Permalänk
Medlem

@Vilsnamarsvinet

Jag förstår att du har mycket ångest kring detta.

Jag hittade din annons på tradera och du verkar ju inte fått några astronomiska summor för kortet (ca 8k) - så när du tar ut kortet på posten och allting verkar ok / testkört så hade jag släppt detta. Och sålt det på nytt till någon annan, för du kommer få den summan igen - eller väldigt nära den summan.

Ja - man kan tolka detta som att "vika sig / ge sig" men om nu allt verkar OK när det är tillbaka hos dig så hade nog inte jag bråkat mer. Hade du dock fått väldigt hög summa för kortet så kanske jag hade bråkat mer.

Jag förstår att detta sticker i ögonen på några här på forumet, men TS tycker väl hela situationen är tuff och om detta gör att den tiden kapas av ordentligt så ser jag ingen vits med att hålla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Köper eller säljer man via Tradera så gäller KKL även om säljaren är privatperson, så tolkar iaf jag 1§ i Konsumentköplag (1990:932).
Nu skulle detta ändå inte påverka köparens eventuella rätt vid en tvist då varan är annonserad som begagnad och varken original-antistatpåse eller portskydd påverkar varan negativt, och om inte köparen frågat efter just dessa delar före köpet borde det rimligtvis inte heller varit avgörande för köpet. Varan är ju trots allt annonserad som begagnad och då kan man inte anta att alla transportskydd är original (eller i fallet med portskydd ens inkluderat).

Däremot kan det vara bra att veta när risken för en vara övergår från säljare till köpare när man skickar varan. Det skiljer sig mellan KKL och KL nämligen.

Säljer man i egenskap av privatperson så är det köplagen som gäller.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

@Vilsnamarsvinet

Jag förstår att du har mycket ångest kring detta.

Jag hittade din annons på tradera och du verkar ju inte fått några astronomiska summor för kortet (ca 8k) - så när du tar ut kortet på posten och allting verkar ok / testkört så hade jag släppt detta. Och sålt det på nytt till någon annan, för du kommer få den summan igen - eller väldigt nära den summan.

Ja - man kan tolka detta som att "vika sig / ge sig" men om nu allt verkar OK när det är tillbaka hos dig så hade nog inte jag bråkat mer. Hade du dock fått väldigt hög summa för kortet så kanske jag hade bråkat mer.

Jag förstår att detta sticker i ögonen på några här på forumet, men TS tycker väl hela situationen är tuff och om detta gör att den tiden kapas av ordentligt så ser jag ingen vits med att hålla på.

Tycker det är ett uselt tips, Tradera ska lära sig att dom gör fel och att dom har köpare på sin plattform som sysslar med bedrägeri. Om man ska vika sig varje gång som du anser så kommer det bara innebär att Tradera till sist kommer krylla med oseriösa köpare. Någon gång måste man sätta ner foten..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tycker det är ett uselt tips, Tradera ska lära sig att dom gör fel och att dom har köpare på sin plattform som sysslar med bedrägeri. Om man ska vika sig varje gång som du anser så kommer det bara innebär att Tradera till sist kommer krylla med oseriösa köpare. Någon gång måste man sätta ner foten..

Ja, jag håller med dig. Men nu utgick jag mest från säljarens välmående och tid. Inte vad som är rätt eller fel.

Vill bara visa att det finns en annan väg att gå också i fall inte TS är bekväm kring det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Ja, jag håller med dig. Men nu utgick jag mest från säljarens välmående och tid. Inte vad som är rätt eller fel.

Vill bara visa att det finns en annan väg att gå också i fall inte TS är bekväm kring det hela.

Krävs inte mycket tid att bestrida en faktura.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

@Vilsnamarsvinet

Jag förstår att du har mycket ångest kring detta.

Jag hittade din annons på tradera och du verkar ju inte fått några astronomiska summor för kortet (ca 8k) - så när du tar ut kortet på posten och allting verkar ok / testkört så hade jag släppt detta. Och sålt det på nytt till någon annan, för du kommer få den summan igen - eller väldigt nära den summan.

Ja - man kan tolka detta som att "vika sig / ge sig" men om nu allt verkar OK när det är tillbaka hos dig så hade nog inte jag bråkat mer. Hade du dock fått väldigt hög summa för kortet så kanske jag hade bråkat mer.

Jag förstår att detta sticker i ögonen på några här på forumet, men TS tycker väl hela situationen är tuff och om detta gör att den tiden kapas av ordentligt så ser jag ingen vits med att hålla på.

Skrivet av Sebbe_a:

Ja, jag håller med dig. Men nu utgick jag mest från säljarens välmående och tid. Inte vad som är rätt eller fel.

Vill bara visa att det finns en annan väg att gå också i fall inte TS är bekväm kring det hela.

Hur ska trådstartaren kontrollera eventuella vattenskador? Han kan ju ha tabbat sig och spillt en burk Ramlösa på grafikkortet medan han packade upp den, vad vet jag. Oavsett så kommer säljaren bara ta en risk.

Rikta dig till Tradera istället. Be de att ta tillbaka grafikkortet och lägga ut en annons på sin sajt istället. Säg till dem att det inte värt besväret.

Att Tradera ställer ut en faktura betyder ingenting. Trådstartaren kan också ge dem en faktura, det har lika lite grund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Säljer man i egenskap av privatperson så är det köplagen som gäller.

Från 1 paragrafen KKL:
Tillämpningsområde

1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.

[S2]Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av muSashi:

Krävs inte mycket tid att bestrida en faktura.

Beroende på person kanske den tid man lägger ner på en bestridan inte är särskilt avgörande, men den tid man lägger ner på att våndas över att ärendet inte är löst väger betydligt tyngre.

Jag håller absolut med om principen gällande Traderas agerande, men människor fungerar på olika sätt och alla tycker inte det är särskilt roligt att dra sådant här i långbänk.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Beroende på person kanske den tid man lägger ner på en bestridan inte är särskilt avgörande, men den tid man lägger ner på att våndas över att ärendet inte är löst väger betydligt tyngre.

Jag håller absolut med om principen gällande Traderas agerande, men människor fungerar på olika sätt och alla tycker inte det är särskilt roligt att dra sådant här i långbänk.

Nej det är sant alla är vi olika, och vi kan bara ge TS råd vad hon ska göra, i slutändan är det upp till henne om hon tycker det är värt att lägga ner mer tid.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Samtidigt så får dessa personer mera vatten på sin kvarn att det är ok att göra så här. Om alla gjorde en anmälan och visade att detta beteende är inte ok så skulle det snart minska.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Inaktiv

Att Tradera är skit har varit uppenbart länge men tack vare den här tråden kommer jag radera mitt konto där (går det ens?) och aldrig använda tjänsten igen. Samt varna alla, när ämnet kommer på tal, om att undvika detta minst sagt tveksamma företag. Oseriöst!

Sjukt trist upplevelse för TS kan tänkas, speciellt när det trots allt hållit på en längre tid. Hoppas verkligen att detta slutar väl för TS, och extremt jävla illa för köparen.

Med tanke på produkten och hur litet datorsverige faktiskt är, hyffsad risk att personen faktiskt finns i forumet också. Finns en del scalpers här trots allt.

Riktigt illa. Reagerar speciellt på "kompis", inga bra människor använder det uttrycket, speciellt så. Automatisk "Nope" för min del.

Permalänk
Medlem

Jag har inte mycket att tillägga som inte redan sagts. Att köparen har taggarna utåt direkt är en varningsflagga. En genuin person får inte psykbryt över att en plastpåse för en krona saknas och börjar komma med hot som insinuerar kriminella eller rättsliga vedergällningar.

Att Tradera tar köparens parti är lätt att förstå. De vill minska trösklarna för köparna så mycket som möjligt, för det i sin tur sporrar den köpaktivitet som upprätthåller annonsplatsens attraktivitet. Sådana här tvister tycks vara närmast omöjliga för någon utifrån att granska. Ord står mot ord. Men givet köparens attityd hade jag önskat Tradera anat oråd nog att ge killen en varning och demonstrativt avslagit hans ärende. Men dom är nog också vana med alla psykfall som går rättshaveristisk berserkargång över sådana här saker och backar för att minska sin börda.

Som flera andra skrivit, jag hade också förordat att inte använda Tradera och att inte backa gentemot skummisar. Trådskaparen, försök att etablera en polisanmälan. Inte för att polisen kommer göra något, men det kan vara till stöd utifall killen skulle få för sig att göra nya försök - och ge myndigheterna en uppfattning om var det kan vara behövligt att lägga mer utredningsresurser framöver.

Permalänk
Medlem

Hade det varit jag så hade jag bett köparen dra dit pepparn växer och blockerat hans nummer.

Kontaktat Tradera, berättat om problemet och låtit dom lösa det.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av baner85:

Hade det varit jag så hade jag bett köparen dra dit pepparn växer och blockerat hans nummer.

Kontaktat Tradera, berättat om problemet och låtit dom lösa det.

Problemet är att Tradera ställer sig på köparens sida trots bevisning. Hela tråden är läsvärd, ifall du bara läste första inlägget.

Permalänk
Medlem

Kontakta ARN och bestrid fakturan. Det är ju helt tydligt att människan satt det i system att köpa varor begagnat för lägre pris där alla tillbehör funnits med, så han sedan kunnat sälja för dyrare pris och hävda att det är nytt och att han själv endast testat. Medan i själva verket så är det begagnat och i vissa fall använt. Varför han nu lacka när han inte kan sälja vidare något och påstå att det är helt nytt, när vissa originaldelar ej fanns med.

Att han sedan beter sig illa och hotar, istället för att hitta en lösning är ju ytterligare bevis på att han inte köper för att använda varan själv. Utan gör det i syfte av att sälja vidare något som "nytt".

Att han själv även har en kommentar på alla sina annonser.
"ALLA BUD PÅ TRADERA ÄR BINDANDE
I och med att man lägger ett bud eller gör ett köp förbinder man sig till att genomföra affären."

Samma borde ju gälla han också.
Ligg på både ARN och Tradera och ifrågasätt om det får gå till på de viset, att en människa ska få hota dig så för att ångra ett köp den gjort som personen ej kan tjäna pengar på vid vidareförsäljning.
Tradera är bedrövliga och försöker bara sopa detta under mattan och ta den lätta vägen.

Permalänk
Medlem

Gällande Tradera över lag, har märkt en viss trend som ökat sedan pandemin...

Det har alltid existerat säljare med x-antal konton där de bjuder på sina egna varor för att undvika kostnaden att sätta reservationspris, samt skapa "budkrig" - Detta har ökat markant.

Vad jag dock inte tidigare sett är de som köper och säljer vidare på följande sätt:
Lägger bud på auktion medan de samtidigt har en auktion för exakt samma vara pågående med "lånade bilder".

Det skulle inte alls förvåna mig om köparen redan hade "sålt" detta kort, men där inköpspriset blev högre än väntat eller att pristrenden gått ned och han därför inte kan tjäna pengar på att sälja det vidare (avgifter etc) och därför helt enkelt vill "ångra" sitt köp då han kommer göra en förlust på det.

Tradera tycks stänga ned dessa ibland, ibland inte, utan rim och reson.

Skulle uppskatta om jag kunde få köparens Tradera-namn i ett PM så jag kan blockera honom.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Problemet med att bestrida fakturor hos Tradera är att man då riskerar bli livstids-bannad från plattformen, likaså kan man bli livstids-bannad från PayPal ifall man använder chargeback funktionen på ett kreditkort. Och ifall man vill nyttja dessa tjänster i framtiden så är det nog inte värt det att inte följa Traderas/Paypals beslut oavsett vad man tycker.

Som säljare som är beroende av deras tjänster så sitter man i en rävsax tyvärr! Kriminella köpare kan utnyttja detta system tyvärr! har själv en gång i tiden blivit blåst på 3500 Kr på detta sätt. Då vann köparen tvisten precis som för TS och det han skickade tillbaka var en gammal skolbok i Samhällskunskap med klotter i istället för en GPU! Hoppas TS får tillbaks sin GPU och inte blir blåst på samma sätt!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det låter ju dock som om allt det här är säljarens problem, inte köparens. Eftersom Tradera gör lite som de vill och TS's enda val är att anlita en jurist?

Så att ni inte ger massa råd som biter dem i röven sen

Nej, TS enda val är inte att anlita jurist i detta läge. TS kan också bestrida eventuell faktura på samma villkor som TS kan bestrida en faktura som jag kunde välja att skicka på vilka lösa grunder som helst. Du inte per automatik betala bara för att någon hävdar att du är skyldig dem pengar. Tradera kan då välja att gå vidare i karusellen med betalningskravet till allt högre och oproportionerliga handläggningskostnader, och TS kan fortsätta säga nej i varje steg tills ärendet till slut kanske landar i rätten. Där är det svårt att se att utfallet ens i värsta fall skulle bli lika illa som om TS bara accepterar kravet från början.

Däremot har PeCe en god poäng i att det kanske står något i Traderas avtal som ger dem någon typ av rättighet att agera skiljedomare i sådana här ärenden - deras avtal har jag inte koll på. Då blir det dock snarare en separat tvist mellan Tradera och TS, som köparen - och köpet i sig - egentligen inte har någon del i. Även den skulle Tradera behöva lägga ned oproportionerligt mycket tid och pengar på att ens driva, och även om de skulle driva den är det inte säkert att de skulle få rätt - även om deras avtalsvillkor skulle vara glasklara. Det kan ju vara så att de anses oskäliga, t.ex., och oskäliga villkor är inte bindande.

Skrivet av whisky:

Från 1 paragrafen KKL:
Tillämpningsområde

1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.

[S2]Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.

Det stycket är inte tillämpbart i fallet tradera. Det gäller snarare sådana fall där t.ex. en bilhandlare säljer din bil åt dig som ditt ombud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Problemet med att bestrida fakturor hos Tradera är att man då riskerar bli livstids-bannad från plattformen, likaså kan man bli livstids-bannad från PayPal ifall man använder chargeback funktionen på ett kreditkort. Och ifall man vill nyttja dessa tjänster i framtiden så är det nog inte värt det att inte följa Traderas/Paypals beslut oavsett vad man tycker.

Som säljare som är beroende av deras tjänster så sitter man i en rävsax tyvärr! Kriminella köpare kan utnyttja detta system tyvärr! har själv en gång i tiden blivit blåst på 3500 Kr på detta sätt. Då vann köparen tvisten precis som för TS och det han skickade tillbaka var en gammal skolbok i Samhällskunskap med klotter i istället för en GPU! Hoppas TS får tillbaks sin GPU och inte blir blåst på samma sätt!

En livstids ban på både Paypal och Tradera är bättre än att förlora 9000 sek och eventuellt en GPU.

Det "värsta" i det hela är att köparen kommer undan utan att få ett dåligt omdöme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

En livstids ban på både Paypal och Tradera är bättre än att förlora 9000 sek och eventuellt en GPU.

Det "värsta" i det hela är att köparen kommer undan utan att få ett dåligt omdöme.

Det värsta i det hela är att du riskerar att förlora 9.000 kronor, en massa tid, konton på tradera och paypal, avgifter för frakt och dyl samt eventuellt andra avgifter som uppstår om du bestrider en faktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det värsta i det hela är att du riskerar att förlora 9.000 kronor, en massa tid, konton på tradera och paypal, avgifter för frakt och dyl samt eventuellt andra avgifter som uppstår om du bestrider en faktura.

Du föreslår att man betalar snällt och går vidare?

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig tagit emot något som jag sålt och levererat enligt beskrivning, vilket verkar vara fallet här. Man har noll vinning på det, men massor att förlora.

Kortet som skickas tillbaka kan vara ett annat (går ju dock att matcha serienummer mot kvitto). Man har noll koll på hur köparen hanterat kortet, det kan mycket väl vara ESD-skadat som visar sig 6-24+ månader fram i tiden, eller vattenskadat.

ESD-påsen som den skickats i har noll funktion mer än att skydda kortet och det sägs ingenting om att original är det som används i annonsen, och till 99,9% samma med pluggarna för bildskärmsutgångarna bak på grafikkortet. Jag skulle kunna tänka mig att köpa en burk med "luft på burk" för 50kr (rätt säker NetOnNet tar 49kr för en burk) åt köparen så att han kan få bort eventuellt dam på det sättet som en fin gest och få detta avslutat, men då ska banne mig du få ett bra betyg av köparen. Det är bara på senare år som "pluggar" i portarna blivit standard, och det fungerade ju bra utan dem för ~8-10 år sedan så att säga.

OP har ju inte heller möjlighet till att funktionstesta kortet längre utan datorn, och kan därför inte sälja det vidare som fungerande av den anledningen. Lösningen på det är väl om köparen står för kostnad att du tar kortet till en lokal datorbutik som kan testa det åt dig. Vidare får köparen stå för frakt tillbaka, Traderas avgifter, annonskostnad etc. Men känns som att redan vid den kostnaden skulle köparen hellre behålla kortet.

Alternativet till det är att som så många skrivit tydligt och sakligt bestrida fakturan från Tradera. Du borde påpeka till Tradera att säljaren själv i sina annonser belyser att lagt bud är bindande, och att samma sak bör gälla köparen så länge du uppfyllt allt som du skrivit i din annons. Och min uppfattning efter att ha läst igenom tråden är att du har gjort det.

Lycka till i ärendet, jag ser inte något scenario där du kan förlora med den information vi har fått. Jag håller tummarna för dig!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Du föreslår att man betalar snällt och går vidare?

Vart antyder jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Problemet med att bestrida fakturor hos Tradera är att man då riskerar bli livstids-bannad från plattformen

Gud, vilken förlust...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Tradera hävdar själva att de endast är en marknadsplats och att "Köpeavtalen ingås direkt mellan köpare och säljare."
https://info.tradera.com/anvandaravtal/
Tradera är alltså inget annat än hallickar.

Köplagens 19:e paragraf handlar om befintligt skick.
https://lagen.nu/1990:931#P19S1

Kommentarerna till andra stycket är intressanta i det här fallet:
"Andra stycket handlar om varor inköpta på auktion, de anses köpta i befintligt skick och vid bedömningen om varan är i väsentligt sämre skick ska hänsyn tas till utropspriset och inte vad köparen inropade varan för."

Vad man som säljare i användaravtalet förbinder sig att göra är jag i alldeles för mycket i ryggläge för att kunna ge någon åsikt om.

Klart är att som flera redan noterat är att köparen P12:ar över en skitsak. Att en plastpåse och några pluppar inte finns kvar faller under normalt slitage.
Skickade säljaren kortet i originalkartongen så är det tillräckligt.

Till TS: Kolla om du juridisk hjälp i din hemförsäkring. Annars brukar en timmes juridsk rådgivning vara rätt prisvärd och en jurist värd namnet bör kunna ge dig den vägledning du behöver.

Visa signatur

Jag har Internet I min dator.

Permalänk

Tack för alla tips! Har läst allting och ska väga hit och dit hur man ska göra.
Kommer iaf kontakta Arn imorgon och rådfråga, skulle gjort de denna vecka men inte orkat😅

Just nu väntar jag på att tradera ska höra av sig om spårningsnummer på grafikkortet, har väntat sedan i tisdags. Han hade en viss tid på sig att skicka den, men håller alla mina tummar på att han inte gör de inom den tiden.
Någon som vet hur lång tid det är?
Jag hade 7 dagar på mig att besvara tradera gällande tvisten, tycker väl att de bör vara samma tid som köparen har på sig också? Någon som vet?

Permalänk

Om användarnamnet på tradera också är hans riktiga namn så var han iaf lätt att hitta

Skickade in en anmälan till Skatteverket, får se om de tar det nånstans!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Det värsta i det hela är att du riskerar att förlora 9.000 kronor, en massa tid, konton på tradera och paypal, avgifter för frakt och dyl samt eventuellt andra avgifter som uppstår om du bestrider en faktura.

Kan Tradera och Paypal stänga av en användare av valfri anledning? Det krävs väldigt mycket för att man ska kunna stänga av någon från en fysisk butik. Om Tradera och Paypal kan stänga av en användare enbart för att användaren väljer att utnyttja sin rätt enligt konsumentlagstiftningen är ju konsumentlagstiftningen tandlös. Det skulle vara bra om man i sådana situationer har rätt till skadestånd som är proportionellt till tiden som kontot är låst, alternativt rätt till skadestånd motsvarande extrakostnaden att gå via en mellanhand som köper allt åt en på Tradera respektive betalar åt en m.h.a. Paypal.

skrivfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Det stycket är inte tillämpbart i fallet tradera. Det gäller snarare sådana fall där t.ex. en bilhandlare säljer din bil åt dig som ditt ombud.

Har inte letat förarbeten till lagen, men hur långt sträcker sig den paragrafen? Skrivningen är inte solklar på gränsdragningen, iaf enl mig. Marknadsplatsen är Traderas, de tar provision, de agerar mellanhand i tvister mm.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

Nu har jag fått Mail att den är skickad och jag får även betala för fraktkostnaden. Plus att jag betalat 200 kr för provision. Nu kommer jag bestrida detta.