Permalänk
Medlem

Stå på dig, vet inte vad som kommer tillbaka. Är det plomberingar så kan jag skicka över ett par som du kan skicka till honom. Påsen är bara trams. Egentligen både plomberingar och påsen är trams.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja höra köparens version också innan jag slår på trumman, verkar konstigt att någon skulle reagera på ett sådant sätt som TS hävdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Nu när jag loggade in så hade han skrivit meddelande att jag kunde betala honom så tar han bort tvisten på tradera. ”För jag kommer vinna och då kostar de dig dyrt”….

OM han vinner så kostar det dig inget. Du får kortet tillbaka och du får isåfall betala tillbaka pengarna. Sen säljer du kortet igen och får nya pengar. Så hur han får ihop den matten kan man ju undra.

Men lite snurrigt att tjafsa så för ett par prylar som saknas. Dessa brukar ju inte vara svåra att köpa till liksom om det nu är skydd, kablage eller vad det kan vara.

Jag tycker också att du ska ta upp med tradera att han hotat dig. Såna människor har inget där att göra. De kan hålla sig på blocket.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

OM han vinner så kostar det dig inget. Du får kortet tillbaka och du får isåfall betala tillbaka pengarna. Sen säljer du kortet igen och får nya pengar. Så hur han får ihop den matten kan man ju undra.

Kan tyvärr tänka mig att han lyckats skrämma någon på samma sätt tidigare och därigenom har någon förhoppning att Tradera ska ge honom rätt att få pengarna tillbaka och slippa skicka tillbaka kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

OM han vinner så kostar det dig inget. Du får kortet tillbaka och du får isåfall betala tillbaka pengarna. Sen säljer du kortet igen och får nya pengar. Så hur han får ihop den matten kan man ju undra.

Men lite snurrigt att tjafsa så för ett par prylar som saknas. Dessa brukar ju inte vara svåra att köpa till liksom om det nu är skydd, kablage eller vad det kan vara.

Jag tycker också att du ska ta upp med tradera att han hotat dig. Såna människor har inget där att göra. De kan hålla sig på blocket.

Han kommer högst troligen inte vinna någonting. Hade han haft Traderas köparskydd eller Paypals hade han inte behövt göra så många hot. Köparen är en Hustlare själv som köper beggade kort och säljer vidare som nya.

Förstår inte varför TS inte bara blockerar och anmäler köparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Va glad att det inte är den som jag köpte en gång en sak för 45 :- som var dåligt packad så den gick sönder. Han blev arg när jag meddelade. Satte 2 i betyg med enkel motivering för dåligt packat och hotfullt bemötande. Han åkte 10 mil enskild väg och kom hem till mig och hotade mig för att jag satt lågt betyg...

Tråkigt bemötande, samtidigt för 45:- tycker jag nästan som köpare att man kan förvänta sig att det skickas billigast möjligast det tar tid och är inte billigt att skicka om det ska göras rätt (spårbart/emballage med stoppning) tror att jag fick betala 130:- senast för att skicka ett lättare paket hos postombudet då bjöd dom på stoppningen

Har slutat mäta och väga säljer jag något som ska skickas så är det frakt med marginaler inräknat (betalar ev tillbaka om det är alldeles för högt men ber inte om extra om jag har räknat för lågt) vill köparen att det ska skickas billigast möjligast hos mitt ombud gör jag det på köparens risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Stå på dig, vet inte vad som kommer tillbaka. Är det plomberingar så kan jag skicka över ett par som du kan skicka till honom. Påsen är bara trams. Egentligen både plomberingar och påsen är trams.

Ja verkligen. Ingen normalt funtad människa säger att "det är inte original antistatpåse" som ett begagnat grafikkort ligger i. Eller att plomberingar saknas, såvida det inte uttryckligen står att "plomberingar följer såklart med, antistatpåsen är original"*. Därav uppenbar illvilja. Hoppas det löser sig.

*Aldrig hört talas om

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Är de jag är rädd för nu att han ska komma hit, om de blir t ex till min fördel. Efter alla hot han skrev på meddelanden.
Är rädd att han ska dyka upp när jag är ensam hemma med min dotter (är tjej), sålde min sambos dataprylar. Kommer iaf inte använda tradera något mer…..

Skrivet av Pamudas:

Lås dörren och släpp inte in idioten. Polisanmäl om du känner dig obekväm. Du har inte gjort något fel och det kommer Tradera såklart förstå (speciellt om denne person nu hotar dig i meddelanden).

Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Nu när jag loggade in så hade han skrivit meddelande att jag kunde betala honom så tar han bort tvisten på tradera. ”För jag kommer vinna och då kostar de dig dyrt”….

Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Ja du de kan man undra. Känns som han försöker skrämma mig till att betala tillbaka och det kan jag absolut göra för att slippa detta. Men vad säger att han skickar tillbaka samma produkt och inte en skadad, eller skickar den överhuvudtaget så står jag där utan grafikkort och pengar.

Ge fan i att betala tillbaka något. Risken är bara att han får dina pengar, fortsätter med tvisten på tradera, får pengarna tillbaka från tradera, behåller grafikkortet.

Då har du betalat för att bli av med grafikkortet.

Vid hot använder du dig av polisanmälan och anmälan till Traderas säkerhetsavdelning. Blockera kommunikationen med köparen utan att nämna polisanmälan eller anmälan till tradera. Det bara slänger ved på elden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av asus574:

Skulle vilja höra köparens version också innan jag slår på trumman, verkar konstigt att någon skulle reagera på ett sådant sätt som TS hävdar.

Du får gärna tro på mig eller inte. jag har konversationen med köparen som bevisar min trovärdighet.

Permalänk
Skrivet av killawife:

OM han vinner så kostar det dig inget. Du får kortet tillbaka och du får isåfall betala tillbaka pengarna. Sen säljer du kortet igen och får nya pengar. Så hur han får ihop den matten kan man ju undra.

Men lite snurrigt att tjafsa så för ett par prylar som saknas. Dessa brukar ju inte vara svåra att köpa till liksom om det nu är skydd, kablage eller vad det kan vara.

Jag tycker också att du ska ta upp med tradera att han hotat dig. Såna människor har inget där att göra. De kan hålla sig på blocket.

Håller helt med. Erbjöd mig att köpa plomberingar samt en annan antistatpåse men enligt honom fixade jag inte de enkelt.

Måste väl vara original för att han ska kunna hävda att produkten är ny.

Permalänk
Inaktiv

Hejsan
Som tidigare redan sagt... hot ska man anmäla. Om någon hotar mig med att det ska stå mig dyrt, så sparar jag messet då det i sig kanske är tomma ord som inte leder någon vart (hotgrad) Men om det är så att bilen får en inslagen bakruta dagarna efter meddelandet att "det ska stå dig dyrt".. då hamnar det hela på en ny nivå.
Så låt polisen avgöra om det är regelsätt olaga hot som redan i sig är straffbart, eller om det kan vara något som kan vara extra skydd ifall något senare händer.

Sedan nämnde någon om traderas säkerhetsavdelning... Dem ska du i allra högsta grad tala med, då den konversationen(beviset) bidrar till din fördel i tvisten.. Då han försöker utöva utpressning genom tvång.

Sedan som flera redan sagt... Ge aldrig vika för en idiot, för då kommer bara fler falla offer när han märker att han kommer undan med hot för att få sin vilja igenom.

Var snäll mot de snälla och elak mot de elaka... Det finns ingen anledning att vara snäll mot elaka människor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Håller helt med. Erbjöd mig att köpa plomberingar samt en annan antistatpåse men enligt honom fixade jag inte de enkelt.

Måste väl vara original för att han ska kunna hävda att produkten är ny.

Du har sagt begagnad. Det bästa är självklart att ha bilder som visar EXAKT det man får.

Tycker det här med fel anti-stat påse är struntprat och som tidigare nämnts så vill antagligen denna person scalpa.

Jag skulle stå på mig och om han är för otrevlig ignorera eller kontakta tradera.
"Jag har sålt dig ett begagnat 3080 enligt beskrivning i annons. Jag packat det på ett säkert sätt med ESD-påse, några oklarheter?"

Minns en gång i tiden en riktig galning i Norrland som brukade köpa hårddiskar och fiskeutrustning. Han påstod att hårddisken var trasig som jag sålde (trots väl packad), så jag var snäll och betalade tillbaka en del pengar.
Nu i efterhand tror jag det var rent skitsnack. Han ringde även hem till oss flera gånger (det var när jag bodde hemma) och yrade om allt möjligt, kallprat m.m.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Tips: Använd aldrig ordet "nyskick" i någon situation alls när det handlar om andrahands-handel. Det skapar bara misstolkningar och förväntningar som kan vara högre än rimligt.

Får väl hålla med lite.

NYSKICK: Jag hade nog väntat mig att kortet i sig skulle vara i tipptopp skick (inga repor) eller dyl, sen att ev. portskydd skulle varit med. Hade jag sett på en bild att de inte var de hade jag inte brytt mig. Många tillverkare skickar inte ens med portskydd.
Hade ej heller brytt mig om vilken typ av ESD-påse, skick på kartong osv.

Anmäl! Vill gärna ha bort typer som denna på tradera!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Ja du de kan man undra. Känns som han försöker skrämma mig till att betala tillbaka och det kan jag absolut göra för att slippa detta. Men vad säger att han skickar tillbaka samma produkt och inte en skadad, eller skickar den överhuvudtaget så står jag där utan grafikkort och pengar.

Betala absolut inte tillbaka vidsidan av Tradera hursomhelst.
Du betalar tillbaka, och sen låter han tvisten ligga kvar, och plötsligt har han dubbla summan.

Har du en datorbutik i närheten?
går du in och frågar ska du nog kunna få skyddsplast, alternativt skulle jag kunna posta det till dig, för att skicka till idioten ifråga.
Den vägen så har du åtminstone bemött hans kritik/frågor, ESD påse är dock svårt att lösa...
Bråkar han därefter är det ju en uppenbar idiot, även för Traderas kundtjänst.

Jag hade kontaktat tradera omedelbart, förklarat situationen, din bild av allt, förhoppningsvis är de vettiga nog att fatta.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Får väl hålla med lite. Jag hade nog väntat mig att kortet i sig skulle vara i tipptopp skick (inga repor) eller dyl, sen att ev. portskydd skulle varit med. Hade jag sett på en bild att de inte var de hade jag inte brytt mig.
Ej heller vilken typ av ESD-påse, skick på kartong osv.

Fast portskydden har inget med själva grafikkortet att göra eller hur det presterar. Skulle säga att det räknas som emballage/dammskydd, dock om man skriver att allt är komplett så möjligtvis kan en extremt kräsen person tycka att det ska följa med, men ingen normal person skulle göra en big deal av det och knappast tillräckligt för att häva ett köp.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Fast portskydden har inget med själva grafikkortet att göra eller hur det presterar. Skulle säga att det räknas som emballage/dammskydd, dock om man skriver att allt är komplett så möjligtvis kan en extremt kräsen person tycka att det ska följa med, men ingen normal person skulle göra en big deal av det och knappast tillräckligt för att häva ett köp.

Jo så är det ju. Men kanske att jag skulle förvänta mig dem i nyskick som sagt. Skulle jag göra en big deal av det, nej.
Som sagt många tillverkare skickar inte ens på skydd. Det för PCI-express kontakten är ett ESD skydd för att skydda mot fingrande.

Jag sålde själv ett kortpå tradera för länge sen där det kanske satt ett skydd kvar av 3-4. Tog bort det sista så att köparen inte skulle tänka på det

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Hänvisa denna tråd till Tradera, förhoppningsvis så fattar dom läget.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att de som skriker högst oftas gör så för att de förväntar sig en effekt av det och att det i 99 av 100 fall bara är en massa skrik utan något agerande, jag hade hört av mig till Traderas säkerhetsavdelning och om han tar det längre en polisanmälan.

Tråkig situation men skulle råda dig att stå på dig!

Permalänk
Inaktiv

Det är inga relevanta klagomål. Kontakta Tradera!
Om den här människan har satt i system att klaga måste Tradera få veta det för att hålla honom under uppsikt. Om ingen säger något kan han ju fortsätta ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Är de jag är rädd för nu att han ska komma hit, om de blir t ex till min fördel. Efter alla hot han skrev på meddelanden.
Är rädd att han ska dyka upp när jag är ensam hemma med min dotter (är tjej), sålde min sambos dataprylar. Kommer iaf inte använda tradera något mer…..

Är du rädd så kontakta polisen.
Det är aldrig okej att hota någon inte ens på internet.
Polisen tar dessa sorts hot på stort alvar och även om det aldrig blir någon handling av hoten så är hoten i sig själva redan olagliga.

Permalänk
Medlem

Har du länk till auktionen?

Permalänk
Medlem

Trist situation du hamnat i.

Jag som gillar att köpa/sälja en del begagnat har väl hamnat i "liknanade" situation vid 2 tillfällen - och vilken ångest det ger! (även om man vet att man gjort rätt själv) .

Tror jag känt vid båda tillfällena - nej nu struntar jag i att handla/sälja begagnat - jag håller mig till nytt så jag slipper denna ångest.

Men i 98% av fallen så går ju allting bra med begaffärer men när det väl inte går bra så tar det defintivt på ens energi.

Hoppas det löser sig för dig, tycker du fått goda råd i tråden.

Permalänk
Inaktiv

Sånt här är tyvärr anledningen till att jag slutat använda Tradera och liknande sidor. Speciellt som säljare då det känns upplagt för att ställa sig på köparens sida.

Sålde mycket spel en längre tid tillbaks och hade bara något enstaka mindre problem. Men jag upplever att Tradera blivit sämre sedan dess.

Som de flesta andra så tycker även jag att TS bör kontakta Tradera och polisanmäla om det verkligen känns hotfullt. Din köpare verkar i bästa fall vara suspekt. Risken att bli blåst känns stor.

Permalänk
Inaktiv

Många verkar tyvärr också glömma en av de viktigaste grundreglerna när det gäller Tradera: att aldrig lämna ett omdöme innan affären är helt avslutad och den andra parten är nöjd.

Permalänk
Medlem

Tradera har något nytt system där man betalar för sig som köpare för att få ett köparskydd. Hur det fungerar vet jag inte. Kanske kan vara så att Tradera slutat bry sig om någon part ifall skyddet inte är köpt, eftersom tvister är väldigt vanligt på Tradera.

Ifall Tradera skulle döma till köparens fördel kommer dom betala tillbaka pengar till köparen om det är betalat via deras system. Det är enda gången dom kan. Har köparen betalat med att swisha dig direkt är det nog kört för köparen. Vidare kommer Tradera fakturera dig. Men innan det sker måste köparen skicka tillbaka varan med ett spår nummer som Tradera kan följa.

Om det sker är det ytterst viktigt att varan är oförändrad som när du skickade den till säljaren och fungerande.

Jag har tvistat en del genom åren med Tradera. Tyvärr finns det folk som bara ångrar sig och ljuger. Jag har förlorat en tvist förut när jag sålde ett paket med parfymer som var begagnade. Köparen vann den genom att säga att det inte gick att lyfta på locket på ena flaskan, vilket det gjorde.

När jag mottog tillbaka varorna var det inga problem. Var bara en tant som inte gillade lukterna. Men det jag gjorde, säger inte att du ska. Var att jag bestred deras faktura och påminnelse. Skrev det till Tradera och att vi kan gärna ta det till rätten. Tradera skrev att jag måste betala vilket jag aldrig gjorde. Dom försökte skicka fler påminnelser. Där tydliggjorde jag att fakturan är redan bestriden. Dom gav upp efter ett par månader. Skrev sen att dom gjorde mig en "tjänst". Det var det enda negativa omdömen jag har på min sida efter vad kan det vara över 15 års medlemskap.

Idag undviker jag Tradera. Mycket också för att det har blivit väldigt dyrt att sälja där. Lycka till och hoppas att det löser sig för dig.

Permalänk

Jag förlorade tvisten.

Permalänk
Bildexpert

Gav Tradera någon motivering? Baserat på vad som skrivits så ger ju köparen allt annat än ett seriöst intryck.

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Gav Tradera någon motivering? Baserat på vad som skrivits så ger ju köparen allt annat än ett seriöst intryck.

Nej ingen motivering överhuvudet. Bara att de inte kunde besluta till min fördel. Så jag har svarat och bett om en motivering och hur jag ska kunna överklaga.
Frågade också hur de kan garantera att jag får tillbaka samma produkt i samma skick den skickades i.

Visst, bara att betala. Men nästan 9000kr för nått som är i de skick jag beskrev. Blir förbannad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Nej ingen motivering överhuvudet. Bara att de inte kunde besluta till min fördel. Så jag har svarat och bett om en motivering och hur jag ska kunna överklaga.
Frågade också hur de kan garantera att jag får tillbaka samma produkt i samma skick den skickades i.

Visst, bara att betala. Men nästan 9000kr för nått som är i de skick jag beskrev. Blir förbannad.

Vilken betalningsmetod använde köparen?

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Vilken betalningsmetod använde köparen?

Via PayPal