24 men det skvalpade lite när jag skakade den och förutom när jag bombar processorn med typ vektorberäkningar så snurrar fläkten aldrig upp ändå så behöver inte en vattenkylare. Det räckte med att bara ha en stor luftkylare med en konservativ fläktprofil som inte börjar varva upp föränn prollen går upp i 60-70 grader.