Köksluckadörr gångjärn spånskiva problem

Permalänk
Medlem

Köksluckadörr gångjärn spånskiva problem

Hej,

Har ett "Ikea"kök som fungerar förutom dörren till utrymmet under diskbänken. Gångjärnen har börjat lossna från själva spånskivan (eller vad det är, jag är ingen snickare) som utgör vägg i utrymmet för att skruvhålen utvidgats med tiden.

Försökte fylla hålen med lim och limma där beslagen har kontakt med väggen och det verkar ha fungerat för det övre gångjärnet men inte det undre, kanske för att det påverkas av annorlunda krafter.

Såhär ser det ut för stunden, limrester osv:

Vad göra för att få fast dörren igen? Har fått tips att se efter lite grövre diameters skruvar att skruva fast beslagen i väggen med, för att "ofta har beslagen lite större hål än skruvarnas diameter". Okänt varför de skulle ha det, det ser inte ut som att det får plats några tjockare skruvar hursomhelst. Tror inte man kan byta hål heller (väggen har en hel rad hål) eftersom dörren logiskt lär sitta på en viss höjd).

Finnas andra typer av gångjärn/beslag att köpa?

(Går det att renovera ett mindre "ikeakök" inkl "stommen" eller vad det heter som dörrarna/luckorna sitter i utan att betala 150k (som man får uppfattningen av att det kostar om man googlar), om man inte vill byta diskbänk eller blandare eller vitvaror?)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Knipsa av en plugg och sätt i skuvhålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Knipsa av en plugg och sätt i skuvhålet.

Japp, fungerar likaså det gamla "husmorstricket" med att peta in en tändsticka i hålet. Annars finns det ju alltid islagsmuttrar eller skruvhylsor som kanske håller lite bättre för spånskivor

lade till skruvhylsor
Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Borra upp hålet, limma in en plugg, såga av plan med insidan och skruva fast gångjärnet.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Många tack för svaren! Ska införskaffa träplugg sedan se om jag kan borra som sistnämnda guiden säger.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Annars köp en ny dörr, Ikea brukar väl ha reservdelar ganska länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Annars köp en ny dörr, Ikea brukar väl ha reservdelar ganska länge.

Det hjälper av förklarliga skäl inte överhuvudtaget om det är skruvhålen i själva skåpet som är sopslut. Risken är nog hög att det är den äldre köksserien Faktum som ersattes för ett antal år sedan av Metod också, vilket kan försvåra om man vill ha tag i nya delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det hjälper av förklarliga skäl inte överhuvudtaget om det är skruvhålen i själva skåpet som är sopslut. Risken är nog hög att det är den äldre köksserien Faktum som ersattes för ett antal år sedan av Metod också, vilket kan försvåra om man vill ha tag i nya delar.

Ah sorry, missade att det var andra delen
Ett tips är trälim blandat med sågspån annars.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med gångjärnen till mitt kök.
Använde sån:
Rampamuff

Fungerar fortfarande för mig.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ah sorry, missade att det var andra delen
Ett tips är trälim blandat med sågspån annars.

Bra idé med lim och sågspån. Fast om det ska hålla bra så kanske epoxy istället.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem för ett par år sedan. Räddningen hette "renoveringsplatta" och säljs lite överallt för en eller ett par tior:

Tillverkaren heter Blum och artikelnumret är 175L8601.22.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goldmund:

Hade samma problem med gångjärnen till mitt kök.
Använde sån:
Rampamuff

Fungerar fortfarande för mig.

Intressant sak. Man kan kanske fråga Byggmax vilken storlek som skulle passa existerande skruvar samt hur man skruvar fast den.

Skrivet av zarkov:

Jag hade samma problem för ett par år sedan. Räddningen hette "renoveringsplatta" och säljs lite överallt för en eller ett par tior:

https://luckoronline.se/images/gangjarn/extra/175l6600-monterad.jpg

Tillverkaren heter Blum och artikelnumret är 175L8601.22.

Tack; man borrar nya hål till den antar jag.

Guiden för träplugg säger "Välj en 10 mm träborr utan centrumskruv." . Vad är en 'centrumskruv'? Google vet ej. En gissning är spetsen i änden..men https://gds.se/verktyg/traborr-darfor-ar-traborret-viktigt säger att alla träborr per definition har en sådan.

Det får bli en sväng till Byggmax.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Efter att grabben hängt på en lucka så att gångjärnet lossnade så fyllde jag hålen med kemiskt trä från biltema, sandpappra lite och sen borrade nya hål.
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/kemi...

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Intressant sak. Man kan kanske fråga Byggmax vilken storlek som skulle passa existerande skruvar samt hur man skruvar fast den.

Tack; man borrar nya hål till den antar jag.

Guiden för träplugg säger "Välj en 10 mm träborr utan centrumskruv." . Vad är en 'centrumskruv'? Google vet ej. En gissning är spetsen i änden..men https://gds.se/verktyg/traborr-darfor-ar-traborret-viktigt säger att alla träborr per definition har en sådan.

Det får bli en sväng till Byggmax.

Ja, det är spetsen i mitten som åsyftas. Den finns där för att borret inte ska vandra när man tar upp ett nytt hål.

Ska du borra upp befintligt hål är "vanligt" borr mod konisk spets att föredra då det centrerar sig själv i det befintliga hålet mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffster:

Ja, det är spetsen i mitten som åsyftas. Den finns där för att borret inte ska vandra när man tar upp ett nytt hål.

Ska du borra upp befintligt hål är "vanligt" borr mod konisk spets att föredra då det centrerar sig själv i det befintliga hålet mer eller mindre.

Hej, ok, tack! Metall- eller betongborr alltså, de har koner i mitt borr-kitt, träborren har alla spetsar. Vilket rimmar med artikeln länkad ovan, att träborr utan spets inte är träborr, haha, well jag frågade på Byggmax även, visade bild och talade om problemet med gångjärnet och köksstommen. Hjälpen jag fick var var plugg fanns i butiken. Tack och lov för forum!

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.