Chans att komma in på utbildning med reservplats 1?

Permalänk
Medlem

Chans att komma in på utbildning med reservplats 1?

Som en del kanske vet så gick antagningsbeskedet ut för första urvalet till högskolan idag. Jag blev ganska snopen då utbildningen jag sökte som förstahandsval hade ovanligt hög konkurrens i år, och jag halkade under med bara 0.02 poäng.

Nu är det så att jag står på reservplats 1 i min urvalsgrupp (BI), och jag bara undrade om, och ville ställa frågan till er med erfarenhet, om det går att uppskatta mina chanser att ändå komma in i andra urvalet?

Tack på förhand!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Beror lite på antal platser och hur attraktiv just den utbildningen är i förhållande till liknande utbildningar på andra orter och besläktade utbildningar på samma eller annan ort. 1-2 % bortfall är inte ovanligt även för populära utbildningar. Enklast att du hör av dig till skolan och hör hur bortfallet brukar se ut...

Permalänk
Medlem

Jag sökte en utbildning i mitt område på YH och var på reservplats 16, och ligger nu på reservplats 4. Har annat sökt som jag förhoppningsvis kommer in direkt på men om du ligger på reservplats 1 så tror jag det nästan är givet att du kommer in.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Erfarenhetsmässigt så borde det inte vara några problem - normalt även på ex läkarprogrammet är det många i reserv som kommer in. Vad har du sökt? Går att kolla på gammal antagningsdata på https://statistik.uhr.se/

Permalänk
Medlem

Borde nog inte vara några problem att komma in , jag har varit på reserv plats 10 och jag kom in.

Permalänk
Medlem

Ja du behöver inte oroa dig.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Hej, tack för svaren!

Jag har kollat lite på statistisken, och jag vet inte om jag har förstått rätt, men om antagningspoängen är lägre vid urval 2, betyder det att att reserver med lägre meritvärde har tagits in?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Hej, tack för svaren!

Jag har kollat lite på statistisken, och jag vet inte om jag har förstått rätt, men om antagningspoängen är lägre vid urval 2, betyder det att att reserver med lägre meritvärde har tagits in?

Ja, det innebär att människor som blivit antagna har tackat nej, då tar de de som är näst i led dvs de med sämre betyg.

Jag skulle säga att med plats 1 är du nästan garanterad att komma med (beroende på program) men då det hänt att människor som varit på den reservplatsen ibland inte kommit in så bör du inte satsa allt på det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Ja, det innebär att människor som blivit antagna har tackat nej, då tar de de som är näst i led dvs de med sämre betyg.

Jag skulle säga att med plats 1 är du nästan garanterad att komma med (beroende på program) men då det hänt att människor som varit på den reservplatsen ibland inte kommit in så bör du inte satsa allt på det.

Precis det här. TS borde planera som han inte kommer in, för än är han inte antagen, och då är det bättre med en backupplan.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Tack,

Jag har tack och lov blivit antagen till en högskoleutbildning som systemutvecklare, mitt förstahands val är en utbildning som programmerare med inriktning dataspel, bägge program körs på samma skola, men det är just programmeringen som jag riktigt brinner för.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Precis det här. TS borde planera som han inte kommer in, för än är han inte antagen, och då är det bättre med en backupplan.

Jag skulle nog säga att han tvärtom bör planera som om han kommer in, men se till att ha reservplanen i beredskap. Det kvarstår tre omgångar av bortfall där han kan komma att kallas in - urval 2, registrering och tidiga avbrott. Jag skulle hålla det för mycket osannolikt att han inte kommer in som första reserv, om utbildningen inte har ett extremt lågt planeringstal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Jag skulle nog säga att han tvärtom bör planera som om han kommer in, men se till att ha reservplanen i beredskap. Det kvarstår tre omgångar av bortfall där han kan komma att kallas in - urval 2, registrering och tidiga avbrott. Jag skulle hålla det för mycket osannolikt att han inte kommer in som första reserv, om utbildningen inte har ett extremt lågt planeringstal.

Ja alltså, jag skulle ju inte ignorera förberedelser och planering för att han kommer in. Det jag menar är att det kan vara bra att ha en plan B ifall plan A inte blir som man tänkt sig och inte lägga alla ägg i samma korg

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Beror väl även på vad det är TS har sökt. Är det 300 eller 10 platser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av confusedcake:

Borde nog inte vara några problem att komma in , jag har varit på reserv plats 10 och jag kom in.

För att tilllägga, fanns 35 platser totalt på programmet jag sökte.

Permalänk
Medlem

Har kommit in med reservplats 25 och ~35. Så plats 1 är ungefär som att bli antagen direkt har nog inte sökt samma program som dig men studenter får för sig att försvinna lite hur som helst har jag märkt.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av confusedcake:

För att tilllägga, fanns 35 platser totalt på programmet jag sökte.

Jag kollade i min kristallkula. Klart du kommer in. Viktigast är att du planerar för det. Kolla upp bostad och tacka ja till båda utbildningarna. Det brukar oftast lösa sig. Finns många som hoppar av i början. En del får ingen bostad.